MultiVersus is een Smash Bros.-kloon voor teamspelers
Nieuws

MultiVersus is een Smash Bros.-kloon voor teamspelers

Als je voor het eerst een ronde MultiVersus bekijkt, denk je gegarandeerd dat het om een Smash Bros.-kloon gaat. MultiVersus heeft echter een geheim wapen: een flinke nadruk op teamwork. Is dat genoeg om de game zich te laten onderscheiden van de concurrentie?

Als we de cinematische trailer van MultiVersus mogen geloven, is het verhaal niet erg ingewikkeld: zonder verklaring belanden personages uit allerlei Warner Bros.-franchises bij elkaar en ze gaan met elkaar op de vuist. Dit gebeurt in tweedimensionale gevechten met nadruk op platformachtige mobiliteit, waarbij spelers elkaar van de baan af proberen te bonjouren. Kijkend naar deze beschrijving is het tijd om het te hebben over de olifant in de kamer: hoe verhoudt de game zich tot Smash Bros.? 

Watch on YouTube

Samen sta je sterk

In een interview met Gamer.nl meldde animatieregisseur Artak Avakyan het volgende: “Hoewel de game in hetzelfde genre bestaat als Smash Bros., heeft het een sterke focus op het samenwerken met je teamgenoot in de 2v2-modus. Ieder personage combineert op unieke wijze met andere personages, waarmee je je team nét een extra voordeel kan geven als je het slim inzet.”

Dit is ook terug te zien in de aanvallen van de personages: veel aanvallen zijn niet specifiek bedoeld om je tegenstander mee ten gronde te richten, maar zijn een perfect gereedschap om je medespeler extra mogelijkheden te bieden. Zo heeft het personage Reindog – tot nu toe het enige compleet nieuwe personage in de game – de mogelijkheid om de medespeler aan een krachtveld vast te maken, waarmee Reindog diegene met een druk op de knop naar zich toe kan trekken. Daardoor kan je teamgenoot veel meer risico’s nemen om de tegenstanders van de map af te werken. Als het misgaat trekt Reindog het krachtveld weer naar zich toe en is er niets aan de hand.

Daarnaast zijn er verschillende perks waarmee je je personage kunt uitrusten. Hoewel we de perks nog niet veel in actie hebben gezien, lijkt het erop dat je de twee personages in je team perfect op elkaar kunt afstemmen. 

©GMRimport

Doordat de aanvallen van de personages op elkaar zijn afgestemd om in teamverband gebruikt te worden, is het erg leuk om te experimenteren met verschillende teamcombinaties. Het is heerlijk om als Shaggy en Velma elkaar constant te voorzien van buffs, om vervolgens samen volop in de aanval te gaan.

Ondanks de focus op de teams heeft de game momenteel nog geen lokale co-op. Het zou dus zomaar kunnen dat je online moet spelen om met je vrienden te kunnen vechten. “De game is dan wel in het laatste stadium van ontwikkeling, maar het is een grote prioriteit voor ons”, zegt Artak. “Het komt zeker in de game.” Of we lokale co-op voor of na de release van de game kunnen verwachten, is echter nog niet duidelijk. 

Super Warner Bros. 

Omdat de game uitgegeven wordt door Warner Bros., heeft MultiVersus net als Smash Bros. veel personages die je mogelijk kent uit andere franchises. Van Looney Tunes en DC tot Adventure Time en Game of Thrones: het is bijna onmogelijk dat sommige vechters in het spel geen belletje bij je doen rinkelen. 

©GMRimport

De iconische cast zou echter niet hetzelfde zijn zonder de oorspronkelijke (stem)acteurs. Veel bekende namen keren dan ook terug om hun personage van een stem te voorzien: Kevin Conroy, Matthew Lillard en Maisie Williams treden bijvoorbeeld weer op als respectievelijk Batman, Shaggy en Arya Stark. Hoewel dialoog geen grote rol in de game speelt, brengt het de personages meer tot leven.

Volgens Artak was het een belangrijk punt tijdens de ontwikkeling van MultiVersus dat de personages de oorspronkelijke versies eer aan doen: “Je wilt zeker weten dat je de geschiedenis van de personages eert. De persoonlijkheid, de poses en de timing moeten passen bij de gestelde stijl van een personage om ze recht aan te doen, maar ook passen binnen de wereld die we in de game hebben gecreëerd.”

Dit is zowel te merken aan de animaties als aan de vechtstijlen van de personages. Zo neemt Batman zo nu en dan zijn iconische silhouetvorm aan en speelt hij zwaarder dan een klein en snel personage als Arya Stark. Ook voor personages die in het bronmateriaal eigenlijk nooit geweld gebruiken, is een creatieve oplossing bedacht. Zo hebben ze toch een plek op het speelveld. “Velma valt eigenlijk nooit iemand aan, dus hoe zou zij vechten? Ze gebruikt juist haar scherpe, ad rem opmerkingen, dus hebben we haar moveset rondom die karaktereigenschappen ontworpen”, aldus Artak. 

©GMRimport

Makkelijk op te pakken

Hoewel de personages er uniek uitzien en als vanouds klinken, zijn ze op gameplayvlak soms iets simpeler. Het is volgens Artak de bedoeling dat het eenvoudig is om als nieuwe speler aan de game te beginnen of om nieuwe personages uit te proberen, maar het resultaat is soms dat je wel erg ver komt met het willekeurig indrukken van aanvalsknoppen.

Het is leuk om de verschillende combinaties uit te proberen, maar soms voelt het alsof het je maar een klein voordeel geeft ten opzichte van een speler die geen flauw idee heeft wat diegene aan het doen is. Toch besturen de personages uniek genoeg om je constant te laten experimenteren. Ook al leveren creatieve strategieën je soms maar een klein voordeel op, is het erg leuk als zo’n strategie plots goed blijkt te werken.

©GMRimport

Nog één potje dan

MultiVersus is free-to-play en net als vele andere gratis games komt er een Battle Pass beschikbaar. Hoewel dat betekent dat de game microtransacties bevat, zorgt het er ook voor dat er een progressiesysteem in de game zit dat je spelende houdt. Nieuwe personages zijn te koop met muntjes die je middels uitdagingen verdient, en hoe meer je met een personage speelt, des te meer perks je voor dat personage vrijspeelt.

De rondes in MultiVersus duren niet langer dan zo’n vijf minuten. Na die vijf minuten krijg je de optie om het daarbij te laten, of om het spel te verlengen met een rematch. In dat tweede geval speel je voor de beste twee uit drie rondes. Je zit dus bijna nooit langer dan een kwartier in een spel. Mocht je haast hebben, dan kun je er dus ook voor kiezen om na één ronde al te stoppen.

Doordat het leuk is om ieder personage te ontdekken, worden je ogen constant naar je muntenaantal getrokken om te kijken of je weer een nieuwe kunt ontgrendelen. Daardoor is het aanlokkelijk om toch nog één ronde te spelen. En als je dan toch genoeg hebt om een nieuw personage te kopen, wil je hem dan niet direct even uit testen? Goed, nog één potje dan.

©GMRimport

Super Smash-loos

MultiVersus heeft veel aspecten waarmee het spel zich onderscheidt van de concurrentie, zoals de focus op samenwerking, het free-to-play model en een kleurrijke cast aan personages met beroemde acteurs in hun iconische rollen. De game speelt daarbij lekker weg: het is heerlijk om je tegenstander van het veld af te slaan en om vervolgens tientallen meters door de lucht heen te moeten overbruggen zodat je het zelf overleeft.

Toch is het spel niet zo vlekkeloos en complex als Super Smash Bros. Ultimate, waardoor het onwaarschijnlijk zou zijn dat het Switch-spelers voorgoed weg zou weten te kapen van Mario’s succesvolle vechtfranchise. De game komt dan ook op alle moderne systemen behalve de Switch uit. Op elk ander platform kan MultiVersus mogelijk een leuke, toegankelijke game worden die het gemis van Smash Bros. ietwat verzacht.

MultiVersus komt ergens dit jaar uit op PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X/S, en pc. Voor deze preview is de game op een PlayStation 4 gespeeld.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Assassin's Creed Shadows breidt stealth-mechanismen uit
Nieuws

Assassin's Creed Shadows breidt stealth-mechanismen uit

Game komt op 14 februari 2025 uit

Assassin's Creed Shadows bevat nieuwe stealth-mechanismen om het rondsluipen in de game nog tactischer te maken.

Ubisoft heeft de aanpassingen ten opzichte van vorige Assassin's Creed-delen in een nieuwe blogpost uiteengezet. Zo zijn er tijdens het sluipen acties in verschillende kleuren boven vijanden te zien, waarmee wordt aangegeven of vijanden in één keer uitgeschakeld kunnen worden, of er alleen schade wordt gedaan of dat vijanden helemaal niet via stealth uitgeschakeld kunnen worden.

Het loont dan ook de moeite om ervaringspunten in perks te stoppen waarmee bijvoorbeeld de schade die met sluipaanvallen wordt uitgedeeld te verhogen. Verder kan men de mogelijkheid ontgrendelen om dubbele sluipmoorden achter elkaar te plegen en bijvoorbeeld rookbommen te gebruiken.

Daarbij kan de positie waar spelers zich in bevinden ook het verschil maken: sommige vijanden kunnen bijvoorbeeld een aanval vanaf de grond overleven, maar niet vanuit de lucht. Er is ook een menuoptie om dit systeem toegankelijker te maken, waardoor alle vijanden wel met één stealthaanval gedood kunnen worden.

Een ander verschil met voorgaande games is dat spelers geen vogel tot hun beschikking hebben om het gebied om hen heen uit te kammen. In plaats daarvan hebben zowel Naoe en Yasuke - de twee hoofdpersonages van de game - een 'Observe'-mechanisme waarmee vijanden en items getagd kunnen worden. Alleen Naoe heeft ook Eagle Vision waarmee bijvoorbeeld vijanden achter muren gespot kunnen worden door het geluid dat ze maken.

Zoals gebruikelijk kunnen de hoofdpersonages bukken om minder snel gespot te worden, maar door in de schaduw te schuilen worden ze nu helemaal onzichtbaar. Het loont dus om bijvoorbeeld fakkels te doven en zo duisternis te creëren. Aangezien Naoe het kleinste hoofdpersonage in de reeks tot nu toe is, kan ze ook schuilen in krappe plekken.

Assassin's Creed Shadows had eigenlijk dit najaar moeten verschijnen, maar werd eerder dit jaar uitgesteld naar 14 februari 2025. Onlangs liet Ubisoft nog weten dat de nieuwe releasedatum haalbaar is. Overigens gaan er geruchten dat het bedrijf de komende vijf jaar elk halfjaar een nieuwe 'ervaring' binnen de reeks wil uitbrengen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Tot dertig procent korting op PlayStation Plus nu beschikbaar
Nieuws

Tot dertig procent korting op PlayStation Plus nu beschikbaar

Op Premium, Extra en Essential

Sony biedt nu tot dertig procent korting op PlayStation Plus-abonnementen aan als onderdeel van Black Friday.

Hoewel Black Friday pas over een week plaatsvindt, zijn alle PlayStation-deals nu al beschikbaar. Gebruikers kunnen daarbij korting krijgen op jaarabonnementen PlayStation Plus. Zo kost PlayStation Plus Essential 57,59 euro (20 procent korting), PlayStation Plus Extra 94,49 euro (25 procent korting) en PlayStation Plus Premium 106,39 euro.

Deze week werd bekend dat PlayStation Portal-bezitters met PlayStation Plus Premium nu selecte games kunnen streamen via de cloud. Meer dan honderdtwintig PS5-games worden ondersteund in deze bèta van cloudstreaming, waaronder Monster Hunter Rise, Spider-Man: Miles Morales, Ghost of Tsushima en Ratchet and Clank: Rift Apart. Games kunnen tot en met 1080p en 60 frames per seconde worden gestreamd, al is daar wel een internetconnectie van 13 Mbps voor nodig.

Ook zijn hardware en verschillende games in de aanbieding bij een aantal (web)winkels. Kijk hier voor ons volledige overzicht.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error