MultiVersus is een Smash Bros.-kloon voor teamspelers
Nieuws

MultiVersus is een Smash Bros.-kloon voor teamspelers

Als je voor het eerst een ronde MultiVersus bekijkt, denk je gegarandeerd dat het om een Smash Bros.-kloon gaat. MultiVersus heeft echter een geheim wapen: een flinke nadruk op teamwork. Is dat genoeg om de game zich te laten onderscheiden van de concurrentie?

Als we de cinematische trailer van MultiVersus mogen geloven, is het verhaal niet erg ingewikkeld: zonder verklaring belanden personages uit allerlei Warner Bros.-franchises bij elkaar en ze gaan met elkaar op de vuist. Dit gebeurt in tweedimensionale gevechten met nadruk op platformachtige mobiliteit, waarbij spelers elkaar van de baan af proberen te bonjouren. Kijkend naar deze beschrijving is het tijd om het te hebben over de olifant in de kamer: hoe verhoudt de game zich tot Smash Bros.? 

Watch on YouTube

Samen sta je sterk

In een interview met Gamer.nl meldde animatieregisseur Artak Avakyan het volgende: “Hoewel de game in hetzelfde genre bestaat als Smash Bros., heeft het een sterke focus op het samenwerken met je teamgenoot in de 2v2-modus. Ieder personage combineert op unieke wijze met andere personages, waarmee je je team nét een extra voordeel kan geven als je het slim inzet.”

Dit is ook terug te zien in de aanvallen van de personages: veel aanvallen zijn niet specifiek bedoeld om je tegenstander mee ten gronde te richten, maar zijn een perfect gereedschap om je medespeler extra mogelijkheden te bieden. Zo heeft het personage Reindog – tot nu toe het enige compleet nieuwe personage in de game – de mogelijkheid om de medespeler aan een krachtveld vast te maken, waarmee Reindog diegene met een druk op de knop naar zich toe kan trekken. Daardoor kan je teamgenoot veel meer risico’s nemen om de tegenstanders van de map af te werken. Als het misgaat trekt Reindog het krachtveld weer naar zich toe en is er niets aan de hand.

Daarnaast zijn er verschillende perks waarmee je je personage kunt uitrusten. Hoewel we de perks nog niet veel in actie hebben gezien, lijkt het erop dat je de twee personages in je team perfect op elkaar kunt afstemmen. 

©GMRimport

Doordat de aanvallen van de personages op elkaar zijn afgestemd om in teamverband gebruikt te worden, is het erg leuk om te experimenteren met verschillende teamcombinaties. Het is heerlijk om als Shaggy en Velma elkaar constant te voorzien van buffs, om vervolgens samen volop in de aanval te gaan.

Ondanks de focus op de teams heeft de game momenteel nog geen lokale co-op. Het zou dus zomaar kunnen dat je online moet spelen om met je vrienden te kunnen vechten. “De game is dan wel in het laatste stadium van ontwikkeling, maar het is een grote prioriteit voor ons”, zegt Artak. “Het komt zeker in de game.” Of we lokale co-op voor of na de release van de game kunnen verwachten, is echter nog niet duidelijk. 

Super Warner Bros. 

Omdat de game uitgegeven wordt door Warner Bros., heeft MultiVersus net als Smash Bros. veel personages die je mogelijk kent uit andere franchises. Van Looney Tunes en DC tot Adventure Time en Game of Thrones: het is bijna onmogelijk dat sommige vechters in het spel geen belletje bij je doen rinkelen. 

©GMRimport

De iconische cast zou echter niet hetzelfde zijn zonder de oorspronkelijke (stem)acteurs. Veel bekende namen keren dan ook terug om hun personage van een stem te voorzien: Kevin Conroy, Matthew Lillard en Maisie Williams treden bijvoorbeeld weer op als respectievelijk Batman, Shaggy en Arya Stark. Hoewel dialoog geen grote rol in de game speelt, brengt het de personages meer tot leven.

Volgens Artak was het een belangrijk punt tijdens de ontwikkeling van MultiVersus dat de personages de oorspronkelijke versies eer aan doen: “Je wilt zeker weten dat je de geschiedenis van de personages eert. De persoonlijkheid, de poses en de timing moeten passen bij de gestelde stijl van een personage om ze recht aan te doen, maar ook passen binnen de wereld die we in de game hebben gecreëerd.”

Dit is zowel te merken aan de animaties als aan de vechtstijlen van de personages. Zo neemt Batman zo nu en dan zijn iconische silhouetvorm aan en speelt hij zwaarder dan een klein en snel personage als Arya Stark. Ook voor personages die in het bronmateriaal eigenlijk nooit geweld gebruiken, is een creatieve oplossing bedacht. Zo hebben ze toch een plek op het speelveld. “Velma valt eigenlijk nooit iemand aan, dus hoe zou zij vechten? Ze gebruikt juist haar scherpe, ad rem opmerkingen, dus hebben we haar moveset rondom die karaktereigenschappen ontworpen”, aldus Artak. 

©GMRimport

Makkelijk op te pakken

Hoewel de personages er uniek uitzien en als vanouds klinken, zijn ze op gameplayvlak soms iets simpeler. Het is volgens Artak de bedoeling dat het eenvoudig is om als nieuwe speler aan de game te beginnen of om nieuwe personages uit te proberen, maar het resultaat is soms dat je wel erg ver komt met het willekeurig indrukken van aanvalsknoppen.

Het is leuk om de verschillende combinaties uit te proberen, maar soms voelt het alsof het je maar een klein voordeel geeft ten opzichte van een speler die geen flauw idee heeft wat diegene aan het doen is. Toch besturen de personages uniek genoeg om je constant te laten experimenteren. Ook al leveren creatieve strategieën je soms maar een klein voordeel op, is het erg leuk als zo’n strategie plots goed blijkt te werken.

©GMRimport

Nog één potje dan

MultiVersus is free-to-play en net als vele andere gratis games komt er een Battle Pass beschikbaar. Hoewel dat betekent dat de game microtransacties bevat, zorgt het er ook voor dat er een progressiesysteem in de game zit dat je spelende houdt. Nieuwe personages zijn te koop met muntjes die je middels uitdagingen verdient, en hoe meer je met een personage speelt, des te meer perks je voor dat personage vrijspeelt.

De rondes in MultiVersus duren niet langer dan zo’n vijf minuten. Na die vijf minuten krijg je de optie om het daarbij te laten, of om het spel te verlengen met een rematch. In dat tweede geval speel je voor de beste twee uit drie rondes. Je zit dus bijna nooit langer dan een kwartier in een spel. Mocht je haast hebben, dan kun je er dus ook voor kiezen om na één ronde al te stoppen.

Doordat het leuk is om ieder personage te ontdekken, worden je ogen constant naar je muntenaantal getrokken om te kijken of je weer een nieuwe kunt ontgrendelen. Daardoor is het aanlokkelijk om toch nog één ronde te spelen. En als je dan toch genoeg hebt om een nieuw personage te kopen, wil je hem dan niet direct even uit testen? Goed, nog één potje dan.

©GMRimport

Super Smash-loos

MultiVersus heeft veel aspecten waarmee het spel zich onderscheidt van de concurrentie, zoals de focus op samenwerking, het free-to-play model en een kleurrijke cast aan personages met beroemde acteurs in hun iconische rollen. De game speelt daarbij lekker weg: het is heerlijk om je tegenstander van het veld af te slaan en om vervolgens tientallen meters door de lucht heen te moeten overbruggen zodat je het zelf overleeft.

Toch is het spel niet zo vlekkeloos en complex als Super Smash Bros. Ultimate, waardoor het onwaarschijnlijk zou zijn dat het Switch-spelers voorgoed weg zou weten te kapen van Mario’s succesvolle vechtfranchise. De game komt dan ook op alle moderne systemen behalve de Switch uit. Op elk ander platform kan MultiVersus mogelijk een leuke, toegankelijke game worden die het gemis van Smash Bros. ietwat verzacht.

MultiVersus komt ergens dit jaar uit op PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X/S, en pc. Voor deze preview is de game op een PlayStation 4 gespeeld.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!