Saints Row biedt een vertrouwde zandbak met weinig vernieuwing
Nieuws

Saints Row biedt een vertrouwde zandbak met weinig vernieuwing

Saints Row laat de meeste gekkigheid uit voorgaande delen achter zich door de franchise van een reboot te voorzien. Een nieuwe locatie en cast moeten een frisse wind bieden. Bij een reboot verwacht je echter ook nieuwe gameplayopties, maar daarin weet Saints Row vooralsnog niet te imponeren.

Saints Row ruilt aliens, superkrachten en roze dildo’s in voor de zonnige stad Santo Ileso, dat deels als een fictieve versie van New Mexico dienst doet. Een reboot werd hoog tijd, gezien Saints Row 4: Re-elected wel érg krankzinnig werd. Gelukkig is ontwikkelaar Volition niet vergeten wat Saints Row onderscheidt van tegenhanger Grand Theft Auto: humor en niet al te serieuze gameplay. 

Nieuw gebied, bekende insteek 

De grootste vernieuwing van Saints Row is Santo Ileso, het nieuwe speelgebied uit de game. De vorige delen vonden allemaal plaats in grote, stedelijke gebieden. Van natuurlijke gebieden was weinig sprake, maar Saints Row brengt daar verandering in. Naast het stedelijke centrum, de Mexicaanse buitenwijken en rijke villawijken, biedt Santo Ileso ook een groot natuurgebied met dorre vlaktes, meertjes en ravijnen. Het is verfrissend om wat meer de ruimte te hebben en niet zo claustrofobisch opgesloten te zitten in een enkele stad.

Het concept blijft echter nagenoeg gelijk aan eerdere delen. Er zijn wederom drie gangs aanwezig, elk met hun eigen kenmerken. Zo zijn er de Mexicaanse Los Panteros, de futuristische Idols en de geprivatiseerde militaire groep Marshall. Vooral die laatste twee passen thematisch niet echt bij Santo Ileso en dragen dan ook niet bij aan de zonnige sfeer die de stad wil bereiken. Want wanneer zie je nou werkelijk futuristische cyberpunks in een stad als Santo Ileso? Het is dan ook meteen duidelijk dat je nog altijd een Saints Row-game aan het spelen bent, met alle fantasievolle uitspattingen van dien.

©GMRimport

Vloeiend en stug

Wat ook akelig bekend voor komt is het autorijden. In voorgaande Saints Row-games liet de besturing hiervan wat te wensen over en dat is in de nieuwe game nog altijd niet opgelost. Ook hier rijden de auto’s erg stug met bizar scherpe, onrealistische drifts. Het voelt alsof alle auto’s met lijm aan de weg vastgeplakt zitten. Het is leuk dat je de auto’s wederom tot in de puntjes kan personaliseren, maar het stoort dat ze nog steeds de natuurwetten compleet negeren.

Wel nieuw is de wingsuit. Deze vleugels krijg je vanaf het eerste moment in de game en geven je de mogelijkheid om overal al vliegend te komen. Vanuit de lucht kun je vloeiend op het dak van een auto landen of jezelf in de lucht lanceren door op onschuldige voorbijganer te springen. Dit blijkt al snel leuker dan over straten lopen of rijden. Niet alleen dankzij het gemak, maar ook door de levendigheid waar het een beetje aan ontbreekt op straat. 

©GMRimport

Eindeloze personalisatie

Die levendigheid kan wel worden geuit in je eigen personage. Saints Row draait naast alles wat je kent uit de franchise voornamelijk om de personalisatie. Eindeloze mogelijkheden zorgen ervoor dat jij jouw 'Boss' helemaal naar eigen smaak kunt aanpassen. Daardoor kun je uren spenderen aan het personaliseren van een personage. Mocht je bang zijn dat je daardoor eerst een paar uur bezig bent met het aanmaken van een personage voordat je de game zelf start: geen zorgen, je kunt op elk moment gedurende de game deze nog aanpassen.

Dat limiteert zich niet alleen tot kleding. Ook je stem, oogkleur, neusgrootte en geslachtsdelen kunnen probleemloos veranderd worden via de in-game telefoonapplicatie. Zonder laadschermen of transities kun je je personage aanpassen. Daarbij ben je vrij om kledingstukken te combineren. In tegenstelling tot andere openwereldgames, kun je hier kleren gelaagd aantrekken zonder dat dat ene roze shirtje verdwijnt onder die mooie blazer. Het gaat ongetwijfeld leuke creaties opleveren op het internet, maar buiten het internet is het nog maar de vraag voor wie je er hip uit wilt zien.

©GMRimport

Ouderwets

Dergelijke vrijheid in personalisatie komt natuurlijk pas echt goed tot zijn recht wanneer je ermee kunt pronken in een online omgeving. Saints Row biedt alleen een co-op-modus voor maximaal twee spelers. Saints Row zet personalisatie voorop en vergeet daarbij een interessante wereld te bieden om in te kunnen flaneren. Ja, je hebt een wingsuit en autos die je kunt pimpen, maar wat doe je ermee? Wat zijn de doelen? We hebben slechts de eerste drie uur van de game kunnen spelen, dus alle mogelijkheden die de uiteindelijke game zal bieden, hebben we niet kunnen ervaren. Toch wist de wereld weinig indruk te wekken tijdens onze speelsessie.

Santo Ileso voelt ietwat ouderwets aan. Typische icoontjes brengen je naar geldkistjes of locaties om te fotograferen. Zijmissies bestaan uit korte activiteiten die je na een keer of drie - of na het spelen van voorgaande Saints Row-games - wel kent. Dat wekt ergens zorgen, omdat er zoveel games zijn die een vollere spelwereld bieden. Saints Row probeert echter helemaal niet the next big thing te zijn. In een tijd waar de meeste openwereldgames gigantische gebieden hebben met talloze gameplay-mechanieken is het misschien niet eens zo erg om eens een ouderwetse openwereldgame te spelen. Want ouderwets genieten is soms best wel fijn. Saints Row lijkt zich daarom als prima tussendoortje te lenen.

©GMRimport

Niets nieuws

Saints Row is buiten een nieuwe locatie en nieuwe cast vooral simpelweg een nieuw deel in de franchise. De gameplay voelt vertrouwd, maar is daardoor op momenten tegelijk wel erg herkenbaar. De auto's laten zich bijvoorbeeld net zo stug besturen, maar het schieten voelt ook weer net zo fijn als in de voorgangers. Personalisatie was altijd al een belangrijk elementen van Saints Row, maar wordt in dit deel naar een hoger niveau getild. Het lijkt echter niet genoeg om de daadwerkelijke gameplay van een frisse impuls te voorzien.

We verwachten dan niet dat Saints Row mensen die toch al niet overtuigd waren van de franchise gaat overhalen. Het lijkt gewoon weer een aantal uur lekker hersenloos knallen in een nieuwe omgeving te worden, al blijven de aliens en superkrachten voor zover wij konden zien weg. Ben je echter op zoek naar een compleet nieuwe ervaring, dan moet je je verwachtingen bijstellen of voorzichtig accepteren dat je deze game gaat overslaan. Saints Row blijft Saints Row: ouderwets aanklooien in een zandbak.

©GMRimport

Saints Row verschijnt op 23 augustus voor PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X/S en pc. Voor deze preview werd de game op pc gespeeld.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Star Wars Outlaws krijgt nieuwe creative director, grote update op komst
Nieuws

Star Wars Outlaws krijgt nieuwe creative director, grote update op komst

De update verschijnt op 21 november, tegelijk met de Steam-versie

Drew Rechner is de nieuwe creative director van Star Wars Outlaws. Hij heeft details gedeeld over een aankomende patch die de grootste update voor de game tot nu toe wordt genoemd.

Rechner neemt het stokje over van Julian Gerighty, die zich nu richt op de ontwikkeling van The Division 3. Rechner laat op de Ubisoft-website weten dat er een grote update voor Outlaws op komst is. Deze 'Title Update 1.4' verschijnt op 21 november, tegelijk met de eerder aangekondigde Steam-release van de game en de eerste verhalende dlc genaamd Wild Card.

Volgens Rechner zijn er veel mogelijkheden voor verbeteringen in de combat en stealth, waarbij "de tactische zetten en precisie van spelers nog meer beloond kan worden". Qua stealth moet er nog meer vrijheid komen zodat spelers zelf bepalen hoe ze situaties aanpakken. Een andere punt van focus is de besturing. Zo moet het schuilen achter objecten consistenter gaan werken en moet klimmen en kruipen beter reageren op de inputs van spelers.

Star Wars Outlaws ontving op release de nodige kritiek vanwege bepaalde onafgewerkte gameplaysegmenten en bugs. Ubisoft gaf eerder al aan dat de game niet naar verwachting werd ontvangen en is verkocht. Het was dan ook een van de redenen voor het bedrijf om Assassin's Creed Shadows uit te stellen naar begin volgend jaar, om er zeker van te zijn dat die game wel aan de verwachtingen van fans voldoet.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Call of Duty: Black Ops 6-multiplayermaps voor seizoen één te zien
Nieuws

Nieuwe Call of Duty: Black Ops 6-multiplayermaps voor seizoen één te zien

Hideout, Extraction en Heirloom

Activision en Treyarch hebben de eerste bewegende beelden van drie nieuwe multiplayermaps die het aankomende eerste seizoen aan Call of Duty: Black Ops 6 worden toegevoegd getoond.

De video geeft alvast een korte blik op drie nieuwe maps. Zowel Hideout als Extraction zijn puur bedoeld voor wedstrijden van zes tegen zes spelers. Heirloom is daarnaast bedoeld voor potjes van twee versus twee spelers, en via een speciale speellijst ook voor zes tegen zes spelers.

Eerder werd al aangekondigd dat het eerste seizoen van Black Ops 6 (en Warzone) op 14 november begint. Activision belooft daarbij "een kolossale hoeveelheid gratis content" voor de multiplayer, Zombies en Warzone. Afgelopen week werden al de Infected-modus en de Nuketown-map aan de multiplayer toegevoegd.

Gisteren is er een patch uitgekomen voor Call of Duty: Black Ops 6 waarmee de balans van diverse wapens, items en perks is aangepast. Lees er hier meer over.

Call of Duty: Black Ops 6 is nu verkrijgbaar op PlayStation- en Xbox-consoles, pc en Xbox Game Pass. De game bevat een singleplayercampagne, multiplayer met nieuwe maps en een Zombies-modus met rondes. De campagne draait ditmaal om de Golfoorlog, en bekende Black Ops-personages zoals Frank Woods keren weer terug. De multiplayer bevat zestien maps. Nieuw aan de game is het Omnimovement-systeem, waarmee spelers in alle richtingen kunnen rennen, glijden, springen en duiken.

Ron Vorstermans beloonde de game met een 8 in de Gamer.nl-review: "Zombies is dit jaar geweldig als vanouds. De singleplayer is heel vermakelijk, al zijn sommige missies richting het einde een beetje saai. De multiplayer is polariserend. Bekende problemen (spawns, kogelregistratie) zijn niet aangepakt. Hoewel de nieuwe manier van bewegen hele spectaculaire acties mogelijk maakt, zorgt het hoge tempo ook voor een hoge instapdrempel. Black Ops 6 is als totaalpakket een goede Call of Duty, maar gaat geen afgehaakte spelers overtuigen. Daarvoor is Black Ops 6 te veilig - zelfs voor een Call of Duty."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!