Nieuwe Xbox-divisie gaat cloud-native games uitbrengen
Microsoft heeft een nieuwe tak binnen Xbox Game Studios opgericht die zich richt op het uitbrengen van cloud-native games.
De divisie gaat samenwerken met interne en externe ontwikkelaars om games te ontwikkelen die op de cloud draaien. De games die daarop draaien, moeten alleen mogelijk zijn dankzij cloudtechnologie. De games zijn dan ook specifiek bedoeld voor het Xbox-platform.
De nieuwe Xbox-divisie wordt aangestuurd door Kim Swift. Zij werd vorig jaar bij Xbox aangenomen als cloud gaming director en was eerder werkzaam bij Valve, waar ze onder andere aan Portal en Left 4 Dead werkte, en Google Stadia.
Het bedrijf kondigde daarnaast ook een nieuw programma genaamd ID@Azure aan, dat er voor moet zorgen dat onafhankelijke ontwikkelaars de cloudtechnologie van Microsoft kunnen gebruiken voor hun games.
Microsoft gebruikt op dit moment de cloud al om games naar consoles, pc's of mobiele apparaten van Xbox Game Pass Ultimate-leden te streamen. Het gaat hierbij echter om games die ook al op traditionele wijze speelbaar zijn op consoles en pc. Cloud-native games moeten echter gebruikmaken van de rekenkracht van de cloud om situaties te bieden die mogelijk zijn op traditionele hardware.