Psychonauts 2 behandelt mentale gezondheid respectvol
Nieuws

Psychonauts 2 behandelt mentale gezondheid respectvol

Naast de gezamenlijk gekozen Top 25 van 2021 vertellen Gamer.nl-redacteuren in deze rubriek individueel over de spellen die het afgelopen jaar de meeste indruk op ze hebben gemaakt. Vandaag: Erwin met Psychonauts 2.

Als ik terugdenk aan de eerste Psychonauts, herinner ik mij helaas vooral de Meat Circus: een extreem frustrerend level vol platformsecties. Richting het eind van de game zoog dit slecht ontworpen level alle plezier weg. Toen de game later opnieuw werd uitgebracht is de moeilijkheid aangepast en werden er meer checkpoints toegevoegd. 

©GMRimport

Gelukkig heeft Double Fine er niet voor gekozen om als ode aan het eerste deel zo'n bizar moeilijk level aan het vervolg toe te voegen. In plaats daarvan is het doorlopen van de toffe levels in Psychonauts 2 een groot plezier. Als je het jezelf echt moeilijk wil maken, dan is dat nog steeds mogelijk met optionele uitdagingen. Speel je echter gewoon het verhaal, dan kan de game wel lastig worden, maar nooit frustrerend.

Daarnaast is het vooral de creativiteit die mij is bijgebleven van het origineel. Het vervolg gaat daar nog veel verder in. Het verhaal, de levels en de bizarre situaties barsten van het plezier. Je merkt tijdens het spelen dat de makers lol hebben gehad in het maken van elk bizar stukje van deze wereld en alle dialogen.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Woke

Toen ik op Twitter zocht hoe er over bepaalde verhaallijnen werd gesproken, kwam ik tweets tegen van jaren terug. Meerdere mensen waren toen bang dat Double Fine Psychonauts 2 zou verpesten, omdat het te 'woke' zou worden. Want zou je het nog wel op een komische manier over mentale gezondheid kunnen hebben zonder mensen te beledigen?

Psychonauts 2 behandelt de moeilijke onderwerpen nog steeds. In de game duik je in de hoofden van verschillende personages met elk hun eigen mentale uitdagingen. Het gaat over depressie, verslaving, angst en meer. Dingen waar mensen die de game spelen mogelijk ook mee zitten. Dan wil je niet het verkeerde doen.

De ontwikkelaar heeft daarom samengewerkt met een expert op het gebied van geestelijke gezondheid en dat is een goede keuze gebleken. Bijzonder is bijvoorbeeld dat hoofdpersonage Raz nooit iemand een bepaalde kant op duwt, omdat hij denkt dat dit het juiste is. Dat gebeurt een enkele keer en zorgt direct voor een hoop problemen. In plaats daarvan luistert Raz naar de persoon, oordeelt hij niet over wat er aan de hand is en zoeken ze samen naar een oplossing om niet vast te blijven zitten. Bijvoorbeeld door te accepteren dat bepaalde gevoelens bestaan. 

©GMRimport

Daarnaast is het natuurlijk een vreemd idee dat je zomaar in iemands hoofd kunt graaien. In de eerste game stap je zonder terughoudendheid in de hoofden van andere personages. In Psychonauts 2 valt het positief op dat Raz bijna altijd eerst om toestemming vraagt. Alleen in noodsituaties kan het niet anders.

Plezier

Je merkt in alles dat de makers deze onderwerpen met gevoeligheid aankaarten. Als je de game niet hebt gespeeld en dit leest, denk je mogelijk dat het hierdoor niet meer leuk kan zijn, maar het tegendeel is waar. Psychonauts 2 bewijst dat voorzichtigheid rond gevoelige onderwerpen op geen enkele manier ten koste gaat van het plezier.

In Psychonauts 2 valt het positief op dat Raz bijna altijd eerst om toestemming vraagt. Alleen in noodsituaties kan het niet anders.

-

De game valt gelukkig tevens niet in de val van stereotypes. Zo zijn veel personages met mentale problemen in games gewelddadig en gevaarlijk. In Psychonauts 2 zijn het mensen waarbij sommige dingen gewoon wat lastiger gaan. 

©GMRimport

Dat Double Fine zich niet blindstaart op stereotypen, zie je ook terug bij Helmut Fullbear en Bob Zanotto. Helmut is een beer van een vent met een Vikinghelm die snel overprikkeld raakt, wat kan resulteren in een paniekaanval. Bob Zanotto is een kleine man met een enorme baard, die houdt van planten en een probleem heeft met alcohol. Samen vinden ze geluk en steun in elkaar en stappen ze in het huwelijksbootje. Dat is de hoop die we nodig hebben na dit mentaal zware jaar.

Psychonauts 2 is verkrijgbaar voor Xbox-consoles, pc en PlayStation 4. Lees hier de Gamer.nl-recensie.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
2D-actie-rpg Samurai Pizza Cats: Blast From the Past onthuld
Nieuws

2D-actie-rpg Samurai Pizza Cats: Blast From the Past onthuld

Game komt in 2026 naar 'alle belangrijke systemen', waaronder pc

Er wordt een tweedimensionale actie-rpg gebaseerd op de anime Samurai Pizza Cats ontwikkeld.

De game draagt de naam Samurai Pizza Cats: Blast From the Past, en wordt ontwikkeld door de Nederlandse studio Blast Zero en uitgegeven door Red Dunes Games. De aankondiging is geen toeval: de anime zag 35 jaar geleden het levenslicht.

De 2D-actie-rpg laat spelers de verschillende leden van de Samurai Pizza Cats besturen. Levels gesitueerd in Little Tokyo zitten vol met gevechten, puzzels en andere uitdagingen. Het meest opvallende aspect van de onthullingstrailer is de grafische stijl van die game - die lijkt erg overeen te komen met de oorspronkelijke tekenfilmserie.

De ontwikkelaar heeft aangekondigd dat in de Engelse versie van de game Dean Hagopian terugkeert in de rol van Seymour 'The Big' Cheese. Verder zullen Rick Jones, Sonja Ball en Terrence Scammell respectievelijk Speedy Cerviche, Polly Esther en Guido Anchovy van stem voorzien.

Samurai Pizza Cats: Blast From the Past verschijnt in de loop van 2026 op "alle belangrijke systemen", waaronder pc (via Steam). De ontwikkeling is volgens de makers nog maar net gestart.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gerucht: The Elder Scrolls 6 speelt zich in Hammerfell af
Nieuws

Gerucht: The Elder Scrolls 6 speelt zich in Hammerfell af

Het bouwen van huizen, dorpen en zelfs schepen zou een belangrijke rol spelen

Volgens een insider speelt het in 2018 aangekondigde The Elder Scrolls 6 zich af in Hammerfell en High Rock.

Dat meldt de insider eXtas1s in een recentelijk gepubliceerde video (via Reddit). Deze insider heeft het regelmatig bij het rechte eind - bijvoorbeeld bij het voorspellen van toekomstige Xbox Game Pass toevoegingen. Soms deelt hij echter ook foutieve informatie. Het is dus belangrijk om onderstaande informatie met een korrel zout te nemen.

De insider claimt dat The Elder Scrolls 6 mede dankzij snellere laadtijden spelers nog meer de spelwereld in trekt. Over die spelwereld gesproken: er zouden zo'n twaalf à dertien grote steden in de game te vinden zijn. Ook de gevechten zouden beter in elkaar steken. Daarbij zouden er weer draken in de spelwereld te vinden zijn. Verder zou er een flexibeler progressiesysteem zijn, waarbij klassen geen rol spelen. Dat is een opmerkelijke opmerking, want klassen spelen al enkele delen geen rol meer in de reeks.

Volgens eXtas1s bevat het spel gevechten op zee, en kunnen spelers hun eigen schepen bouwen - deels geïnspireerd door Starfield. Ook zou er onderwater verkend kunnen worden, alsmede eilanden bezocht worden. Over bouwen gesproken: spelers zouden hun eigen huis, dorpen en forten kunnen bouwen.

Tot slot meldt de insider dat de game mogelijk aankomende zomer - bijvoorbeeld in juli - getoond gaat worden. Al het bovenstaande is in ieder geval niet officieel bevestigd.

In 2018 werd The Elder Scrolls 6 aangekondigd middels een logo - sindsdien is er niets van het spel getoond. Zover bekend is de ontwikkeling pas echt op stoom gekomen nadat Starfield in 2023 uitkwam. Het is dan ook onwaarschijnlijk dat het spel in de nabije tijd uitkomt. Het vorige hoofddeel in de reeks, Skyrim, verscheen in 2011. Onlangs kwam er wel een veiling online waarbij mensen de kans kregen om hun gelijkenis in de game te krijgen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!