Hogwarts Legacy vangt de wind in de rug
Nieuws

Hogwarts Legacy vangt de wind in de rug

Hogwarts Legacy vindt plaats in een tijdperk waarin geen van de bekende Harry Potter-personages een rol spelen, op een enkele klopgeest na. Daarmee moet de game echt jóúw verhaal vertellen, en dat is maar goed ook.

Hogwarts Legacy daagt je in de eerste paar minuten uit om een personage te creëren dat zoveel mogelijk op jou lijkt. Geen onrealistische huidskleuren of platte gezichten zoals in FromSoftware-games, maar wel heel veel verschillende opties voor gezichtskenmerken zoals de kromming van je neus en het aantal vlekjes op je gezicht. Zelfs de diepte van je stem kan aangepast worden. De character creator is enorm divers en inclusief; een goede zaak voor een spel dat straks door heel veel verschillende mensen gespeeld gaat worden. Er zijn immers behoorlijk wat Harry Potter-fans die staan te popelen om het studentenleven van Zweinstein te ontdekken.

©GMRimport

You’re a wizard! 

Hogwarts Legacy vindt plaats in de Tovenaarswereld aan het eind van de negentiende eeuw, zo’n honderd jaar voordat Harry Potter geboren werd. De wereld had nog geen last van ene Marten Vilijn die alle Dreuzels in het land wilde uitroeien, maar wel van boze kobolden die in opstand kwamen tegen de onderdrukking door tovenaars. Als tovenaar uit een familie van een aloude magische bloedlijn word jij uitgenodigd door professor Firminus Nigellus Zwarts om als zijn pupil toe te treden aan Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus. Die uitnodiging komt nogal laat, want je stroomt pas in het vijfde lesjaar binnen. Verwacht dus lastige leerstof en medeleerlingen die je naar alle waarschijnlijkheid met een schuin oog bekijken.

Ondanks dat je al een vijftien- of zestienjarige tovenaar bent, is dit dus de eerste keer dat je het beroemde kasteel van Zweinstein betreedt. Niet letterlijk natuurlijk, want je hoeft maar een beetje Harry Potter-fan te zijn om het kasteel goed te kennen. Daarentegen is het Zweinstein uit Hogwarts Legacy wel de eerste keer dat de school echt in zijn totaliteit is gevisualiseerd. Je kunt werkelijk waar iedere hoek van het kasteel zien, aldus ontwikkelaar Avalanche Software, en dat betekent ook locaties die tot dusver alleen in de boeken verschenen. Denk bijvoorbeeld aan de keukens op de begane grond, waar dagelijks zo’n honderd huiselven de buffetten voor jou maken. In mijn eerste trip door het Zweinstein-kasteel tijdens de previewsessie kwam ik ook langs de Griffoendortoren en de Zweinsteinkassen, waar we in de films slechts een klein deel van zagen, maar die in de game dus veel omvangrijker zijn!

©GMRimport

Het leven als een leerling op Zweinstein is overduidelijk het visitekaartje van Hogwarts Legacy. Dat is ook logisch, want een hele generatie aan boekenlezers droomt al zo’n twintig jaar lang van de mogelijkheid om van de fictieve school in Schotland hun thuis te maken. Avalanche Software heeft dan ook heel wat informatie uit de films en boeken gehaald om een prachtig, enorm gedetailleerd kasteel te bouwen, zowel van de binnen- als buitenkant. Ik vermaakte mijzelf minutenlang door op mijn bezemsteel rondjes om het gigantische bouwwerk te vliegen, terwijl ik de torens telde en volop genoot van de beeldschone berglandschappen, die eigenlijk precies hetzelfde zijn als de films. Dit is een plek waar je straks heel veel tijd gaat besteden – sterker nog, waar je als liefhebber veel tijd hóórt te besteden.

©GMRimport

Innerlijke tovenaar-sadist 

Zoals de ontwikkelaars al meermaals aangaven is Hogwarts Legacy echter veel meer dan alleen Zweinstein: namelijk de wereld daarbuiten. Tijdens een van de vele missies die deze game te bieden heeft bevond ik me in een besneeuwd Verboden Bos, op zo’n steenworp afstand van het kasteel. Het voelde hier dan ook gelijk veel gevaarlijker aan, gezien er behoorlijk wat stropers – discutabele tovenaren met Dooddoener-achtige maskers – op de loer lagen. Zo kreeg ik het al vrij snel (letterlijk) aan de stok met een groep van hen, vlak nadat ik had rondgeneusd in een van hun kampgebieden. Wat volgde was een chaotisch tafereel met knetterende spreuken die om de oren vlogen.

In deze game kom je niet zomaar weg met een genadige Expelliarmus

-

Vechten in Hogwarts Legacy gaat er behoorlijk ruig aan toe. Zware stenen lanceren, vijanden in de fik steken of zelfs een Verboden Vloek als Crucio gebruiken om je tegenstander letterlijk te laten bezwijken: in deze game kom je niet zomaar weg met een genadige Expelliarmus. De innerlijke tovenaar-sadist komt hoe dan ook naar boven, mocht je nou van Huffelpuf of Zwadderich zijn. Hogwarts Legacy bevat in dat opzicht meer geweld dan je in eerste instantie zou verwachten van een Harry Potter-game, maar tegelijkertijd geeft het wel pit aan een vechtstijl die er eigenlijk altijd best passief uitzag. Een familiegame pur sang is Hogwarts Legacy dus niet.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Duelleren draait grotendeels om het gebruiken van de juiste spreuk op het juiste moment. Naast een standaard aanvalsspreuk kun je vier bijzondere spreuken vastzetten op de actieknoppen van de controller. Die spreuken kies je uit een hele waslijst en zijn gecategoriseerd in vijf verschillende kleuren, welke waarschijnlijk bepalen of het om een offensieve spreuk of een meer behulpzame spreuk gaat. Zo krijgt de zweefspreuk Levioso de kleur geel, en hebben agressieve spreuken als Incendio en Crucio de kleur rood. Tijdens gevechten gebruiken vijanden regelmatig een schildspreuk, waarna hun schild een van die vijf kleuren aanneemt. Het is aan jou om daar vlug op te reageren met een spreuk van de corresponderende kleur. Het wordt dus sterk aangemoedigd om niet steeds op één spreuk te hameren, maar vooral lekker veel actieknoppen te gebruiken en te variëren in wat je op je vijanden afvuurt.

©GMRimport

Daarbij wordt het maken van spreukencombinaties extra op prijs gesteld. Je kunt echter niet zomaar op knoppen blijven rammen, want op de standaard aanvalsspreuk na heeft elke bijzondere spreuk een korte refresh-meter à la Final Fantasy. Het onder de knie krijgen van de verschillende spreukencombinaties kan nog best wat oefening en geduld vereisen, wat de combat in Hogwarts Legacy verrassend complex maakt.

Wind in de rug 

Hogwarts Legacy is de verhalende Wizarding World-rpg waar fans al heel lang naar snakken en sinds de eerste leaks uit 2018 al actief op zitten te wachten. De game is al langer dan vijf jaar in ontwikkeling en belooft echt een passieproject van Avalanche Software te worden. Of het de doorbraak wordt van deze studio als topspeler op het gebied van openwereld-rpg’s moet nog blijken. Kleine complicaties met rendering en glitchende npc’s verklappen dat de studio vooral op technisch vlak nog niet helemaal klaar is. Maar het fiasco die sommige mensen deze nog vrij onbekende studio aanschrijven, lijkt in ieder geval uit te blijven.

Avalanche vangt de wind in de rug: de game ziet er schitterend uit, de actievolle gameplay biedt behoorlijk wat complexiteit en de ontwikkelaars houden zich in hun vormgeving enorm trouw aan de bronmaterie. Het is maar goed dat we honderd jaar terug de tijd in gaan, ruim voordat een uitgemolken personage als Perkamentus ook maar enige relevantie had. Hogwarts Legacy wordt een persoonlijk avontuur – een eigen boek, in feite – waarin het hoofdpersonage jouw naam draagt en je precies het soort leerling kunt worden die je altijd al wilde zijn.

Voor de preview is de PlayStation 5-versie van de game gespeeld. Op 10 februari verschijnt Hogwarts Legacy voor PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc. Op 4 april komt het spel naar PlayStation 4 en Xbox On. Op 25 juli verschijnt er ook nog een versie voor de Nintendo Switch.

Watch on YouTube

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld
Nieuws

Geplande extra content voor Kingdom Come Deliverance 2 onthuld

Diverse gratis updates en drie betaalde uitbreidingen op komst

Deep Silver en Warhorse Studios hebben bekendgemaakt welke content Kingdom Come Deliverance 2-spelers in de loop van het jaar voor de game kunnen verwachten.

Zo zal aankomende lente een aantal gratis updates verschijnen, waaronder een 'kappersfeature' om het uiterlijk van het hoofdpersonage te veranderen, een Hardcore-modus voor nog meer uitdaging en paardenraces. Gedurende de rest van het jaar zullen er diverse gratis updates uitkomen om de game te verbeteren.

In de loop van de zomer verschijnt de betaalde uitbreiding 'Brushes with Death'. Hierin helpt hoofdpersonage Henry een artiest met een twijfelachtig verleden. Ook in het najaar volgt een betaalde uitbreiding, ditmaal met de naam 'Legacy of te Forge', waarin spelers de smidsafkomst van Henry verkennen. Tot slot zal ook volgende winter een betaalde uitbreiding verschijnen in de vorm van 'Mysteria Ecclesia', waarin spelers de intriges van het Sedlec-klooster achterhalen.

De hierboven genoemde betaalde uitbreidingen maken onderdeel uit van de uitbreidingspas van de game, die ook bij de Gold Edition van het spel zit. Deze Gold Edition kost 79,99 euro.

Kingdom Come Deliverance 2 is het vervolg op de in 2018 verschenen eerste game en laat spelers terugkeren naar het Centraal Europa van de vijftiende eeuw - de game speelt zich na het eerste deel af. Spelers besturen Henry, de zoon van een smid, die in een duizelingwekkend verhaal van wraak, bedrog en zelfontdekking terechtkomt.

De game speelt zich af in het Boheems Paradijs, een echte locatie die nog altijd bezocht kan worden in de Tsjechische Republiek. Zo zijn er het majestueuze Kasteel Trosky en de mijnstad Kutná Hora. Het gameplayconcept van het origineel, waarin de wereld realistisch op de acties van de speler reageert, blijft intact. Wel is het vechtsysteem op de schop gegaan, en zijn er nu ook nieuwe wapens voor op afstand, zoals kruisbogen en vroege vuurwapens.

Kingdom Come Deliverance 2 komt op 4 februari naar pc (Steam en Epic Games Store), PlayStation 5 en Xbox Series X en S. Onlangs bleek nog dat het spel volgens de makers het langste script voor een game ooit heeft.

Marvin Toepoel ging onlangs aan de slag met de game, zoals te lezen valt in de preview: "De rijke natuur van Bohemen komt nog veel beter tot zijn recht dan in het eerste deel, met dank aan sterk verbeterde graphics en belichting. Het geheel draait op PS5 soepel op 60 fps. Vanaf minuut één is ook duidelijk dat Warhorse Studios KCD2 een stuk beter heeft afgewerkt dan zijn voorganger. Npc’s bewegen natuurlijker en het handjevol bugs dat we tegenkomen is zo minimaal dat je goed op moet letten om er überhaupt iets van mee te krijgen (op twee crashes na). Waar deel één na zijn release nog maanden aan patches nodig had, lijkt het vervolg al voor release in een betere staat te verkeren."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Amerikaans importtarief op Mexico kan gameprijzen verhogen
Nieuws

Amerikaans importtarief op Mexico kan gameprijzen verhogen

Veel fysieke games die in de VS worden verkocht, worden in Mexico geproduceerd

Het importtarief dat de Verenigde Staten op in Mexico gemaakte producten gaat leggen, kan er voor zorgen dat de prijs van games gaat stijgen - uiteindelijk mogelijk zelfs mondiaal.

De huidige Amerikaanse president Donald Trump heeft aangegeven vanaf februari een handelstarief van 25 procent op producten uit Canada en Mexico te leggen die in de VS verkocht worden. Dat zou kunnen betekenen dat deze producten qua prijs gaan stijgen in dat land, om er voor te zorgen dat bedrijven deze tarieven kunnen betalen zonder in te leveren op hun verdiensten.

Mat Piscatella, de over het algemeen goed geïnformeerde executive director van gamemarketonderzoeksinstelling Circana (NPD), claimt dat deze importtarieven een negatief effect op gameprijzen kunnen hebben. Veel fysieke games die in de Verenigde Staten worden verkocht, worden namelijk in Mexico samengesteld.

Dit zou dus als effect kunnen hebben dat gameprijzen omhoog gaan - zowel voor fysieke als digitale games, aangezien gamebedrijven de prijzen van digitale games mogelijk gelijk zullen willen houden met fysieke games. Om de situatie overal gelijk te houden, is het mogelijk dat uitgevers de prijzen wereldwijd verhogen. De importtarieven kunnen er volgens Piscatella ook voor zorgen dat er minder games fysiek zullen uitkomen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!