Mass Effect Legendary Edition propt fantastische games in een krap jasje
Reviews

Mass Effect Legendary Edition propt fantastische games in een krap jasje

De Mass Effect-serie heeft een bijzonder goede reputatie bij gamers opgebouwd. Als deze heruitgave iets bewijst, is het dat die reputatie volkomen terecht is. Ook nu nog torenen deze drie spellen boven hun genregenoten uit.

Mass Effect gaf in 2007 het startschot voor een trilogie die gamers vijf jaar lang in spanning hield. Hoe bijzonder was het dat jouw keuzes zulke grote invloed hadden op het verhaal? Dat hele personages uit een game geschrapt werden, omdat jij ze in het vorige deel had laten sterven? Dat je savegames werden overgedragen van de ene game naar de volgende?

Nog steeds goed

Als Commander Shepard, een personage dat je zelf vorm mag geven, trek je door het universum in een meeslepende scifi-rpg en neem je het op tegen een prehistorisch gevaar dat alle vormen van leven uit wil roeien. Ondertussen pap je aan met je teamgenoten, win je hun vertrouwen en misschien zelfs hun hart. Onderweg ontmoet je de meest uiteenlopende buitenaardse rassen en leer je alles over hun cultuur en historie. Dit is een universum dat echt aanvoelt, een plek met een tastbare geschiedenis en realistische relaties en spanningen tussen de verschillende volken.

©GMRimport

Hoe vaak hadden we een game gezien die zo uitzonderlijk goed geschreven was? Dat komt nu nog steeds nauwelijks voor. Het schrijfwerk is nog altijd ongeëvenaard en schittert op twee belangrijke fronten: de wereld en alle achtergrondinformatie, en de dialogen met je teamgenoten. Vooral de tweede game is een ware masterclass in geloofwaardige gesprekken. Die game draait om het verzamelen van een crew vol personages waar je je vanzelf aan gaat hechten.

Aanrader voor nieuw en oud

Natuurlijk heb je deze review niet nodig om je te vertellen hoe goed die oude games zijn. Toch is het belangrijk om te benadrukken, aangezien het ook voor een groot deel het cijfer boven dit artikel verantwoordt. Dit zijn een paar van de beste games ooit gemaakt, met name Mass Effect 2. Dit pakket is daarom zonder twijfel aan iedereen aan te raden.

Als Mass Effect-fan weet je al precies wat je krijgt en heb je deze Legendary Edition waarschijnlijk al in huis liggen. En als je nog nooit Mass Effect hebt gespeeld, is dit het ideale moment om dat te corigeren en te zien wat je hebt gemist. Ook al begin je dan bij deel één, dat nog altijd een beetje rommelig is.

©GMRimport

Niet gestroomlijnd

Bioware beloofde een meer coherente ervaring voor iedereen die de drie games in deze editie achter elkaar zou spelen, maar dat is helaas mislukt. Het eerste deel is nog altijd een beetje de vreemde eend in de bijt. Het is een geweldig spel, met schrijfwerk dat je direct dit boeiende universum in sleurt. Maar qua gameplay blijft het behelpen.

Er zijn al een hoop onhandigheden uit het origineel verholpen, bijvoorbeeld door een mêleeknop toe te voegen en het zoeken van dekking iets makkelijker te maken. Toch is vooral dat laatste nog onbegrijpelijk rommelig. Het is bizar dat het dekkingssysteem uit de twee volgende delen niet is overgenomen, waarbij je alleen op een knop hoeft te drukken om je achter een muur te verschuilen. Ook zijn de bewegingen van vijanden houterig en voorspelbaar, waardoor vuurgevechten zelden in iets spannends ontaarden.

 Het team heeft deze games duidelijk met heel veel liefde afgestoft, maar had voor allerlei dingen meer tijd en budget kunnen gebruiken.

-

Het is duidelijk dat de ontwikkelaars hebben geprobeerd om de identiteit van Mass Effect 1 zoveel mogelijk in stand te houden, maar wat ons betreft hadden ze meer mogen veranderen. Dat de saaie zijmissies in steeds dezelfde ruimtes niet worden aangepakt, snappen we nog wel. Maar het wapensysteem had wat ons betreft wel gestroomlijnd kunnen worden. Het is een beetje een overbodige bende, waarbij je constant dezelfde schietijzers vindt met misschien net iets hogere statistieken. Van de modificaties die je op je kogels kunt zetten, merk je nauwelijks wat.

Toch is het geweldig dat de Legendary Edition de eerste game zo goed speelbaar maakt. Nu kun je zonder twijfel deze serie aan iedereen aanraden, al moet je er nog altijd bij zeggen dat het eerste spel wel een beetje oud aanvoelt. Daar moet je nog steeds doorheen kunnen kijken en dat is jammer. Als deze remaster een paar stappen verder was gegaan, was dat niet meer nodig geweest.

Mooi en veel

Beter geslaagd is de grafische poetsbeurt die de games hebben ondergaan. Textures zien er haarscherp uit in 4k en de framerate houdt een stabiele 60 fps aan. Hier en daar is de belichting iets te enthousiast opgeschroefd, maar over het algemeen zijn de games er flink op vooruit gegaan. Het tweede en derde deel waren al prachtige games voor hun tijd, en komen nu nog beter tot hun recht.

©GMRimport

Vooral de toegevoegde details in natuurrijke omgevingen en mooier ogende personages maken een groot verschil, met name de buitenaardse wezens. De menselijke modellen blijven wel wat achter. De mondbewegingen lopen nog altijd niet helemaal gelijk met het geluid, maar kleren en haar zijn een stuk mooier dan we gewend zijn.

De Legendary Edition bevat een gigantische hoeveelheid content waar je met gemak ruim honderd uur mee zoet bent. Niet alleen bevat het pakket drie grote rpg’s om te verkennen, maar ook alle downloadbare content die er ooit voor is uitgebracht. En dat is belangrijk, want met content als Citadel en vooral Lair of the Shadow Broker worden kwalitatief hoogstaande avonturen toegevoegd.

Wel had die extra content op een wat natuurlijkere manier in het verhaal verweven kunnen worden. Mass Effect 2 zadelt je na de introductiefase sowieso al op met een plotseling gevulde missielijst, maar de dlc wordt daar gewoon bij gedumpt. Voor nieuwkomers is het niet goed te zien wat nou het hoofdverhaal is, en welke zijmissie je naar een uitbreiding van een paar uur leidt.

©GMRimport

Bovendien is niet alle content aanwezig. Pinnacle Station uit het eerste deel ontbreekt, omdat de code van die dlc corrupt is geraakt. Dat was gelukkig al nooit de allerbeste uitbreiding, dus het gemis valt mee. Het ontbreken van de multiplayer in deel drie is een grotere zonde. Het online gedeelte was in zijn tijd verrassend leuk, met korte missies waarin spelers samen vochten tegen bekende vijanden uit de serie. Bovendien haakten je resultaten in die online missies op een boeiende manier in op je voortgang in het hoofdverhaal.

Tijd en budget

Bioware heeft gezegd dat er voor die multiplayer niet genoeg tijd beschikbaar was. Het zou even lang hebben geduurd om dat weer op te tuigen, als dat nu was uitgetrokken om deel één te remasteren. Dat is wel een beetje het gevoel dat blijft hangen bij deze Legendary Edition. Het team heeft deze games duidelijk met heel veel liefde afgestoft, maar had voor allerlei dingen meer tijd en budget kunnen gebruiken.

De presentatie is wat sober, zonder extra feestelijkheden als concept art, soundtracks, commentaar van de ontwikkelaar of iets anders om dit pakket te vieren. Dat had in deze verzameling toch niet misstaan. Het eerste deel had nog net wat meer liefde kunnen gebruiken om het op het niveau van zijn twee grote broers te brengen. En de multiplayer hadden we ook graag weer verwelkomd.

©GMRimport

Het zijn geen gigantische pijnpunten en het voelt krom om te klagen over zo’n pakket met drie van de beste games ooit gemaakt. Want voor iedereen die maar een beetje interesse in deze spellen heeft, geldt het dringende advies om het gewoon te spelen, en wel nu. Maar deze Legendary Edition voelt toch als een gemiste kans om er écht iets legendarisch van te maken.

Deze game is via backward compatibility getest op een PlayStation 5. Mass Effect Legendary Edition is nu verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One en pc.

Uitstekend
Conclusie

De Legendary Edition van Mass Effect zet met veel liefde drie van de beste games ooit weer volop in de schijnwerpers. Dat is eigenlijk al genoeg reden om dit pakket aan te raden, maar toch voelt het alsof Bioware kansen laat liggen om echt groots uit te pakken.

Plus- en minpunten
  • Een paar van de beste games ooit gemaakt, mooi opgepoetst, veel content aanwezig
  • Eerste deel blijft rammelen, multiplayer ontbreekt, geen extra’s toegevoegd

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Donkey Kong-gedeelte in Super Nintendo World ontvangt eerste bezoekers
Nieuws

Donkey Kong-gedeelte in Super Nintendo World ontvangt eerste bezoekers

Het park gaat op 11 december voor alle bezoekers open

De eerste bezoekers hebben rondgelopen in het nieuwe Donkey Kong Country-gedeelte in Super Nintendo World te Japan.

Het nieuwe Donkey Kong Country-gedeelte in Super Nintendo World te Universal Studios Japan gaat officieel pas op 11 december open, maar een aantal vaste bezoekers die de duurste jaarpassen voor het park in het bezit hebben mochten al een bezoekje brengen. In onderstaande video van VGC-redacteur Andy Robinson is te zien hoe ze het Donkey Kong-gedeelte betreden.

Eerder deze maand zond Nintendo al een speciale Direct-video uit waarin Donkey Kong-bedenker Shigeru Miyamoto een rondleiding gaf van het nieuwe parkgedeelte. Zo bleek dat er eten en drinken in een speciaal Donkey Kong-thema kan worden gekocht. Ook kan men met de harige aap op de foto en is er een spelletje voor drie personen waar men op de maat op trommels moet slaan om zo Rambi tevoorschijn te halen. Logischerwijs is er ook een achtbaan, genaamd Mine Cart Madness, in de vorm van een mijnkarrit.

Zoals gezegd gaat het Donkey Kong-gedeelte van het park in Japan op 11 december dit jaar open voor alle bezoekers. Zoals eerder al bekend werd gemaakt zal dit Donkey Kong-gedeelte ook onderdeel zijn van Super Nintendo World te Universal Studios te Orlando, Florida. Dat gaat op 22 mei 2025 open.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Studio van voormalige Mass Effect-ontwikkelaar pauzeert werkzaamheden
Nieuws

Studio van voormalige Mass Effect-ontwikkelaar pauzeert werkzaamheden

Er is onvoldoende financiering gevonden

Worlds Untold, een nieuwe studio van Mass Effect-schrijver Mac Walters, "pauzeert" de huidige werkzaamheden tot er een partner die voor de financiering kan zorgen is gevonden.

Dat heeft Walters via een statement op LinkedIn laten weten. Terwijl er naar financiën wordt gezocht, staat het werknemers van Worlds Untold vrij om naar andere werkzaamheden te zoeken. Volgens Walters gaat het om een moeilijke maar nodige keuze.

Worlds Untold werd vorig jaar uit de doeken gedaan. Het gaat om een studio die in samenwerking met NetEase Games is opgericht, maar blijkbaar is dat alleen niet genoeg voor het bestaansrecht van het bedrijf.

De studio uit Vancouver, Canada heeft als doel franchises te ontwikkelen "met diepgang en mogelijkheden die niet in een enkele game of zelfs een enkel medium passen". Het eerste spel moet een actie-adventuregame worden die zich in de nabije toekomst afspeelt. Daarbij moet er een "adembenemende spelwereld vol met mysterie en verkenning" in zitten. Zolang de financiering van de studio niet rond is, lijkt de toekomst van dit spel ook onduidelijk.

Walters vertrok begin vorig jaar bij Bioware. Hij heeft onder andere aan Jade Empire gewerkt, was de hoofdschrijver van Mass Effect 2 en 3 en de regisseur van Mass Effect: Legendary Edition. Andere grote namen die bij Worlds Untold aan de slag gingen, waren art director Ramil Sunga, die mee heeft gewerkt aan Anthem, Mass Effect Andromeda en Dragon Age, en audioregisseur Sotaro Tojima, bekend van Halo en Metal Gear Solid.

Eerder deze week werd al aangekondigd dat Humanoid Origin zijn deuren sluit. Dit is een studio die werd gerund door Casey Hudson, de voormalige regisseur van Mass Effect. Ook hier was een tekort aan financiering de hoofdoorzaak.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!