Psychonauts 2 is wederom een wonderlijk uitstapje naar het menselijk brein
Reviews

Psychonauts 2 is wederom een wonderlijk uitstapje naar het menselijk brein

Fans hebben lang op Psychonauts 2 moeten wachten. Meer dan zestien jaar na het origineel moesten een succesvolle campagne op de crowdfunding site Fig en een overname van Microsoft van ontwikkelaar Double Fine eraan te pas komen om deze game over de eindstreep te krijgen. De cultklassieker heeft daarmee eindelijk een vervolg gekregen.

In de wereld van Psychonauts is gelukkig niet zoveel tijd verstreken. De draad wordt direct na het uitstapje in virtual reality van In the Rhombus of Ruin opgepakt. Voor wie die game en het eerste deel gemist heeft, is er een handige samenvatting die alle grote gebeurtenissen kort en bondig herhaalt. Raz is nog maar net bijgekomen van zijn avonturen in het zomerkamp voor telekinetisch begaafde kinderen en wordt meteen in de intrige van de Psychonauts gezogen. De aartsvijand van deze organisatie lijkt teruggekeerd en er is een dubbelspion binnen het bureau actief die haar helpt.

©GMRimport

Hoewel Raz deze keer gepromoveerd is tot stagiair van de Psychonauts, voert hij nog steeds het grootste deel van het onderzoek alleen uit terwijl de rest van de agenten andere sporen aan het onderzoeken zijn. Zijn veldwerk leidt hem onder andere naar de oorspronkelijke oprichters van de Psychonauts en naar het binnenste van een heleboel verschillende hersenpannen. Net zoals in het eerste deel, spelen de meest surrealistische, geestverruimende en grappige gedeeltes zich af in het onderbewustzijn van personages die om een of andere reden met zichzelf in de knoop zitten. Dat zijn opnieuw de beste delen van het spel.

een game die het net zoals zijn voorganger van het grappige, uiterst creatieve verhaal moet hebben. Wie vooral daarvoor aan dit spel begint, wordt op zijn wenken bediend.

-

Creatieve ‘hoofd’-missies

Psychonauts 2 brengt Raz onder andere naar een bizarre samensmelting van een ziekenhuis en een casino (ontsprongen uit het hoofd van een dokter met een gokverslaving) en een flitsende kookshow met een jury bestaande uit hongerige geiten. In het programma moet er worden gekookt door het uit ingrediënten bestaande publiek in stukjes te hakken, te koken in een pan water of in een blender te gooien.

©GMRimport

Hoe deze werelden iedere keer met de geestelijke gesteldheid van de eigenaar zijn verweven is indrukwekkend, maar ook buiten de uitstapjes naar verschillende breinen is Psychonauts 2 creatief. Naast het hoofdkwartier van de Psychonauts is er nog veel meer te verkennen. Er zijn meer dan genoeg kostbare collectibles, zijmissies en inwoners van deze wereld. Het spel heeft daarmee net zoals het origineel een uitstekend tempo. Tussen de hoofdverhaallijn door loont het altijd om wat psi-cards te verzamelen, Raz’s medestagiairs uit de brand te helpen of op zoek te gaan naar items uit de speurtocht.

Fysiek geworden gevoelens

Bijna elke opdracht - of dat nu in iemands brein of daarbuiten is - levert punten op waarmee Raz zijn multifunctionele psychische krachten kan verbeteren. Pyrokinese kan gebruikt worden om willekeurige objecten in de fik te steken, maar werkt ook prima op vijanden en een psi-blast is een handig middel om een doelwit van ver weg te raken. Nieuwe krachten bestaan onder andere uit een manier om de tijd tijdelijk te stoppen en een manier om twee losse gedachten met elkaar te verbinden. Met wat upgrades stuitert de psi-blast tussen vijanden rond of kan de tijd nog langer worden stilgezet.

©GMRimport

De hersens die Raz betreedt zitten niet altijd te wachten op binnendringers, waardoor ze twijfels, paniekaanvallen en andere negatieve gedachtes op hem afsturen. Deze fysiek geworden gevoelens verslaan is zelden moeilijk, maar dikwijls ook behoorlijk chaotisch. De hoeveelheid uitbundige animaties buitelen over elkaar heen, waardoor de actie niet altijd even goed te volgen is. Ondanks het grote aanbod qua aanvallen, willen de gevechten nooit echt briljant worden.

Ongelikte platformer en gestroomlijnde puzzels

Hetzelfde geldt in iets mindere mate voor het platformen. Psychonauts 2 is bijzonder creatief en schotelt de ene na de andere wilde locatie voor, maar daar zitten altijd wat haken en ogen aan. Raz blijft soms hangen achter obstakels, zo nu en dan lijken platformen bereikbaar maar zijn ze dat niet en het tegenovergestelde daarvan komt minstens zo vaak voor. Het spel wordt nooit frustrerend of onmogelijk, maar het is jammer dat juist dit cruciale onderdeel niet wat beter afgewerkt is.

©GMRimport

Uiteindelijk is Psychonauts 2 vooral een game die het net zoals zijn voorganger van het grappige, uiterst creatieve verhaal moet hebben. Wie vooral daarvoor aan dit spel begint, wordt op zijn wenken bediend. Grote delen van levels zijn uiterst elegante manieren om veel nieuwe informatie over de speler heen te dumpen. In tegenstelling tot het eerste deel verliest dit vervolg daarmee wel iets van zijn bescheiden point-and-click oorsprong. Het hele proces is gestroomlijnd en daarmee zijn de - vaak ietwat onlogische - puzzels zoals die voorkwamen in het eerste deel afwezig.

Grappig tot het einde (en hopelijk daarna)

Toch mag dat niet te zwaar meewegen. Psychonauts 2 heeft een oprecht leuk verhaal en vertelt het met bravoure. Hoewel het soms allemaal behoorlijk duister en verdrietig wordt, is de humor altijd aanwezig. De ene keer is juist de actie grappig, wanneer Raz bijvoorbeeld met een bowlingbal door een stad vol bacteriën rolt, de andere keer zit dat hem in de uitstekende dialogen. De slimste en meest gevatte momenten van Psychonauts 2 vinden plaats wanneer Raz de tijd neemt om ieder personage uit te horen.

©GMRimport

Een klein kritiekpunt is dat het spel wel heel erg praatgraag is. Iedere actie en locatie wordt becommentarieerd en dat is vaak leuk gedaan, maar het zorgt er ook voor dat personages door elkaar heen praten. Helemaal op momenten waarin het bijna alleen maar draait om de plot is het storend dat Raz blij verkondigt dat hij alle hersenschimmen heeft verzameld, terwijl een ander personage net zijn hart uitstort. Daar had best een elegantere oplossing voor bedacht kunnen worden.

Psychonauts 2 bevat dus een aantal storende onderdelen, maar uiteindelijk valt vooral op hoe goed dit moderne vervolg aansluit op het eerste deel. Het heeft lang geduurd voordat het weer mogelijk was om deze maffe wereld te verkennen, maar uiteindelijk is de stijl en toon van Psychonauts behouden gebleven. Het loont zelfs om na de aftiteling nog even te blijven hangen in het Psychonauts-hoofdkwartier. Niet alleen om te zien hoe het na afloop van het verhaal alle personages vergaat, maar ook omdat er mogelijk weer een moeizame ontwikkeling en een heleboel jaren overheen gaan voordat we erachter komen hoe het verder verloopt met Raz.

Psychonauts 2 is vanaf 25 augustus verkrijgbaar voor pc, PlayStation 4, Xbox One en Xbox Series S/X.

Watch on YouTube
Uitstekend
Conclusie

Psychonauts 2 is misschien niet de meest afgewerkte platformer ooit, maar net zoals het eerste deel barst dit avontuur van de slimme vondsten en creativiteit. De uitstapjes naar het binnenste van het brein zijn niet alleen grappig en origineel, maar hangen altijd op verrassende manieren samen met het intrigerende hoofdverhaal. De uitgebreide cast van bonte personages en de met extra’s gevulde spelwereld doen de rest van het werk. Daarmee heeft Psychonauts na heel lang wachten eindelijk een waardig vervolg gekregen.

Plus- en minpunten
  • Waardig vervolg, uiterst creatieve werelden, geestig geschreven
  • Nog steeds geen ijzersterke platformer, praat vaak over zichzelf heen

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Voormalige Call of Duty-makers werken aan Kickboxer-game
Nieuws

Voormalige Call of Duty-makers werken aan Kickboxer-game

Het is niet bekend of de gelijkenis van Jean-Claude Van Damme in de game zit

Force Multiplier Studios, een ontwikkelaar bestaande uit mensen die aan Call of Duty en Borderlands hebben gewerkt, werkt aan een game gebaseerd op de Kickboxer-filmfranchise.

Dat valt op IGN te lezen. De studio werkt samen met Dimitri Logothetis en Rob Kickman, het duo achter de twee meest recentelijk uitgekomen Kickboxer-films. De game bevindt zich nog maar in een vroeg stadium, maar moet "het rijke narratief van Kickboxer met kinetische martial arts-actie combineren". Daarbij kunnen spelers "iconische personages en locaties uit de franchise" verwachten. Veel meer details zijn er nog niet.

De eerste Kickboxer-film verscheen in 1989. Jean-Claude Van Damme speelde de hoofdrol. Er verschenen vier vervolgen. in de jaren negentig. In 2016 werd de franchise nieuw leven in geblazen met Kickboxer: Vengeance, waarin Van Damme naast Dave Bautista schitterde, gevolgd door Kickboxer: Retaliation in 2018. Aankomend voorjaar moet een nieuw deel, Kickboxer: Armageddon, worden opgenomen.

De ontwikkelaar gaf niet prijs of spelers de gelijkenis van Jean-Claude Van Damme in de game kunnen verwachten. "We zijn allemaal gigantische fans van de Kickboxer-films, en we hebben licenties voor vele personages en gelijkenissen uit het Kickboxer-universum. We zullen later in het jaar veel meer informatie delen."

Force Multiplier Studios is een relatief nieuwe ontwikkelaar opgericht door Jeremy Breslau, Brent Friedman en Charnjit Bansi, die onder andere aan franchises als Call of Duty, Borderlands, Tomb Raider en Halo hebben gewerkt. Eerder bracht de studio al de shooter Karnivus: Rooftop Rumble uit binnen Fortnite.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Eerder aangekondigde Age of Empires 3: Definitive Edition-dlc geannuleerd
Nieuws

Eerder aangekondigde Age of Empires 3: Definitive Edition-dlc geannuleerd

De aankondiging van de dlc was volgens de ontwikkelaar te voorbarig

De ontwikkelaar van Age of Empires 3: Definitive Edition heeft de vorig jaar aangekondigde dlc voor de game geannuleerd.

Dat werd eerder deze week via de officiële website aangekondigd. De ontwikkelaar laat weten dat het om een moeilijk besluit gaat. Daarbij wordt gemeld dat de dlc werd aangekondigd voordat hij daadwerkelijk in ontwikkeling was, omdat men de franchise wilde vieren. "We weten nu dat die aankondiging voorbarig was."

"We weten dat dit een grote teleurstelling is en velen van jullie keken uit naar meer content. We hebben eind vorig jaar een patch voor de game uitgebracht, maar we begrijpen dat dit niet van het formaat was waar jullie op hoopten." Men benadrukt dat er geen dlc voor de game meer zal volgen, al blijven de servers wel beheerd worden.

Age of Empires 3: Definitive Edition is een moderne versie van de oorspronkelijke game uit 2005. Het spel verscheen in 2020 op pc en is ook verkrijgbaar via Game Pass. 

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!