Lego Star Wars: The Skywalker Saga toont dat meer beter kan zijn
Veel games die de afgelopen jaren zijn verschenen hebben bewezen dat het devies ‘meer is beter’ niet altijd opgaat in een open spelwereld. Maar als een ontwikkelaar een spel benadert met passie, respect én een nodige knipoog, zoals TT Games dat doet met Lego Star Wars: The Skywalker Saga, ontstaat iets prachtigs.
We mochten het spel een uur spelen en kregen daarnaast een blik op de verschillende soorten gameplay die later in het spel aan bod komen. “Niet alleen de enorme omvang en variatie, maar ook het oog voor detail zal doordringen en ervoor zorgen dat dit spel een stevige favoriet zal zijn de komende jaren”, luidde het voor onze hands-on. Dit soort marketingpraatjes geven ontwikkelaars vaker voor een demonstratie, maar bij weinig spellen lijken die woorden echt van toepassing. Lego Star Wars: The Skywalker Saga lijkt een uitzondering op die regel te worden.
Grootschalige viering
Negen films in één game verwerken is een flinke onderneming, maar in het geval van The Skywalker Saga betekent het niet dat de kantjes ervan af worden gelopen. Hoewel we slechts twee van de beginlevels van Episode IV konden spelen, waren we ruim een uur bezig om überhaupt het einde van de demo te bereiken en moest er daarbij menig zijmissie, -activiteit en easter-egg voorbijgelopen worden. De wereld zit tjokvol NPC’s om mee te praten, iconische locaties (zoals de Cantina) en verwijzingen naar de lore van Star Wars. Elk detail klopt of is op zo’n manier omgevormd dat we een lach niet konden onderdrukken.
We beginnen natuurlijk met Leia die de blauwdrukken van de Death Star aan R2D2 geeft, en gelijk valt op hoe goed de dialogen zijn aangepakt. De monden van de Lego-personages bewegen mee met wat ze zeggen en veel van de dialogen worden direct uit de films geplukt. De scène met Darth Vader in een rood belichte gang - uit de film Rogue One - komt ook langs en laat zien dat TT Games zich niet louter op de hoofdfilms richt; dit is een grootschalige viering van 45 jaar aan Star Wars-media. En het stroomt uiterst subtiel in elkaar over.
©GMRimport
Eenzijdig schieten
Het valt gelijk op dat TT Games gigantische stappen heeft gezet op het gebied van gameplay en level-ontwerp. De nieuwe over-de-schouder-camera trekt de speler nog meer in de actie, het gevechtssysteem vergt meer inspanning door de toevoeging van combo’s en de variatie in Stormtroopers zorgt ervoor dat de speler wat creatiever moet zijn. Toch hebben we één kritiekpunt: het schieten in third-person.
De mêleegevechten zijn immers een stuk leuker dan in voorgaande Lego-games; Stormtroopers blokkeren aanvallen als er te veel op dezelfde aanvalsknop wordt gedrukt en de speler heeft meer mogelijkheden dan ooit om ze een kopje kleiner te maken, zeker als er later in de demo ook force-krachten bij komen en de droids meevechten. Maar daardoor valt wel op hoe eenzijdig het schieten met een blaster eigenlijk is. Leia schuilt achter een muurtje, richt met haar pistool en vervolgens is het een kwestie van op de rechtertrigger blijven drukken tot de levensbalkjes leeg zijn. Hopelijk speelt het schieten met blasters niet een té grote rol in de rest van het spel, want TT Games heeft niet kunnen laten zien dat ze dit lange tijd interessant weten te houden.
©GMRimport
Grote knipoog
Dat is ook gelijk het enige kritiekpunt, want de rest van de demo biedt niets anders dan onvervalste hilariteit en heeft ook nog eens een heerlijk tempo. Terwijl het spel het bekende verhaal vertelt en we inmiddels over zijn gegaan naar Luke op Tatooine, is er meer dan genoeg ruimte voor die typische humor waar de Lego-games inmiddels bekend om staan. Dat gebeurt met veel respect; het verhaal wordt nooit belachelijk gemaakt, maar de bekende plotpunten zijn wel extra grappig. Zo ontdekt Luke de boodschap van Leia door een onderbroek uit R2D2 te trekken, terwijl C3PO op de achtergrond in bad zit (de badende Stormtroopers komen trouwens ook weer terug, wie kent ze nog?).
We krijgen ook beelden van later verschenen Episodes te zien. Palpatine die kort voor de dood van Count Dooku in Episode III kwaadaardig van een bakje popcorn zit te genieten, tot Obi-Wan en Anakin binnenstormen en hij plotsklaps een zielig mannetje wordt. Kylo Ren die in Episode VII een ‘I <3 Vader’-shirt draagt, maar hem van Snoke uit moet doen, waarna hij zijn spieren aanspant, het shirt kapotmaakt en alleen de ‘Ben Swolo’-meme overblijft. Uit nagenoeg elke scène blijkt dat de ontwikkelaars met onwijs veel plezier aan dit spel hebben gewerkt. Dat plezier straalt over naar de speler.
©GMRimport
Geen herhalingsoefening
Lego Star Wars: The Skywalker Saga innoveert niet alleen ten opzichte van voorgaande Lego Star Wars-games, maar lijkt alles in zich te hebben de leukste en meest gevarieerde Lego-game tot nu toe te worden. Zo toonden de ontwikkelaars een missie in de ruimte, waarin de speler rondvliegt en -schiet in een X-Wing, en dat lijkt net zo soepel te spelen als in de losstaande game Star Wars: Squadrons. Het is nu zelfs mogelijk om net buiten de atmosfeer van een planeet te vliegen, waar de speler op schepen kan stuiten die missies aanbieden. Zo zijn er missies waarvoor je als premiejager een bepaald object moet veiligstellen of een vijandelijke stoet ruimteschepen moet verslaan.
Daarbij is er enorm veel om vrij te spelen en te verzamelen. Zoals we gewend zijn van Lego-games, maar dan maal honderd. ‘True Jedi’, dat de speler verdient als hij een X aantal studs in een level verzamelt, is in dit spel opgedeeld in drie verschillende delen, en voor elk voltooid deel krijgt de speler een Kyber-brick. Die kunnen gebruikt worden om upgrades te kopen. Er zijn ‘core upgrades’, die voor alle personages gelden en dingen als extra health geven, en upgrades voor specifieke classes van personages. Er zijn Hero’s, Jedi, Scavengers, Scoundrels, Bounty Hunters, Villains, Dark Siders, Astromech Droids en Protocol Droids… elk met eigen vaardigheden die de speler heeft om alles in de speelwereld te kunnen ontdekken.
©GMRimport
Ultieme Star Wars-viering
Daarmee komen we aan bij het indrukwekkendste van deze demo: de semi-open wereld, die er niet alleen mooier uitziet dan we gewend zijn van Lego-games, maar ook fantastisch lijkt ingevuld. De speler kan niet hele planeten verkennen, maar wel iconische segmenten ervan: in en rondom het huis van Lukes oom en tante, bijvoorbeeld. Of Mos Eisley, dat een genot van herkenning is, met aan het begin het iconische “these are not the droids you’re looking for” en in het dorpje zelf tal van gebouwen die Luke en co binnen kunnen gaan. NPC’s staan om elke hoek, Stormtroopers lopen dreigend rond en overal en nergens lijken geheimen verborgen waar je Kyber-bricks of andere collectibles mee vrij kunt spelen.
Een uur was veel te kort om alles te kunnen zien wat alleen al Mos Eisley verborgen houdt, dus als de kwaliteit van invulling in de rest van het spel standhoudt, ben je minstens tientallen uren zoet met alleen het uitspelen van het verhaal. Lego Star Wars: The Skywalker Saga belooft dus de ultieme viering van deze franchise te worden, en tegelijkertijd de leukste en meest diepgaande Lego-game ooit. Dit smaakt zeker naar meer: gelukkig is de release niet far, far away.
Lego Star Wars: The Skywalker Saga komt op 5 april uit voor pc, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X/S en Nintendo Switch. Deze preview is gebaseerd op de pc-versie.