Mass Effect: Legendary Edition legt nadruk op esthetische verbeteringen
Nieuws

Mass Effect: Legendary Edition legt nadruk op esthetische verbeteringen

Mass Effect is een sciencefictionepos dat met recht een klassieker genoemd mag worden. De inhoud van deze trilogie mag dan wel tijdloos zijn, de technologie van de betreffende games is inmiddels al flink verjaard. Daarom komt deze lente Mass Effect: Legendary Edition uit, met daarin remasters van Mass Effect 1, 2 en 3, gebundeld tot een moderner en consistenter geheel.

De Mass Effect-trilogie toont ontwikkelaar BioWare in topvorm: de rpg’s bieden onvergetelijke personages in een meeslepende setting waarin de speler de een na de andere gewetenskwestie voorgeschoteld krijgt. In Mass Effect 2 wordt de tactische schietactie van het eerste deel geperfectioneerd, terwijl het verhaal de emoties hoger dan ooit tevoren laat oplopen. Er staat namelijk flink wat op het spel: het lot van Commander Shepard zijn of haar teamleden, een groep geloofwaardige mensen en ruimtewezens waar je na tientallen uren speelplezier daadwerkelijk een band mee op hebt gebouwd.

De derde Mass Effect was aanvankelijk wellicht niet de hekkensluiter waar velen op hoopten, maar BioWare ondersteunde de game met een aantal uitbreidingen die er alsnog voor zorgden dat de trilogie een waardig einde kreeg. Met de release van Mass Effect 3: Citadel in 2013 kwam een van de meest spraakmakende, indrukwekkende en baanbrekende rpg-trilogieën ooit tot een einde. Nooit eerder hadden gamers een reis zoals deze meegemaakt, eentje waarin ze niet alleen hun eigen gemaakte personage zagen groeien en zich ontwikkelen, maar ook toekeken hoe de wereld en de wezens daarin veranderden aan de hand van hun eigen beslissingen. Mass Effect is een uniek fenomeen.

©GMRimport

Wel dlc, geen multiplayer

Geen wonder dus dat in 2019 op de burelen van BioWare werd besloten dat er een remaster moest komen van hun grootste wapenfeit. Inmiddels weten we dat in de lente van dit jaar Mass Effect: Legendary Edition uitkomt, een bundel van de eerste drie games die op technisch gebied de nodige veranderingen doorgemaakt hebben. Zo zijn de games speelbaar in 4K Ultra HD, inclusief HDR-compatibiliteit, en bieden de versies op de Xbox Series X, PlayStation 5 en pc (van minstens Gen 5) een beeldverversing van 60 FPS bieden. De drie Mass Effect-delen worden samengevoegd in een overzichtelijk menu, compleet met meer dan veertig stukken downloadbare content. Dit zijn onder andere Weapon en Armor Packs, maar ook een aantal toevoegingen aan het verhaal en de personages, waaronder Mass Effect 2: Lair of the Shadow Broker, Kasumi, Zaeed en de Extended Cut van Mass Effect 3.

Mass Effect: Legendary Edition beperkt zich overigens tot de singleplayercontent, wat betekent dat de multiplayermodi uit deel 2 en 3 ontbreken. Deze beslissing is volgens projecthoofd Mac Walters gemaakt omdat het overzetten van de multiplayer “makkelijk evenveel werk zou kosten als het aanpassen van Mass Effect 1, of zelfs meer”. Ook de animaties van de personages bleek een brug te ver voor deze remaster. Walters: “Elke keer als we iets aanraakten op het gebied van animatie, leek het een soort kaartenhuis dat potentieel elk personage in de hele game kon beïnvloeden. We schoven dit dus voor ons uit, totdat we op een punt kwamen dat alles stabiel was en het veel te uitdagend en tijdrovend was om de animaties aan te passen.”

Doordat de omgevingen meer overtuigen, verlies je je makkelijker in dit toch al diepgaande universum.

-

De persoonlijke benadering

De bewegingen van de personages in Mass Effect: Legendary Edition zijn op wat weggewerkte glitches na dus hetzelfde gebleven. Op vele andere gebieden zijn de ruimtewezens en mensen in deze games echter wel degelijk aangepast. Er is veel finesse toegevoegd aan het uiterlijk van de modellen, zo laat environment and character director Kevin Meek weten. Hij gooit daarmee met een hoop jargon, zoals tonemapping, volumetrics, fog, depth of field, bloom, subsurface scattering en ambient occlusion. Dit zijn veelal subtiele effecten waarvan een aantal vooral te maken hebben met de manier waarop lichtbundels interactie hebben met oppervlakten. Van deze grafische hoogstandjes werd al enigszins gebruikgemaakt in Mass Effect 3, maar door de beperkingen van de processorkracht in de Xbox 360 was dit alleen in enkele scènes mogelijk. En toch maken ze volgens Meek echt wel het verschil. “Hiermee lijken gezichten levend en niet als klei.”

Er zijn ook minder subtiele effecten te zien in de grafische opwaardering van Mass Effect: Legendary Edition. Zo worden veel van de personages in een hogere resolutie weergegeven, hebben de belangrijkere personages verbeteringen in textures gekregen, worden reflecties in realtime berekend en vertonen zaken zoals kleding, wapens en gezichten simpelweg meer details. Meek: “Aan het begin van het project wisten we dat we in principe elk personage, wapen, outfit en elke vijand in de eerste twee games - en een heleboel in het derde spel - met de hand wilden aanpassen. Hiermee hebben we de algemene kwaliteit van de drie games flink gelijkgetrokken.”

©GMRimport

Het verbeteren van de werelden

De personages zijn natuurlijk enorm belangrijk voor een reeks waar de nadruk zo sterk op onderliggende relaties ligt, maar ze zijn misschien niet de meest indrukwekkende visuele verbetering. Het zijn met name de omgevingen die de waarde van deze remaster laten zien, zoals bijvoorbeeld Eden Prime uit het begin van de eerste game. Die planeet is er qua belichting en het gebruik van zogenaamde ‘god rays’, verbeterde oppervlakten, details zoals rondvliegend as, mist op de grond en rook grafisch enorm op vooruitgegaan. De locatie lééft meer en het wordt door deze aanpassingen duidelijk dat BioWare modern levelontwerp toepast op een game uit 2007.

Ook Ilos lijkt geslaagder qua uiterlijkheden, met de toevoeging van reflecties op wateroppervlakten en meer begroeiing op de ruïnes, waardoor je nog meer het idee krijgt dat de gebouwen er al vele eeuwen staan. Feros is eveneens een fikse metamorfose ondergaan en ziet er veel meer uit als een enorme metropolis die lijdt onder een oorlog, dankzij de toevoeging van puin en zwarte rook dat uit gebouwen in de achtergrond komt. De grafische verbeteringen in levels zijn het grootste wapenfeit van de Legendary Edition ten opzichte van de oorspronkelijke games. Doordat de omgevingen meer overtuigen, verlies je je makkelijker in dit toch al diepgaande universum.

©GMRimport

Weinig details over de gameplay

In de presentatie die we te zien kregen werd opvallend weinig nadruk gelegd op mogelijke aanpassingen qua gameplay. Producent Crystal McCord vertelde kort over de fors verbeterde laadtijden, het feit dat de actie van Mass Effect 1 is toegespitst op die van deel 2 en 3 en dat de besturing van de Mako is verbeterd. Vervolgens werd er niet in detail getreden over deze veranderingen, maar volgde er een dia waarop zaken als ‘improved enemy AI’, ‘modernized HUD’ en ‘improved boss encounters’ staan. Toelichting op deze interessante punten bleef eveneens uit en de vragensessie waarmee de presentatie werd afgesloten behandelde verder ook weinig details over de gameplay.

De informatietoevoer wat betreft Mass Effect: Legendary Edition lijkt in dit geval dus redelijk op het esthetische element toegespitst. Dat kan natuurlijk betekenen dat grafische aanpassingen het grootste focuspunt van deze remaster zijn, maar aangezien de trilogie nog even op zich laat wachten zou het ook kunnen dat er simpelweg nog te weinig te vertellen is over specifieke veranderingen. Misschien dat er op een later moment meer duidelijkheid wordt gegeven over het gedrag van vijanden, verbeteringen aan de gameplay en het moderniseren van de interface.

Mass Effect: Legendary Edition verschijnt 14 mei op pc, PlayStation 4 en Xbox One. Voor PlayStation 5 en Xbox Series X en S verschijnt er een update.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!