Hoe de concept art van Far Cry 6 de game tot leven brengt
Nieuws

Hoe de concept art van Far Cry 6 de game tot leven brengt

Sinds jaar en dag gebruiken ontwikkelaars het om hun game in een vroege fase van ontwikkeling tot leven te brengen: concept art. Wat begint als idee, wordt met concept art voor het eerst in beeld gebracht om daar vervolgens op voort te bouwen. Om de lancering van Far Cry 6 te vieren, duiken we in de concept art van de game.

Dit artikel wordt mede mogelijk gemaakt door Ubisoft. Lees hier wat dat betekent

Concept art wordt omschreven als een vorm van visuele kunst die gebruikt wordt om ideeën over te brengen voor bijvoorbeeld films of videogames, voordat het in het eindproduct wordt verwerkt. Het helpt om de wereld en personages voor het eerst een gezicht te geven, want een beeld zegt immers meer dan duizend woorden. Omdat concept art vooral bedoeld is om een eerste indruk van een idee te geven, verschilt het vaak met het eindproduct.

In aanloop naar de lancering van Far Cry 6 heeft Ubisoft al aardig wat concept art van de game gedeeld. Ook brengt het bedrijf in samenwerking met Dark Horse kort na het verschijnen van Far Cry 6 een officieel boek uit, genaamd The Art of Far Cry 6. Hierin wordt dieper ingegaan op de gemaakte ontwerpkeuzes.

Personages

In Far Cry 6 kan de speler zelf diens gender bepalen, en voor het eerst in de franchise verschijnt het hoofdpersonage ook zichtbaar in cutscenes. Volgens Ubisoft hebben ze hiervoor gekozen in een verhaal over revolutie, de speler echt in de huid moet kruipen van het personage. Wanneer het personage niet zelf te zien is in de filmpjes, wordt het moeilijker om er een relatie mee op te bouwen.

Er zijn dus twee versies van het hoofdpersonage Dani Rojas, de guerrillastrijder die het als onderdeel van een revolutie tegen de genadeloze dictator Antón Castillo opneemt. Beide versies van Dani hebben een vergelijkbare kledingstijl en dezelfde tatoeages, waarin Dani’s liefde voor het eiland Yara goed naar voren komt. De mannelijke Dani draagt een shirt met een logo erop van de verzetsgroep waar hij toebehoort, maar deze is bij de vrouwelijke Dani niet terug te vinden. Allebei hebben ze het nummer ‘6’ op hun rug staan.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

De Castillo’s

Antón Castillo, ofwel ‘El Presidente’, is de grote slechterik van Far Cry 6. Als dictator van het eiland Yara regeert hij met een ijzeren grip en houdt hij het volk met geweld in bedwang. De man heeft uiteraard een bekend gezicht, aangezien hij door acteur Giancarlo Esposito wordt vertolkt. Hij is onder andere bekend bekend voor zijn rol als Gustavo Fring uit Breaking Bad en Better Call Saul.

Als dictator met een sterk leger in zijn macht, hoeft Castillo niet perse zijn handen vuil te maken, maar in meerdere trailers laat hij merken daar zeker niet vies van te zijn. Enkele stijlvolle wapens zijn dan ook een vast onderdeel van zijn outfit.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Anton’s zoon Diego wordt van jongs af aan opgeleid om ooit zijn vader op te volgen als dictator van Yara. Hoewel zijn publieke outfit, die enorm overeenkomt met die van zijn vader, hem makkelijk in zijn vaders voetstappen lijkt te plaatsen, onthult zijn ‘gewone’ outfit de onschuldigere kant van het personage.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Het eiland

Het fictieve eiland waar Far Cry 6 zich op afspeelt heet Yara en is sterk geïnspireerd door Cuba. Voorafgaand aan de ontwikkeling van de game spendeerden een groep ontwikkelaars van Ubisoft zelfs een maand in dat land, om Cubaanse Revolutiestrijders te interviewen en de cultuur van het eiland te onderzoeken. Aangezien Far Cry 6 wederom een openwereldgame is, krijgt de speler de optie om het gehele eiland te verkennen. Het is de grootste Far Cry-spelwereld tot nu toe, met prachtige natuurgebieden en een enorme stad om te verkennen.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

De natuur straalt niet overal pracht en praal uit. Overal waar de speler rondtrekt, moet hij op zijn hoede zijn voor gevaar dat uit het niets op kan duiken, zij het menselijk of dierlijk. Het eiland is immers gevuld met nederzettingen van de vijand en wilde beesten, hoewel de dieren spelers in sommige gevallen ook kunnen vergezellen als compagnon.

©GMRimport

©GMRimport

De stad

In Far Cry 6 krijgt de speler voor het eerst de mogelijkheid om een volwaardige stad te verkennen. Duidelijke schetsen die de stad volledig in beeld brengen hebben we in de concept art nog niet voorbij zien komen, maar wel krijgen we een impressie van het dagelijkse leven in Yara. En dat kan, vergelijkbaar met de natuurgebieden, zowel kleurrijk als depressief zijn. De stad is namelijk een door het leger gedomineerd en door heftig conflict geteisterd gebied. Dit heeft als gevolg dat de mensen in armoede de straat op zijn gedreven, waar een gevaarlijke levensstijl vaak de enige optie is.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Artboek

Tot zover een blik op de concept art van Far Cry 6. Zoals gezegd verschijnt er na de lancering van de game nog een artboek van Dark Horse. Hierin wordt een groter deel van de game behandeld met spoilers en onderbouwing van de kunstenaars, wat voor het uitkomen van Far Cry 6 nog niet gedeeld mag worden.

Far Cry 6 verschijnt op 7 oktober voor PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One en pc. 

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!