Ontslagen Disco Elysium-ontwikkelaars halen uit naar studio
Gamer.nl
Nieuws

Ontslagen Disco Elysium-ontwikkelaars halen uit naar studio

De game director en art director van Disco Elysium die werden ontslagen wegens ‘wangedrag’ klappen uit de school over hun voormalige studio, ZA/UM. Zij beschuldigen de bedrijfstop van fraude.

Dat melden de twee voormalig werknemers, Robert Kurvitz en Aleksander Rostov, in een blogpost. Ze beweren ontslagen te zijn vanwege twee nieuwe aandeelhouders, die gezamenlijk een meerderheidsaandeel opkochten in het bedrijf. Nadat Kurvitz en Rostov merkten dat ze steeds minder betrokken raakten bij de studio, vroegen ze inzicht te krijgen in de financiële situatie van ZA/UM. Vlak daarna werden ze uit hun functie gezet.

“Wij denken dat deze twee mannen controle over de studio hebben gekregen middels fraude”, luidt de blogpost. “Zijn hebben ZA/UM opgekocht door het geld in de kas van de studio te verduisteren via hun eigen bedrijfje. Geld dat voor de studio en alle aandeelhouders was; geld dat eigenlijk naar een vervolg op Disco Elysium moest gaan.”

Vorige maand ontstond verwarring over de plotselinge ontslagen van drie belangrijke ontwikkelaars van Disco Elysium, waaronder dus Kurvitz en Rostov. Kurvitz spande vervolgens een rechtszaak tegen de studio aan. Uiteindelijk bracht ZA/UM naar buiten dat ze ontslagen waren voor onder meer het ‘creëren van een giftige werkomgeving, verbale mishandeling en genderdiscriminatie’. Ook zouden ze het intellectuele eigendomsrecht van ZA/UM proberen te ‘verkopen’. De twee ontwikkelaars lijken al deze aantijgingen in hun blogpost te ontkennen.

De non-traditionele rpg Disco Elysium verscheen in 2019 en groeide uit tot een cultgame. Meerdere publicaties riepen het uit tot game van het jaar. Gamer beoordeelde het spel met een 9 en prees in het bijzonder “de absurde vrijheid in het vormen van je personages en het hoogstaande schrijfwerk” van de game. Alhoewel veel fans uitkeken naar een vervolg op de game, lijkt die kans door de rampzalige situatie binnen de studio steeds kleiner te worden.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Fire Emblem: The Sacred Stones aan Nintendo Switch Online toegevoegd
Gamer.nl
Nieuws

Fire Emblem: The Sacred Stones aan Nintendo Switch Online toegevoegd

Abonnement op uitbreidingspakket is ook vereist

De klassieke rpg Fire Emblem: The Sacred Stones is nu speelbaar via Nintendo Switch Online.

Fire Emblem: The Sacred Stones kwam in 2004 uit in Japan en het jaar erop in Europa en de Verenigde Staten. In de game ligt het koninkrijk Renais in puin na de plotselinge invasie van een voormalige bondgenoot.

De koninklijke erfgenamen Eirika en Ephraim gaan er op uit om Renais opnieuw op te bouwen en het duistere geheim achter de oorlog in hun thuisland te achterhalen. Het betreft het achtste deel in de Fire Emblem-reeks en het tweede deel dat ook buiten Japan uitkwam.

Het gaat om een Game Boy Advance-game, en het spel verschijnt dan ook in de GBA-app op Nintendo Switch Online. Daar is dus niet alleen een abonnement op de online dienst voor nodig, maar ook op het uitbreidingspakket.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Palworld-maker haalt Ark en Fallout aan rondom Pokémon-rechtszaak
Gamer.nl
Nieuws

Palworld-maker haalt Ark en Fallout aan rondom Pokémon-rechtszaak

Nintendo registreerde verschillende patenten na de release van Palworld

Palworld-ontwikkelaar Pocketpair claimt dat het bestaan van gamefranchises als Fallout, Ark: Survival Evolved en Tomb Raider aan om aan te geven dat de aanklacht van Nintendo ongeldig is.

Afgelopen september bleek dat Nintendo en The Pokémon Company Pocketpair voor de rechter sleept. Palworld wordt sinds release vaak vergeleken met Pokémon. Afgelopen november bleek dat de aanklacht gebaseerd is op geschonden patenten die Nintendo na de release van Palworld heeft aangemaakt.

Pocketpair heeft in een reeks reacties op de aanklacht (via VGC) gemeld dat die patenten nooit aangemaakt hadden mogen worden, aangezien er al allerlei games bestonden die de gameplaymechanismen die door deze patenten worden omschreven bevatten. Volgens Pocketpair hebben games als Ark: Survival Evolved, Octopath Traveler, Pikmin 3, Far Cry 5, Titanfall 2 en Tomb Raider dergelijke mechanismen.

Volgens Pocketpair was het voorheen in games als Pikmin 3, Far Cry 5 en Tomb Raider al mogelijk om allerlei objecten te gooien - net zoals het gooien van een bal in Pokémon en een Pal Sphere in Palworld. In games als Titanfall 2 en Rune Factory 5 is het daarnaast mogelijk om een monster te vangen en ze weer vrij te laten. Daarbij zou het in games als Octopath Traveler, Monster Super League en de Nukamon-mod voor Fallout mogelijk zijn om personages te 'vangen'.

Hoewel bovenstaande voorbeelden natuurlijk niet precies hetzelfde zijn als in Palworld en Pokémon, hoopt Pocketpair hiermee de door Nintendo aangemaakte patenten ongeldig te laten verklaren, of in ieder geval aan de rechter aan te tonen dat de patenten niet volstaan om Nintendo en The Pokémon Company te laten winnen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!