Psychonauts 2 behandelt mentale gezondheid respectvol
Nieuws

Psychonauts 2 behandelt mentale gezondheid respectvol

Naast de gezamenlijk gekozen Top 25 van 2021 vertellen Gamer.nl-redacteuren in deze rubriek individueel over de spellen die het afgelopen jaar de meeste indruk op ze hebben gemaakt. Vandaag: Erwin met Psychonauts 2.

Als ik terugdenk aan de eerste Psychonauts, herinner ik mij helaas vooral de Meat Circus: een extreem frustrerend level vol platformsecties. Richting het eind van de game zoog dit slecht ontworpen level alle plezier weg. Toen de game later opnieuw werd uitgebracht is de moeilijkheid aangepast en werden er meer checkpoints toegevoegd. 

©GMRimport

Gelukkig heeft Double Fine er niet voor gekozen om als ode aan het eerste deel zo'n bizar moeilijk level aan het vervolg toe te voegen. In plaats daarvan is het doorlopen van de toffe levels in Psychonauts 2 een groot plezier. Als je het jezelf echt moeilijk wil maken, dan is dat nog steeds mogelijk met optionele uitdagingen. Speel je echter gewoon het verhaal, dan kan de game wel lastig worden, maar nooit frustrerend.

Daarnaast is het vooral de creativiteit die mij is bijgebleven van het origineel. Het vervolg gaat daar nog veel verder in. Het verhaal, de levels en de bizarre situaties barsten van het plezier. Je merkt tijdens het spelen dat de makers lol hebben gehad in het maken van elk bizar stukje van deze wereld en alle dialogen.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Woke

Toen ik op Twitter zocht hoe er over bepaalde verhaallijnen werd gesproken, kwam ik tweets tegen van jaren terug. Meerdere mensen waren toen bang dat Double Fine Psychonauts 2 zou verpesten, omdat het te 'woke' zou worden. Want zou je het nog wel op een komische manier over mentale gezondheid kunnen hebben zonder mensen te beledigen?

Psychonauts 2 behandelt de moeilijke onderwerpen nog steeds. In de game duik je in de hoofden van verschillende personages met elk hun eigen mentale uitdagingen. Het gaat over depressie, verslaving, angst en meer. Dingen waar mensen die de game spelen mogelijk ook mee zitten. Dan wil je niet het verkeerde doen.

De ontwikkelaar heeft daarom samengewerkt met een expert op het gebied van geestelijke gezondheid en dat is een goede keuze gebleken. Bijzonder is bijvoorbeeld dat hoofdpersonage Raz nooit iemand een bepaalde kant op duwt, omdat hij denkt dat dit het juiste is. Dat gebeurt een enkele keer en zorgt direct voor een hoop problemen. In plaats daarvan luistert Raz naar de persoon, oordeelt hij niet over wat er aan de hand is en zoeken ze samen naar een oplossing om niet vast te blijven zitten. Bijvoorbeeld door te accepteren dat bepaalde gevoelens bestaan. 

©GMRimport

Daarnaast is het natuurlijk een vreemd idee dat je zomaar in iemands hoofd kunt graaien. In de eerste game stap je zonder terughoudendheid in de hoofden van andere personages. In Psychonauts 2 valt het positief op dat Raz bijna altijd eerst om toestemming vraagt. Alleen in noodsituaties kan het niet anders.

Plezier

Je merkt in alles dat de makers deze onderwerpen met gevoeligheid aankaarten. Als je de game niet hebt gespeeld en dit leest, denk je mogelijk dat het hierdoor niet meer leuk kan zijn, maar het tegendeel is waar. Psychonauts 2 bewijst dat voorzichtigheid rond gevoelige onderwerpen op geen enkele manier ten koste gaat van het plezier.

In Psychonauts 2 valt het positief op dat Raz bijna altijd eerst om toestemming vraagt. Alleen in noodsituaties kan het niet anders.

-

De game valt gelukkig tevens niet in de val van stereotypes. Zo zijn veel personages met mentale problemen in games gewelddadig en gevaarlijk. In Psychonauts 2 zijn het mensen waarbij sommige dingen gewoon wat lastiger gaan. 

©GMRimport

Dat Double Fine zich niet blindstaart op stereotypen, zie je ook terug bij Helmut Fullbear en Bob Zanotto. Helmut is een beer van een vent met een Vikinghelm die snel overprikkeld raakt, wat kan resulteren in een paniekaanval. Bob Zanotto is een kleine man met een enorme baard, die houdt van planten en een probleem heeft met alcohol. Samen vinden ze geluk en steun in elkaar en stappen ze in het huwelijksbootje. Dat is de hoop die we nodig hebben na dit mentaal zware jaar.

Psychonauts 2 is verkrijgbaar voor Xbox-consoles, pc en PlayStation 4. Lees hier de Gamer.nl-recensie.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Guacamelee-ontwikkelaar onthult aankomend jaar volgende game
Nieuws

Guacamelee-ontwikkelaar onthult aankomend jaar volgende game

Meest recente spel van de studio is Nobody Saves the World

Drinkbox Studios, de ontwikkelaar van de Guacamelee-spellen, zal in 2025 zijn nieuwe game aankondigen.

Dat heeft de ontwikkelaar laten weten op social media. Details over de nieuwe game werden niet gegeven, maar zullen dus wel in 2025 volgen.

Drinkbox Studios is vooral bekend van de twee Guacamelee-games, metroidvania's met een focus op platformgameplay. Het meest recente wapenfeit van de studio is echter het in 2022 verschenen Nobody Saves the World.

In Nobody Saves the World stappen spelers in de schoenen van Nobody, een personage dat ruim vijftien verschillende gedaanten kan aannemen. Elke gedaante beschikt over een unieke vaardigheid, die spelers moeten combineren om puzzels op te lossen en quests te voltooien.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gerucht: Call of Duty: World at War en Singularity in mei naar Game Pass
Nieuws

Gerucht: Call of Duty: World at War en Singularity in mei naar Game Pass

In maart zou ook een andere Call of Duty-game aan Game Pass worden toegevoegd

Een insider claimt dat de spellen Call of Duty: World at War en Singularity in de loop van 2025 naar Xbox Game Pass komen.

Sinds Activision Blizzard onderdeel uitmaakt van Microsoft zijn er diverse games van de uitgever op Game Pass verschenen, waaronder Crash Bandicoot N. Sane Trilogy, Diablo 4, Call of Duty: Modern Warfare 3 en Spyro Reignited Trilogy. Ook is op release meteen Call of Duty: Black Ops 6 op Game Pass geplaatst. Het is echter duidelijk dat de oude games van Activision Blizzard verspreid worden uitgebracht op de abonnementsdienst.

Volgens insider eXtas1s kunnen Game Pass-abonnees volgend jaar in ieder geval Treyarchs Call of Duty: World at War en Raven Softwares Singularity verwachten. Beide games zouden rond mei 2025 aan de dienst worden toegevoegd. Tot slot meldt de insider dat mensen in maart ook een andere Call of Duty-game op Game Pass kunnen verwachten, maar wordt geen titel genoemd. Officieel is op moment van schrijven nog niets officieel bevestigd.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!