Shredders verzachtte de pijn van mijn wintersportwonden
Gamer.nl
Nieuws

Shredders verzachtte de pijn van mijn wintersportwonden

In deze rubriek vertellen Gamer.nl-redacteuren over de game die het afgelopen jaar de meeste indruk op ze heeft gemaakt. Vandaag: Tom met Shredders.

Begin 2022 stond ik voor het eerst sinds jaren weer bovenaan een skipiste, het snowboard vers aan de voeten geklikt. De hoop was om dat weekend eindelijk wat mooiere 360’s onder de knie te krijgen, maar in nota bene de eerste afdaling gleed ik ietwat ongelukkig onderuit. Spoel een paar uur vooruit en een Oostenrijkse chirurg worstelde een rubberen slang tussen twee van mijn gebroken ribben. Daaronder lag een klaplong.

De laidback 360’s waar ik zelf niet aan toekwam, mocht ik gelukkig niet lang na mijn ziekenhuisverblijf alsnog meemaken. De echte bergen hadden mij verslagen, maar ik kon tenminste nog zegevieren in het digitale poeder. Het meermaals uitgestelde snowboardspel Shredders verscheen afgelopen maart en bewees zich direct als een gedegen ‘Skate in de sneeuw’. 

©GMRimport

Net als EA’s bejubelde skateboardfranchise biedt Shredders een overwegend realistische vertolking van de sport, met voldoende nadruk op het creatieve besturen van de plank. Perfect voor snowboarders die, hopelijk om minder pijnlijke redenen dan de mijne, de sport niet fysiek kunnen beoefenen.

Van plank tot pookjes 

Wat doet Shredders zo goed? Het spel slaagt waar andere snowboardgames vaak tekortschieten: het ‘porten’ van het snowboard naar een controller. Aan de hand van een ongekend sterk physics-systeem is het mogelijk om bijna elke nuance van de bewegingen te besturen. Er zijn geen knoppencombinaties voor automatisch uitgevoerde gnarliness, er is enkel een plank en een momentum om te manipuleren. Elke beweging doet ertoe, net als in het echt.

De mooiste trucs vereisen daarom ook een secuur uitgekiende aanloop, waarbij zelfs de druk op de plank en het indraaien van het lichaam in ogenschouw genomen moet worden. Shredders laat je extreem mooie sprongen landen, maar niet voordat je zelf uitvogelt hoe. De landingen zijn vergevingsgezind genoeg om het leuk te houden, maar het daadwerkelijke trucwerk is bijna simulator-esk. Zomaar een mooie kurk draaien vergt aardig wat voorbereiding. 

Je voelt je echt het snowboard

-

Voor nieuwkomers is Shredders’ precieze besturing misschien wel wat overweldigend, maar zij die zelf op de plank staan, zullen de klik snel voelen. Voor mij bleek Shredders het cliché waardig: je voelt je echt het snowboard. Van de realistische physics tot de vloeiende animaties: het klopt allemaal. Dat maakt het dat ook kleine sprongen en slides ontzettend veel voldoening kunnen geven, zeker wanneer ze de juiste hoeveelheid stijl uitstralen.

Met beide voeten in de bindingen 

Shredders komt daardoor dichter bij de essentie van snowboarden dan voorgaande pogingen ooit kwamen. Genuanceerde besturing of niet: spelers zijn vogelvrij om ermee te experimenteren. Zet die rotatie eens overdreven laat in of probeer vanuit een abrupte rembeweging een ollie te poppen. Het zijn precies die probeersels die freestyle snowboarden zo mooi en uniek maken. Shredders laat je daar virtueel van proeven. 

©GMRimport

©GMRimport

Voor mij bleken de digitale, laidback 360’s zoet genoeg om de pijn van mijn eigen sneeuwhapsessie te verzachten. Shredders liet me vallen en opstaan, experimenteren en leren. Een stijlvolle lijn aan trucs leggen geeft daardoor zo veel meer voldoening. Dat is toch andere koek dan een retourtje 1080° Avalanche of SSX 3 — beide briljante games in hun eigen klasse — waar een rustige rotatie juist lachwekkend lullig voelt. Op Shredders’ bergen gaan stijl en souplesse boven over-the-top trucs en hoge scores. Juist die gegronde aanpak voelt verfrissend voor de extreme sport.

Niet gek ook dat Shredders als game wat karig afsteekt. Naast de pure beleving van het snowboarden zelf, heeft de game bar weinig om het lijf. Aan de hand van een tenenkrommend slecht verhaal met tenenkrommend slecht stemmenwerk (soms van echte snowboardbekendheden) stippelt Shredders nog een telg lineaire opdrachtjes uit, maar veel meer is er niet te overwinnen op deze bergen. De maak-je-eigen-plezier-factor ligt vanaf de eerste afdaling hoog. 

Watch on YouTube

Realistische physics, zalige vibes 

Shredders’ karige opzet hoeft verder ook geen probleem te zijn — voor mij in ieder geval niet. Wie simpelweg de flow van snowboarden wil voelen, kan hier eindeloos in vertoeven. Verspreid over de bergen zijn genoeg interessante locaties te vinden om creatief doorheen te glijden en te springen. Met behulp van een teleporterende drone, persoonlijke sneeuwscooterservice en Forza-achtige terugspoelfunctie biedt Shredders voldoende gereedschap om je eigen snowboarddromen te verwezenlijken. Gretig maakte ik daar gebruik van.

Avondenlang heb ik ‘gewoon’ gesnowboard. Zorgeloos van boven naar beneden, voortdurend op zoek naar die net wat mooiere truc of transitie. Nul druk: ik werd er zen van. In de freestyleparken scheurde ik rustig met andere spelers mee, terwijl ik hun trucs achtervolgde en aanvulde met mijn eigen stijl. Ik zal nooit weten of ze mij überhaupt gezien hebben, maar mijn afdalingen waren een behoorlijke vibe. Precies dat gevoel had ik gemist.

©GMRimport

Eenmaal geheeld van de fysieke en mentale wonden, is mijn zalige zen-game langzaamaan weer naar de achtergrond verdwenen. Ook Shredders’ sneeuw blijft niet eindeloos vers en er lonken dringendere werelden om te ontdekken. Des te mooier ook om te zien dat ontwikkelstudio FoamPunch de game recentelijk voorzag van een tweede seizoen, met nieuwe locaties en trucmechanieken. Dus ja, ik denk dat ik terug ben. Al is het maar ter voorbereiding van de volgende poging op echte 360’s.

Met een beetje geluk steek ik nog wat op van mijn experimenten met de simulatorwaardige physics. Mochten de Oostenrijkse bergen komend jaar dan toch weer van me winnen, dan heb ik tenminste Shredders nog.

Shredders is verkrijgbaar voor Xbox Series X/S, PlayStation 5 en pc (via Steam en de Microsoft Store). De game maakt sinds diens verschijning onderdeel uit van Xbox Game Pass. Lees hier voorgaande artikelen uit de Favorieten van de Redactie-rubriek.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Hier bekijk je de Oblivion Remastered-onthulling - Tijd, releasedatum en de geruchten op een rij
Gamer.nl
Nieuws

Hier bekijk je de Oblivion Remastered-onthulling - Tijd, releasedatum en de geruchten op een rij

Bethesda doet The Elder Scrolls 4: Oblivion bijna officieel uit de doeken.

De remaster wordt uit de doeken gedaan in een livestream van het bedrijf die te volgen is via YouTube en Twitch. De stream begint om 17.00 uur Nederlandse tijd. Verder heeft de uitgever nog niets over de remaster bekendgemaakt. De livestream is ook hieronder te bekijken.

Watch on YouTube

Er gaan al wekenlang geruchten rond dat Oblivion Remastered 'op ieder moment' uit kan komen middels een shadowdrop. De verwachting is dan ook dat de game tijdens of in ieder geval vlak na de presentatie beschikbaar wordt, gezien de geruchten al langer stellen dat het spel deze week nog beschikbaar moet worden.

Volgens eerdere geruchten draait The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered op Unreal Engine 5. Zes elementen zouden op de schop gaan, namelijk 'stamina', 'sneak', 'archery', 'hit reaction', blocking' en de user interface. Verder zou het staminasysteem minder frustrerend zijn voor spelers, zodat mensen minder snel nauwelijks kunnen bewegen doordat de stamina op is, en de interface zou moderner en mooier zijn gemaakt.

Tot slot zouden er duidelijkere effecten zijn wanneer spelers of npc's worden geraakt tijdens gevechten. De remake wordt waarschijnlijk ontwikkeld door Virtuos, dat ook aan de remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater werkt.

Dat Oblivion Remastered eraan komt, komt geenszins uit de lucht vallen. De afgelopen tijd gingen er al veel geruchten en lekten er verschillende screenshots. Een chatgesprek dat een X-gebruiker met Xbox Support had, wees er zelfs op dat de game vandaag uit zou komen. Dat blijkt nu in ieder geval niet te kloppen. Journalist Jeff Grubb gaf aan dat de game deze week zou uitkomen. Of dat zo is, is nog niet bekend. Over een eventuele releasedatum is nog niets bekend.

Het spel komt voor zover bekend uit op Xbox Series X en S, PlayStation 5 en pc.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Soulcalibur 2 voor Nintendo Switch Online op Switch 2 in actie te zien
Gamer.nl
Nieuws

Soulcalibur 2 voor Nintendo Switch Online op Switch 2 in actie te zien

De game is vanaf 5 juni speelbaar via Switch Online

Via de Nintendo Today-app heeft Nintendo nieuwe beelden getoond van Soulcalibur 2, dat straks speelbaar wordt via Nintendo Switch Online op Switch 2.

Toen de Switch 2-releasedatum en de eerste games onlangs uit de doeken werden gedaan, werd ook bekendgemaakt dat GameCube-games speelbaar worden via Nintendo Switch Online op de nieuwe Nintendo-console. Daar is ook een abonnement op het uitbreidingspakket voor nodig.

Wanneer de Switch 2 op 5 juni uitkomt, zullen er drie GameCube-games op de betreffende app staan: The Legend of Zelda: Wind Waker, F-Zero GX en Soulcalibur 2. Van die laatstgenoemde game zijn nu dus nieuwe beelden verschenen via Nintendo's app, die vervolgens op YouTube zijn geüpload.

De fighter Soulcalibur 2 verscheen oorspronkelijk in 2002 in de Japanse arcade en kwam een jaar later op consoles uit, waaronder op GameCube. Daarbij had elke consoleversie een ander exclusief personage - op de GameCube was dat Link uit de Zelda-reeks. Die is ook aanwezig in de versie voor Nintendo Switch Online.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!