MultiVersus is een Smash Bros.-kloon voor teamspelers
Nieuws

MultiVersus is een Smash Bros.-kloon voor teamspelers

Als je voor het eerst een ronde MultiVersus bekijkt, denk je gegarandeerd dat het om een Smash Bros.-kloon gaat. MultiVersus heeft echter een geheim wapen: een flinke nadruk op teamwork. Is dat genoeg om de game zich te laten onderscheiden van de concurrentie?

Als we de cinematische trailer van MultiVersus mogen geloven, is het verhaal niet erg ingewikkeld: zonder verklaring belanden personages uit allerlei Warner Bros.-franchises bij elkaar en ze gaan met elkaar op de vuist. Dit gebeurt in tweedimensionale gevechten met nadruk op platformachtige mobiliteit, waarbij spelers elkaar van de baan af proberen te bonjouren. Kijkend naar deze beschrijving is het tijd om het te hebben over de olifant in de kamer: hoe verhoudt de game zich tot Smash Bros.? 

Watch on YouTube

Samen sta je sterk

In een interview met Gamer.nl meldde animatieregisseur Artak Avakyan het volgende: “Hoewel de game in hetzelfde genre bestaat als Smash Bros., heeft het een sterke focus op het samenwerken met je teamgenoot in de 2v2-modus. Ieder personage combineert op unieke wijze met andere personages, waarmee je je team nét een extra voordeel kan geven als je het slim inzet.”

Dit is ook terug te zien in de aanvallen van de personages: veel aanvallen zijn niet specifiek bedoeld om je tegenstander mee ten gronde te richten, maar zijn een perfect gereedschap om je medespeler extra mogelijkheden te bieden. Zo heeft het personage Reindog – tot nu toe het enige compleet nieuwe personage in de game – de mogelijkheid om de medespeler aan een krachtveld vast te maken, waarmee Reindog diegene met een druk op de knop naar zich toe kan trekken. Daardoor kan je teamgenoot veel meer risico’s nemen om de tegenstanders van de map af te werken. Als het misgaat trekt Reindog het krachtveld weer naar zich toe en is er niets aan de hand.

Daarnaast zijn er verschillende perks waarmee je je personage kunt uitrusten. Hoewel we de perks nog niet veel in actie hebben gezien, lijkt het erop dat je de twee personages in je team perfect op elkaar kunt afstemmen. 

©GMRimport

Doordat de aanvallen van de personages op elkaar zijn afgestemd om in teamverband gebruikt te worden, is het erg leuk om te experimenteren met verschillende teamcombinaties. Het is heerlijk om als Shaggy en Velma elkaar constant te voorzien van buffs, om vervolgens samen volop in de aanval te gaan.

Ondanks de focus op de teams heeft de game momenteel nog geen lokale co-op. Het zou dus zomaar kunnen dat je online moet spelen om met je vrienden te kunnen vechten. “De game is dan wel in het laatste stadium van ontwikkeling, maar het is een grote prioriteit voor ons”, zegt Artak. “Het komt zeker in de game.” Of we lokale co-op voor of na de release van de game kunnen verwachten, is echter nog niet duidelijk. 

Super Warner Bros. 

Omdat de game uitgegeven wordt door Warner Bros., heeft MultiVersus net als Smash Bros. veel personages die je mogelijk kent uit andere franchises. Van Looney Tunes en DC tot Adventure Time en Game of Thrones: het is bijna onmogelijk dat sommige vechters in het spel geen belletje bij je doen rinkelen. 

©GMRimport

De iconische cast zou echter niet hetzelfde zijn zonder de oorspronkelijke (stem)acteurs. Veel bekende namen keren dan ook terug om hun personage van een stem te voorzien: Kevin Conroy, Matthew Lillard en Maisie Williams treden bijvoorbeeld weer op als respectievelijk Batman, Shaggy en Arya Stark. Hoewel dialoog geen grote rol in de game speelt, brengt het de personages meer tot leven.

Volgens Artak was het een belangrijk punt tijdens de ontwikkeling van MultiVersus dat de personages de oorspronkelijke versies eer aan doen: “Je wilt zeker weten dat je de geschiedenis van de personages eert. De persoonlijkheid, de poses en de timing moeten passen bij de gestelde stijl van een personage om ze recht aan te doen, maar ook passen binnen de wereld die we in de game hebben gecreëerd.”

Dit is zowel te merken aan de animaties als aan de vechtstijlen van de personages. Zo neemt Batman zo nu en dan zijn iconische silhouetvorm aan en speelt hij zwaarder dan een klein en snel personage als Arya Stark. Ook voor personages die in het bronmateriaal eigenlijk nooit geweld gebruiken, is een creatieve oplossing bedacht. Zo hebben ze toch een plek op het speelveld. “Velma valt eigenlijk nooit iemand aan, dus hoe zou zij vechten? Ze gebruikt juist haar scherpe, ad rem opmerkingen, dus hebben we haar moveset rondom die karaktereigenschappen ontworpen”, aldus Artak. 

©GMRimport

Makkelijk op te pakken

Hoewel de personages er uniek uitzien en als vanouds klinken, zijn ze op gameplayvlak soms iets simpeler. Het is volgens Artak de bedoeling dat het eenvoudig is om als nieuwe speler aan de game te beginnen of om nieuwe personages uit te proberen, maar het resultaat is soms dat je wel erg ver komt met het willekeurig indrukken van aanvalsknoppen.

Het is leuk om de verschillende combinaties uit te proberen, maar soms voelt het alsof het je maar een klein voordeel geeft ten opzichte van een speler die geen flauw idee heeft wat diegene aan het doen is. Toch besturen de personages uniek genoeg om je constant te laten experimenteren. Ook al leveren creatieve strategieën je soms maar een klein voordeel op, is het erg leuk als zo’n strategie plots goed blijkt te werken.

©GMRimport

Nog één potje dan

MultiVersus is free-to-play en net als vele andere gratis games komt er een Battle Pass beschikbaar. Hoewel dat betekent dat de game microtransacties bevat, zorgt het er ook voor dat er een progressiesysteem in de game zit dat je spelende houdt. Nieuwe personages zijn te koop met muntjes die je middels uitdagingen verdient, en hoe meer je met een personage speelt, des te meer perks je voor dat personage vrijspeelt.

De rondes in MultiVersus duren niet langer dan zo’n vijf minuten. Na die vijf minuten krijg je de optie om het daarbij te laten, of om het spel te verlengen met een rematch. In dat tweede geval speel je voor de beste twee uit drie rondes. Je zit dus bijna nooit langer dan een kwartier in een spel. Mocht je haast hebben, dan kun je er dus ook voor kiezen om na één ronde al te stoppen.

Doordat het leuk is om ieder personage te ontdekken, worden je ogen constant naar je muntenaantal getrokken om te kijken of je weer een nieuwe kunt ontgrendelen. Daardoor is het aanlokkelijk om toch nog één ronde te spelen. En als je dan toch genoeg hebt om een nieuw personage te kopen, wil je hem dan niet direct even uit testen? Goed, nog één potje dan.

©GMRimport

Super Smash-loos

MultiVersus heeft veel aspecten waarmee het spel zich onderscheidt van de concurrentie, zoals de focus op samenwerking, het free-to-play model en een kleurrijke cast aan personages met beroemde acteurs in hun iconische rollen. De game speelt daarbij lekker weg: het is heerlijk om je tegenstander van het veld af te slaan en om vervolgens tientallen meters door de lucht heen te moeten overbruggen zodat je het zelf overleeft.

Toch is het spel niet zo vlekkeloos en complex als Super Smash Bros. Ultimate, waardoor het onwaarschijnlijk zou zijn dat het Switch-spelers voorgoed weg zou weten te kapen van Mario’s succesvolle vechtfranchise. De game komt dan ook op alle moderne systemen behalve de Switch uit. Op elk ander platform kan MultiVersus mogelijk een leuke, toegankelijke game worden die het gemis van Smash Bros. ietwat verzacht.

MultiVersus komt ergens dit jaar uit op PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X/S, en pc. Voor deze preview is de game op een PlayStation 4 gespeeld.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld
Nieuws

Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld

Diverse gratis updates en drie betaalde uitbreidingen op komst

Deep Silver en Warhorse Studios hebben bekendgemaakt welke content Kingdom Come Deliverance 2-spelers in de loop van het jaar voor de game kunnen verwachten.

Zo zal aankomende lente een aantal gratis updates verschijnen, waaronder een 'kappersfeature' om het uiterlijk van het hoofdpersonage te veranderen, een Hardcore-modus voor nog meer uitdaging en paardenraces. Gedurende de rest van het jaar zullen er diverse gratis updates uitkomen om de game te verbeteren.

In de loop van de zomer verschijnt de betaalde uitbreiding 'Brushes with Death'. Hierin helpt hoofdpersonage Henry een artiest met een twijfelachtig verleden. Ook in het najaar volgt een betaalde uitbreiding, ditmaal met de naam 'Legacy of te Forge', waarin spelers de smidsafkomst van Henry verkennen. Tot slot zal ook volgende winter een betaalde uitbreiding verschijnen in de vorm van 'Mysteria Ecclesia', waarin spelers de intriges van het Sedlec-klooster achterhalen.

De hierboven genoemde betaalde uitbreidingen maken onderdeel uit van de uitbreidingspas van de game, die ook bij de Gold Edition van het spel zit. Deze Gold Edition kost 79,99 euro.

Kingdom Come Deliverance 2 is het vervolg op de in 2018 verschenen eerste game en laat spelers terugkeren naar het Centraal Europa van de vijftiende eeuw - de game speelt zich na het eerste deel af. Spelers besturen Henry, de zoon van een smid, die in een duizelingwekkend verhaal van wraak, bedrog en zelfontdekking terechtkomt.

De game speelt zich af in het Boheems Paradijs, een echte locatie die nog altijd bezocht kan worden in de Tsjechische Republiek. Zo zijn er het majestueuze Kasteel Trosky en de mijnstad Kutná Hora. Het gameplayconcept van het origineel, waarin de wereld realistisch op de acties van de speler reageert, blijft intact. Wel is het vechtsysteem op de schop gegaan, en zijn er nu ook nieuwe wapens voor op afstand, zoals kruisbogen en vroege vuurwapens.

Kingdom Come Deliverance 2 komt op 4 februari naar pc (Steam en Epic Games Store), PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Onlangs bleek nog dat het spel volgens de makers het langste script voor een game ooit heeft.

Marvin Toepoel ging onlangs aan de slag met de game, zoals te lezen valt in de preview: "De rijke natuur van Bohemen komt nog veel beter tot zijn recht dan in het eerste deel, met dank aan sterk verbeterde graphics en belichting. Het geheel draait op PS5 soepel op 60 fps. Vanaf minuut één is ook duidelijk dat Warhorse Studios KCD2 een stuk beter heeft afgewerkt dan zijn voorganger. Npc’s bewegen natuurlijker en het handjevol bugs dat we tegenkomen is zo minimaal dat je goed op moet letten om er überhaupt iets van mee te krijgen (op twee crashes na). Waar deel één na zijn release nog maanden aan patches nodig had, lijkt het vervolg al voor release in een betere staat te verkeren."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Amerikaans importtarief op Mexico kan gameprijzen verhogen
Nieuws

Amerikaans importtarief op Mexico kan gameprijzen verhogen

Veel fysieke games die in de VS worden verkocht, worden in Mexico geproduceerd

Het importtarief dat de Verenigde Staten op in Mexico gemaakte producten gaat leggen, kan er voor zorgen dat de prijs van games gaat stijgen - uiteindelijk mogelijk zelfs globaal.

De huidige Amerikaanse president Donald Trump heeft aangegeven vanaf februari een handelstarief van 25 procent op producten uit Canada en Mexico te leggen die in de VS verkocht worden. Dat zou kunnen betekenen dat deze producten qua prijs gaan stijgen in dat land, om er voor te zorgen dat bedrijven deze tarieven kunnen betalen zonder in te leveren op hun verdiensten.

Mat Piscatella, de over het algemeen goed geïnformeerde executive director van gamemarketonderzoeksinstelling Circana (NPD), claimt dat deze importtarieven een negatief effect op gameprijzen kunnen hebben. Veel fysieke games die in de Verenigde Staten worden verkocht, worden namelijk in Mexico samengesteld.

Dit zou dus als effect kunnen hebben dat gameprijzen omhoog gaan - zowel voor fysieke als digitale games, aangezien gamebedrijven de prijzen van digitale games mogelijk gelijk zullen willen houden met fysieke games. Om de situatie overal gelijk te houden, is het mogelijk dat uitgevers de prijzen wereldwijd verhogen. De importtarieven kunnen er volgens Piscatella ook voor zorgen dat er minder games fysiek zullen uitkomen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!