Op tijd uitbrengen van Cyberpunk 2077 had prioriteit boven kwaliteit
Nieuws

Op tijd uitbrengen van Cyberpunk 2077 had prioriteit boven kwaliteit

CD Projekt Red heeft zich voor release teveel gericht op het op tijd uitbrengen van Cyberpunk 2077, waardoor de versies op PlayStation 4 en Xbox One niet goed genoeg geoptimaliseerd zijn.

Dat blijkt uit een gesprek tussen investeerders en het management van het bedrijf, waaronder directeur Adam Kiciński. Een transcript van dit gesprek is beschikbaar op de website van CD Projekt Red.

"Na drie keer uitstellen hebben we ons als managers teveel gericht op het uitbrengen van de game", zo vertelt Kiciński. "We hebben de schaal en complexheid van de problemen onderschat en we negeerden de signalen die aangaven dat er meer tijd nodig was om de game te verfijnen op de last-gen consoles. Het was de verkeerde aanpak en het staat haaks op onze zakelijke filosofie. Tijdens de marketingcampagne toonden we vooral de pc-versie. Daarmee hebben we het vertrouwen bij gamers en de reputatie waar we een groot deel van ons leven aan hebben gewerkt verloren."

Kiciński geeft aan dat het bedrijf alles op alles wil zetten om het goed te maken. "We doen al het mogelijke om te tonen dat we achter onze eigen waardes staan. We hopen dat de moeite die we er in gaan steken er voor zorgt dat we het vertrouwen dat we hebben verloren kunnen herbouwen."

In het gesprek met de bestuursleden was ook senior vicepresident of business development Michał Nowakowski aanwezig. Hij spreekt Kiciński's uitspraak over de tijdsdruk om het spel uit te geven tegen: "Ik zou niet zeggen dat we enige externe of interne druk voelden om op de lanceringsdatum de game uit te brengen, buiten de reguliere druk die je voelt bij elke release. Maar het was niet de oorzaak."

Andere redenen die worden aangedragen voor de niet naar behoren werkende PS4- en Xbox One-versies van de game, zijn onder andere de coronapandemie en het feit dat CD Projekt Red als gevolg daarvan met minder testers kon werken. Dat is volgens de ontwikkelaar echter niet het hoofdprobleem geweest.

CD Projekt Red werd ook gevraagd waarom het bedrijf niet eerder in het marketingproces beelden van de versie op last-gen consoles naar buiten heeft gebracht. "We waren de last-gen versie tot het laatste moment aan het updaten en dachten dat we het op tijd zouden redden", aldus medeoprichter Marcin Iwiński. "Helaas konden we deze versie daardoor pas één dag voor release aan reviewers geven. En dat was absoluut te laat. We hebben de media niet de kans gegeven de game fatsoenlijk te recenseren... dat was niet onze bedoeling, we waren de game gewoon aan het verbeteren tot het laatste moment."

CD Projekt Red gaf eerder al aan dat het begin volgend jaar meerdere patches uit gaat geven om de game stabieler te laten draaien. Ook in de vergadering wordt dit benadrukt. Het is de bedoeling dat de game niet meer crasht en dat alle grote bugs worden opgelost. De ontwikkelaar geeft wel aan dat het onmogelijk is dat de versies op Xbox One en PS4 even goed gaan draaien als op pc, PlayStation 5 en Xbox Series X.

Het team bij CD Projekt Red dat aan Cyberpunk 2077 heeft gewerkt krijgt volgens de managers nu eerst vakantie, waarna ze aan de patches gaan werken tot en met februari. Het is niet duidelijk of de hobbels voor en tijdens de release van de game er voor zorgen dat de verwachte downloadbare content en multiplayermodus van de game worden vertraagd. De dlc en multiplayer hebben nog geen releasedatum.

©GMRimport

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Post-nucleaire survivalgame Atomfall komt op 27 maart uit
Nieuws

Post-nucleaire survivalgame Atomfall komt op 27 maart uit

Komt naar pc, PlayStation, Xbox en Game Pass

Atomfall, de wat van Fallout weghebbende survival-actiegame van Rebellion, heeft een releasedatum gekregen. De game verschijnt op 27 maart 2025.

Het was al bekend dat de game ergens in maart volgend jaar zou verschijnen, maar nu is er dus een precieze releasedatum bekend. Reserveringen zijn nu beschikbaar - niet alleen voor een standaard editie, maar ook een Deluxe-versie die alleen digitaal verkrijgbaar is. Daarin zit ook de dlc Enhanced Supply Bundle, toekomstige toegang tot een verhalende uitbreiding en drie dagen eerder toegang tot de game.

Atomfall speelt zich vijf jaar na een nuclaire ramp in Noord-Engeland af. Hoewel het om een fictioneel verhaal gaat, is de game geïnspireerd door een echte nucleaire ramp die in 1957 in Noord-Engeland voorkwam. Toen brak er brand uit in een plutoniumfabriek. In de game zijn de gevolgen logischerwijs nog erger, en wordt er vijf jaar na een nucleaire ramp gekeken hoe de wereld er aan toe is.

De survival-actiegame richt zich op singleplayergameplay. Spelers verkennen een post-nucleaire omgeving en moeten craften, handelen en materialen zoeken terwijl ze vechten om te overleven. De wereld is namelijk gevuld met gemuteerde wezens, cults en gevaarlijke facties.

Atomfall komt naar PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One en pc. Ook komt de game op release op Game Pass te staan. Een nieuwe trailer valt hieronder te bekijken. De game wordt zoals gezegd ontwikkeld door de Britse studio Rebellion, bekend van de Sniper Elite-serie.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nuketown-map in Call of Duty: Black Ops 6 heeft opvallende easter egg
Nieuws

Nuketown-map in Call of Duty: Black Ops 6 heeft opvallende easter egg

Je hebt de poppen aan het dansen

Met de komst van het eerste seizoen van Call of Duty: Black Ops 6 afgelopen donderdag is ook een unieke easter egg aan de multiplayermap Nuketown toegevoegd.

Nuketown is een map die al sinds de eerste Black Ops aan de subreeks is toegevoegd. Normaliter bevat elke versie van de populaire map wel een zogeheten 'easter egg' - een grappig geheim voor oplettende spelers. Dat was bij de Black Ops 6-versie van Nuketown niet het geval, tot de komst van het eerste seizoen.

Wanneer spelers op een snel tempo alle hoofden van de etalagepoppen op de map er af schieten, verschijnt er een bericht op het scherm waarin wordt gemeld dat men een signaal kwijt is. Daarna volgt er een korte montage met beelden van Nuketown. Zodra deze is afgelopen kunnen spelers weer rondlopen op de map, maar dan een versie die zo uit een comedyserie uit de jaren negentig lijkt te zijn gekomen. Overal verspreid op de map staan etalagepoppen met camera's en sommigen komen zelfs tot leven en zitten spelers achterna. In onderstaande video is te zien hoe een speler dit voor het eerst ervaart.

Afgelopen donderdagavond is het eerste seizoen van Black Ops 6 en Warzone begonnen. Er zijn nieuwe multiplayermaps, modi, skins en nog veel meer toegevoegd. Zoals gebruikelijk is er ook een betaalde battle pass beschikbaar. Hier is meer informatie over de inhoud van het nieuwe seizoen te vinden, en Activision heeft hier de complete patch notes gepubliceerd.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!