Mass Effect: Legendary Edition legt nadruk op esthetische verbeteringen
Mass Effect is een sciencefictionepos dat met recht een klassieker genoemd mag worden. De inhoud van deze trilogie mag dan wel tijdloos zijn, de technologie van de betreffende games is inmiddels al flink verjaard. Daarom komt deze lente Mass Effect: Legendary Edition uit, met daarin remasters van Mass Effect 1, 2 en 3, gebundeld tot een moderner en consistenter geheel.
De Mass Effect-trilogie toont ontwikkelaar BioWare in topvorm: de rpg’s bieden onvergetelijke personages in een meeslepende setting waarin de speler de een na de andere gewetenskwestie voorgeschoteld krijgt. In Mass Effect 2 wordt de tactische schietactie van het eerste deel geperfectioneerd, terwijl het verhaal de emoties hoger dan ooit tevoren laat oplopen. Er staat namelijk flink wat op het spel: het lot van Commander Shepard zijn of haar teamleden, een groep geloofwaardige mensen en ruimtewezens waar je na tientallen uren speelplezier daadwerkelijk een band mee op hebt gebouwd.
De derde Mass Effect was aanvankelijk wellicht niet de hekkensluiter waar velen op hoopten, maar BioWare ondersteunde de game met een aantal uitbreidingen die er alsnog voor zorgden dat de trilogie een waardig einde kreeg. Met de release van Mass Effect 3: Citadel in 2013 kwam een van de meest spraakmakende, indrukwekkende en baanbrekende rpg-trilogieën ooit tot een einde. Nooit eerder hadden gamers een reis zoals deze meegemaakt, eentje waarin ze niet alleen hun eigen gemaakte personage zagen groeien en zich ontwikkelen, maar ook toekeken hoe de wereld en de wezens daarin veranderden aan de hand van hun eigen beslissingen. Mass Effect is een uniek fenomeen.
©GMRimport
Wel dlc, geen multiplayer
Geen wonder dus dat in 2019 op de burelen van BioWare werd besloten dat er een remaster moest komen van hun grootste wapenfeit. Inmiddels weten we dat in de lente van dit jaar Mass Effect: Legendary Edition uitkomt, een bundel van de eerste drie games die op technisch gebied de nodige veranderingen doorgemaakt hebben. Zo zijn de games speelbaar in 4K Ultra HD, inclusief HDR-compatibiliteit, en bieden de versies op de Xbox Series X, PlayStation 5 en pc (van minstens Gen 5) een beeldverversing van 60 FPS bieden. De drie Mass Effect-delen worden samengevoegd in een overzichtelijk menu, compleet met meer dan veertig stukken downloadbare content. Dit zijn onder andere Weapon en Armor Packs, maar ook een aantal toevoegingen aan het verhaal en de personages, waaronder Mass Effect 2: Lair of the Shadow Broker, Kasumi, Zaeed en de Extended Cut van Mass Effect 3.
Mass Effect: Legendary Edition beperkt zich overigens tot de singleplayercontent, wat betekent dat de multiplayermodi uit deel 2 en 3 ontbreken. Deze beslissing is volgens projecthoofd Mac Walters gemaakt omdat het overzetten van de multiplayer “makkelijk evenveel werk zou kosten als het aanpassen van Mass Effect 1, of zelfs meer”. Ook de animaties van de personages bleek een brug te ver voor deze remaster. Walters: “Elke keer als we iets aanraakten op het gebied van animatie, leek het een soort kaartenhuis dat potentieel elk personage in de hele game kon beïnvloeden. We schoven dit dus voor ons uit, totdat we op een punt kwamen dat alles stabiel was en het veel te uitdagend en tijdrovend was om de animaties aan te passen.”
Doordat de omgevingen meer overtuigen, verlies je je makkelijker in dit toch al diepgaande universum.
-
De persoonlijke benadering
De bewegingen van de personages in Mass Effect: Legendary Edition zijn op wat weggewerkte glitches na dus hetzelfde gebleven. Op vele andere gebieden zijn de ruimtewezens en mensen in deze games echter wel degelijk aangepast. Er is veel finesse toegevoegd aan het uiterlijk van de modellen, zo laat environment and character director Kevin Meek weten. Hij gooit daarmee met een hoop jargon, zoals tonemapping, volumetrics, fog, depth of field, bloom, subsurface scattering en ambient occlusion. Dit zijn veelal subtiele effecten waarvan een aantal vooral te maken hebben met de manier waarop lichtbundels interactie hebben met oppervlakten. Van deze grafische hoogstandjes werd al enigszins gebruikgemaakt in Mass Effect 3, maar door de beperkingen van de processorkracht in de Xbox 360 was dit alleen in enkele scènes mogelijk. En toch maken ze volgens Meek echt wel het verschil. “Hiermee lijken gezichten levend en niet als klei.”
Er zijn ook minder subtiele effecten te zien in de grafische opwaardering van Mass Effect: Legendary Edition. Zo worden veel van de personages in een hogere resolutie weergegeven, hebben de belangrijkere personages verbeteringen in textures gekregen, worden reflecties in realtime berekend en vertonen zaken zoals kleding, wapens en gezichten simpelweg meer details. Meek: “Aan het begin van het project wisten we dat we in principe elk personage, wapen, outfit en elke vijand in de eerste twee games - en een heleboel in het derde spel - met de hand wilden aanpassen. Hiermee hebben we de algemene kwaliteit van de drie games flink gelijkgetrokken.”
©GMRimport
Het verbeteren van de werelden
De personages zijn natuurlijk enorm belangrijk voor een reeks waar de nadruk zo sterk op onderliggende relaties ligt, maar ze zijn misschien niet de meest indrukwekkende visuele verbetering. Het zijn met name de omgevingen die de waarde van deze remaster laten zien, zoals bijvoorbeeld Eden Prime uit het begin van de eerste game. Die planeet is er qua belichting en het gebruik van zogenaamde ‘god rays’, verbeterde oppervlakten, details zoals rondvliegend as, mist op de grond en rook grafisch enorm op vooruitgegaan. De locatie lééft meer en het wordt door deze aanpassingen duidelijk dat BioWare modern levelontwerp toepast op een game uit 2007.
Ook Ilos lijkt geslaagder qua uiterlijkheden, met de toevoeging van reflecties op wateroppervlakten en meer begroeiing op de ruïnes, waardoor je nog meer het idee krijgt dat de gebouwen er al vele eeuwen staan. Feros is eveneens een fikse metamorfose ondergaan en ziet er veel meer uit als een enorme metropolis die lijdt onder een oorlog, dankzij de toevoeging van puin en zwarte rook dat uit gebouwen in de achtergrond komt. De grafische verbeteringen in levels zijn het grootste wapenfeit van de Legendary Edition ten opzichte van de oorspronkelijke games. Doordat de omgevingen meer overtuigen, verlies je je makkelijker in dit toch al diepgaande universum.
©GMRimport
Weinig details over de gameplay
In de presentatie die we te zien kregen werd opvallend weinig nadruk gelegd op mogelijke aanpassingen qua gameplay. Producent Crystal McCord vertelde kort over de fors verbeterde laadtijden, het feit dat de actie van Mass Effect 1 is toegespitst op die van deel 2 en 3 en dat de besturing van de Mako is verbeterd. Vervolgens werd er niet in detail getreden over deze veranderingen, maar volgde er een dia waarop zaken als ‘improved enemy AI’, ‘modernized HUD’ en ‘improved boss encounters’ staan. Toelichting op deze interessante punten bleef eveneens uit en de vragensessie waarmee de presentatie werd afgesloten behandelde verder ook weinig details over de gameplay.
De informatietoevoer wat betreft Mass Effect: Legendary Edition lijkt in dit geval dus redelijk op het esthetische element toegespitst. Dat kan natuurlijk betekenen dat grafische aanpassingen het grootste focuspunt van deze remaster zijn, maar aangezien de trilogie nog even op zich laat wachten zou het ook kunnen dat er simpelweg nog te weinig te vertellen is over specifieke veranderingen. Misschien dat er op een later moment meer duidelijkheid wordt gegeven over het gedrag van vijanden, verbeteringen aan de gameplay en het moderniseren van de interface.
Mass Effect: Legendary Edition verschijnt 14 mei op pc, PlayStation 4 en Xbox One. Voor PlayStation 5 en Xbox Series X en S verschijnt er een update.