Minecraft Legends versimpelt het rts-genre
Nieuws

Minecraft Legends versimpelt het rts-genre

In de afgelopen jaren sloeg de Minecraft-franchise allerlei nieuwe wegen in, van Telltale-games met stemmen van influencers tot ambitieuze augmented-realitygames. Het toegankelijke Minecraft Dungeons uit 2020 is tot nu toe de meest succesvolle spin-off. Met Legends lijkt Mojang ook het real-time strategygenre op treffende wijze te versimpelen.

Tijdens de Gamescom-demo van creative director Magnus Nedfors en executive producer Dennis Ries valt vooral op hoeveel raakvlakken Legends heeft met ‘vanilla’ Minecraft. Elke wereld die de speler opstart is namelijk willekeurig gegenereerd, de gebruikelijke hotbar is aanwezig en grondstoffen verzamelen en nederzettingen bouwen zijn zelfs belangrijke pilaren van de gameplay – maar dan toekijkend vanaf je trouwe ros.

Hoewel de sprookjesachtige werelden, vol met verschillende biomen en landschappen, veel weghebben van die uit de reguliere game, raken spelers namelijk zelf geen blok aan. Een blauw wezentje aan je zijde knapt de belangrijkste klussen op door het een gebied of object te selecteren en een taak toe te wijzen. Vaak is dat simpelweg het mijnen van grondstoffen in een bepaald gebied, waarbij blokken in een bevredigend tempo uit de omgeving verdwijnen en de teller met een legio aan verschillende blokken en materialen oploopt.

©GMRimport

Overzichtelijke chaos

Daarmee vormt Minecrafts belangrijkste mechaniek een handige springplank voor de strategie-elementen van Legends. Voor het verslaan van de Piglins – losgeslagen, kwaadaardige varkens – zijn vanzelfsprekend een eigen nederzetting en manschappen nodig. Zo treffen we in de demo de Horde of the Bastion, een stam die een imposant fort heeft gebouwd met een portaal dat constant kwaadaardige monsters de wereld in slingert.

Aan de speler om een ideale uitvalsbasis te vinden, manschappen op te bouwen en de vesting te bestormen. Dat klinkt indrukwekkender dan het is, want dankzij een nieuwe power-up springt je paard moeiteloos naar een gunstige bergtop en staan het basisfort en de barak binnen no-time op hun plek.

©GMRimport

Volgens Nedfors kunnen spelers toenemend grotere forten alsmede “veel verschillende” troepen verwachten. In dit geval gaat het echter nog om een handjevol verschillende wezens: Golems die van een afstand aanvallen, helende Golems en Golems die dwars door muren en vijanden heen beuken. Spelers krijgen daarbij de mogelijkheid om alle troepen op een object zoals een toren of een groep vijanden af te sturen of ze per klasse aan te sturen, terwijl ze zelf af een toe een mep uitdelen met het zwaard.

In de versimpelde context van de game werkt dat uitstekend. Waar strategiegames voor nieuwkomers en jonge spelers vaak overweldigend kunnen zijn, lijkt dat in Legends te zijn aangepakt. Met één druk op de knop roep je de pakweg twintig manschappen bij elkaar en verdeel je ze over torens, vijanden en bijvoorbeeld de katalysator van een overkoepelend schild. Pijlen en kleurrijke spreuken vliegen weliswaar door de lucht, maar – vergelijkbaar met Minecraft Dungeons – behouden spelers altijd een zekere mate van overzicht.

©GMRimport

Niet voor de oorlogsveteraan

Vermoedelijk gaat Minecraft Legends de doorgewinterde strateeg dan ook niet bekoren, al belooft het wel een aantal diepgaandere elementen te bieden. De wereld is namelijk gevuld met dorpen en andere bewoonde gebieden, waar zich behalve villagers ook opvallend vriendelijke monsters bevinden. Door bondgenootschappen te sluiten krijgen spelers extra hulp bij het innemen van potentieel pittigere Piglin-basissen. Hoe dat precies werkt, is nog niet helemaal duidelijk.

Ook bevat Legends zowel een competitieve als coöperatieve multiplayermodus. Hoewel we de modi nog niet in actie hebben gezien, moeten ze de speelduur van de game behoorlijk oprekken. De vraag blijft namelijk in hoeverre Legends overeind blijft naast het oneindige Minecraft en het inmiddels rijkelijk met lineaire levels gevulde Minecraft Dungeons. Met Minecraft Earth bewees Mojang dat het niet bang is om een gefaald project de nek om te draaien.

Watch on YouTube

Maar los van bovengenoemde valkuil lijkt Mojang met Legends wederom een gat in de markt te vullen. De game is met diens meer cartooneske grafische stijl prettig om naar te kijken en de synergie tussen Minecrafts kern en strategische gameplay lijkt uitstekend te werken. Mocht dat de aandacht lang genoeg vasthouden, dan heeft Mojang wederom een geslaagde spin-off in handen.

Minecraft Legends verschijnt in 2023 voor PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One, Nintendo Switch en pc.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
PlayStation Plus Essential-games van februari nu te claimen
Nieuws

PlayStation Plus Essential-games van februari nu te claimen

High on Life, Payday 3 en Pac-Man World Re-Pac

De drie PlayStation Plus Essential-games van februari kunnen nu geclaimd worden.

Zoals eind vorige maand al werd onthuld, gaat het deze maand om de komische shooter High on Life - waarin de wapens die spelers gebruiken kunnen praten - de 3D-platformer Pac-Man World Re-Pac - dat weer een remake is van een in 2004 verschenen game - en Payday 3, waarin spelers in teamverband overvallen plegen. Laatstgenoemde game is alleen voor PS5-eigenaren, terwijl de twee andere titels op PS5 en PS4 speelbaar zijn. De spellen zijn in de video hieronder beter te bekijken.

Elke maand kunnen PlayStation Plus-abonnees, ongeacht het type abonnement dat ze hebben, een aantal games claimen en die blijven spelen zolang ze lid blijven van de dienst. De bovengenoemde games kunnen tot 3 maart geclaimd worden.

Sony liet afgelopen week overigens ook weten dat er vanaf januari 2026 geen PlayStation 4-games meer via PlayStation Plus Essential worden weggegeven, maar alleen nog maar PlayStation 5-games. Wel is het daarna nog mogelijk dat sommige PS5-games worden geleverd met een PS4-versie.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nintendo blijft games voor eerste Switch maken 'zolang er vraag naar is'
Nieuws

Nintendo blijft games voor eerste Switch maken 'zolang er vraag naar is'

De console bestaat nu zo'n acht jaar

Nintendo is van plan zolang er vraag naar is games te ontwikkelen voor de oorspronkelijke Nintendo Switch.

Dat liet directeur Shuntaro Furukawa weten in gesprek met investeerders naar aanleiding van de bekendmaking van de fiscale kwartaalcijfers van het bedrijf (via VGC). Furukawa denkt dat de aankondiging van de Nintendo Switch 2 geen significante impact heeft op de verkoop van de eerste Switch, en dat het bedrijf van plan is games te blijven maken voor die console zolang men deze wil blijven kopen.

Ondanks bovengenoemde doel liet Nintendo bij het bekendmaken van de kwartaalcijfers wel weten dat de verkoop van de huidige Switch blijft dalen. Het bedrijf heeft de verkoopcijfers van de console voor dit fiscale jaar dan ook naar beneden bijgesteld. Heel gek is dat niet: de Switch is al zo'n acht jaar verkrijgbaar en er zijn wereldwijd 150,86 miljoen exemplaren van verkocht.

De opvolger moet ergens in de loop van dit jaar verschijnen. Meer details over de Switch 2 volgen op 2 april tijdens een Direct-uitzending. Aan bovenstaande uitspraak te zien is Nintendo dus van plan om na de release van de Switch 2 games voor de eerste Switch uit te blijven brengen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!