Battle royale-games zouden het afgelopen jaar hebben ingeleverd qua populariteit.
Dat claimt onderzoeksorganisatie Newzoo in een onderzoek (via PC Gamer). Hoewel games als Fortnite en Call of Duty: Warzone nog steeds erg populair zijn, is er volgens het onderzoek een daling waarneembaar in het totaal aantal gespeelde uren binnen het genre.
Uit onderzoek in 37 prominente gamelanden (exclusief China en India) blijkt dat battle royale-games in 2021 19 procent van het totaal aantal speeluren besloegen. In 2023 en 2024 was dat nog maar 12 procent.
De uitzondering op de regel is Fortnite. Van alle battle royale-games werd in 2024 77 procent van het totaal aantal uren besteed aan die game, ten opzichte van 43 procent in 2021. Dat is ergens ook logisch, want dankzij speciale modi zoals Fortnite OG, Fortnite Festival en Lego Fortnite zijn er veel meer mogelijkheden bijgekomen om met de game bezig te zijn. Ondanks dat dit niet per se battle royale-modi zijn, lijkt Newzoo dit wel mee te rekenen als speeluren voor Fortnite en dus battle royale-games.
Uit het onderzoek van Newzoo blijkt ook dat het percentage aan pc-gamers met 3,9 procent is gestegen afgelopen jaar naar 907,5 miljoen mensen. Het aantal consolegamers steeg met 2,3 procent naar 629,5 miljoen spelers. Daarbij hebben pc-gamers weinig problemen met microtransacties: afgelopen jaar kwam 58 procent van alle omzet qua pc-games van microtransacties, een groei van 14 procent ten opzichte van het jaar ervoor.
Uit data van Newzoo blijkt ook dat shooters en rpg's meer speeluren dan voorheen claimen. De stijging qua speeltijd binnen laatstgenoemde genre heeft volgens het onderzoek te maken met de releases van enkele grote rpg's, als Baldur's Gate 3, Honkai: Star Rail en Diablo 4.