Square Enix wil aandelen in ontwikkelstudio's deels verkopen
Nieuws

Square Enix wil aandelen in ontwikkelstudio's deels verkopen

Square Enix is van plan om aandelen van ontwikkelstudio's die de uitgever in het bezit heeft deels te verkopen.

Dat heeft het bedrijf laten weten in een gesprek met investeerders na het bekendmaken van diens fiscale kwartaalcijfers. Analist David Gibson was aanwezig bij het gesprek en deelde informatie op Twitter.

Volgens Gibson meldt Square Enix dat de verkoop van Crystal Dynamics, Eidos Montreal en Square Enix Montreal aan Embracer Group de eerste fase van een overkoepelend plan van de uitgever is. Fase 2 moet de financiële structuur van de studio's die nog in het bezit zijn op de schop nemen.

Square Enix meldt dat stijgende kosten voor het ontwikkelen van games er voor zorgt dat studio's die volledig van de uitgever zijn selectief te werk moeten gaan - wat als gevolg expansie limiteert. Door gedeeltelijk aandelen van sommige studio's aan gewillige bedrijven te verkopen, wordt dit probleem voor een groot deel opgevangen.

Het bedrijf gaf niet aan welke studio's het deels wil verkopen, maar gaf wel aan dat het vooral om Europese en Amerikaanse studio's ging. Dit moet er tegelijk voor zorgen dat er nog meer nadruk kan komen te liggen op de ontwikkeling van Japanse titels. Gibson speculeert dat bedrijven als Tencent, Nexon en Sony interesse zouden kunnen tonen.

Square Enix zag een daling van bijna 16 procent in netto-omzet in afgelopen kwartaal ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. Hoewel de verkoop van diens games minder geld oplevert, is de verkoop van abonnementen voor mmo Final Fantasy 14 gestegen.

Het bedrijf ging tijdens het gesprek met investeerders ook meer de diepte in over de keuze om Square Enix Montreal, Crystal Dynamics en Eidos Montreal te verkopen. De keuze werd gemaakt omdat de uitgever bang was dat de games van deze westerse studio's de verkoop van de games van de rest van Square Enix zouden kannibaliseren.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Voormalige Call of Duty-makers werken aan Kickboxer-game
Nieuws

Voormalige Call of Duty-makers werken aan Kickboxer-game

Het is niet bekend of de gelijkenis van Jean-Claude Van Damme in de game zit

Force Multiplier Studios, een ontwikkelaar bestaande uit mensen die aan Call of Duty en Borderlands hebben gewerkt, werkt aan een game gebaseerd op de Kickboxer-filmfranchise.

Dat valt op IGN te lezen. De studio werkt samen met Dimitri Logothetis en Rob Kickman, het duo achter de twee meest recentelijk uitgekomen Kickboxer-films. De game bevindt zich nog maar in een vroeg stadium, maar moet "het rijke narratief van Kickboxer met kinetische martial arts-actie combineren". Daarbij kunnen spelers "iconische personages en locaties uit de franchise" verwachten. Veel meer details zijn er nog niet.

De eerste Kickboxer-film verscheen in 1989. Jean-Claude Van Damme speelde de hoofdrol. Er verschenen vier vervolgen. in de jaren negentig. In 2016 werd de franchise nieuw leven in geblazen met Kickboxer: Vengeance, waarin Van Damme naast Dave Bautista schitterde, gevolgd door Kickboxer: Retaliation in 2018. Aankomend voorjaar moet een nieuw deel, Kickboxer: Armageddon, worden opgenomen.

De ontwikkelaar gaf niet prijs of spelers de gelijkenis van Jean-Claude Van Damme in de game kunnen verwachten. "We zijn allemaal gigantische fans van de Kickboxer-films, en we hebben licenties voor vele personages en gelijkenissen uit het Kickboxer-universum. We zullen later in het jaar veel meer informatie delen."

Force Multiplier Studios is een relatief nieuwe ontwikkelaar opgericht door Jeremy Breslau, Brent Friedman en Charnjit Bansi, die onder andere aan franchises als Call of Duty, Borderlands, Tomb Raider en Halo hebben gewerkt. Eerder bracht de studio al de shooter Karnivus: Rooftop Rumble uit binnen Fortnite.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Eerder aangekondigde Age of Empires 3: Definitive Edition-dlc geannuleerd
Nieuws

Eerder aangekondigde Age of Empires 3: Definitive Edition-dlc geannuleerd

De aankondiging van de dlc was volgens de ontwikkelaar te voorbarig

De ontwikkelaar van Age of Empires 3: Definitive Edition heeft de vorig jaar aangekondigde dlc voor de game geannuleerd.

Dat werd eerder deze week via de officiële website aangekondigd. De ontwikkelaar laat weten dat het om een moeilijk besluit gaat. Daarbij wordt gemeld dat de dlc werd aangekondigd voordat hij daadwerkelijk in ontwikkeling was, omdat men de franchise wilde vieren. "We weten nu dat die aankondiging voorbarig was."

"We weten dat dit een grote teleurstelling is en velen van jullie keken uit naar meer content. We hebben eind vorig jaar een patch voor de game uitgebracht, maar we begrijpen dat dit niet van het formaat was waar jullie op hoopten." Men benadrukt dat er geen dlc voor de game meer zal volgen, al blijven de servers wel beheerd worden.

Age of Empires 3: Definitive Edition is een moderne versie van de oorspronkelijke game uit 2005. Het spel verscheen in 2020 op pc en is ook verkrijgbaar via Game Pass. 

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!