Like A Dragon: Ishin is Yakuza zonder de yakuza
Reviews

Like A Dragon: Ishin is Yakuza zonder de yakuza

In de vroege dagen van Yakuza werd de gamereeks in het westen soms onterecht beschreven als de 'Japanse GTA'. De franchise kenmerkt zich inderdaad door professionele criminelen in een vrij open wereld. Maar waar GTA zwaar leunt op diens sandbox en vuurwapens, draait het in Yakuza juist om het absurdistische verhaal, de vele minigames en de intense vuistgevechten.

Wat dat betreft doet Like a Dragon: Ishin veel om de serie verder van de GTA-vergelijking weg te trekken. Deze spin-off verscheen oorspronkelijk in 2014 voor de PlayStation 3, maar kreeg nooit een westerse lokalisatie. Dat is anders bij deze remake voor moderne consoles en pc. In de game volg je de avonturen van de ronin Sakamoto Ryōma rond het einde van de Edoperiode in Japan, die op zoek is naar de moordenaar van zijn leermeester.

Ryōma lijkt als twee druppels water op Kazuma Kiryu, de hoofdrolspeler uit de hoofdgames in de Yakuza-serie. Die gelijkenissen zie je terug bij de meeste personages in de game: iedereen is duidelijk geïnspireerd door bekende Yakuza-figuren, al hebben ze iets andere namen en achtergronden. Eigenlijk hebben de makers geprobeerd een bekende cast te transplanteren naar een heel ander tijdperk, waarschijnlijk zodat er nog wat te associëren valt met de Yakuza-games.

©GMRimport

Red Dead Samurai

Omdat de Edoperiode op zijn eind loopt, zijn klassieke elementen verweven met modernere technologie. Een beetje zoals hoe ook Red Dead Redemption liet zien hoe in die game de cowboytijd tot zijn eind kwam, illustreert Ishin de laatste dagen van de samoerai. Dat merk je ook in hoe Ryōma vecht: naast zijn katana heeft hij ook een handpistool. Daarmee kun je los schieten, wat in de praktijk niet heel goed werkt. Dit is duidelijk geen shooter, wat betekent dat je pistool automatisch vuurt op een willekeurige tegenstander. Soms is dat degene die je wil raken, maar op andere momenten vuur je ver van je af, terwijl naast je een belangrijker doelwit op je in staat te hakken.

Het pistool komt beter tot zijn recht wanneer je hem combineert met het zwaard. De game laat je wisselen tussen vier vechtstijlen, waarbij 'Wild Dances' je laat vechten met een katana in de ene hand en een pistool in de ander. Je hakt snel op je vijanden in, terwijl je met kogels tussendoor snel om je heen knalt om anderen op afstand te houden. Het is de meest unieke manier om te vechten en meteen ook de leukste - al kun je ook traditioneel met alleen je katana de strijd aangaan. Vechten voelt leuk, al merk je vaak wel dat de game is gebouwd op de botten van een PS3-titel, waardoor je wat variatie in strategieën en tegenstanders mist.

©GMRimport

Wikipedia ernaast

Het uitstapje naar de Edoperiode is enerzijds een frisse wind voor Ishin: na ontzettend veel games bij de Japanse maffia in Tokio, krijg je ineens de kans om een stukje geschiedenis uit te pluizen. Tegelijkertijd wordt ook snel duidelijk waarom deze game de eerste keer niet naar het westen kwam: het is allemaal wat ondoordringbaar voor een speler die de Japanse geschiedenis niet kent. Al snel komen de namen van facties, kastes en ideologieën voorbij, zonder dat de game je uitlegt wat die precies zijn. Met wat lezen op Wikipedia wisten we het uit te vogelen, maar ideaal is dat natuurlijk niet.

Daarnaast voelt de oude stad in Ishin wat doodser aan dan Tokio in de meest recente Yakuza-games. Er zijn wel minigames en extra's verspreid door het gebied, maar vaak moet je door verlaten stegen rennen om van punt A naar punt B te komen. Je krijgt al snel een optie om snel over de kaart te teleporteren - maar dat we hier graag gebruik van maakten om de soms saaie stad te vermijden, zegt iets over de invulling van de game.

Net als in veel Yakuza-games is Ishin gevuld met allerhande minigames. Veel daarvan zijn simpel in aard: je kunt vissen, met kippen racen of houthakken. Zelfs karaoke, wat niet heel logisch in het tijdperk aanvoelt, zit in deze spin-off. Het meeste hiervan voelt wat arcade-achtig aan en deelt de charme van de minigames uit het origineel.

©GMRimport

Boeren en grinden

Daarnaast zijn er twee grootsere zijpaden die je kunt bewandelen. De eerste daarvan is een boerderij: hier kun je gewassen groeien en plukken, waarna je ze in een soort Cooking Mana-minigame verandert in gerechten om weer te verkopen en uit te delen. Daar hangen ook een paar korte verhaaltjes aan, waardoor de boerderij voelt als een soort game binnen een game. Al wordt het nooit zo uitgebreid als bijvoorbeeld Stardew Valley.

Traditioneler is de dungeon crawler waar je tijd in kunt stoppen. Je gaat op pad om bandietenschuilplaatsen te verkennen en veroveren, waarbij je eindeloos om je heen moet hakken om het einde te bereiken. Ondertussen vermijd je valstrikken en vind je betere uitrusting. Het maakt Ishin iets meer een rpg, en het is een leuke manier om meer tijd te stoppen in het vechtsysteem van de game.

Het resulteert allemaal in een prima totaalplaatje. Ishin bereikt nooit een gigantisch hoog niveau, maar alles hangt goed genoeg samen om dit een leuk uitstapje te maken. Als je Yakuza een warm hart toedraagt is dit een prima besteding van je tijd. Heb je niks met die reeks, dan zouden we wachten op een aanbieding.

Like a Dragon: Ishin is nu verkrijgbaar voor PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series en pc. Voor deze review hebben we de PlayStation 5-versie getest.

Goed
Conclusie

Je merkt soms dat dit een oude PS3-game is, maar op de meeste punten blijft Like a Dragon: Ishin! prima overeind. Al moet je wel Wikipedia ernaast open houden om uit te vogelen wat sommige historische dialogen eigenlijk proberen te vertellen.

Plus- en minpunten
  • Vechten met zwaard en pistool voelt verfrissend, leuk uitstapje naar een ander tijdperk voor Yakuza-fans
  • Verhaal soms wat onnavolgbaar omdat je Japanse geschiedenis moet kennen, schieten werkt onhandig, stad is wat doods

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Rockstar doet 'verbluffende dingen' met Grand Theft Auto 6
Nieuws

Rockstar doet 'verbluffende dingen' met Grand Theft Auto 6

De game staat gepland voor release in het najaar van 2025

Ontwikkelaars van Rockstar Games doen volgens een werknemer "verbluffende dingen" met Grand Theft Auto 6.

Eerder deze week werden de Golden Joystick Awards gehouden - waar Black Myth: Wuking de award voor game van het jaar won - en ook Rockstar viel in de prijzen. Grand Theft Auto 6 werd namelijk uitgeroepen tot meest gewilde game.

Een ontwikkelaar van Rockstar klom op het podium om de award in ontvangst te nemen, en liet daarbij het volgende weten: "Een ongelooflijk aantal mensen doen geweldige dingen met Grand Theft Auto 6, echt verbluffende dingen. Het is dan ook een eer om hier deze award namens iedereen in ontvangst te nemen."

Wat die verbluffende dingen precies inhoudt moet nog blijken, maar de eerste trailer toonde in ieder geval een levendige stad (in de vorm van Vice City, gebaseerd op Miami) met een hoop inwoners en dieren. Eerder lekten er al wel vroege beelden van de game, waarin te zien was dat spelers mogelijk ook bij relatief veel gebouwen naar binnen kunnen.

Het mag geen verrassing heten dat Grand Theft Auto 6 de award voor meest gewilde game game won - de franchise is zo goed als de grootste gamereeks die er bestaat en trekt vele miljoenen spelers aan. Het langverwachte zesde deel staat gepland voor release op PlayStation 5 en Xbox Series X en S in het najaar van 2025. Bekijk hier nogmaals de onthullingstrailer.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote The Rogue Prince of Persia-update nu beschikbaar
Nieuws

Grote The Rogue Prince of Persia-update nu beschikbaar

Vaarwel paarse prins

Ubisoft heeft de beloofde nieuwe update voor The Rogue Prince of Persia uitgebracht.

De update voor de Early Access-game werd eerder al aangekondigd en wordt gezien als een soort van 'relaunch'. De game heeft namelijk een geheel nieuw uiterlijk gekregen, waardoor het spel vooral warmere kleuren bevat en het hoofdpersonage geen paarse huidskleur meer heeft. Volgens ontwikkelaar Evil Empire pasten de oude kleuren niet goed bij de game, het genre en de setting.

De update heeft nog veel meer nieuwe content toegevoegd, waaronder nieuwe omgevingen, vijanden, bazen en een nieuw hoofdstuk van het verhaal. Verder zijn er diverse verbeteringen doorgevoerd, waaronder meerdere saveslots. Overigens hoeven mensen die de paarse look van de prins mooi vonden niet teleurgesteld te zijn: dit wordt op een later moment weer aan de game toegevoegd via een extra skin.

De Early Access-versie van The Rogue Prince of Persia verscheen afgelopen mei op Steam. Spelers kunnen snelle 2D-platformactie verwachten waarbij men keer op keer een weg baant door de hoofdstad met als doel Perzië te redden van een Hun-invasie. Spelers gebruiken acrobatische moves, zoals de mogelijkheid om over muren te rennen, om door de spelwereld te bewegen.

The Rogue Prince of Persia wordt zoals gezegd ontwikkeld door Evil Empire. Deze studio was na de release van Dead Cells verantwoordelijk voor de nieuwe content die sindsdien aan de game is toegevoegd.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!