Shredders verzachtte de pijn van mijn wintersportwonden
Nieuws

Shredders verzachtte de pijn van mijn wintersportwonden

In deze rubriek vertellen Gamer.nl-redacteuren over de game die het afgelopen jaar de meeste indruk op ze heeft gemaakt. Vandaag: Tom met Shredders.

Begin 2022 stond ik voor het eerst sinds jaren weer bovenaan een skipiste, het snowboard vers aan de voeten geklikt. De hoop was om dat weekend eindelijk wat mooiere 360’s onder de knie te krijgen, maar in nota bene de eerste afdaling gleed ik ietwat ongelukkig onderuit. Spoel een paar uur vooruit en een Oostenrijkse chirurg worstelde een rubberen slang tussen twee van mijn gebroken ribben. Daaronder lag een klaplong.

De laidback 360’s waar ik zelf niet aan toekwam, mocht ik gelukkig niet lang na mijn ziekenhuisverblijf alsnog meemaken. De echte bergen hadden mij verslagen, maar ik kon tenminste nog zegevieren in het digitale poeder. Het meermaals uitgestelde snowboardspel Shredders verscheen afgelopen maart en bewees zich direct als een gedegen ‘Skate in de sneeuw’. 

©GMRimport

Net als EA’s bejubelde skateboardfranchise biedt Shredders een overwegend realistische vertolking van de sport, met voldoende nadruk op het creatieve besturen van de plank. Perfect voor snowboarders die, hopelijk om minder pijnlijke redenen dan de mijne, de sport niet fysiek kunnen beoefenen.

Van plank tot pookjes 

Wat doet Shredders zo goed? Het spel slaagt waar andere snowboardgames vaak tekortschieten: het ‘porten’ van het snowboard naar een controller. Aan de hand van een ongekend sterk physics-systeem is het mogelijk om bijna elke nuance van de bewegingen te besturen. Er zijn geen knoppencombinaties voor automatisch uitgevoerde gnarliness, er is enkel een plank en een momentum om te manipuleren. Elke beweging doet ertoe, net als in het echt.

De mooiste trucs vereisen daarom ook een secuur uitgekiende aanloop, waarbij zelfs de druk op de plank en het indraaien van het lichaam in ogenschouw genomen moet worden. Shredders laat je extreem mooie sprongen landen, maar niet voordat je zelf uitvogelt hoe. De landingen zijn vergevingsgezind genoeg om het leuk te houden, maar het daadwerkelijke trucwerk is bijna simulator-esk. Zomaar een mooie kurk draaien vergt aardig wat voorbereiding. 

Je voelt je echt het snowboard

-

Voor nieuwkomers is Shredders’ precieze besturing misschien wel wat overweldigend, maar zij die zelf op de plank staan, zullen de klik snel voelen. Voor mij bleek Shredders het cliché waardig: je voelt je echt het snowboard. Van de realistische physics tot de vloeiende animaties: het klopt allemaal. Dat maakt het dat ook kleine sprongen en slides ontzettend veel voldoening kunnen geven, zeker wanneer ze de juiste hoeveelheid stijl uitstralen.

Met beide voeten in de bindingen 

Shredders komt daardoor dichter bij de essentie van snowboarden dan voorgaande pogingen ooit kwamen. Genuanceerde besturing of niet: spelers zijn vogelvrij om ermee te experimenteren. Zet die rotatie eens overdreven laat in of probeer vanuit een abrupte rembeweging een ollie te poppen. Het zijn precies die probeersels die freestyle snowboarden zo mooi en uniek maken. Shredders laat je daar virtueel van proeven. 

©GMRimport

©GMRimport

Voor mij bleken de digitale, laidback 360’s zoet genoeg om de pijn van mijn eigen sneeuwhapsessie te verzachten. Shredders liet me vallen en opstaan, experimenteren en leren. Een stijlvolle lijn aan trucs leggen geeft daardoor zo veel meer voldoening. Dat is toch andere koek dan een retourtje 1080° Avalanche of SSX 3 — beide briljante games in hun eigen klasse — waar een rustige rotatie juist lachwekkend lullig voelt. Op Shredders’ bergen gaan stijl en souplesse boven over-the-top trucs en hoge scores. Juist die gegronde aanpak voelt verfrissend voor de extreme sport.

Niet gek ook dat Shredders als game wat karig afsteekt. Naast de pure beleving van het snowboarden zelf, heeft de game bar weinig om het lijf. Aan de hand van een tenenkrommend slecht verhaal met tenenkrommend slecht stemmenwerk (soms van echte snowboardbekendheden) stippelt Shredders nog een telg lineaire opdrachtjes uit, maar veel meer is er niet te overwinnen op deze bergen. De maak-je-eigen-plezier-factor ligt vanaf de eerste afdaling hoog. 

Watch on YouTube

Realistische physics, zalige vibes 

Shredders’ karige opzet hoeft verder ook geen probleem te zijn — voor mij in ieder geval niet. Wie simpelweg de flow van snowboarden wil voelen, kan hier eindeloos in vertoeven. Verspreid over de bergen zijn genoeg interessante locaties te vinden om creatief doorheen te glijden en te springen. Met behulp van een teleporterende drone, persoonlijke sneeuwscooterservice en Forza-achtige terugspoelfunctie biedt Shredders voldoende gereedschap om je eigen snowboarddromen te verwezenlijken. Gretig maakte ik daar gebruik van.

Avondenlang heb ik ‘gewoon’ gesnowboard. Zorgeloos van boven naar beneden, voortdurend op zoek naar die net wat mooiere truc of transitie. Nul druk: ik werd er zen van. In de freestyleparken scheurde ik rustig met andere spelers mee, terwijl ik hun trucs achtervolgde en aanvulde met mijn eigen stijl. Ik zal nooit weten of ze mij überhaupt gezien hebben, maar mijn afdalingen waren een behoorlijke vibe. Precies dat gevoel had ik gemist.

©GMRimport

Eenmaal geheeld van de fysieke en mentale wonden, is mijn zalige zen-game langzaamaan weer naar de achtergrond verdwenen. Ook Shredders’ sneeuw blijft niet eindeloos vers en er lonken dringendere werelden om te ontdekken. Des te mooier ook om te zien dat ontwikkelstudio FoamPunch de game recentelijk voorzag van een tweede seizoen, met nieuwe locaties en trucmechanieken. Dus ja, ik denk dat ik terug ben. Al is het maar ter voorbereiding van de volgende poging op echte 360’s.

Met een beetje geluk steek ik nog wat op van mijn experimenten met de simulatorwaardige physics. Mochten de Oostenrijkse bergen komend jaar dan toch weer van me winnen, dan heb ik tenminste Shredders nog.

Shredders is verkrijgbaar voor Xbox Series X/S, PlayStation 5 en pc (via Steam en de Microsoft Store). De game maakt sinds diens verschijning onderdeel uit van Xbox Game Pass. Lees hier voorgaande artikelen uit de Favorieten van de Redactie-rubriek.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Arcane-trailer teaset de aankomende laatste afleveringen
Nieuws

Nieuwe Arcane-trailer teaset de aankomende laatste afleveringen

Nog drie afleveringen te gaan

Netflix heeft een teaser uitgebracht waarin beelden van de aankomende allerlaatste afleveringen van Arcane te zien zijn.

Er zijn inmiddels zes afleveringen van het tweede seizoen van Arcane te bekijken, en de laatste drie afleveringen arriveren aanstaande zaterdag. De onderstaande trailer is dan ook bedoeld om fans alvast lekker te maken voor aankomend weekend.

Eerder werd bevestigd dat het tweede seizoen tevens het laatste is. Dat betekent echter niet dat er niet meer projecten volgen. Eerder deze week hintte Riot Games al naar het feit dat er "nog veel andere verhalen te vertellen zijn".

Arcane is gebaseerd op de populaire game League of Legends. Onder andere Hailee Steinfeld, Ella Purnell en Kevin Alejandro spelen een rol in de serie, die in samenwerking met Riot Games wordt gemaakt. De serie wordt geprezen door critici en fans en won een Emmy. 

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Virtua Fighter 5-remaster komt aankomende winter naar Steam
Nieuws

Virtua Fighter 5-remaster komt aankomende winter naar Steam

De fighter kan in 4K weergegeven worden

Sega werkt aan een remaster van het vechtspel Virtual Fighter 5, dat ergens aankomende winter op Steam verschijnt.

Volgens het bedrijf wordt Virtua Fighter 5 R.E.V.O., zoals de remaster heet, "de ultieme editie van de legendarische game". Het spel krijgt een 4K-resolutie en verbeterde textures. Ook wordt rollback netcode ondersteund voor mensen die game op competitief niveau willen spelen.

In 2021 kwam Virtua Fighter 5: Ultimate Showdown al uit in Japanse arcades en op PlayStation 4. Dat is een opnieuw ontwikkelde versie van de fighter die op de Dragon Engine van Ryu Ga Gotoku Studio draait. Die versie van de game is echter nooit op pc uitgekomen.

Eerder deze maand liet Sega al weten een nieuwe Virtua Fighter-game in ontwikkeling te hebben. Het is niet duidelijk of daarmee deze Steam-versie wordt bedoeld, of een geheel nieuw deel.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!