Super Perils of Baking bracht me tweedimensionaal Mario-plezier
Gamer.nl
Nieuws

Super Perils of Baking bracht me tweedimensionaal Mario-plezier

In deze rubriek vertellen Gamer.nl-redacteuren over de game die het afgelopen jaar de meeste indruk op ze heeft gemaakt. Vandaag: Luuc met Super Perils of Baking.

Ik had op voorhand geen idee wat Super Perils of Baking was en had dan ook niet verwacht dat ik aan het einde van het jaar nog steeds de game geregeld zou opstarten om levels opnieuw te spelen. Maar de game doet me terugdenken aan die goede oude tijd dat ik Mario-levels maar bleef herspelen, simpelweg omdat de spellen gewoon zo lekker wegspeelden. 

Stoffige parel 

Via podcastmaker Colin Moriarty verscheen de game op mijn radar. De voormalige journalist is verantwoordelijk voor het verhaal van de game en is deels eigenaar van de ontwikkelaar. Toch was het niet zijn idee om de game te baseren op ouderwetse Mario-games. Het is een 2D-platformer die kinderlijk eenvoudig oogt, met meer dan vijftig levels die allemaal in het teken staan van knotsgekke kookkunsten. 

©GMRimport

Het is de zoveelste platformer die het succes van Nintendo najaagt, maar commercieel gezien is men daar niet in geslaagd – logisch, anders hadden we inmiddels allemaal wel van Super Perils of Baking gehoord. Het gebrek aan groot succes valt goed te verklaren: de 16-bit graphics zijn een leuke knipoog naar een andere tijd, maar zijn ook niet bepaald indrukwekkend wanneer je ze naast games als Shovel Knight en Dead Cells legt. Ondanks deze achterstand wist de game mij toch te grijpen.

Platformen om zijn best 

Dat komt door de platformgameplay zelf, dat tot op de pixel nauwkeurig is en daardoor heerlijk aanvoelt. Iedere sprong die je doet om een monster gemaakt van koek of een wandelende snoeppot te verslaan, voelt fantastisch. Qua variatie in aanvallen en krachten is overduidelijk dat er is afgekeken bij Mario, maar dat mag de pret absoluut niet drukken.

Ook de geheimen die in levels zijn te ontdekken zijn een ode aan de Mario-platformers van weleer. In plaats van grote, speciale munten verzamel je hier een paar letters. Door honderd chocoladekoekjes te verzamelen ontvang je een extra leven en door middel van andere kleding zie je hoe sterk je bent. Als het zo op Mario lijkt, waarom zou je dan eigenlijk gewoon niet die games spelen in plaats van Super Perils of Baking?

De platformgameplay is tot de pixel nauwkeurig en voelt heerlijk

-

De truc zit hem vooral in dat het géén Mario-game is. Super Perils of Baking is een ode naar dat soort games, maar heeft zijn eigen smoelwerk dankzij het kookthema. Daarbij kijkt de titel goed naar wat die eerdere platformers zo goed maakte: een simpele basis, variatie in het levelontwerp en tal van geheimen om te ontdekken. Voor verandering van spijs word je zelfs getrakteerd op levels waarin je met een mijnkarretje racet alsof je Donkey Kong Country aan het spelen bent.

Daarbij worden gaandeweg steeds meer mechanieken geïntroduceerd in de levels die de titel wat uitdagender maken. Zo wordt je op een gegeven moment uitgedaagd met creatieve platformuitdagingen, waaronder wisselende zwaartekrachten, verdwijnende platformen en sprongen die je zo moet timen dat je precies goed uitkomt op een platform. Het zijn geen vernieuwende technieken, maar de ijzersterke uitvoering toverde constant een glimlach op m’n gezicht. 

©GMRimport

Schattig sprookjesboek 

Waar de game verschilt van Mario en het paddenstoelenrijk dat altijd door Bowser bedreigd wordt, is dat het verhaal van Super Perils of Baking een stukje dieper graaft. Je speelt namelijk als een jonge bakker die de wereld probeert te redden van zijn broer die per ongeluk behekst is door een kwaadaardig kookboek. Maar bij deze simpele uitleg van waarom je de levels doorkruist, stopt het verhaal niet.

Voor de start van ieder level wordt je namelijk op een leuk gedicht getrakteerd die de situatie van een level uitlegt, terwijl dialogen voorafgaand aan baasgevechten de personages een duidelijk persoonlijkheid geven. Het laat zien dat het hoofdpersonage om zijn broer geeft en hem wil redden. Het is zeker geen filmisch verhaal die Oscar-waardig is, maar de hartverwarmende boodschap van de game wordt zeer gewaardeerd.

©GMRimport

Waardering is ook wat ik constant voel bij het opstarten van de game. Telkens weer word ik begroet met een bericht van de ontwikkelaar die de speler bedankt voor het spelen van de titel. Het is een klein detail waarmee ontwikkelaar Lillymo laat weten de speler te waarderen voor het kopen en spelen van hun kleine indietitel. In een wereld waarin maandelijks talloze nieuwe spellen verschijnen is tijd immers schaars en daar lijkt de ontwikkelaar zich ook van bewust te zijn.

Geheimen ontdekken 

Pakweg een halfjaar na de release van deze indiegame ben ik nog steeds zoet met het ontdekken van alle geheimen die in deze knotsgekke bakkerswereld verstopt zitten. Lillymo heeft bewust gekozen om alle geheimen te koppelen aan de spelwereld zelf. Zo zijn er speciale recepten te vinden die samen een compleet kookboek maken van alle monsters die je onderweg tegenkomt in de platformer.

Als liefhebber van het verzamelen van One Piece-manga en Pokémon, wordt de innerlijke verzamelaar in me getriggerd om ook de missende pagina’s van het kookboek op te zoeken. Ik weet niet of het mij dit jaar nog lukt, maar gelukkig kan ik de Steam Deck overal mee naartoe nemen. Ook naar de keuken om even wat te snacken, want al die koekjes, cakejes en ander snoepgoed in het spelgeven me telkens weer de neiging om de voorraadkast te plunderen.

Super Perils of Baking is verkrijgbaar voor pc, PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One, en Nintendo Switch. Lees hier voorgaande artikelen uit de Favorieten van de Redactie-rubriek.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered aangekondigd en uitgekomen
Gamer.nl
Nieuws

The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered aangekondigd en uitgekomen

De game werd vanmiddag officieel uit de doeken gedaan

The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered is vandaag officieel aangekondigd middels een livestream. De game is meteen beschikbaar.

In de aankondigingsvideo praatten Bethesda's Todd Howard en Matt Carofano over de nieuwe editie van de game. In eerste instantie werden beelden van het origineel getoond, dat in 2006 op Xbox 360 en pc en in 2007 op PlayStation 3 uitkwam. Er werd gekeken naar het belang van de release van dit origineel, dat openwereld-rpg's naar een hoger niveau tilde.

Vervolgens toonde de livestream beelden van de nieuwe versie van het spel. Daarbij lag er veel nadruk op de grafische verbeteringen van de game, die mogelijk worden gemaakt door Unreal Engine 5. Door de toename van details moeten spelers zich nog meer onderdeel van de spelwereld voelen.

Gameplay is ook op de schop gegaan. Hoewel de game trouw aan het origineel blijft, zijn gameplaysystemen verbeterd. Ook animaties van personages en vijanden zijn verbeterd. Tijdens gevechten vliegen de vonken en bloedspetters van het gevecht af. Hoewel de game door de meesten met een eerstepersoonsperspectief wordt gespeeld, is er ook een derdepersoonsperspectief, die in deze versie beter moet werken. Dialogen klinken natuurlijker, maar de soms opmerkelijke gesprekken die het spel zijn charme geven zijn behouden.

Oblivion Remastered wordt gezien als "de meest complete versie van Oblivion". Alle dlc - waaronder de verhalende uitbreidingen - zitten ook bij het spel inbegrepen. De game is nu verkrijgbaar op Xbox Series-consoles, Steam en PlayStation 5, en staat ook op Game Pass. De game kost 54,99 euro, al is er ook een Deluxe-uitvoering van 64,99 euro, inclusief de befaamde horse armor.

Er gingen al geruime tijd geruchten dat er een remake of remaster van The Elder Scrolls 4: Oblivion in ontwikkeling was. Er waren zelfs screenshots uitgelekt. Volgens die geruchten werkt Virtuos aan de remake, en dat blijkt nu ook te kloppen. De studio is ook bekend van de aankomende remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Batterijduur Switch 2 Pro Controller gelijk aan vorige versie
Gamer.nl
Nieuws

Batterijduur Switch 2 Pro Controller gelijk aan vorige versie

Maar hij laadt wel sneller op

De batterijduur van de Nintendo Switch 2 Pro Controller is gelijk aan die van de Pro Controller van de eerste Switch, terwijl hij wel sneller oplaadt.

Dat spotte Nintendo Life op de officiële website van Nintendo. Net zoals de Pro Controller voor de eerste Switch, gaat de Pro Controller voor de Switch 2 ongeveer veertig uur mee voordat hij weer opgeladen moet worden. De Switch 2 Pro Controller doet er echter ongeveer 3,5 uur over om zich volledig op te laden, terwijl dit met de eerste Pro Controller zo'n 6 uur duurde.

We wisten al dat de Switch 2 Pro Controller diverse toevoegingen heeft. Zo zitten er aan de achterkant twee nieuwe knoppen - de GL- en GR-knoppen - en is er net als op de nieuwe Joy-Cons een C-knop aanwezig waarmee GameChat opgestart kan worden. De controller heeft ook HD Rumble 2, wat voor nog gedetailleerdere force feedback moet zorgen.

Het was al bekend dat huidige Pro Controllers en Joy-Cons ook gebruikt kunnen worden op de Switch 2. Het is alleen niet mogelijk om met de huidige controllers de Switch 2 uit slaapstand te halen. De Switch 2 - alsmede de Switch 2 Pro Controller - verschijnt op 5 juni.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!