Psychonauts 2 is wederom een wonderlijk uitstapje naar het menselijk brein
Reviews

Psychonauts 2 is wederom een wonderlijk uitstapje naar het menselijk brein

Fans hebben lang op Psychonauts 2 moeten wachten. Meer dan zestien jaar na het origineel moesten een succesvolle campagne op de crowdfunding site Fig en een overname van Microsoft van ontwikkelaar Double Fine eraan te pas komen om deze game over de eindstreep te krijgen. De cultklassieker heeft daarmee eindelijk een vervolg gekregen.

In de wereld van Psychonauts is gelukkig niet zoveel tijd verstreken. De draad wordt direct na het uitstapje in virtual reality van In the Rhombus of Ruin opgepakt. Voor wie die game en het eerste deel gemist heeft, is er een handige samenvatting die alle grote gebeurtenissen kort en bondig herhaalt. Raz is nog maar net bijgekomen van zijn avonturen in het zomerkamp voor telekinetisch begaafde kinderen en wordt meteen in de intrige van de Psychonauts gezogen. De aartsvijand van deze organisatie lijkt teruggekeerd en er is een dubbelspion binnen het bureau actief die haar helpt.

©GMRimport

Hoewel Raz deze keer gepromoveerd is tot stagiair van de Psychonauts, voert hij nog steeds het grootste deel van het onderzoek alleen uit terwijl de rest van de agenten andere sporen aan het onderzoeken zijn. Zijn veldwerk leidt hem onder andere naar de oorspronkelijke oprichters van de Psychonauts en naar het binnenste van een heleboel verschillende hersenpannen. Net zoals in het eerste deel, spelen de meest surrealistische, geestverruimende en grappige gedeeltes zich af in het onderbewustzijn van personages die om een of andere reden met zichzelf in de knoop zitten. Dat zijn opnieuw de beste delen van het spel.

een game die het net zoals zijn voorganger van het grappige, uiterst creatieve verhaal moet hebben. Wie vooral daarvoor aan dit spel begint, wordt op zijn wenken bediend.

-

Creatieve ‘hoofd’-missies

Psychonauts 2 brengt Raz onder andere naar een bizarre samensmelting van een ziekenhuis en een casino (ontsprongen uit het hoofd van een dokter met een gokverslaving) en een flitsende kookshow met een jury bestaande uit hongerige geiten. In het programma moet er worden gekookt door het uit ingrediënten bestaande publiek in stukjes te hakken, te koken in een pan water of in een blender te gooien.

©GMRimport

Hoe deze werelden iedere keer met de geestelijke gesteldheid van de eigenaar zijn verweven is indrukwekkend, maar ook buiten de uitstapjes naar verschillende breinen is Psychonauts 2 creatief. Naast het hoofdkwartier van de Psychonauts is er nog veel meer te verkennen. Er zijn meer dan genoeg kostbare collectibles, zijmissies en inwoners van deze wereld. Het spel heeft daarmee net zoals het origineel een uitstekend tempo. Tussen de hoofdverhaallijn door loont het altijd om wat psi-cards te verzamelen, Raz’s medestagiairs uit de brand te helpen of op zoek te gaan naar items uit de speurtocht.

Fysiek geworden gevoelens

Bijna elke opdracht - of dat nu in iemands brein of daarbuiten is - levert punten op waarmee Raz zijn multifunctionele psychische krachten kan verbeteren. Pyrokinese kan gebruikt worden om willekeurige objecten in de fik te steken, maar werkt ook prima op vijanden en een psi-blast is een handig middel om een doelwit van ver weg te raken. Nieuwe krachten bestaan onder andere uit een manier om de tijd tijdelijk te stoppen en een manier om twee losse gedachten met elkaar te verbinden. Met wat upgrades stuitert de psi-blast tussen vijanden rond of kan de tijd nog langer worden stilgezet.

©GMRimport

De hersens die Raz betreedt zitten niet altijd te wachten op binnendringers, waardoor ze twijfels, paniekaanvallen en andere negatieve gedachtes op hem afsturen. Deze fysiek geworden gevoelens verslaan is zelden moeilijk, maar dikwijls ook behoorlijk chaotisch. De hoeveelheid uitbundige animaties buitelen over elkaar heen, waardoor de actie niet altijd even goed te volgen is. Ondanks het grote aanbod qua aanvallen, willen de gevechten nooit echt briljant worden.

Ongelikte platformer en gestroomlijnde puzzels

Hetzelfde geldt in iets mindere mate voor het platformen. Psychonauts 2 is bijzonder creatief en schotelt de ene na de andere wilde locatie voor, maar daar zitten altijd wat haken en ogen aan. Raz blijft soms hangen achter obstakels, zo nu en dan lijken platformen bereikbaar maar zijn ze dat niet en het tegenovergestelde daarvan komt minstens zo vaak voor. Het spel wordt nooit frustrerend of onmogelijk, maar het is jammer dat juist dit cruciale onderdeel niet wat beter afgewerkt is.

©GMRimport

Uiteindelijk is Psychonauts 2 vooral een game die het net zoals zijn voorganger van het grappige, uiterst creatieve verhaal moet hebben. Wie vooral daarvoor aan dit spel begint, wordt op zijn wenken bediend. Grote delen van levels zijn uiterst elegante manieren om veel nieuwe informatie over de speler heen te dumpen. In tegenstelling tot het eerste deel verliest dit vervolg daarmee wel iets van zijn bescheiden point-and-click oorsprong. Het hele proces is gestroomlijnd en daarmee zijn de - vaak ietwat onlogische - puzzels zoals die voorkwamen in het eerste deel afwezig.

Grappig tot het einde (en hopelijk daarna)

Toch mag dat niet te zwaar meewegen. Psychonauts 2 heeft een oprecht leuk verhaal en vertelt het met bravoure. Hoewel het soms allemaal behoorlijk duister en verdrietig wordt, is de humor altijd aanwezig. De ene keer is juist de actie grappig, wanneer Raz bijvoorbeeld met een bowlingbal door een stad vol bacteriën rolt, de andere keer zit dat hem in de uitstekende dialogen. De slimste en meest gevatte momenten van Psychonauts 2 vinden plaats wanneer Raz de tijd neemt om ieder personage uit te horen.

©GMRimport

Een klein kritiekpunt is dat het spel wel heel erg praatgraag is. Iedere actie en locatie wordt becommentarieerd en dat is vaak leuk gedaan, maar het zorgt er ook voor dat personages door elkaar heen praten. Helemaal op momenten waarin het bijna alleen maar draait om de plot is het storend dat Raz blij verkondigt dat hij alle hersenschimmen heeft verzameld, terwijl een ander personage net zijn hart uitstort. Daar had best een elegantere oplossing voor bedacht kunnen worden.

Psychonauts 2 bevat dus een aantal storende onderdelen, maar uiteindelijk valt vooral op hoe goed dit moderne vervolg aansluit op het eerste deel. Het heeft lang geduurd voordat het weer mogelijk was om deze maffe wereld te verkennen, maar uiteindelijk is de stijl en toon van Psychonauts behouden gebleven. Het loont zelfs om na de aftiteling nog even te blijven hangen in het Psychonauts-hoofdkwartier. Niet alleen om te zien hoe het na afloop van het verhaal alle personages vergaat, maar ook omdat er mogelijk weer een moeizame ontwikkeling en een heleboel jaren overheen gaan voordat we erachter komen hoe het verder verloopt met Raz.

Psychonauts 2 is vanaf 25 augustus verkrijgbaar voor pc, PlayStation 4, Xbox One en Xbox Series S/X.

Watch on YouTube
Uitstekend
Conclusie

Psychonauts 2 is misschien niet de meest afgewerkte platformer ooit, maar net zoals het eerste deel barst dit avontuur van de slimme vondsten en creativiteit. De uitstapjes naar het binnenste van het brein zijn niet alleen grappig en origineel, maar hangen altijd op verrassende manieren samen met het intrigerende hoofdverhaal. De uitgebreide cast van bonte personages en de met extra’s gevulde spelwereld doen de rest van het werk. Daarmee heeft Psychonauts na heel lang wachten eindelijk een waardig vervolg gekregen.

Plus- en minpunten
  • Waardig vervolg, uiterst creatieve werelden, geestig geschreven
  • Nog steeds geen ijzersterke platformer, praat vaak over zichzelf heen

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error