Hitman 3 heeft zijn vizier op scherp staan
Nieuws

Hitman 3 heeft zijn vizier op scherp staan

Hitman 3 sluipt later deze maand haast geruisloos de releasekalender binnen. IO Interactive heeft nog niet extreem veel van de game laten zien, maar inmiddels heeft Gamer.nl de game wel al even stevig aan de tand mogen voelen. Gewoon vanuit huis, want zo gaat dat tegenwoordig. Dat is in geval van Hitman 3 maar goed ook.

Hitman 3 is namelijk een beetje als goede wijn: het beste als het in alle rust wordt geconsumeerd. Net als de voorgaande twee delen bestaat Hitman 3 uit een aantal grote, open levels, wat in feite gigantische puzzels met tientallen oplossingen en routes zijn. In ieder level moet je meestal een of twee doelwitten zien te vinden en omleggen, maar het is helemaal aan de speler hoe de missie wordt volbracht. Daarom bestaat de Hitman-reeks uit heerlijke rustige games waarin observeren, plannen en improviseren prevaleren boven keiharde actie.

©GMRimport

James Bond-vibe

In de eerste missie die we spelen laat IO Interactive meteen zien waarom het ook de perfecte studio is voor de volgende James Bond-game. In Dubai infiltreren we een feestje van een puissant rijke Arabier, ergens hoog in een enorme wolkenkrabber. De blinkende vloer, het glimmende goud en de tientallen gasten vormen het ideale decor om je in het zicht te verbergen.

Want los van de adembenemende locatie is de missie verder redelijk gesneden koek, zeker voor de doorgewinterde hitmannen onder ons. Als je een rondje door de feestzaal loopt, zie je vanzelf al een aantal mogelijkheden om toe te slaan. Je kunt je bijvoorbeeld vermommen als cateringpersoneel om ongestoord achter de schermen rond te lopen, of de agenda’s van je doelwitten hacken en een meeting opzetten zodat ze alvast samen in één ruimte zitten. Wel zo efficiënt!

De vernieuwingen zijn geen gamechangers, maar vooral het resultaat van dat IO Interactive in feite al vijf jaar lang dezelfde formule ondersteunt, bijschaaft en verbetert.

-

Shortcuts openen

Hoewel sommige ‘routes’ naar je doelwit(ten) meteen duidelijk zijn, wordt Hitman 3 vooral leuk als je zelf op onderzoek gaat naar wat er allemaal mogelijk is. Met de camera, een nieuwe gadget, kun je bijvoorbeeld ook sommige ramen op afstand hacken en zo op een nieuwe manier vijanden en omstanders afleiden of weglokken.

Nog interessanter zijn de nieuwe permanente shortcuts. Je kunt bijvoorbeeld een ladder naar beneden schuiven of een deur van binnenuit openen. Als je de missie dan nog een keer speelt, kun je via een andere route je doelwit bereiken en nieuwe dingen uitproberen. Zo vinden we in Dubai een ladder die ons bij een tweede speelsessie via een andere route naar het penthouse van een doelwit brengt. Het maakt herspelen weer net een tikje interessanter, omdat je dankzij zo’n nieuwe route al bij voorbaat niet in een oud patroon kan vervallen.

©GMRimport

Moordmysterie

De tweede missie die we kunnen spelen, is overigens totaal anders dan Dubai – en eigenlijk alle overwegend exotische locaties die we gewend zijn van Hitman. Agent 47 moet iemand omleggen in een gigantisch landhuis in het Engelse Dartmoor. Toevallig is er ook net iemand anders in het huis gestorven en wordt zijn dood onderzocht door een privédetective. Dat geeft ontzettend leuke mogelijkheden.

Gebruik je die detective als welkome afleiding, of gebruik je zijn outfit om gemakkelijk dichtbij je doelwit te komen? Je kunt zelfs zijn taak overnemen en als een soort Sherlock Holmes proberen de moord zelf op te lossen, als je daar zin in hebt. Afijn, het is weer helemaal aan jou hoe leuk je deze missie maakt.

©GMRimport

Hoewel Hitman 3 zeker vertrouwd aanvoelt en op het eerste gezicht vooral meer van hetzelfde biedt, bewijzen de eerste twee missies al gelijk dat IO Interactive zowel zichzelf als de speler blijft uitdagen zichzelf te overtreffen. De Dubai-missie is weer echt zo’n heerlijke flamboyante missie die doet denken aan de modeshow uit het eerste deel en de autorace uit het tweede deel, terwijl je tijdens het ondervragen van huisgenoten en bewijsmateriaal verzamelen in de Dartmoor-missie bijna zou vergeten dat je een Hitman-game aan het spelen bent.

Het lijkt er dus vooral op dat Hitman 3 een goede afsluiter van de trilogie wordt. De vernieuwingen zijn geen gamechangers, maar vooral het resultaat van dat IO Interactive in feite al vijf jaar lang dezelfde formule ondersteunt, bijschaaft en verbetert. Het is zelfs mogelijk om de missie uit de eerste twee delen in dit deel te importeren en met alle verbeteringen te spelen, waaronder de nieuwe vr-modus op de PlayStation 4. Met zoveel content ligt er straks een wereld van sluipmoorden aan onze voeten, allemaal netjes verpakt in één game.

Hitman 3 verschijnt 20 januari op pc, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X en S, Google Stadia en Nintendo Switch.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Achter de schermen bij het maken van de muziek van Call of Duty: Black Ops 6
Nieuws

Achter de schermen bij het maken van de muziek van Call of Duty: Black Ops 6

De game verschijnt op 25 oktober voor consoles en pc

Treyarch heeft in een video afgelopen weekend een blik gegeven achter de schermen bij het maken van de muziek voor Call of Duty: Black Ops 6.

In de video vertellen componist Jack Wall en hoofd van muziek Brandon Young over het proces achter het maken van de muziek, van het bedenken tot het opnemen. Wall is overigens al sinds Black Ops 2 verantwoordelijk voor de muziek in deze subreeks. Ook is te zien hoe een orkest de muziek speelt in de AIR Studios te Londen.

Call of Duty: Black Ops 6 bevat een singleplayercampagne, multiplayer met nieuwe maps en een Zombies-modus met rondes. De campagne draait ditmaal om de Golfoorlog, en bekende Black Ops-personages zoals Frank Woods keren weer terug. De multiplayer bevat op release zestien maps. Nieuw aan de game is het Omnimovement-systeem, waarmee spelers in alle richtingen kunnen rennen, glijden, springen en duiken.

Call of Duty: Black Ops 6 verschijnt op 25 oktober voor PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One en pc. Het spel staat vanaf dag één ook op Xbox Game Pass. De game komt op alle platforms tegelijkertijd uit en er is geen Early Access-periode voor mensen die reserveren.

Watch on YouTube

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Discord werd bedacht om te praten tijdens Final Fantasy 11-speelsessies
Nieuws

Discord werd bedacht om te praten tijdens Final Fantasy 11-speelsessies

Mede-oprichter bedacht een vroege versie van het programma toen hij nog studeerde

Discord-medeoprichter Stanislav Vishnevskiy heeft onthuld dat hij Discord bedacht om met zijn vrienden te kunnen communiceren tijdens het spelen van Final Fantasy 11.

Dat meldde hij in een interview met Famitsu (vertaald door Siliconera). "Toen ik een student was, was ik geobsedeerd met Final Fantasy 11, en ik maakte een prototype van Discord dat gebruikt kon worden tijdens het spelen van de game."

Final Fantasy 11 is een mmo en de voorloper van Final Fantasy 14. De game verscheen op PlayStation 2 en pc. Het spel kwam in 2002 uit in Japan en in de jaren daarna ook in andere regio.

Volgens Vishnevskiy was er in die tijd geen goed alternatief om samen met vrienden te praten tijdens het gamen. "We wilden een plek creëren waar we games met vrienden kon spelen en leuke momenten konden delen. Vanwege die drang werd Discord zo speciaal."

Het ging hierbij overigens wel om de voorloper van Discord. Vishnevskiy ontmoette uiteindelijk Jason Citron en samen richtten ze Discord op. Het programma is inmiddels enorm populair en wordt zelfs op consoles zoals PlayStation 5 ondersteund. In het interview laat Vishnevskiy overigens weten tijd te hebben gevonden om Final Fantasy 14 te spelen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Uitgebreide PS5-gameplay van Dragon Quest 3 HD-2D Remake te zien
Nieuws

Uitgebreide PS5-gameplay van Dragon Quest 3 HD-2D Remake te zien

Game verschijnt op 14 november, ook voor Xbox Series, Switch en pc

Square Enix heeft meer dan zeven minuten aan gameplay van de PlayStation 5-versie van het aankomende Dragon Quest 3 HD-2D Remake getoond.

De video draait vooral om een zijmissie en toont beelden van het rustige dorpje Norvik, een locatie genaamd Underground Lake en uitvoerige turn-based gevechten.

De oorspronkelijke Dragon Quest 3 verscheen in 1988 op de NES en in de jaren negentig werd er al een remake op de Super NES en Game Boy Color voor gemaakt. De grafische stijl van deze nieuwe remake is vergelijkbaar met rpg's als Octopath Traveler en Triangle Strategy.

Dragon Quest 3 HD-2D Remake verschijnt op 14 november voor PlayStation 5, Nintendo Switch, Xbox Series X en S en Steam en Microsoft Store. Aangezien de game zo goed als af is, is het nagenoeg zeker dat deze releasedatum aangehouden wordt. De game komt op consoles zowel fysiek als digitaal uit.

Gamer.nl-redacteur Javier Pereira speelde eerder dit jaar al een previewversie van de game: "Dragon Quest 3 HD-2D Remake wordt een visueel verbluffende game met prachtige animaties en een nog mooiere soundtrack en geluidseffecten. Hoewel de spelmechanieken enigszins verouderd aanvoelen door het lage tempo van de gameplay, biedt de game toch een rijke ervaring die ervoor gaat zorgen dat veel rpg- en Dragon Quest-fans volop gaan genieten van deze remake."

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!