Microsoft zou nog altijd overwegen met Xbox Live Gold te stoppen
Nieuws

Microsoft zou nog altijd overwegen met Xbox Live Gold te stoppen

Na eerdere geruchten zou Microsoft nog altijd overwegen om Xbox Live Gold te stoppen en multiplayergaming op Xbox-consoles gratis te maken.

Dat claimt journalist Jeff Grubb, die de afgelopen paar jaar wel vaker correcte informatie over games en bedrijven naar buiten heeft gebracht voordat het officieel werd aangekondigd. Hij meldde voorheen ook al dat Microsoft gesprekken houdt over het laten wegvallen van het Xbox Live Gold-abonnement.

"Ik wil opnieuw bevestigen dat Xbox Live Gold nog ergens op een tekentafel ligt met de melding dat het gaat verdwijnen", meldt hij in de GrubbSnax-show op Giant Bomb. "Of ze er op dit moment actief over praten of niet weet ik niet, maar het staat nog altijd op de routekaart om aan te kondigen dat Xbox Live Gold ergens in de toekomst wordt stopgezet."

Volgens Grubb wacht Microsoft er echter nog mee, omdat het bedrijf eerst een groot aantal Game Pass-abonnees wil hebben om het verlies van de opbrengsten van het stopzetten van Gold op te vangen. "Het gaat misschien jaren duren, want de focus is op dit moment om Game Pass in een erg gezonde positie te krijgen."

Hoe gezond Game Pass precies moet zijn voordat Xbox Live Gold kan verdwijnen is niet duidelijk, maar Grubb gokt dat het rond de 40 à 50 miljoen abonnees moet behelzen. Over het huidige aantal abonnees: "Ik heb nog voor E3 zowel de cijfers 19 miljoen als 23 miljoen voorbij horen komen, maar ze benaderen nu op z'n minst 23 miljoen. En wanneer we dichterbij de release Halo (Infinite) komen, kunnen ze makkelijk 23-25 miljoen bereiken. Wanneer ze de 30 miljoen aantikken gaan ze waarschijnlijk opnieuw evalueren wat ze met Xbox Live Gold gaan doen."

Een Xbox Live Gold-abonnement is nu nog nodig om op Xbox-consoles online te kunnen gamen, net als dat er abonnementen benodigd zijn om op PlayStation-consoles en Nintendo Switch van de online multiplayer gebruik te maken. Het zou dus ook een competitieve actie zijn van Microsoft om de vereiste te laten vallen. Het bedrijf zelf heeft echter nog geen indicatie gegeven dat het dit van plan is.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sony over falen van Concord: 'We zijn nog aan het leren'
Nieuws

Sony over falen van Concord: 'We zijn nog aan het leren'

Het bedrijf wil meer en eerdere controlepunten tijdens de ontwikkeling inbouwen

Sony-directeur Hiroki Totoki heeft publiekelijk teruggeblikt op het uitkomen en kort daarna weer offline halen van de multiplayergame Concord.

Dat deed hij in een vragensessie na het bekendmaken van de kwartaalcijfers van het bedrijf. Totoki werd gevraagd naar het falen van Concord en de liveservicestrategie van het bedrijf, en hij gaf aan dat het een leerproces is.

"We zijn nog aan het leren", zo meldde hij (vertaald door VGC). "Wat betreft nieuwe IP weet je het eindresultaat pas wanneer je het probeert. Terugblikkend moeten we waarschijnlijk veel controlepunten creëren, waaronder het testen onder spelers en intern evalueren, en deze controlepunten goed timen. We moeten deze punten sneller in het ontwikkelproces inbouwen."

Totoki's conclusie is een logische: tussen de gameplayonthulling van Concord en de uiteindelijke release zaten maar een krappe drie maanden, met vlak voor de release één korte bètaperiode. Totoki geeft ook aan dat er een betere synergie tussen de verschillende divisies van Sony moet zijn - bijvoorbeeld tussen de ontwikkeling en het salesteam - en dat de timing van een release van een game ook optimaal moet zijn, ook ten opzichte van games in soortgelijke genres van andere uitgevers.

Tijdens het gesprek haalde Sony's senior vicepresident van financiën Sadahiko Hayakawa Helldivers 2 aan als een succesvolle liveservicegame van het bedrijf. Volgens hem heeft Sony van de releases van beide games geleerd. Sony wil een uitgebreide gamesportfolio bouwen bestaande uit singleplayergames en liveservicegames, waarbij die laatste categorie logischerwijs meer risico met zich meebrengt.

Nadat begin september Concord voorgoed offline ging en spelers hun geld terugkregen, werd eind vorige maand aangekondigd dat de ontwikkelaar van de game, Firewalk Studios, is gesloten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Stalker 2-trailer draait om de wapens
Nieuws

Nieuwe Stalker 2-trailer draait om de wapens

De game komt op 20 november uit voor Xbox Series, pc en Game Pass

GSC Game World heeft een nieuwe trailer van het aankomende Stalker 2: Heart of Chornobyl uitgebracht die zich voornamelijk richt op de wapens in de game.

Volgens de ontwikkelaar kunnen spelers de Zone niet overleven zonder een wapen. Maar een wapen in het bezit hebben is niet genoeg: hij moet ook goed verzorgd en geüpgraded worden, en spelers kunnen er ook verschillende extra's op zetten. Daarbij moet elk geweer anders aanvoelen.

In Stalker 2: Heart of Chornobyl reizen spelers wederom af naar de Zone, een gebied rondom de Chornobyl Nuclear Power Plant waar straling voor allerlei mutaties zorgt. De game verschijnt op 20 november voor Xbox Series X en S en pc. Ook verschijnt het spel meteen op release op Game Pass.

De ontwikkeling van de game had wat voeten in de aarde. Het uit Oekraïne afkomstige GSC Game World heeft de werklocatie van werknemers meermaals moeten veranderen, terwijl diverse werknemers zich bij het Oekraïense leger voegden. Ook moest de ontwikkelaar dealen met het feit dat Russische hackers vroege versies van de game lekten. Onlangs kwam nog een emotionele documentaire over de ontwikkeling van de game uit.

Overigens maakte GSC Game World onlangs bekend dat Stalker 2 zowel op Xbox Series X en S als op pc modondersteuning krijgt. "We zijn ons bewust dat onze fans, vooral de oudere fans, modondersteuning willen voor onze game", zo werd gemeld. "We brengen mods naar console, dus ze komen zowel beschikbaar op Xbox als pc." Hier zijn de systeemeisen van de pc-versie te bekijken.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!