In gesprek met het Nederlandse BlackMill Games over WO1-shooter Isonzo
Gamer.nl
Nieuws

In gesprek met het Nederlandse BlackMill Games over WO1-shooter Isonzo

Eerder deze maand verscheen de Eerste Wereldoorlog-shooter Isonzo. Het is de derde historische shooter van het Alkmaarse BlackMill Games, die een dag voor de lancering een partnerschap met Focus Entertainment bekendmaakte. Gamer.nl sprak met Jos Hoebe van BlackMill Games over Isonzo en hun nieuwe partner.

Hoebe kijkt positief terug naar de release van Isonzo. “De reacties zijn goed en de Steam-verkopen zijn boven alle verwachtingen.” Volgens hem zijn verkoopverwachtingen op Steam lastig in te schatten: het gaat voornamelijk via formules die kijken hoeveel gebruikers de game op hun wenslijst hebben staan. “Daar zitten we wel twee keer boven.”

Veel van dit succes is volgens Hoebe te danken aan de exposure die de game heeft gekregen. “Zoals Jackfrags of Levelcap; zij zijn grote Battlefield-streamers die dan het spel gaan spelen.” Ook heeft Isonzo op Gamescom gestaan en heeft Hoebe een video-interview opgenomen met de presentator van

Watch on YouTube

. “We streamen dat nu al dagenlang op de Storepage. Op een gegeven moment hadden 2,5 miljoen mensen ernaar gekeken.”

Prikkeldraad en bergtoppen

Isonzo speelt zich af op het Italiaanse front van de Eerste Wereldoorlog. De vorige games van BlackMill Games speelden zich af in de fronten in het westen en oosten. Hoebe en zijn team kozen voor Italië om een contrast te creëren met de andere games. “Het is een hele andere omgeving dan in het westfront, waar je toch in de modder zit. Hier hebben we bij zowel de omgevingen, als de maps, muziek en het kleurgebruik de knoppen omgedraaid.”

©GMRimport

De virtuele slagvelden in Italië worden gekenmerkt door de vele bergtoppen waar gevochten wordt. Qua gameplay is dit anders dan de loopgraven en vlakke graslanden uit de vorige games van BlackMill. “We hebben in de interne playtests lang geïtereerd over de gameplay. Bergkammen hebben vaak een dode hoek waar je rekening mee moet houden. Die moet je dan misschien afsluiten voor spelers met prikkeldraad.”

“Je hebt daar hele interessante uitdagingen, die je pas tijdens de ontwikkeling tegenkomt.”

-

Izonso kent meer elementen die niet per se met shoot-outs te maken hebben, zoals het bouwen van spawns of het weghalen van prikkeldraad. “In de andere spellen kon je schieten en overnemen, maar je had niet veel interactie. Isonzo heeft op dat opzicht meer dan de andere games. Je kunt dingen bouwen, mortieren opzetten of zandzakken bouwen. Het is een dynamischer slagveld.”

Deze gameplayelementen komen vooral samen in de ‘Offensive’-modus van de game. Daarin zijn de teams opgesplitst in aanvallers en verdedigers, die zone na zone moeten overnemen of verdedigen. “Het was voor mij lang een wens om iets als dit te maken. Je wilt ook een verhaal vertellen via de maps”. De slagvelden van Izonso zijn gebaseerd op veldslagen uit de oorlog. De context wordt ook via de laadschermen uitgelegd. “Dan wil je het snel naspelen en dat betekent dat één partij aanvalt en de ander verdedigt.”

©GMRimport

Het historisch aspect en lettertypes

BlackMill legt de focus op het historisch aspect van hun games. De mappen, uniformen en wapens krijgen veel aandacht van de ontwikkelaars. “Er zijn voor de wapens veel bronnen te raadplegen. Op zich zijn de geweren wat ze zijn.” Wel staan er soms fouten in. Hoebe benoemt serienummers die verkeerd staan en door experts opgemerkt worden. Een ander voorbeeld is het gebruik van een verkeerd lettertype, wat opgemerkt werd door expert

Watch on YouTube

.

Isonzo wordt, volgens Hoebe, de komende jaren voorzien van updates en uitbreidingen. “We ondersteunen Verdun nu al bijna tien jaar, dat is vergelijkbaar met iets van zeven Call of Duty’s. In gamertijd is dat enorm.” Er is al een roadmap uitgestippeld voor Isonzo, waar onder andere het Duitse Rijk staat als speelbare factie en het slagveld Caporetto. “Dat is toch wel de Stalingrad van het Italiaanse front - daarom hebben we gekozen om die later te brengen.”

De overname door Focus Entertainment en de toekomst

Op de dag voor de release van Isonzo maakte BlackMill Games bekend dat ze een partnerschap aangaan met uitgever Focus Entertainment. “Je moet dit soort dingen uiteindelijk naar buiten brengen. Je moet als persoon die daar mee bezig is en een game uitbrengt tussen twee kanten spelen, dus dat was niet optimaal voor mijzelf.”

Hoebe benadrukt dat BlackMill onafhankelijk blijft bij het maken van hun games. “Ik ga verder met het gehele team, voor de fans gaat dat geen verschil uitmaken.” Focus is al partner met andere gamestudio’s die realistische shooters maakt, zoals de makers van Insurgency. “Focus heeft een veel grotere slagkracht, ze hebben ook aangegeven dat het creatieve proces en de games bij ons ligt. Ze zijn puur voor support.” 

©GMRimport

De volgende stappen voor BlackMill worden volgens Hoebe alleen maar groter. Wel moet de voet op de grond. “Elke stap is er een. Ik kan niks zeggen over wat we hierna gaan doen, want we focussen ons volledig op Isonzo.” Er zijn nog veel andere fronten die de serie kan oppakken, zoals Gallipoli of Afrika. “Als het aan mij ligt, pakken we de hele oorlog op.” Wellicht dat we uiteindelijke tussen tien games kunnen wisselen.

Hoebe en zijn team hebben in zeven jaar tijd drie games uitgebracht. Hij kijkt trots terug. “Het is voor mij nog steeds bijzonder, terwijl het lijkt alsof je alleen wat dingen doet op je computer.” Het team is ook gegroeid van drie personen tijdens Verdun naar een veel groter team voor Isonzo. “Het zijn hele enthousiaste en capabele mensen die de kar trekken, daar ben ik best wel trots op.”

Isonzo is nu beschikbaar op PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X/S en pc.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered aangekondigd en uitgekomen
Gamer.nl
Nieuws

The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered aangekondigd en uitgekomen

De game werd vanmiddag officieel uit de doeken gedaan

The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered is vandaag officieel aangekondigd middels een livestream. De game is meteen beschikbaar.

In de aankondigingsvideo praatten Bethesda's Todd Howard en Matt Carofano over de nieuwe editie van de game. In eerste instantie werden beelden van het origineel getoond, dat in 2006 op Xbox 360 en pc en in 2007 op PlayStation 3 uitkwam. Er werd gekeken naar het belang van de release van dit origineel, dat openwereld-rpg's naar een hoger niveau tilde.

Vervolgens toonde de livestream beelden van de nieuwe versie van het spel. Daarbij lag er veel nadruk op de grafische verbeteringen van de game, die mogelijk worden gemaakt door Unreal Engine 5. Door de toename van details moeten spelers zich nog meer onderdeel van de spelwereld voelen.

Gameplay is ook op de schop gegaan. Hoewel de game trouw aan het origineel blijft, zijn gameplaysystemen verbeterd. Ook animaties van personages en vijanden zijn verbeterd. Tijdens gevechten vliegen de vonken en bloedspetters van het gevecht af. Hoewel de game door de meesten met een eerstepersoonsperspectief wordt gespeeld, is er ook een derdepersoonsperspectief, die in deze versie beter moet werken. Dialogen klinken natuurlijker, maar de soms opmerkelijke gesprekken die het spel zijn charme geven zijn behouden.

Oblivion Remastered wordt gezien als "de meest complete versie van Oblivion". Alle dlc - waaronder de verhalende uitbreidingen - zitten ook bij het spel inbegrepen. De game is nu verkrijgbaar op Xbox Series-consoles, Steam en PlayStation 5, en staat ook op Game Pass. De game kost 54,99 euro, al is er ook een Deluxe-uitvoering van 64,99 euro, inclusief de befaamde horse armor.

Er gingen al geruime tijd geruchten dat er een remake of remaster van The Elder Scrolls 4: Oblivion in ontwikkeling was. Er waren zelfs screenshots uitgelekt. Volgens die geruchten werkt Virtuos aan de remake, en dat blijkt nu ook te kloppen. De studio is ook bekend van de aankomende remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Batterijduur Switch 2 Pro Controller gelijk aan vorige versie
Gamer.nl
Nieuws

Batterijduur Switch 2 Pro Controller gelijk aan vorige versie

Maar hij laadt wel sneller op

De batterijduur van de Nintendo Switch 2 Pro Controller is gelijk aan die van de Pro Controller van de eerste Switch, terwijl hij wel sneller oplaadt.

Dat spotte Nintendo Life op de officiële website van Nintendo. Net zoals de Pro Controller voor de eerste Switch, gaat de Pro Controller voor de Switch 2 ongeveer veertig uur mee voordat hij weer opgeladen moet worden. De Switch 2 Pro Controller doet er echter ongeveer 3,5 uur over om zich volledig op te laden, terwijl dit met de eerste Pro Controller zo'n 6 uur duurde.

We wisten al dat de Switch 2 Pro Controller diverse toevoegingen heeft. Zo zitten er aan de achterkant twee nieuwe knoppen - de GL- en GR-knoppen - en is er net als op de nieuwe Joy-Cons een C-knop aanwezig waarmee GameChat opgestart kan worden. De controller heeft ook HD Rumble 2, wat voor nog gedetailleerdere force feedback moet zorgen.

Het was al bekend dat huidige Pro Controllers en Joy-Cons ook gebruikt kunnen worden op de Switch 2. Het is alleen niet mogelijk om met de huidige controllers de Switch 2 uit slaapstand te halen. De Switch 2 - alsmede de Switch 2 Pro Controller - verschijnt op 5 juni.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!