Saints Row biedt een vertrouwde zandbak met weinig vernieuwing
Nieuws

Saints Row biedt een vertrouwde zandbak met weinig vernieuwing

Saints Row laat de meeste gekkigheid uit voorgaande delen achter zich door de franchise van een reboot te voorzien. Een nieuwe locatie en cast moeten een frisse wind bieden. Bij een reboot verwacht je echter ook nieuwe gameplayopties, maar daarin weet Saints Row vooralsnog niet te imponeren.

Saints Row ruilt aliens, superkrachten en roze dildo’s in voor de zonnige stad Santo Ileso, dat deels als een fictieve versie van New Mexico dienst doet. Een reboot werd hoog tijd, gezien Saints Row 4: Re-elected wel érg krankzinnig werd. Gelukkig is ontwikkelaar Volition niet vergeten wat Saints Row onderscheidt van tegenhanger Grand Theft Auto: humor en niet al te serieuze gameplay. 

Nieuw gebied, bekende insteek 

De grootste vernieuwing van Saints Row is Santo Ileso, het nieuwe speelgebied uit de game. De vorige delen vonden allemaal plaats in grote, stedelijke gebieden. Van natuurlijke gebieden was weinig sprake, maar Saints Row brengt daar verandering in. Naast het stedelijke centrum, de Mexicaanse buitenwijken en rijke villawijken, biedt Santo Ileso ook een groot natuurgebied met dorre vlaktes, meertjes en ravijnen. Het is verfrissend om wat meer de ruimte te hebben en niet zo claustrofobisch opgesloten te zitten in een enkele stad.

Het concept blijft echter nagenoeg gelijk aan eerdere delen. Er zijn wederom drie gangs aanwezig, elk met hun eigen kenmerken. Zo zijn er de Mexicaanse Los Panteros, de futuristische Idols en de geprivatiseerde militaire groep Marshall. Vooral die laatste twee passen thematisch niet echt bij Santo Ileso en dragen dan ook niet bij aan de zonnige sfeer die de stad wil bereiken. Want wanneer zie je nou werkelijk futuristische cyberpunks in een stad als Santo Ileso? Het is dan ook meteen duidelijk dat je nog altijd een Saints Row-game aan het spelen bent, met alle fantasievolle uitspattingen van dien.

©GMRimport

Vloeiend en stug

Wat ook akelig bekend voor komt is het autorijden. In voorgaande Saints Row-games liet de besturing hiervan wat te wensen over en dat is in de nieuwe game nog altijd niet opgelost. Ook hier rijden de auto’s erg stug met bizar scherpe, onrealistische drifts. Het voelt alsof alle auto’s met lijm aan de weg vastgeplakt zitten. Het is leuk dat je de auto’s wederom tot in de puntjes kan personaliseren, maar het stoort dat ze nog steeds de natuurwetten compleet negeren.

Wel nieuw is de wingsuit. Deze vleugels krijg je vanaf het eerste moment in de game en geven je de mogelijkheid om overal al vliegend te komen. Vanuit de lucht kun je vloeiend op het dak van een auto landen of jezelf in de lucht lanceren door op onschuldige voorbijganer te springen. Dit blijkt al snel leuker dan over straten lopen of rijden. Niet alleen dankzij het gemak, maar ook door de levendigheid waar het een beetje aan ontbreekt op straat. 

©GMRimport

Eindeloze personalisatie

Die levendigheid kan wel worden geuit in je eigen personage. Saints Row draait naast alles wat je kent uit de franchise voornamelijk om de personalisatie. Eindeloze mogelijkheden zorgen ervoor dat jij jouw 'Boss' helemaal naar eigen smaak kunt aanpassen. Daardoor kun je uren spenderen aan het personaliseren van een personage. Mocht je bang zijn dat je daardoor eerst een paar uur bezig bent met het aanmaken van een personage voordat je de game zelf start: geen zorgen, je kunt op elk moment gedurende de game deze nog aanpassen.

Dat limiteert zich niet alleen tot kleding. Ook je stem, oogkleur, neusgrootte en geslachtsdelen kunnen probleemloos veranderd worden via de in-game telefoonapplicatie. Zonder laadschermen of transities kun je je personage aanpassen. Daarbij ben je vrij om kledingstukken te combineren. In tegenstelling tot andere openwereldgames, kun je hier kleren gelaagd aantrekken zonder dat dat ene roze shirtje verdwijnt onder die mooie blazer. Het gaat ongetwijfeld leuke creaties opleveren op het internet, maar buiten het internet is het nog maar de vraag voor wie je er hip uit wilt zien.

©GMRimport

Ouderwets

Dergelijke vrijheid in personalisatie komt natuurlijk pas echt goed tot zijn recht wanneer je ermee kunt pronken in een online omgeving. Saints Row biedt alleen een co-op-modus voor maximaal twee spelers. Saints Row zet personalisatie voorop en vergeet daarbij een interessante wereld te bieden om in te kunnen flaneren. Ja, je hebt een wingsuit en autos die je kunt pimpen, maar wat doe je ermee? Wat zijn de doelen? We hebben slechts de eerste drie uur van de game kunnen spelen, dus alle mogelijkheden die de uiteindelijke game zal bieden, hebben we niet kunnen ervaren. Toch wist de wereld weinig indruk te wekken tijdens onze speelsessie.

Santo Ileso voelt ietwat ouderwets aan. Typische icoontjes brengen je naar geldkistjes of locaties om te fotograferen. Zijmissies bestaan uit korte activiteiten die je na een keer of drie - of na het spelen van voorgaande Saints Row-games - wel kent. Dat wekt ergens zorgen, omdat er zoveel games zijn die een vollere spelwereld bieden. Saints Row probeert echter helemaal niet the next big thing te zijn. In een tijd waar de meeste openwereldgames gigantische gebieden hebben met talloze gameplay-mechanieken is het misschien niet eens zo erg om eens een ouderwetse openwereldgame te spelen. Want ouderwets genieten is soms best wel fijn. Saints Row lijkt zich daarom als prima tussendoortje te lenen.

©GMRimport

Niets nieuws

Saints Row is buiten een nieuwe locatie en nieuwe cast vooral simpelweg een nieuw deel in de franchise. De gameplay voelt vertrouwd, maar is daardoor op momenten tegelijk wel erg herkenbaar. De auto's laten zich bijvoorbeeld net zo stug besturen, maar het schieten voelt ook weer net zo fijn als in de voorgangers. Personalisatie was altijd al een belangrijk elementen van Saints Row, maar wordt in dit deel naar een hoger niveau getild. Het lijkt echter niet genoeg om de daadwerkelijke gameplay van een frisse impuls te voorzien.

We verwachten dan niet dat Saints Row mensen die toch al niet overtuigd waren van de franchise gaat overhalen. Het lijkt gewoon weer een aantal uur lekker hersenloos knallen in een nieuwe omgeving te worden, al blijven de aliens en superkrachten voor zover wij konden zien weg. Ben je echter op zoek naar een compleet nieuwe ervaring, dan moet je je verwachtingen bijstellen of voorzichtig accepteren dat je deze game gaat overslaan. Saints Row blijft Saints Row: ouderwets aanklooien in een zandbak.

©GMRimport

Saints Row verschijnt op 23 augustus voor PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X/S en pc. Voor deze preview werd de game op pc gespeeld.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!