Square Enix wil aandelen in ontwikkelstudio's deels verkopen
Nieuws

Square Enix wil aandelen in ontwikkelstudio's deels verkopen

Square Enix is van plan om aandelen van ontwikkelstudio's die de uitgever in het bezit heeft deels te verkopen.

Dat heeft het bedrijf laten weten in een gesprek met investeerders na het bekendmaken van diens fiscale kwartaalcijfers. Analist David Gibson was aanwezig bij het gesprek en deelde informatie op Twitter.

Volgens Gibson meldt Square Enix dat de verkoop van Crystal Dynamics, Eidos Montreal en Square Enix Montreal aan Embracer Group de eerste fase van een overkoepelend plan van de uitgever is. Fase 2 moet de financiële structuur van de studio's die nog in het bezit zijn op de schop nemen.

Square Enix meldt dat stijgende kosten voor het ontwikkelen van games er voor zorgt dat studio's die volledig van de uitgever zijn selectief te werk moeten gaan - wat als gevolg expansie limiteert. Door gedeeltelijk aandelen van sommige studio's aan gewillige bedrijven te verkopen, wordt dit probleem voor een groot deel opgevangen.

Het bedrijf gaf niet aan welke studio's het deels wil verkopen, maar gaf wel aan dat het vooral om Europese en Amerikaanse studio's ging. Dit moet er tegelijk voor zorgen dat er nog meer nadruk kan komen te liggen op de ontwikkeling van Japanse titels. Gibson speculeert dat bedrijven als Tencent, Nexon en Sony interesse zouden kunnen tonen.

Square Enix zag een daling van bijna 16 procent in netto-omzet in afgelopen kwartaal ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. Hoewel de verkoop van diens games minder geld oplevert, is de verkoop van abonnementen voor mmo Final Fantasy 14 gestegen.

Het bedrijf ging tijdens het gesprek met investeerders ook meer de diepte in over de keuze om Square Enix Montreal, Crystal Dynamics en Eidos Montreal te verkopen. De keuze werd gemaakt omdat de uitgever bang was dat de games van deze westerse studio's de verkoop van de games van de rest van Square Enix zouden kannibaliseren.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Door Patapon geïnspireerde Ratatan verschijnt in 2025
Nieuws

Door Patapon geïnspireerde Ratatan verschijnt in 2025

Game komt naar PS5, PS4, Xbox Series, Switch en pc

Ratatan, de spirituele opvolger van Patapon, komt in de loop van 2025 uit.

Dat hebben ontwikkelaars TVT en Ratata Arts aangekondigd. Daarbij zal Game Source Entertainment de game uitgeven. Het spel is op dit moment middels een demo speelbaar op de WePlay Expo in Shanghai.

Ratatan is de nieuwe game van Hiroyuki Kotani, de maker van de Patapon-games. Het spel kent dan ook hetzelfde principe: spelers moeten op de maat van muziek op de juiste knoppen drukken om zo een leger aan wezentjes aan te sturen. Vorig jaar werd er een succesvolle crowdfunding gehouden.

Ratatan verschijnt op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series-consoles, Nintendo Switch en pc. Hieronder is een nieuwe trailer te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steamworld-ontwikkelaar voert tweede ontslagronde van dit jaar door
Nieuws

Steamworld-ontwikkelaar voert tweede ontslagronde van dit jaar door

Er komt minder focus op de ontwikkeling van spellen

Thunderful Group, de uitgever en ontwikkelaar van de Steamworld-games, heeft aangekondigd tachtig tot honderd werknemers te ontslaan.

Het bedrijf ziet geen andere alternatieven om "de houdbaarheid en weerstand" op de lange termijn te houden. Het is daarbij de tweede herstructureringsronde binnen een jaar tijd - begin dit jaar werd er al ongeveer een vijfde van het totaal aantal ontwikkelaars ontslagen.

Thunderful Group ontstond in 2017 na een fusie van de Zweedse ontwikkelaars Image & Form en Zoink. Sindsdien heeft het bedrijf diverse studio's en uitgevers opgekocht, waaronder Somerville-ontwikkelaar Jumpship.

In een bericht op de website van Thunderful valt te lezen dat de verwachte omzet dit jaar niet is behaald. Men gaat een grotere focus leggen op het uitgeven van extern ontwikkelde spellen om zo de kosten de kop in te drukken en flexibeler te kunnen zijn - al zal men "wat interne ontwikkelcapaciteit behouden".

Thunderful liet eerder al weten dat het eind vorig jaar uitgekomen Steamworld Build beneden verwachtingen had gepresteerd. De ontwikkeling van Steamworld Headhunter werd toen gepauzeerd. Afgelopen augustus kwam daarnaast Steamworld Heist 2 uit.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!