Marvel’s Midnight Suns is een verfrissende strategiegame
Nieuws

Marvel’s Midnight Suns is een verfrissende strategiegame

Dat Firaxis een strategiegame maakt in het Marvel-universum was voor iedereen een verrassing, inclusief Firaxis zelf. De ontwikkelaar van onder andere de Xcom-strategiegames werd door Marvel benaderd om een game te maken. Het team kwam vervolgens met een strategiespel dat een boel dingen heel anders aanpakt. Wij speelden de eerste uren en spraken met de ontwikkelaar.

“We waren zelf ook verbaasd”, zegt creative director Jake Solomon. “We horen vaker dat mensen onze games leuk vinden, maar toen we door Marvel werden gebeld was duidelijk dat ze daar echt hardcore fan waren. Ze gingen meteen diep in op bepaalde ontwerpkeuzes in Xcom en het was heel duidelijk dat ze echt onze specifieke manier van gamedesign wilden zien in een nieuwe Marvel-game.”

Voor het team was het een unieke kans om hun eigen liefde voor een specifiek en tot nu toe onderbelicht deel van het Marvel-universum te belichten. Senior franchise producer Garth DeAngelis: “We wilden graag terug naar de strips uit de late jaren 80 en vroege jaren 90. Toen had Marvel best een bizarre periode die we eigenlijk nu pas weer terugzien in de Doctor Strange-films: magie, demonen en oude goden. We wilden graag de verhalen van de Midnight Sons-strips als basis gebruiken. Dat leidde uiteindelijk tot de Midnight Suns-game.”

©GMRimport

In Midnight Suns speel je een nieuwe superheld, The Hunter. Dit personage kun je zelf ontwerpen en van vaardigheden voorzien. Je kunt zijn of haar uiterlijk aanpassen en zo een ‘versie van jezelf’ in het Marvel-universum introduceren. Hoewel de ontwikkelaars blijven benadrukken dat dit “de allereerste keer is dat spelers een eigen Marvel-held kunnen maken”, voelt dit in een game eigenlijk meer als een logische (en niet zo heel spectaculaire) optie. Het geeft de speler namelijk meteen wat meer keuzes en invloed op de manier waarop je speelt, aan de hand van de door jou gekozen vaardigheden.  

Hoe speelt het?

Midnight Suns is op te delen in twee fasen. Het verhaal speelt zich grotendeels af rond de thuisbasis van de helden, de Abby. Dit is een grote, oude abdij en het omringende landgoed. Hier praat je met de andere helden, verken je de omgeving en ontdek je optionele verhaalinhoud. Je kan dit deel goed vergelijken met de thuisbasis in Fire Emblem: Three Houses en het vervult ongeveer dezelfde functie.

Door gesprekken aan te gaan met de diverse helden, verstevig of verzwak je je relatie met hen. Ook kun je activiteiten kiezen om met een held te gaan doen, zoals samen een film kijken of een videogame spelen. Dit soort activiteiten doen dan weer erg denken aan de Persona-spellen, waarin je dus een korte scène te zien krijgt waarin de helden samen dingen doen. Het opbouwen van de relaties zorgt voor extra mogelijkheden op het slagveld. 

©GMRimport

Vanuit de Abby kies je de volgende missies, die op het eerste gezicht lijken op een gevecht in Xcom. Maar schijn bedriegt: Midnight Suns pakt de gevechten heel anders aan. Hoewel je nog steeds met een team (in dit geval superhelden) de strijd ingaat en beurtelings met de vijand vecht, is de manier van spelen uniek. Elke held heeft een aantal vaardigheden in de vorm van speelkaarten. Bij elke beurt krijg je een aantal van die kaarten in handen om uit te spelen. Sommige kaarten zijn aanvallen, sommigen zijn vaardigheden (zoals genezen) en anderen zijn heldenkaarten. Met aanvallen en vaardigheden spaar je heldenpunten op. Heldenkaarten kun je alleen spelen als je genoeg punten hebt. Een belangrijk verschil met Xcom is dat elke actie 100% slaagt. Er is dus geen statistiek waarbij een aanval met 99% kans van slagen toch mist. Je weet van te voren wat elke aanval doet en hoeveel schade hij aanricht. Het enige willekeurige element zit hem in welke kaarten je per beurt in handen hebt.

Die willekeur is eerst wel even wennen, omdat het van de kaarten in je hand afhangt welke helden iets kunnen doen. Als je bijvoorbeeld Magik, Ironman en Doctor Strange in je team hebt, en je hebt alleen aanvalskaarten van Iron Man, dan kan alleen Iron Man dus aanvallen via de kaarten. Dat betekent niet dat de andere helden niks kunnen doen. Elk level bevat tal van interactieve elementen die een held kan gebruiken zonder een kaart te spelen. Daar zijn wel heldenpunten voor nodig.

©GMRimport

Het klinkt misschien allemaal wat complex. En het woord ‘kaarten’ geeft wellicht het verkeerde beeld. Dit is geen Hearthstone. Het is echt een tactische rpg. Maar door de willekeurige kaarten is elke beurt een puzzel waarbij je het beste moet maken van de vaardigheden die je tot je beschikking hebt. En dat is erg leuk.

Al snel is duidelijk dat je met een aanval bijvoorbeeld een vijand een eind weg kan laten vliegen. De richting kun je bepalen via de positie die je held voor de aanval inneemt. En de vijand kan andere vijanden raken, of juist dingen in de omgeving, wat weer nieuwe effecten oplevert. Elke beurt is zo een kwestie van afwegen welke reeks acties zo efficiënt mogelijk de vijand verzwakken of verslaan.

Gaandeweg worden vijanden ook complexer, met eigen speciale vaardigheden zoals genezen of versterken van hun teamgenoten. En sommige missies bevatten extra doelen, zoals het tegenhouden van een opstijgende helikopter, of het te pakken krijgen van speciale voorwerpen. Het resultaat is dat elk gevecht net als Xcom een intellectuele uitdaging is met veel denk- en puzzelwerk.

©GMRimport

Een echte Firaxis-game

Tijdens onze speelsessie wordt duidelijk dat de game veel verhalender is dan eerdere Firaxis-games. Het spel bevat flink wat filmpjes die getrouw zijn aan de Marvel-personages zoals we die kennen. Maar dit is zonder twijfel een spel van de makers van Xcom, die vooral draait rond de spelsystemen. Het systeem met de kaarten lijkt op papier wat vreemd, maar als je vijf minuten speelt is duidelijk dat de game in feite een grote puzzelgenerator is, waar je steeds op een nieuwe manier naar de situatie moet kijken. Het draait niet om statistieken en percentages, maar om het doorzien van de situatie en het zoeken naar creatieve oplossingen.

Marvel’s Midnight Suns komt op 7 oktober uit op pc, PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en Xbox One. Het spel komt volgend jaar ook naar Nintendo Switch.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!