Ori and the Will of the Wisps is de beste in zijn soort
Nieuws

Ori and the Will of the Wisps is de beste in zijn soort

Naast de gezamenlijk gekozen Top 25 van 2020 vertellen Gamer.nl-redacteuren in deze rubriek individueel over de spellen die dit jaar de meeste indruk op ze hebben gemaakt. Want ondanks de coronacrisis bleven die games ‘gewoon’ uitkomen. Vandaag: Thijs Barnhard met Ori and the Will of the Wisps.

De term ‘metroidvania’ voelt met de jaren stompzinniger. De meest recente delen van Metroid en Castlevania die binnen dit genre vielen zijn namelijk allang voorbijgestreefd door tal van betere games. Ieder jaar heeft sinds de opkomst van de indiegame wel een opvallende uitschieter gehad. Axiom Verge, Guacamelee, Hollow knight en Blasphemous zijn daar recente voorbeelden van. De beste van zijn soort uit 2020 is zonder enige twijfel Ori and the Will of the Wisps.

Begin dit jaar speelde ik de eerste Ori nog uit. Hoewel dat een bijzonder mooie en vloeiend spelende game is, valt het ook niet te ontkennen dat het spel het vooral moet hebben van de spectaculaire achtervolgingen. Je gaat ervan op het puntje van je stoel zitten, maar als metroidvania vond ik The Blind Forest stiekem niet zo sterk. Misschien wist juist daarom Will of the Wisps zo te overdonderen.

©GMRimport

Slecht start

Toegegeven: wie deze game op de lancering in maart heeft gespeeld, had een compleet andere ervaring. Niets voor niets kreeg deze tweede Ori destijds van ons een opvallend laag cijfer. Haperingen, complete textures die verdwenen, vastlopers en andere kwalijke bugs zorgden ervoor dat het er even niet zo best uitzag voor Ori.

Ontwikkelaar Moon Studios wist zich gelukkig te herpakken en wie net zoals ik even geduld had, kreeg een paar maanden later een compleet andere ervaring. Inmiddels draait Will of the Wisps zelfs prima op de Nintendo Switch en ziet het er werkelijk schitterend uit op de Xbox Series X.

©GMRimport

Perfect vervolg

Er is duidelijk naar de kritiek op het eerste deel geluisterd bij het in elkaar zetten van dit vervolg. Er is een beter en veel uitgebreider gevechtssysteem, upgrades zijn belangrijker en de spelwereld bevat veel meer diepgang. De omgevingen zijn nog steeds wonderschoon, maar deze keer ook een stuk afwisselender. Enkele hoogtepunten zijn een tropisch koraalrif en een duister spinnennest.

Vooral in het domein van de spin laat Ori zien hoeveel beter dit vervolg is dan zijn voorganger. Met behulp van vuurvliegjes en slingerend aan stukken spinrag moet de kleine Ori zich een weg door dit hol zien te banen. Dat is zo spannend omdat je alleen in het licht veilig bent en daarom constant in beweging moet blijven om in de buurt van de vuurvliegjes te blijven. Weet Ori de moederspin eenmaal te verslaan, dan gaat het licht aan en krijg je de mogelijkheid om het nest op een rustiger tempo te verkennen.

Ori vindt het genre niet opnieuw uit, maar doet het allemaal precies goed.

-

Best spelende game van het jaar

Niet alleen als metroidvania weet Ori te overtuigen. Net zoals in het eerste deel weet het spel ook geregeld de gevoelige snaar te raken. De schattige beestjes die deze gevaarlijke wereld bevolken spelen daarbij een grote rol, maar zonder de uitstekende muziek - die natuurlijk extra dik wordt aangezet tijdens emotionele momenten - had het nooit gewerkt. Ori gaat spaarzaam om met tekst en zegt daarmee steeds precies genoeg.

Tot slot is er ook nog de bijzonder vloeiende gameplay. Geen metroidvania speelt zo soepel als Ori. Het wezentje beweegt zich voort als een ware acrobaat en iedere tak of rotsblok in zijn weg voelt als een hulpmiddel om nog sierlijker door de wereld te bewegen. Iedere nieuwe vaardigheid opent niet alleen meer van de wereld, het maakt het voortbewegen ook nog leuker.

©GMRimport

Van de ene naar de andere kant van de wereld rennen wordt met allerlei slimme uitdagingen aangemoedigd. Er zijn races, goed verstopte extra vaardigheden en speciale gevechten voor wie de moeite wil nemen om alles te zien en te doen. Dat doe je niet alleen maar om je eigen arsenaal uit te breiden, maar ook om de veilige thuisbasis in het midden van de kaart te helpen.

Ori vindt het genre niet opnieuw uit, maar doet het allemaal precies goed. Daarom mag Will of the Wisps zich zonder enige twijfel de beste metroidvania van dit jaar noemen.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Ubisoft: Content en missies in Assassin's Creed Shadows-hub zijn geheel gratis
Nieuws

Ubisoft: Content en missies in Assassin's Creed Shadows-hub zijn geheel gratis

Eerder deze week verschenen er illustraties van cosmetische items online

Ubisoft heeft laten weten dat de content in Animus Hub - de aankomende, overkoepelende gamehub van waaruit Assassin's Creed Shadows en toekomstige AC-ervaringen beschikbaar worden gesteld - gratis zal worden aangeboden.

Eerder deze week lekten er illustraties van cosmetische items voor Assassin's Creed Shadows, waaronder een mount en diverse kledingstukken en wapens. Toen werd geclaimd dat deze beschikbaar komen via de Animus Hub, de gamehub die voorheen bekendstond als Assassin's Creed Infinity, van waaruit nieuwe content voor de gamereeks aangeboden gaat worden.

Een woordvoerder van Ubisoft heeft op de officiële subreddit inmiddels iets meer duidelijkheid gegeven. Waar veel gamers veronderstelden dat gelekte content onderdeel zou uitmaken van een betaalde battle pass, blijkt het om gratis content te gaan. Volgens de woordvoerder wordt de extra content die via de Animus Hub aangeboden gaat worden "helemaal gratis". Daarbij zullen spelers "zonder iets te hoeven betalen toegang krijgen tot content en missies". Hij benadrukte ook dat er "geen betaalde abonnementen of betaalde battle passes" via de Animus Hub aangeboden gaan worden.

Hoe de Animus Hub precies gaat functioneren in samenwerking met Assassin's Creed Shadows zal bekendgemaakt worden wanneer de releasedatum van Shadows nadert.

Assassin's Creed Shadows had eigenlijk dit najaar moeten verschijnen, maar werd eerder dit jaar uitgesteld naar 14 februari 2025. Onlangs liet Ubisoft nog weten dat de nieuwe releasedatum haalbaar is. Overigens gaan er geruchten dat het bedrijf de komende vijf jaar elk halfjaar een nieuwe 'ervaring' binnen de reeks wil uitbrengen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Herstelde Double XP-tokens in Call of Duty: Black Ops 6 toch weer verwijderd
Nieuws

Herstelde Double XP-tokens in Call of Duty: Black Ops 6 toch weer verwijderd

De blijdschap van spelers was van korte duur

Met de start van het eerste seizoen van Call of Duty: Black Ops 6 en Warzone werden de verdiende Doubel XP-tokens van Modern Warfare 2- en 3-spelers aan de nieuwe game toegevoegd. Het bleek echter om een fout gegaan en ze zijn inmiddels weer verwijderd.

Veel gamers hadden nog diverse Double XP-tokens over in Modern Warfare 2 en 3. Met deze tokens kan er twee keer zo snel XP vrijgespeeld worden voor levels en wapens. Toen Black Ops 6 eerder dit najaar uitkwam, bleek dat de overgebleven tokens niet mee waren verhuist naar de multiplayer van die game. Toen het eerste seizoen van Black Ops 6 afgelopen donderdagavond begon, bleek echter dat de tokens alsnog waren toegevoegd - tot blijdschap van veel spelers.

Die blijdschap was echter van korte duur, want inmiddels zijn ze weer uit de game gehaald. In recente patch notes valt te lezen dat Treyarch "een probleem heeft opgelost waardoor incorrect oude XP-tokens geactiveerd konden worden in Black Ops 6". Ondanks de positieve reactie van veel spelers, besloot de ontwikkelaar de tokens dus toch weer te verwijderen.

Afgelopen donderdagavond is het eerste seizoen van Black Ops 6 en Warzone begonnen. Er zijn nieuwe multiplayermaps, modi, skins en nog veel meer toegevoegd. Zoals gebruikelijk is er ook een betaalde battle pass beschikbaar. Hier is meer informatie over de inhoud van het nieuwe seizoen te vinden, en Activision heeft hier de complete patch notes gepubliceerd. Het eerste seizoen heeft ook een easter egg aan de Nuketown-map toegevoegd, zoals hier gelezen kan worden.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!