Op tijd uitbrengen van Cyberpunk 2077 had prioriteit boven kwaliteit
Gamer.nl
Nieuws

Op tijd uitbrengen van Cyberpunk 2077 had prioriteit boven kwaliteit

CD Projekt Red heeft zich voor release teveel gericht op het op tijd uitbrengen van Cyberpunk 2077, waardoor de versies op PlayStation 4 en Xbox One niet goed genoeg geoptimaliseerd zijn.

Dat blijkt uit een gesprek tussen investeerders en het management van het bedrijf, waaronder directeur Adam Kiciński. Een transcript van dit gesprek is beschikbaar op de website van CD Projekt Red.

"Na drie keer uitstellen hebben we ons als managers teveel gericht op het uitbrengen van de game", zo vertelt Kiciński. "We hebben de schaal en complexheid van de problemen onderschat en we negeerden de signalen die aangaven dat er meer tijd nodig was om de game te verfijnen op de last-gen consoles. Het was de verkeerde aanpak en het staat haaks op onze zakelijke filosofie. Tijdens de marketingcampagne toonden we vooral de pc-versie. Daarmee hebben we het vertrouwen bij gamers en de reputatie waar we een groot deel van ons leven aan hebben gewerkt verloren."

Kiciński geeft aan dat het bedrijf alles op alles wil zetten om het goed te maken. "We doen al het mogelijke om te tonen dat we achter onze eigen waardes staan. We hopen dat de moeite die we er in gaan steken er voor zorgt dat we het vertrouwen dat we hebben verloren kunnen herbouwen."

In het gesprek met de bestuursleden was ook senior vicepresident of business development Michał Nowakowski aanwezig. Hij spreekt Kiciński's uitspraak over de tijdsdruk om het spel uit te geven tegen: "Ik zou niet zeggen dat we enige externe of interne druk voelden om op de lanceringsdatum de game uit te brengen, buiten de reguliere druk die je voelt bij elke release. Maar het was niet de oorzaak."

Andere redenen die worden aangedragen voor de niet naar behoren werkende PS4- en Xbox One-versies van de game, zijn onder andere de coronapandemie en het feit dat CD Projekt Red als gevolg daarvan met minder testers kon werken. Dat is volgens de ontwikkelaar echter niet het hoofdprobleem geweest.

CD Projekt Red werd ook gevraagd waarom het bedrijf niet eerder in het marketingproces beelden van de versie op last-gen consoles naar buiten heeft gebracht. "We waren de last-gen versie tot het laatste moment aan het updaten en dachten dat we het op tijd zouden redden", aldus medeoprichter Marcin Iwiński. "Helaas konden we deze versie daardoor pas één dag voor release aan reviewers geven. En dat was absoluut te laat. We hebben de media niet de kans gegeven de game fatsoenlijk te recenseren... dat was niet onze bedoeling, we waren de game gewoon aan het verbeteren tot het laatste moment."

CD Projekt Red gaf eerder al aan dat het begin volgend jaar meerdere patches uit gaat geven om de game stabieler te laten draaien. Ook in de vergadering wordt dit benadrukt. Het is de bedoeling dat de game niet meer crasht en dat alle grote bugs worden opgelost. De ontwikkelaar geeft wel aan dat het onmogelijk is dat de versies op Xbox One en PS4 even goed gaan draaien als op pc, PlayStation 5 en Xbox Series X.

Het team bij CD Projekt Red dat aan Cyberpunk 2077 heeft gewerkt krijgt volgens de managers nu eerst vakantie, waarna ze aan de patches gaan werken tot en met februari. Het is niet duidelijk of de hobbels voor en tijdens de release van de game er voor zorgen dat de verwachte downloadbare content en multiplayermodus van de game worden vertraagd. De dlc en multiplayer hebben nog geen releasedatum.

©GMRimport

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Free-to-play Sonic Rumble komt op 8 mei uit
Gamer.nl
Nieuws

Free-to-play Sonic Rumble komt op 8 mei uit

Voor Steam, iOS en Android

Vanaf 8 mei is het free-to-play-spel Sonic Rumble speelbaar.

De vorig jaar onthulde game werd eerder al uitgesteld naar dit voorjaar, en nu is er dus een releasedatum bekend. Het spel komt naar Steam, iOS en Android en mensen kunnen zich er nu alvast voor registreren. Hoe meer mensen zich registreren, hoe meer beloningen er voor spelers op release beschikbaar komen, waaronder skins voor personages (zoals een Sonic-skin gebaseerd op de derde Sonic-film) en ringen (de in-game munteenheid).

Afgelopen jaar vond er al een 'soft launch' plaats voor de game op iOS en Android in 44 verschillende landen. Tegelijk met de aankomende release komt versie 1.2.0 beschikbaar, met nieuwe modi zoals Quick Rumble voor korte potjes en de mogelijkheid voor spelers om samen 'crews' te starten.

Sonic Rumble is ontwikkeld in samenwerking met Angry Birds-studio Rovio, en bevat verschillende "battle royale-uitdagingen" voor 32 gelijktijdige spelers. Tijdens de uitdagingen moeten spelers zoveel mogelijk ringen verzamelen. Daarbij zijn er diverse bekende personages uit het Sonic-universum om te besturen. De personages hebben daarbij een speelgoeduiterlijk.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe GameCube-controller alleen bruikbaar via Nintendo Switch Online
Gamer.nl
Nieuws

Nieuwe GameCube-controller alleen bruikbaar via Nintendo Switch Online

De controller komt samen met de Nintendo Switch 2 uit op 5 juni

De nieuwe GameCube-controller voor de Nintendo Switch 2 is alleen te gebruiken met de Gamecube-classics via Nintendo Switch Online, en dus niet met andere Switch 2-games. Dat merkten Nintendo-fans op na de aankondiging van de controller.

In de video Er komen klassieke Nintendo GameCube-games naar de Nintendo Switch 2 op het YouTube-kanaal van Nintendo Nederland lees je op 2:13 minuten bovenaan het scherm de tekst: “De controller is alleen compatibel met Nintendo GameCube - Nintendo Classics.” De controller is daarnaast enkel beschikbaar voor Nintendo Switch Online-leden met een uitnodiging via de My Nintendo Store. De controller is op een later moment voor alle Nintendo Switch Online-leden beschikbaar.

Dat in tegenstelling tot de voor Nintendo Switch uitgebrachte USB-adapter voor GameCube-controllers. Met de adapter kunnen Switch-gebruikers oorspronkelijk GameCube-controllers gebruiken op de Nintendo Switch, zij het met beperkingen in sommige games. De adapter is op Switch 2 ook bruikbaar, maar welke games deze ondersteunt is nog onduidelijk.

Eerder gaf Nintendo aan dat de huidige Pro Controller en Joy-Cons draadloos te gebruiken zijn op Nintendo Switch 2. De console en nieuwe accessoires zijn beschikbaar op 5 juni. Bekijk hier ons overzicht voor de laagste prijzen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!