Maker Scalebound doet boekje open over annulering
Hideki Kamiya, de bedenker van PlatinumGames' geannuleerde Xbox-game Scalebound, heeft gepraat over wat er mis ging tijdens de ontwikkeling.
Scalebound, waarin spelers een man en een draak zouden besturen, was in ontwikkeling als exclusieve Xbox-game bij de studio achter Bayonetta en Nier: Automata. Het spel werd vorig decennium echter geannuleerd.
In een
legt Hideki Kamiya uit wat er fout ging. "Microsoft verwachtte veel van ons en we moesten daaraan zien te voldoen. De game moest uitkomen op de nieuwste Xbox-console (de Xbox One). Ik wilde graag een technisch vooruitstrevende game maken, iets fotorealistisch." Kamiya legt uit dat hij de graphics van de game zo indrukwekkend mogelijk wilde maken, en dat hij dat combineerde met een fantasievol thema, onder andere met een draak.
"We werkten in een omgeving die we niet gewend waren: we ontwikkelde in de Unreal Engine en het ontbrak ons aan de noodzakelijke kennis om een game met online features te maken. We moesten veel grote hindernissen overkomen. We waren niet ervaren genoeg en konden die niet overkomen, met (de annulering) als resultaat."
Kamiya verontschuldigt zich voor de annulering van de game. "Het spijt mij, spelers die er naar uitkijken, en Microsoft die ons als zakenpartner vertrouwde. Ik wil mij zowel als maker en als onderdeel van PlatinumGames verontschuldigen."