Surgeon Simulator-maker claimt dat ontwikkelaars Xbox Series S hekelen
Ontwikkelaars zouden liever niet meer verplicht worden om games op de Xbox Series S te ontwikkelen.
Dat claimde Ian Maclure van Bossa Studios, de studio achter onder andere Surgeon Simulator, in twee inmiddels verwijderde tweets (via VGC). "Het klinkt misschien gek, maar de reden dat je hier nu veel over hoort is dat veel ontwikkelaars proberen om van de verplichting tot ontwikkelen voor de Series S af te komen", claimde hij. Studio's zouden de instapconsole van Microsoft ervaren als "een blok aan hun been".
Daarmee reageerde hij op een tweet van journalist Jeff Gerstman die het tegenovergestelde claimde. "Het hele argument dat Series S next-gen games limiteert, houdt geen stand", aldus Gerstman. "De meeste games komen ook op pc uit en moeten daardoor al een breed scala aan configuraties ondersteunen."
De discussie kwam op gang nadat bekend werd dat Gotham Knights slechts op dertig frames per seconde draait op de PlayStation 5 en de Xbox Series X en S. Lee Devonald van ontwikkelaar Rocksteady gaf toen al aan dat games veel aan kwaliteit moeten inleveren om op zestig frames per seconde te draaien. "Zeker als je meeneemt dat er een next-gen console is die niet veel krachtiger is dan een last-gen console", voegde hij daaraan toe.
Het is niet duidelijk welke ontwikkelaars hebben geklaagd over de Xbox Series S en of dat überhaupt is gebeurd. Alexander Battaglia van Digital Foundry claimde eerder al dat ontwikkelaars moeite hadden met de Series S. Dat lag volgens hem niet aan de gpu en de cpu, maar vooral aan gebreken op het gebied van geheugen.
Ian Maclure heeft de tweets inmiddels verwijderd.