Rare: 'GoldenEye-heruitgave mogelijk maken duurde langer dan gewild'
Volgens ontwikkelaar Rare duurde het langer dan gewild om de aankomende heruitgave van GoldenEye 007 mogelijk te maken.
Dat meldde Rare-baas Craig Duncan tijdens een GI Live-panel afgelopen week (via NintendoLife). Hij vertelt daarbij dat het eigenlijk de bedoeling was dat het spel in 2015 in Rare Replay had gezeten.
"Om eerlijk te zijn duurde het langer dan we hadden gewild. We probeerden er voor te zorgen dat de game in 2015 bij Rare Replay zat, wat Rare's dertigste jubileumjaar is."
Hij vervolgt: "Je kunt je voorstellen dat het een complexe situatie is met de licenties. Er waren veel gesprekken met onze vrienden bij Nintendo, de mensen bij MGM, de mensen bij Xbox, en we bleven maar praten tot het mogelijk was. Het is uiteindelijk gelukt, dus daar ben ik trots op."
Eerder deze maand werd onthuld dat de Nintendo 64-shooter GoldenEye 007 naar Nintendo Switch Online en Xbox Game Pass komt. Het lijkt daarbij om twee verschillende versies van de game te gaan. GoldenEye 007 op Switch Online lijkt een overzetting te worden van de N64-games zonder extra toeters of bellen, maar met een online multiplayer. De Xbox Game Pass-versie wordt echter opgepoetst en heeft een 4k-resolutie, maar heeft alleen lokale multiplayer. Een releasedatum voor beide versies is nog niet bekend.
Er gingen al jaren geruchten over een mogelijke heruitgave van de Nintendo 64-game GoldenEye 007. Vanwege verschillende licentiehouders is de game nooit opnieuw op een ander platform uitgegeven. Rare, dat inmiddels onderdeel is van Microsoft, ontwikkelde de game, maar ook Nintendo en MGM hebben rechten in handen.
GoldenEye 007 verscheen in 1997 op de Nintendo 64 en is gebaseerd op de James Bond-film GoldenEye. De game stond bekend om de voor die tijd realistische schietactie. Naast een campagne bevatte het spel ook een lokale multiplayermodus voor vier spelers, die gretig aftrek vond.