Microsoft: 'Game Pass heeft negatieve invloed op verkoopcijfers games'
Microsoft heeft toegegeven dat Xbox Game Pass een negatieve invloed heeft op de verkoopcijfers van games die op de service staan.
Dat blijkt uit een voorlopig rapport van het Britse Competition and Markets Authority (CMA) over de overname van Activision Blizzard door Microsoft (via Games Industry).
"Microsoft heeft aangegeven dat diens analyse een daling in gameverkoop oplevert in de twaalf maanden na diens toevoeging op Game Pass", zo wordt gemeld op pagina 58 van het rapport. De precieze daling werd ook aangeduid in een percentage, maar dat is geredigeerd en dus niet zichtbaar.
Elders in de rapportage meldt Microsoft dat Activision weinig enthousiasme heeft wat betreft het uitbrengen van diens games op services zoals Game Pass. Dat zou namelijk "de verkoop ervan kannibaliseren, zeker in het geval van nieuwe releases".
Het staat haaks op een opmerking van Xbox-hoofd Phil Spencer
waarin hij claimde dat Game Pass juist voor een boost in verkoop van games zorgde. "Wanneer je Forza Horizon 4 op Game Pass uitbrengt, krijgt je meteen meer spelers van die game, wat resulteert in meer verkoop van die game", claimde hij toen. Mogelijk bleek uit toenmalige cijfers dat Game Pass een ander effect op de verkoop van games had.