Lord of the Rings-mmo geannuleerd omdat 'Tencent en Amazon niet samen konden werken'
De The Lord of The Rings-mmo werd in 2021 geannuleerd, omdat Tencent en Amazon niet met elkaar konden samenwerken.
Dat vertelt Christoph Hartmann, de directeur van Amazon Games, in gesprek met Gamespot. De game was jaren in ontwikkeling maar werd in 2021 geannuleerd. Dat gebeurde omdat de Chinese holdingmaatschappij Leyou werd verkocht aan Tencent. "We hadden een deal met een bedrijf uit Hong-Kong, Leyou. Maar zij werden later verkocht aan Tencent en toen werd het gewoon ingewikkeld," vertelt Hartmann.
Licentiehouder Middle-earth Enterprises had een clausule opgesteld in het contract waarmee de deal doorbroken kon worden wanneer een van de partners overgenomen zou worden. "Toen Tencent Leyou overnam. heeft Middle-earth Enterprises de clausule in werking gezet, waarna alles stopte."
Er werd nog gepoogd het project nieuw leven in te blazen, maar na lange voortslepende onderhandelingen werd de stekker eruit getrokken. "Misschien hadden we met Tencent kunnen samenwerken om iets te doen, maar ik denk dat we beiden te groot zijn om partners te worden. Dus besloten we we dat het beter was om niet samen te werken."
De mmo van The Lord of the Rings was al sinds 2019 in ontwikkeling. De game moest zich afspelen voor de oorspronkelijke filmtrilogie en werd omschreven als een AAA-ervaring vol rassen, schepsels en verschillende gebieden. De game moest gratis worden voor pc en consoles, maar werd in 2021 geannuleerd.