Hitman 3 in vr is te experimenteel
Nieuws

Hitman 3 in vr is te experimenteel

Hitman 3 is een href="https://gamer.nl/artikelen/review/hitman-3-haalt-het-onderste-uit-de-kan/" rel="noopener noreferrer" target="_blank">uitstekende game</a>, maar biedt weinig dat we nog niet eerder hebben gezien. Dat geldt in ieder geval voor de traditionele spelstand op de televisie. PlayStation VR-bezitters kunnen de gehele game – inclusief de levels uit Hitman 1 en 2 – ook in virtual reality spelen.

Anders dan veel andere ontwikkelaars koos IO Interactive niet voor een aparte, afgebakende modus of het overzetten van een handvol levels naar vr. Heel Hitman 3 is van begin tot eind in een ander perspectief te spelen. Dat vraagt zichtbaar veel van de hardware.

©GMRimport

Onzichtbare mensenmassa’s en dreunende muziek

De vr-modus van Hitman draait sowieso in een niet al te spectaculaire resolutie – de PlayStation VR-bril is immers beperkt tot full hd – maar kent daarnaast ook erg veel pop-up. Veel objecten, maar ook de vele voetgangers die zo sfeerbepalend zijn in veel levels, verschijnen pas laat in beeld. In het Marrakesh-level lijkt de markt bijvoorbeeld leeg, totdat je de markt daadwerkelijk betreedt en er spontaan een hele mensenmassa om je heen verschijnt.

Desondanks is het knap dat het – ook in vr – stampdruk kan zijn. Wanneer al het voetvolk immers ingeladen is, moet je je echt door de mensenmassa wurmen, terwijl de demonstranten verderop een perfecte dekmantel bieden om te onderzoeken hoe je de Zweedse ambassade kunt infiltreren. Ook de ondergrondse discotheek in Berlijn is een heuse ervaring in vr. De dreunende bassen voel je al buiten de fabriekshal aanzwellen, en de muziek wordt steeds indringender en rijker naarmate je verder naar binnen loopt. Op zulke momenten is de vr-ervaring op zijn sterkst.

©GMRimport

Beperkt instinct

Toch is het in vr een stuk lastiger om de perfecte gelegenheid te vinden om toe te slaan. Zo heb je een zeer beperkt ‘instinct’ tot je beschikking. In de gewone spelstand zie je met instinct interessante objecten en kun je vijanden door muren volgen, maar in vr wordt alleen je primaire doelwit nog aangegeven. Bovendien ontbreekt de minimap. Dat maakt niet alleen het navigeren in de soms doolhofachtige levels een stuk moeizamer, maar ook het in de gaten houden van looproutes van vijanden buiten beeld.

Deels past dat juist heel goed bij de vr-ervaring. Het is geen gek idee om een Hitman-game in vr net wat realistischer te maken door dergelijke hulpstukken uit te schakelen. Toch weet IO Interactive zelf ook wel dat het allemaal niet optimaal is – niet voor niets schakelt de game in vr automatisch terug naar de laagste moeilijkheidsgraad. Hitman is nou eenmaal mét al die hulpstukken in het achterhoofd ontwikkeld, en dat merk je als je ze in vr ineens moet missen.

©GMRimport

Slaat de plank mis

Het grootste obstakel is echter de besturing. Hitman is in vr niet met de Move-controllers te spelen, maar alleen met een reguliere DualShock-controller. Als concessie wordt er dan wel weer gebruikgemaakt van bewegingsbesturing. Je wapen richten doe je dus met een complete DualShock in je handen. Zelfs een wurgtouw om iemands nek binden doe je via een zwiepende beweging met beide handen.

Deze besturing is vlees noch vis. PlayStation VR blinkt al niet echt uit in bewegingstracking, maar met een DualShock bewegen is nóg onnauwkeuriger dan met Move-controllers. Bovendien voelen veel acties die je normaliter met één hand zou uitvoeren - zoals je wapen afvuren of een knop indrukken - op deze manier wel héél ongemakkelijk aan. Richt je met beide handen, of laat je de controller met één hand los om nog een soort van richtbeweging te maken? Het voelt allebei in ieder geval totaal niet natuurgetrouw.

De besturing is in ieder opzicht ongemakkelijk en nog los daarvan heel onnauwkeurig, terwijl je in Hitman juist moet kunnen vertrouwen op accurate en snelle bediening. Het is toch een beetje jammer als je perfect getimede hoofdschot het doelwit mist, alleen maar omdat je virtuele arm plots begint te bibberen.

Simpelweg het cameraperspectief en de besturing aanpassen is klaarblijkelijk niet genoeg.

-

Voor als je alles al gezien hebt

Als je bepaalde levels al helemaal van binnen en van buiten kent, is vr een aardige manier om die levels nóg een keer op een geheel nieuwe manier te beleven. Je zult de minimap en het instinct dan minder missen, en misschien is het dan ook wat minder frustrerend als je perfect geplande moord wat minder perfect wordt uitgevoerd. Wat dat betreft past de toevoeging van vr goed bij dit derde deel, zeker omdat je ook de levels van Hitman 1 en 2 kunt herspelen (als je die games tenminste ook bezit).

Een echte aanrader is Hitman in vr helaas niet. Daarvoor kleven er teveel haken en ogen aan de ervaring. Als proof of concept is de modus zeker interessant en het bewijst dat er potentie zit een Hitman vr-game. Maar om dat echt te laten slagen, zou IO Interactive er de volgende keer voor moeten kiezen om de game van de grond af aan op te bouwen voor vr. Simpelweg het cameraperspectief en de besturing aanpassen is klaarblijkelijk niet genoeg.

©GMRimport

Vr op de PS5

Dan nog even dit: op PlayStation 5 is het best een gedoe om de vr-modus aan de praat te krijgen. Om Hitman in vr te kunnen spelen, moet je de PS4-versie van de game installeren. Saves in een level zijn niet te synchroniseren tussen de PS4- en PS5-versies, maar je algehele progressie synct gelukkig wel netjes. Daarnaast heb je een adapter nodig om de PS4-camera op de PS5 aan te sluiten (die is gratis aan te vragen bij Sony), maar je hebt óók een PS4-controller nodig. De PS5-controller heeft immers geen lichtbalk en dus kunnen de bewegingen niet geregistreerd worden. Als je de graphics van de PS5-versie gewend bent, is de stap achteruit in de vr-modus (van de PS4-versie van de game) ook nog eens extra groot.

Dit valt IO Interactive allemaal niet aan te rekenen; PS5-games kunnen nou eenmaal zelf geen vr gebruiken. Maar het is wel iets om in het achterhoofd te houden, mocht je van plan zijn de game op de PS5 te willen spelen. Je krijgt de PS4-versie overigens wel standaard bij de PS5-versie van de game, dus je hoeft de game in ieder geval niet dubbel aan te schaffen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Uitvoerige gameplaytrailer van Phantom Blade Zero getoond
Nieuws

Uitvoerige gameplaytrailer van Phantom Blade Zero getoond

Actie-rpg komt naar PlayStation 5 en pc

S-Game heeft een bijna zes minuten durende gameplaytrailer van het aankomende Phantom Blade Zero uitgebracht.

In de 'Year of the Snake'-trailer worden diverse wapens getoond met het slangenthema die voor enorm snelle en precieze aanvallen zorgen.

De actie-rpg Phantom Blade Zero biedt third-person combat met zwaarden. Spelers kruipen in de huid van een sluipmoordenaar genaamd Soul die voor een mysterieuze, machtige organisatie genaamd The Order werkt. Wanneer hij wordt beschuldigd van de moord op de patriarch van deze organisatie, begint de jacht op hem.

Aan het begin van het spel raakt Soul ernstig gewond. Hij wordt gered door iemand met speciale krachten, maar het gevolg is dat dit medicijn maar 66 dagen werkt. Hij moet het opnemen tegen machtige vijanden en het complot te zien ontrafelen voordat zijn dagen geteld zijn.

Phantom Blade Zero wordt zoals gezegd ontwikkeld door S-Game. in 2010 brachten ze het spel Rainblood: Town of Death uit in China, en deze nieuwe game is daar op gebaseerd. Het wordt een "spirituele hergeboorte" genoemd en "de game die we altijd al wilden maken".

Phantom Blade Zero komt op een nog onbekend moment naar PlayStation 5 en pc.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Doom: The Dark Ages lijkt op 15 mei te verschijnen
Nieuws

Doom: The Dark Ages lijkt op 15 mei te verschijnen

Waarschijnlijk wordt dit aanstaande donderdag onthuld

Het lijkt er op dat Doom: The Dark Ages op 15 mei uitkomt.

De website Gamekult meldde dat in een artikel die inmiddels verwijderd is, maar op Insider Gaming en ResetEra wordt er alsnog melding gemaakt van dat artikel. Bepaalde media zouden een previewevenement voor de game hebben bijgewoond waaruit dit gebleken is. Het lijkt er dan ook op dat de website deze informatie te vroeg naar buiten heeft gebracht en heeft geprobeerd dat te corrigeren.

Mocht binnenkort de releasedatum van Doom: The Dark Ages worden aangekondigd, dan gebeurt dat waarschijnlijk aanstaande donderdag tijdens de Xbox Developer Direct-uitzending. Xbox liet weten dat South of Midnight van Compulsion Games, Clair Obscur: Expedition 33 van Sandfall Interactive en Doom: The Dark Ages van ID Studios de revue passeren. Daarnaast wordt er een nieuwe game getoond van een nog onaangekondigde ontwikkelaar. De stream is op donderdag 23 januari vanaf 19:00 uur Nederlandse tijd te zien via YouTube en Twitch.

Doom: The Dark Ages is een prequel op Doom (2016) en Doom Eternal, waarin spelers wederom in de huid als de Doom Slayer kruipen. Daarbij ligt er zoals de titel al aangeeft een nadruk op een middeleeuwse setting en wapens. De game komt naar Xbox Series-consoles, PlayStation 5, pc en Xbox Game Pass.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!