Psychonauts 2 behandelt mentale gezondheid respectvol
Nieuws

Psychonauts 2 behandelt mentale gezondheid respectvol

Naast de gezamenlijk gekozen Top 25 van 2021 vertellen Gamer.nl-redacteuren in deze rubriek individueel over de spellen die het afgelopen jaar de meeste indruk op ze hebben gemaakt. Vandaag: Erwin met Psychonauts 2.

Als ik terugdenk aan de eerste Psychonauts, herinner ik mij helaas vooral de Meat Circus: een extreem frustrerend level vol platformsecties. Richting het eind van de game zoog dit slecht ontworpen level alle plezier weg. Toen de game later opnieuw werd uitgebracht is de moeilijkheid aangepast en werden er meer checkpoints toegevoegd. 

©GMRimport

Gelukkig heeft Double Fine er niet voor gekozen om als ode aan het eerste deel zo'n bizar moeilijk level aan het vervolg toe te voegen. In plaats daarvan is het doorlopen van de toffe levels in Psychonauts 2 een groot plezier. Als je het jezelf echt moeilijk wil maken, dan is dat nog steeds mogelijk met optionele uitdagingen. Speel je echter gewoon het verhaal, dan kan de game wel lastig worden, maar nooit frustrerend.

Daarnaast is het vooral de creativiteit die mij is bijgebleven van het origineel. Het vervolg gaat daar nog veel verder in. Het verhaal, de levels en de bizarre situaties barsten van het plezier. Je merkt tijdens het spelen dat de makers lol hebben gehad in het maken van elk bizar stukje van deze wereld en alle dialogen.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Woke

Toen ik op Twitter zocht hoe er over bepaalde verhaallijnen werd gesproken, kwam ik tweets tegen van jaren terug. Meerdere mensen waren toen bang dat Double Fine Psychonauts 2 zou verpesten, omdat het te 'woke' zou worden. Want zou je het nog wel op een komische manier over mentale gezondheid kunnen hebben zonder mensen te beledigen?

Psychonauts 2 behandelt de moeilijke onderwerpen nog steeds. In de game duik je in de hoofden van verschillende personages met elk hun eigen mentale uitdagingen. Het gaat over depressie, verslaving, angst en meer. Dingen waar mensen die de game spelen mogelijk ook mee zitten. Dan wil je niet het verkeerde doen.

De ontwikkelaar heeft daarom samengewerkt met een expert op het gebied van geestelijke gezondheid en dat is een goede keuze gebleken. Bijzonder is bijvoorbeeld dat hoofdpersonage Raz nooit iemand een bepaalde kant op duwt, omdat hij denkt dat dit het juiste is. Dat gebeurt een enkele keer en zorgt direct voor een hoop problemen. In plaats daarvan luistert Raz naar de persoon, oordeelt hij niet over wat er aan de hand is en zoeken ze samen naar een oplossing om niet vast te blijven zitten. Bijvoorbeeld door te accepteren dat bepaalde gevoelens bestaan. 

©GMRimport

Daarnaast is het natuurlijk een vreemd idee dat je zomaar in iemands hoofd kunt graaien. In de eerste game stap je zonder terughoudendheid in de hoofden van andere personages. In Psychonauts 2 valt het positief op dat Raz bijna altijd eerst om toestemming vraagt. Alleen in noodsituaties kan het niet anders.

Plezier

Je merkt in alles dat de makers deze onderwerpen met gevoeligheid aankaarten. Als je de game niet hebt gespeeld en dit leest, denk je mogelijk dat het hierdoor niet meer leuk kan zijn, maar het tegendeel is waar. Psychonauts 2 bewijst dat voorzichtigheid rond gevoelige onderwerpen op geen enkele manier ten koste gaat van het plezier.

In Psychonauts 2 valt het positief op dat Raz bijna altijd eerst om toestemming vraagt. Alleen in noodsituaties kan het niet anders.

-

De game valt gelukkig tevens niet in de val van stereotypes. Zo zijn veel personages met mentale problemen in games gewelddadig en gevaarlijk. In Psychonauts 2 zijn het mensen waarbij sommige dingen gewoon wat lastiger gaan. 

©GMRimport

Dat Double Fine zich niet blindstaart op stereotypen, zie je ook terug bij Helmut Fullbear en Bob Zanotto. Helmut is een beer van een vent met een Vikinghelm die snel overprikkeld raakt, wat kan resulteren in een paniekaanval. Bob Zanotto is een kleine man met een enorme baard, die houdt van planten en een probleem heeft met alcohol. Samen vinden ze geluk en steun in elkaar en stappen ze in het huwelijksbootje. Dat is de hoop die we nodig hebben na dit mentaal zware jaar.

Psychonauts 2 is verkrijgbaar voor Xbox-consoles, pc en PlayStation 4. Lees hier de Gamer.nl-recensie.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Baldur's Gate 3 kent dit jaar meer Steam-spelers dan vorig jaar
Nieuws

Baldur's Gate 3 kent dit jaar meer Steam-spelers dan vorig jaar

Volgens Larian kan dit mede aan de ondersteuning voor mods liggen

Op Steam heeft Baldur's Gate 3 in 2024 meer spelers dan vorig jaar, toen de game daadwerkelijk uitkwam.

Dat heeft Larian Studios' director of publishing Michael Douse laten weten op X. De dagelijkse piek aan gelijktijdige spelers ligt dit jaar met 3 procent boven vorig jaar, en de dagelijkse actieve spelers van de game zijn met 20 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar. Tot slot zijn de dagelijkse actieve Steam Deck-spelers met 61 procent gestegen.

Deze data is opvallend, omdat games over het algemeen de meeste hoeveelheid spelers trekken in het jaar dat ze uitkomen. Baldur's Gate 3 blijkt die trend dus te doorbreken. Dat is niet alleen te danken aan positieve geluiden rondom de game sinds release, maar ook aan de aanhoudende ondersteuning van de Belgische ontwikkelaar. Zo werd dit jaar bijvoorbeeld ondersteuning voor mods toegevoegd aan het spel.

Eerder werd al bekendgemaakt dat Larian op dit moment aan twee nieuwe games werkt. Aan Baldur's Gate 4 gaat de studio niet werken, al staat het natuurlijk vrij voor de eigenaar van de franchise om daar een andere ontwikkelaar voor te zoeken.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gerucht: Valve werkt aan nieuwe Steam-controller
Nieuws

Gerucht: Valve werkt aan nieuwe Steam-controller

Ook zou er een nieuwe vr-controller in ontwikkeling zijn

Valve zou een opvolger van de Steam Controller in ontwikkeling hebben.

Dat claimt YouTuber Brad Lynch. Volgens hem draagt de 'Steam Controller 2' de codenaam 'Ibex'. De gamepad zou meer nog dan zijn voorloper als een standaard gamecontroller ogen. Om dat te bewerkstelligen zouden de vorm en grootte van de trackpads - die ook al op de eerste Steam Controller zaten - zijn aangepast. Ook zouden er symmetrische analoge sticks op zitten.

Lynch claimt daarnaast dat Valve aan een nieuwe virtualrealitycontroller werkt met de codenaam 'Roy'. Deze controller zou zelfs genoemd worden Valve's SteamVR-code. Het zou gaan om een staf-achtige controller die samenwerkt met de nog onaangekondigde draadloze 'Deckard'-vr-headset die volgens geruchten ook in ontwikkeling is.

Wanneer beide controllers moeten verschijnen is niet bekend - ze zijn immers nog niet eens officieel aangekondigd - maar Lynch claimt dat het onwaarschijnlijk is dat Deckard, en dus Roy, eind dit jaar uitkomen.

View post on X
View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!