Shredders verzachtte de pijn van mijn wintersportwonden
Nieuws

Shredders verzachtte de pijn van mijn wintersportwonden

In deze rubriek vertellen Gamer.nl-redacteuren over de game die het afgelopen jaar de meeste indruk op ze heeft gemaakt. Vandaag: Tom met Shredders.

Begin 2022 stond ik voor het eerst sinds jaren weer bovenaan een skipiste, het snowboard vers aan de voeten geklikt. De hoop was om dat weekend eindelijk wat mooiere 360’s onder de knie te krijgen, maar in nota bene de eerste afdaling gleed ik ietwat ongelukkig onderuit. Spoel een paar uur vooruit en een Oostenrijkse chirurg worstelde een rubberen slang tussen twee van mijn gebroken ribben. Daaronder lag een klaplong.

De laidback 360’s waar ik zelf niet aan toekwam, mocht ik gelukkig niet lang na mijn ziekenhuisverblijf alsnog meemaken. De echte bergen hadden mij verslagen, maar ik kon tenminste nog zegevieren in het digitale poeder. Het meermaals uitgestelde snowboardspel Shredders verscheen afgelopen maart en bewees zich direct als een gedegen ‘Skate in de sneeuw’. 

©GMRimport

Net als EA’s bejubelde skateboardfranchise biedt Shredders een overwegend realistische vertolking van de sport, met voldoende nadruk op het creatieve besturen van de plank. Perfect voor snowboarders die, hopelijk om minder pijnlijke redenen dan de mijne, de sport niet fysiek kunnen beoefenen.

Van plank tot pookjes 

Wat doet Shredders zo goed? Het spel slaagt waar andere snowboardgames vaak tekortschieten: het ‘porten’ van het snowboard naar een controller. Aan de hand van een ongekend sterk physics-systeem is het mogelijk om bijna elke nuance van de bewegingen te besturen. Er zijn geen knoppencombinaties voor automatisch uitgevoerde gnarliness, er is enkel een plank en een momentum om te manipuleren. Elke beweging doet ertoe, net als in het echt.

De mooiste trucs vereisen daarom ook een secuur uitgekiende aanloop, waarbij zelfs de druk op de plank en het indraaien van het lichaam in ogenschouw genomen moet worden. Shredders laat je extreem mooie sprongen landen, maar niet voordat je zelf uitvogelt hoe. De landingen zijn vergevingsgezind genoeg om het leuk te houden, maar het daadwerkelijke trucwerk is bijna simulator-esk. Zomaar een mooie kurk draaien vergt aardig wat voorbereiding. 

Je voelt je echt het snowboard

-

Voor nieuwkomers is Shredders’ precieze besturing misschien wel wat overweldigend, maar zij die zelf op de plank staan, zullen de klik snel voelen. Voor mij bleek Shredders het cliché waardig: je voelt je echt het snowboard. Van de realistische physics tot de vloeiende animaties: het klopt allemaal. Dat maakt het dat ook kleine sprongen en slides ontzettend veel voldoening kunnen geven, zeker wanneer ze de juiste hoeveelheid stijl uitstralen.

Met beide voeten in de bindingen 

Shredders komt daardoor dichter bij de essentie van snowboarden dan voorgaande pogingen ooit kwamen. Genuanceerde besturing of niet: spelers zijn vogelvrij om ermee te experimenteren. Zet die rotatie eens overdreven laat in of probeer vanuit een abrupte rembeweging een ollie te poppen. Het zijn precies die probeersels die freestyle snowboarden zo mooi en uniek maken. Shredders laat je daar virtueel van proeven. 

©GMRimport

©GMRimport

Voor mij bleken de digitale, laidback 360’s zoet genoeg om de pijn van mijn eigen sneeuwhapsessie te verzachten. Shredders liet me vallen en opstaan, experimenteren en leren. Een stijlvolle lijn aan trucs leggen geeft daardoor zo veel meer voldoening. Dat is toch andere koek dan een retourtje 1080° Avalanche of SSX 3 — beide briljante games in hun eigen klasse — waar een rustige rotatie juist lachwekkend lullig voelt. Op Shredders’ bergen gaan stijl en souplesse boven over-the-top trucs en hoge scores. Juist die gegronde aanpak voelt verfrissend voor de extreme sport.

Niet gek ook dat Shredders als game wat karig afsteekt. Naast de pure beleving van het snowboarden zelf, heeft de game bar weinig om het lijf. Aan de hand van een tenenkrommend slecht verhaal met tenenkrommend slecht stemmenwerk (soms van echte snowboardbekendheden) stippelt Shredders nog een telg lineaire opdrachtjes uit, maar veel meer is er niet te overwinnen op deze bergen. De maak-je-eigen-plezier-factor ligt vanaf de eerste afdaling hoog. 

Watch on YouTube

Realistische physics, zalige vibes 

Shredders’ karige opzet hoeft verder ook geen probleem te zijn — voor mij in ieder geval niet. Wie simpelweg de flow van snowboarden wil voelen, kan hier eindeloos in vertoeven. Verspreid over de bergen zijn genoeg interessante locaties te vinden om creatief doorheen te glijden en te springen. Met behulp van een teleporterende drone, persoonlijke sneeuwscooterservice en Forza-achtige terugspoelfunctie biedt Shredders voldoende gereedschap om je eigen snowboarddromen te verwezenlijken. Gretig maakte ik daar gebruik van.

Avondenlang heb ik ‘gewoon’ gesnowboard. Zorgeloos van boven naar beneden, voortdurend op zoek naar die net wat mooiere truc of transitie. Nul druk: ik werd er zen van. In de freestyleparken scheurde ik rustig met andere spelers mee, terwijl ik hun trucs achtervolgde en aanvulde met mijn eigen stijl. Ik zal nooit weten of ze mij überhaupt gezien hebben, maar mijn afdalingen waren een behoorlijke vibe. Precies dat gevoel had ik gemist.

©GMRimport

Eenmaal geheeld van de fysieke en mentale wonden, is mijn zalige zen-game langzaamaan weer naar de achtergrond verdwenen. Ook Shredders’ sneeuw blijft niet eindeloos vers en er lonken dringendere werelden om te ontdekken. Des te mooier ook om te zien dat ontwikkelstudio FoamPunch de game recentelijk voorzag van een tweede seizoen, met nieuwe locaties en trucmechanieken. Dus ja, ik denk dat ik terug ben. Al is het maar ter voorbereiding van de volgende poging op echte 360’s.

Met een beetje geluk steek ik nog wat op van mijn experimenten met de simulatorwaardige physics. Mochten de Oostenrijkse bergen komend jaar dan toch weer van me winnen, dan heb ik tenminste Shredders nog.

Shredders is verkrijgbaar voor Xbox Series X/S, PlayStation 5 en pc (via Steam en de Microsoft Store). De game maakt sinds diens verschijning onderdeel uit van Xbox Game Pass. Lees hier voorgaande artikelen uit de Favorieten van de Redactie-rubriek.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!