Hitman 3 heeft zijn vizier op scherp staan
Nieuws

Hitman 3 heeft zijn vizier op scherp staan

Hitman 3 sluipt later deze maand haast geruisloos de releasekalender binnen. IO Interactive heeft nog niet extreem veel van de game laten zien, maar inmiddels heeft Gamer.nl de game wel al even stevig aan de tand mogen voelen. Gewoon vanuit huis, want zo gaat dat tegenwoordig. Dat is in geval van Hitman 3 maar goed ook.

Hitman 3 is namelijk een beetje als goede wijn: het beste als het in alle rust wordt geconsumeerd. Net als de voorgaande twee delen bestaat Hitman 3 uit een aantal grote, open levels, wat in feite gigantische puzzels met tientallen oplossingen en routes zijn. In ieder level moet je meestal een of twee doelwitten zien te vinden en omleggen, maar het is helemaal aan de speler hoe de missie wordt volbracht. Daarom bestaat de Hitman-reeks uit heerlijke rustige games waarin observeren, plannen en improviseren prevaleren boven keiharde actie.

©GMRimport

James Bond-vibe

In de eerste missie die we spelen laat IO Interactive meteen zien waarom het ook de perfecte studio is voor de volgende James Bond-game. In Dubai infiltreren we een feestje van een puissant rijke Arabier, ergens hoog in een enorme wolkenkrabber. De blinkende vloer, het glimmende goud en de tientallen gasten vormen het ideale decor om je in het zicht te verbergen.

Want los van de adembenemende locatie is de missie verder redelijk gesneden koek, zeker voor de doorgewinterde hitmannen onder ons. Als je een rondje door de feestzaal loopt, zie je vanzelf al een aantal mogelijkheden om toe te slaan. Je kunt je bijvoorbeeld vermommen als cateringpersoneel om ongestoord achter de schermen rond te lopen, of de agenda’s van je doelwitten hacken en een meeting opzetten zodat ze alvast samen in één ruimte zitten. Wel zo efficiënt!

De vernieuwingen zijn geen gamechangers, maar vooral het resultaat van dat IO Interactive in feite al vijf jaar lang dezelfde formule ondersteunt, bijschaaft en verbetert.

-

Shortcuts openen

Hoewel sommige ‘routes’ naar je doelwit(ten) meteen duidelijk zijn, wordt Hitman 3 vooral leuk als je zelf op onderzoek gaat naar wat er allemaal mogelijk is. Met de camera, een nieuwe gadget, kun je bijvoorbeeld ook sommige ramen op afstand hacken en zo op een nieuwe manier vijanden en omstanders afleiden of weglokken.

Nog interessanter zijn de nieuwe permanente shortcuts. Je kunt bijvoorbeeld een ladder naar beneden schuiven of een deur van binnenuit openen. Als je de missie dan nog een keer speelt, kun je via een andere route je doelwit bereiken en nieuwe dingen uitproberen. Zo vinden we in Dubai een ladder die ons bij een tweede speelsessie via een andere route naar het penthouse van een doelwit brengt. Het maakt herspelen weer net een tikje interessanter, omdat je dankzij zo’n nieuwe route al bij voorbaat niet in een oud patroon kan vervallen.

©GMRimport

Moordmysterie

De tweede missie die we kunnen spelen, is overigens totaal anders dan Dubai – en eigenlijk alle overwegend exotische locaties die we gewend zijn van Hitman. Agent 47 moet iemand omleggen in een gigantisch landhuis in het Engelse Dartmoor. Toevallig is er ook net iemand anders in het huis gestorven en wordt zijn dood onderzocht door een privédetective. Dat geeft ontzettend leuke mogelijkheden.

Gebruik je die detective als welkome afleiding, of gebruik je zijn outfit om gemakkelijk dichtbij je doelwit te komen? Je kunt zelfs zijn taak overnemen en als een soort Sherlock Holmes proberen de moord zelf op te lossen, als je daar zin in hebt. Afijn, het is weer helemaal aan jou hoe leuk je deze missie maakt.

©GMRimport

Hoewel Hitman 3 zeker vertrouwd aanvoelt en op het eerste gezicht vooral meer van hetzelfde biedt, bewijzen de eerste twee missies al gelijk dat IO Interactive zowel zichzelf als de speler blijft uitdagen zichzelf te overtreffen. De Dubai-missie is weer echt zo’n heerlijke flamboyante missie die doet denken aan de modeshow uit het eerste deel en de autorace uit het tweede deel, terwijl je tijdens het ondervragen van huisgenoten en bewijsmateriaal verzamelen in de Dartmoor-missie bijna zou vergeten dat je een Hitman-game aan het spelen bent.

Het lijkt er dus vooral op dat Hitman 3 een goede afsluiter van de trilogie wordt. De vernieuwingen zijn geen gamechangers, maar vooral het resultaat van dat IO Interactive in feite al vijf jaar lang dezelfde formule ondersteunt, bijschaaft en verbetert. Het is zelfs mogelijk om de missie uit de eerste twee delen in dit deel te importeren en met alle verbeteringen te spelen, waaronder de nieuwe vr-modus op de PlayStation 4. Met zoveel content ligt er straks een wereld van sluipmoorden aan onze voeten, allemaal netjes verpakt in één game.

Hitman 3 verschijnt 20 januari op pc, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X en S, Google Stadia en Nintendo Switch.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Voormalige EA-topman is nieuwe CEO van Payday-makers Starbreeze
Nieuws

Voormalige EA-topman is nieuwe CEO van Payday-makers Starbreeze

Adolf Kristjansson neemt het stokje van de vorig jaar vertrokken Tobias Sjögren over

Payday-ontwikkelaar Starbreeze heeft een nieuwe CEO: Adolf Kristjansson.

Kristjansson was voorheen de senior director van global commercial strategy bij Electronic Arts. In zijn nieuwe rol als CEO van Starbreeze wil hij het bedrijf omvormen tot een studio die er meerdere grote titels op nahoudt. Ook de Payday-franchise moet verder uitgebreid worden.

Tobias Sjögren, de vorige CEO van Starbreeze, vertrok begin vorig jaar. De studio liet toen weten dat er "ander leiderschap" nodig was. Sinds de release van Payday 3in 2023 krijgt de ontwikkelaar veel kritiek te verduren, onder andere vanwege aanhoudende serverproblemen. Starbreeze gaf aan dat Payday 3 onder verwachtingen presteert. Sjörgen bood voorheen al publiekelijk zijn excuses aan voor de situatie.

Toen Sjögren vorig jaar aftrad, nam Jürgen Goeldner, de voormalige CEO van Focus Entertainment, de rol op zich. Het was toen al bekend dat dit tijdelijk zou zijn.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Jagex kondigt survivalgame Runescape: Dragonwilds aan
Nieuws

Jagex kondigt survivalgame Runescape: Dragonwilds aan

Verschijnt later dit voorjaar via Steam Early Access

Jagex heeft de openwereldsurvival en -craftinggame Runescape: Dragonwilds uit de doeken gedaan.

Het gaat om een nieuwe game gesitueerd in het Runescape-universum die gericht is op overleven op het continent Ashenfall. Spelers kunnen de skills uit Runescape gebruiken en levelen om goed te worden in bijvoorbeeld bouwen en toverdrankjes brouwen.

Spelers kunnen in de game een met de hand ontwikkeld landschap verkennen waarin allerlei eeuwenoude geheimen en zowel oude als nieuwe vijanden op de loer liggen. Het spel, dat op Unreal Engine 5 draait, kan daarbij door maximaal vier spelers in co-op gespeeld worden.

Runescape: Dragonwilds moet ergens later dit voorjaar via Steam Early Access verschijnen. Volgend jaar moet de uiteindelijke versie van de game uitkomen, ook op consoles. Op 15 april om 18:00 uur onthult Jagex meer details in een presentatie via Twitch.

Watch on YouTube
Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!