In gesprek met het Nederlandse BlackMill Games over WO1-shooter Isonzo
Nieuws

In gesprek met het Nederlandse BlackMill Games over WO1-shooter Isonzo

Eerder deze maand verscheen de Eerste Wereldoorlog-shooter Isonzo. Het is de derde historische shooter van het Alkmaarse BlackMill Games, die een dag voor de lancering een partnerschap met Focus Entertainment bekendmaakte. Gamer.nl sprak met Jos Hoebe van BlackMill Games over Isonzo en hun nieuwe partner.

Hoebe kijkt positief terug naar de release van Isonzo. “De reacties zijn goed en de Steam-verkopen zijn boven alle verwachtingen.” Volgens hem zijn verkoopverwachtingen op Steam lastig in te schatten: het gaat voornamelijk via formules die kijken hoeveel gebruikers de game op hun wenslijst hebben staan. “Daar zitten we wel twee keer boven.”

Veel van dit succes is volgens Hoebe te danken aan de exposure die de game heeft gekregen. “Zoals Jackfrags of Levelcap; zij zijn grote Battlefield-streamers die dan het spel gaan spelen.” Ook heeft Isonzo op Gamescom gestaan en heeft Hoebe een video-interview opgenomen met de presentator van

Watch on YouTube

. “We streamen dat nu al dagenlang op de Storepage. Op een gegeven moment hadden 2,5 miljoen mensen ernaar gekeken.”

Prikkeldraad en bergtoppen

Isonzo speelt zich af op het Italiaanse front van de Eerste Wereldoorlog. De vorige games van BlackMill Games speelden zich af in de fronten in het westen en oosten. Hoebe en zijn team kozen voor Italië om een contrast te creëren met de andere games. “Het is een hele andere omgeving dan in het westfront, waar je toch in de modder zit. Hier hebben we bij zowel de omgevingen, als de maps, muziek en het kleurgebruik de knoppen omgedraaid.”

©GMRimport

De virtuele slagvelden in Italië worden gekenmerkt door de vele bergtoppen waar gevochten wordt. Qua gameplay is dit anders dan de loopgraven en vlakke graslanden uit de vorige games van BlackMill. “We hebben in de interne playtests lang geïtereerd over de gameplay. Bergkammen hebben vaak een dode hoek waar je rekening mee moet houden. Die moet je dan misschien afsluiten voor spelers met prikkeldraad.”

“Je hebt daar hele interessante uitdagingen, die je pas tijdens de ontwikkeling tegenkomt.”

-

Izonso kent meer elementen die niet per se met shoot-outs te maken hebben, zoals het bouwen van spawns of het weghalen van prikkeldraad. “In de andere spellen kon je schieten en overnemen, maar je had niet veel interactie. Isonzo heeft op dat opzicht meer dan de andere games. Je kunt dingen bouwen, mortieren opzetten of zandzakken bouwen. Het is een dynamischer slagveld.”

Deze gameplayelementen komen vooral samen in de ‘Offensive’-modus van de game. Daarin zijn de teams opgesplitst in aanvallers en verdedigers, die zone na zone moeten overnemen of verdedigen. “Het was voor mij lang een wens om iets als dit te maken. Je wilt ook een verhaal vertellen via de maps”. De slagvelden van Izonso zijn gebaseerd op veldslagen uit de oorlog. De context wordt ook via de laadschermen uitgelegd. “Dan wil je het snel naspelen en dat betekent dat één partij aanvalt en de ander verdedigt.”

©GMRimport

Het historisch aspect en lettertypes

BlackMill legt de focus op het historisch aspect van hun games. De mappen, uniformen en wapens krijgen veel aandacht van de ontwikkelaars. “Er zijn voor de wapens veel bronnen te raadplegen. Op zich zijn de geweren wat ze zijn.” Wel staan er soms fouten in. Hoebe benoemt serienummers die verkeerd staan en door experts opgemerkt worden. Een ander voorbeeld is het gebruik van een verkeerd lettertype, wat opgemerkt werd door expert

Watch on YouTube

.

Isonzo wordt, volgens Hoebe, de komende jaren voorzien van updates en uitbreidingen. “We ondersteunen Verdun nu al bijna tien jaar, dat is vergelijkbaar met iets van zeven Call of Duty’s. In gamertijd is dat enorm.” Er is al een roadmap uitgestippeld voor Isonzo, waar onder andere het Duitse Rijk staat als speelbare factie en het slagveld Caporetto. “Dat is toch wel de Stalingrad van het Italiaanse front - daarom hebben we gekozen om die later te brengen.”

De overname door Focus Entertainment en de toekomst

Op de dag voor de release van Isonzo maakte BlackMill Games bekend dat ze een partnerschap aangaan met uitgever Focus Entertainment. “Je moet dit soort dingen uiteindelijk naar buiten brengen. Je moet als persoon die daar mee bezig is en een game uitbrengt tussen twee kanten spelen, dus dat was niet optimaal voor mijzelf.”

Hoebe benadrukt dat BlackMill onafhankelijk blijft bij het maken van hun games. “Ik ga verder met het gehele team, voor de fans gaat dat geen verschil uitmaken.” Focus is al partner met andere gamestudio’s die realistische shooters maakt, zoals de makers van Insurgency. “Focus heeft een veel grotere slagkracht, ze hebben ook aangegeven dat het creatieve proces en de games bij ons ligt. Ze zijn puur voor support.” 

©GMRimport

De volgende stappen voor BlackMill worden volgens Hoebe alleen maar groter. Wel moet de voet op de grond. “Elke stap is er een. Ik kan niks zeggen over wat we hierna gaan doen, want we focussen ons volledig op Isonzo.” Er zijn nog veel andere fronten die de serie kan oppakken, zoals Gallipoli of Afrika. “Als het aan mij ligt, pakken we de hele oorlog op.” Wellicht dat we uiteindelijke tussen tien games kunnen wisselen.

Hoebe en zijn team hebben in zeven jaar tijd drie games uitgebracht. Hij kijkt trots terug. “Het is voor mij nog steeds bijzonder, terwijl het lijkt alsof je alleen wat dingen doet op je computer.” Het team is ook gegroeid van drie personen tijdens Verdun naar een veel groter team voor Isonzo. “Het zijn hele enthousiaste en capabele mensen die de kar trekken, daar ben ik best wel trots op.”

Isonzo is nu beschikbaar op PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X/S en pc.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Doom: The Dark Ages lijkt op 15 mei te verschijnen
Nieuws

Doom: The Dark Ages lijkt op 15 mei te verschijnen

Waarschijnlijk wordt dit aanstaande donderdag onthuld

Het lijkt er op dat Doom: The Dark Ages op 15 mei uitkomt.

De website Gamekult meldde dat in een artikel die inmiddels verwijderd is, maar op Insider Gaming en ResetEra wordt er alsnog melding gemaakt van dat artikel. Bepaalde media zouden een previewevenement voor de game hebben bijgewoond waaruit dit gebleken is. Het lijkt er dan ook op dat de website deze informatie te vroeg naar buiten heeft gebracht en heeft geprobeerd dat te corrigeren.

Mocht binnenkort de releasedatum van Doom: The Dark Ages worden aangekondigd, dan gebeurt dat waarschijnlijk aanstaande donderdag tijdens de Xbox Developer Direct-uitzending. Xbox liet weten dat South of Midnight van Compulsion Games, Clair Obscur: Expedition 33 van Sandfall Interactive en Doom: The Dark Ages van ID Studios de revue passeren. Daarnaast wordt er een nieuwe game getoond van een nog onaangekondigde ontwikkelaar. De stream is op donderdag 23 januari vanaf 19:00 uur Nederlandse tijd te zien via YouTube en Twitch.

Doom: The Dark Ages is een prequel op Doom (2016) en Doom Eternal, waarin spelers wederom in de huid als de Doom Slayer kruipen. Daarbij ligt er zoals de titel al aangeeft een nadruk op een middeleeuwse setting en wapens. De game komt naar Xbox Series-consoles, PlayStation 5, pc en Xbox Game Pass.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Spirituele Dino Crisis-opvolger Code Violet slaat pc over vanwege 'seksuele mods'
Nieuws

Spirituele Dino Crisis-opvolger Code Violet slaat pc over vanwege 'seksuele mods'

Maar de studio is niet tegen pc-gamers of het pc-platform

De third-person actiehorrorgame Code Violet komt niet op pc uit. Ontwikkelaar TeamKill Media wil zo voorkomen dat er seksueel getinte mods voor de game verschijnen.

De game werd vorige week aangekondigd voor PlayStation 5. Op social media heeft de ontwikkelaar nu laten weten dat er niet aan een pc-versie wordt gewerkt omdat "we niet willen dat mensen vulgaire versies van de personages uit de game beschikbaar stellen via een mod".

Het bedrijf vervolgt: "We dragen onze stemactrices en -acteurs in een hoog vaandel, net zoals onze artistieke visie op de game en het verhaal, en wijzen elke poging om dat te vernietigen met seksuele mods af. Het is ons het extra geld niet waard om onze kunst en mogelijk de reputatie van onze stemactrices en -acteurs voor joker te zetten."

TeamKill Media benadrukt wel dat ze "niet tegen pc-gamers of het pc-platform zijn. We zijn niet tegen modders en sommige leuke mods die ze maken. Maar we zijn honderd procent tegen pornografische mods."

Code Violet speelt zich af in de vijfentwintigste eeuw. Spelers besturen Violet Sinclair, die uit het verleden komt en het Aion Bioengineering Complex moet verkennen terwijl in het gebouw dinosauriërs zijn losgebroken. De setting en de gameplay doen dan ook erg denken aan Capcoms klassieke survivalhorrorfranchise Dino Crisis.

TeamKill Media is een ontwikkelaar bestaande uit vier werknemers. Eerdere games van de studio zijn Quantum Error, Son and Bone en Kings of Lorn: The Fall of Ebris. Code Violet staat gepland voor een release op PS5 in juli.

De ontwikkelaar van Code Violet is overigens niet de enige studio die probeert te waken voor seksueel getinte mods. Vorig jaar vroeg Final Fantasy 7 Rebirth-regisseur Naoki Hamaguchi aan gamers om geen beledigende of ongepaste mods voor de game te installeren. Die game verschijnt aanstaande donderdag op pc. Ook Koei Tecmo-topman Tomotoshi Nishimura gaf onlangs aan dat ze 'copyright strikes' uitvoeren wanneer mods met "volwassen doeleinden" voor hun games online worden geplaatst.

View post on X
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!