Lego Star Wars: The Skywalker Saga toont dat meer beter kan zijn
Nieuws

Lego Star Wars: The Skywalker Saga toont dat meer beter kan zijn

Veel games die de afgelopen jaren zijn verschenen hebben bewezen dat het devies ‘meer is beter’ niet altijd opgaat in een open spelwereld. Maar als een ontwikkelaar een spel benadert met passie, respect én een nodige knipoog, zoals TT Games dat doet met Lego Star Wars: The Skywalker Saga, ontstaat iets prachtigs.

We mochten het spel een uur spelen en kregen daarnaast een blik op de verschillende soorten gameplay die later in het spel aan bod komen. “Niet alleen de enorme omvang en variatie, maar ook het oog voor detail zal doordringen en ervoor zorgen dat dit spel een stevige favoriet zal zijn de komende jaren”, luidde het voor onze hands-on. Dit soort marketingpraatjes geven ontwikkelaars vaker voor een demonstratie, maar bij weinig spellen lijken die woorden echt van toepassing. Lego Star Wars: The Skywalker Saga lijkt een uitzondering op die regel te worden. 

Grootschalige viering

Negen films in één game verwerken is een flinke onderneming, maar in het geval van The Skywalker Saga betekent het niet dat de kantjes ervan af worden gelopen. Hoewel we slechts twee van de beginlevels van Episode IV konden spelen, waren we ruim een uur bezig om überhaupt het einde van de demo te bereiken en moest er daarbij menig zijmissie, -activiteit en easter-egg voorbijgelopen worden. De wereld zit tjokvol NPC’s om mee te praten, iconische locaties (zoals de Cantina) en verwijzingen naar de lore van Star Wars. Elk detail klopt of is op zo’n manier omgevormd dat we een lach niet konden onderdrukken.

We beginnen natuurlijk met Leia die de blauwdrukken van de Death Star aan R2D2 geeft, en gelijk valt op hoe goed de dialogen zijn aangepakt. De monden van de Lego-personages bewegen mee met wat ze zeggen en veel van de dialogen worden direct uit de films geplukt. De scène met Darth Vader in een rood belichte gang - uit de film Rogue One - komt ook langs en laat zien dat TT Games zich niet louter op de hoofdfilms richt; dit is een grootschalige viering van 45 jaar aan Star Wars-media. En het stroomt uiterst subtiel in elkaar over.

©GMRimport

Eenzijdig schieten

Het valt gelijk op dat TT Games gigantische stappen heeft gezet op het gebied van gameplay en level-ontwerp. De nieuwe over-de-schouder-camera trekt de speler nog meer in de actie, het gevechtssysteem vergt meer inspanning door de toevoeging van combo’s en de variatie in Stormtroopers zorgt ervoor dat de speler wat creatiever moet zijn. Toch hebben we één kritiekpunt: het schieten in third-person.

De mêleegevechten zijn immers een stuk leuker dan in voorgaande Lego-games; Stormtroopers blokkeren aanvallen als er te veel op dezelfde aanvalsknop wordt gedrukt en de speler heeft meer mogelijkheden dan ooit om ze een kopje kleiner te maken, zeker als er later in de demo ook force-krachten bij komen en de droids meevechten. Maar daardoor valt wel op hoe eenzijdig het schieten met een blaster eigenlijk is. Leia schuilt achter een muurtje, richt met haar pistool en vervolgens is het een kwestie van op de rechtertrigger blijven drukken tot de levensbalkjes leeg zijn. Hopelijk speelt het schieten met blasters niet een té grote rol in de rest van het spel, want TT Games heeft niet kunnen laten zien dat ze dit lange tijd interessant weten te houden. 

©GMRimport

Grote knipoog

Dat is ook gelijk het enige kritiekpunt, want de rest van de demo biedt niets anders dan onvervalste hilariteit en heeft ook nog eens een heerlijk tempo. Terwijl het spel het bekende verhaal vertelt en we inmiddels over zijn gegaan naar Luke op Tatooine, is er meer dan genoeg ruimte voor die typische humor waar de Lego-games inmiddels bekend om staan. Dat gebeurt met veel respect; het verhaal wordt nooit belachelijk gemaakt, maar de bekende plotpunten zijn wel extra grappig. Zo ontdekt Luke de boodschap van Leia door een onderbroek uit R2D2 te trekken, terwijl C3PO op de achtergrond in bad zit (de badende Stormtroopers komen trouwens ook weer terug, wie kent ze nog?).

We krijgen ook beelden van later verschenen Episodes te zien. Palpatine die kort voor de dood van Count Dooku in Episode III kwaadaardig van een bakje popcorn zit te genieten, tot Obi-Wan en Anakin binnenstormen en hij plotsklaps een zielig mannetje wordt. Kylo Ren die in Episode VII een ‘I <3 Vader’-shirt draagt, maar hem van Snoke uit moet doen, waarna hij zijn spieren aanspant, het shirt kapotmaakt en alleen de ‘Ben Swolo’-meme overblijft. Uit nagenoeg elke scène blijkt dat de ontwikkelaars met onwijs veel plezier aan dit spel hebben gewerkt. Dat plezier straalt over naar de speler.

©GMRimport

Geen herhalingsoefening

Lego Star Wars: The Skywalker Saga innoveert niet alleen ten opzichte van voorgaande Lego Star Wars-games, maar lijkt alles in zich te hebben de leukste en meest gevarieerde Lego-game tot nu toe te worden. Zo toonden de ontwikkelaars een missie in de ruimte, waarin de speler rondvliegt en -schiet in een X-Wing, en dat lijkt net zo soepel te spelen als in de losstaande game Star Wars: Squadrons. Het is nu zelfs mogelijk om net buiten de atmosfeer van een planeet te vliegen, waar de speler op schepen kan stuiten die missies aanbieden. Zo zijn er missies waarvoor je als premiejager een bepaald object moet veiligstellen of een vijandelijke stoet ruimteschepen moet verslaan.

Daarbij is er enorm veel om vrij te spelen en te verzamelen. Zoals we gewend zijn van Lego-games, maar dan maal honderd. ‘True Jedi’, dat de speler verdient als hij een X aantal studs in een level verzamelt, is in dit spel opgedeeld in drie verschillende delen, en voor elk voltooid deel krijgt de speler een Kyber-brick. Die kunnen gebruikt worden om upgrades te kopen. Er zijn ‘core upgrades’, die voor alle personages gelden en dingen als extra health geven, en upgrades voor specifieke classes van personages. Er zijn Hero’s, Jedi, Scavengers, Scoundrels, Bounty Hunters, Villains, Dark Siders, Astromech Droids en Protocol Droids… elk met eigen vaardigheden die de speler heeft om alles in de speelwereld te kunnen ontdekken.

©GMRimport

Ultieme Star Wars-viering

Daarmee komen we aan bij het indrukwekkendste van deze demo: de semi-open wereld, die er niet alleen mooier uitziet dan we gewend zijn van Lego-games, maar ook fantastisch lijkt ingevuld. De speler kan niet hele planeten verkennen, maar wel iconische segmenten ervan: in en rondom het huis van Lukes oom en tante, bijvoorbeeld. Of Mos Eisley, dat een genot van herkenning is, met aan het begin het iconische “these are not the droids you’re looking for” en in het dorpje zelf tal van gebouwen die Luke en co binnen kunnen gaan. NPC’s staan om elke hoek, Stormtroopers lopen dreigend rond en overal en nergens lijken geheimen verborgen waar je Kyber-bricks of andere collectibles mee vrij kunt spelen.

Een uur was veel te kort om alles te kunnen zien wat alleen al Mos Eisley verborgen houdt, dus als de kwaliteit van invulling in de rest van het spel standhoudt, ben je minstens tientallen uren zoet met alleen het uitspelen van het verhaal. Lego Star Wars: The Skywalker Saga belooft dus de ultieme viering van deze franchise te worden, en tegelijkertijd de leukste en meest diepgaande Lego-game ooit. Dit smaakt zeker naar meer: gelukkig is de release niet far, far away. 

Lego Star Wars: The Skywalker Saga komt op 5 april uit voor pc, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X/S en Nintendo Switch. Deze preview is gebaseerd op de pc-versie.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!