Halo 2 is een wond die nooit heelt
Nieuws

Halo 2 is een wond die nooit heelt

Halo-fans vallen graag over 343 Industries heen, maar laten we vooral niet doen alsof Bungie heilig is. Nadat 343 de ontwikkeling van de serie vanaf Halo 4 overnam, is de kwaliteit van de serie er inderdaad wat op achteruit gegaan. Maar Halo 2 is voor mij een wond die zeventien jaar na dato nog altijd niet geheeld is.

Aanvankelijk was ik zo blij als een kind. Sterker nog: ik wás een kind. Ik zat in de tweede klas van de middelbare school. Het was een andere tijd, toen ‘street dates’ nog niet zo strak nageleefd werden. Er was altijd wel een winkel die games een dagje eerder verkocht. Zo ook door de Dixons in Almere-Stad, die het op 10 november 2004 aan het einde van de dag wel mooi vond geweest en dus Halo 2 in de rekken mikte. Ik kon nog net een uur voor sluitingstijd erheen en speelde diezelfde avond al Halo 2.

Je had de jaloerse blikken van mijn vrienden moeten zien toen ik de volgende ochtend op school triomfantelijk het doosje van Halo 2 uit mijn Eastpak-rugzak haalde. “Ben je die op weg naar school gaan halen?” “Nee man, ik heb gisteravond al de hele tijd zitten spelen!” Dat was ook nog een tijd zonder installatietijden en patches van tientallen gigabytes. Wanneer je een disk in je Xbox duwde kon je meteen gaan spelen. Ik kon dus echt de hele avond van Halo 2 genieten. Wat een tijd leefden we toen in!

©GMRimport

Misleidende E3-demo

Maar het was ook een tijd dat de informatievoorziening rondom games minder was. Mijn kennis van Halo 2 ontleende ik aan een of twee previews uit de Power Unlimited. Filmpjes op YouTube? YouTube bestond toen nog niet eens! Nee, ik had een dvd liggen met de

Watch on YouTube

, die ik wel 117 keer heb bekeken. Die was net zo gelikt als dat het CGI was, maar toen wist je niet veel beter.

Nog veel erger was de roemruchte E3-demo. In deze demonstratie zien we onder andere verwoestbare omgevingen, Jackals die met hun schilden samen een muur vormen, een vette rit met een Warthog en een Ghost, en lijkt Cortana zelfs dynamisch te kunnen waarschuwen voor naderende vijanden. Die demo slingerde alleen rond op het internet met de videokwaliteit van een aardappel, dus het was moeilijk in te schatten dat Halo 2 in die hoedanigheid wel erg hoog was gegrepen voor een reguliere Xbox. De hype was al geboren. Sowieso: ik was dertien. Wist ik veel. Het zag er vet uit. Ik wou het. 

Watch on YouTube

Teleurstelling in 13 inch

Maar ik kreeg het niet. Groot was mijn verbazing dat juist dát level uit die E3 demo maar niet voorbij kwam. De Halo 2 die ik speelde leek een afgekalfde versie van die trailer. Alles was leger, minder indrukwekkend en niet zo intens. Maar goed, dat epische gevecht zou nog wel komen, toch? Terwijl Chief naar Delta Halo ging en we de avonturen van Arbiter volgden, dacht de dertienjarige Lars dat we nog wel terug zouden keren naar Aarde, voor dat ene gevecht. Misschien is het zelfs wel het einde van de game. Een Halo-game hoort immers te eindigen met een vette Warthog-scène, toch? …Toch?

En toen vroeg Admiral Hood de legendarische vraag: “Mind telling me what you’re doing on that ship?” ”Sir, finishing this fight”, antwoordde Chief. Toen wist ik het zeker. Ik zat er hé-le-maal klaar voor, stuiterend van enthousiasme achter mijn dertien inch Philips-televisie. En toen…. credits. Klaar, afgelopen. Ik bleef verbouwereerd achter. Waar is de rest dan?

De Halo 2 die ik speelde leek een afgekalfde versie van de trailer

-

Pas jaren later leerde ik dat Halo 2 een moeizame ontwikkeling kende en dat het hele level uit de E3-demo alleen maar voor die show was gemaakt. Digital Foundry heeft deze demo

Watch on YouTube

nog uitgebreid ontleedt en aangewezen waaróm de demo zoveel verschilt van het eindproduct. Super interessant en leerzaam, maar wel een paar jaar te laat. Het litteken zit er al en gaat niet meer weg.

Watch on YouTube

Diepe teleurstelling

Dat bleek maar weer toen ik recent alle Halo’s speelde ter voorbereiding op Halo Infinite. Van ieder deel kon ik op een andere manier genieten –ook van Halo 4 en 5. Juist als je games voor de zoveelste keer speelt, en een hele serie in een korte tijdspanne, vallen subtiele details op en waardeer je wat elke game uniek maakt. Maar Halo 2 raakt me nog steeds niet.

Sterker nog: tijdens het spelen van Halo 2 zit ik mij alleen maar te ergeren. Neem bijvoorbeeld die onderwaterlift in Regret, waarbij in de oorspronkelijke versie letterlijk helemaal niets te zien is onder water. Ik kan mij zó opvreten over hoe amateuristisch sommige levels en omgevingen in Halo 2 aan elkaar zijn geplakt. Ik vervloek daarnaast de Jackal Snipers die je op de hogere moeilijkheidsgraden met één schot kunnen doden – en ze zitten óveral in Metropolis. Het allervervelendst vind ik nog dat er een gebrek is aan duidelijke audiovisuele cues als je schild (bijna) leeg is, waardoor je vooral op Heroic en Legendary vaak plotsklaps doodgaat.

Dit soort minpunten zijn niet eens per se voorbehouden aan Halo 2. De levels in Halo 4 bijvoorbeeld hangen nog veel meer met ductape aan elkaar. Maar bij al die andere delen ben ik misschien vergevingsgezinder. En dat allemaal door die ene E3-demo, door die valse hoop die Bungie creëerde. De teleurstelling zit nog steeds zo diep dat mijn minst favoriete Halo toch echt nog altijd Halo 2 is.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die (meestal) ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees ook:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Zo klinkt Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii met Engelse stemmen
Nieuws

Zo klinkt Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii met Engelse stemmen

Game komt op 28 februari uit voor PlayStation, Xbox en pc

Sega en Ryu Ga Gotoku Studio hebben een Engelstalige versie van de onthullingstrailer van Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii gepubliceerd.

Toen de game eerder dit jaar werd aangekondigd, was de trailer alleen met Japanstalig acteerwerk te bekijken, maar in onderstaande versie van de trailer zijn dus Engelse dialogen te horen.

Daarbij blijkt dat Matthew Mercer de stem van Goro Majima inspreekt. Andere acteurs die in de game voorkomen zijn Samoa Joe (Raymond Law), Maya Tuttle (Noah Rich), Jeremy Brandt (Jason Rich), Brent Mukai (Masaru Fujita), James Kirkland (Taiga Saejima) en Debra Wilson (Queen Michele).

De nieuwe game in de Like a Dragon-reeks is een actie-adventuregame - en dus geen rpg - rondom het personage Goro Majima, die ook speelbaar was in onder andere Yakuza 0. Spelers varen over de open zee en bezoeken diverse locaties, zoals het in Infinite Wealth geïntroduceerde Hawaii, Rich Island en Madlantis.

Voor het eerst in de reeks is het daarbij mogelijk om te springen tijdens gevechten. Spelers kunnen ook tussen twee vechtstijlen wisselen: Sea Dog en Mad Dog. Laatstgenoemde is gebaseerd op Yakuza, terwijl Sea Dog spelers twee kapmessen laat gebruiken, alsmede een geweer en een kettinghaak. Er zijn ook weer diverse minigames aanwezig, waaronder 'Dragon Kart', karaoke en 'Crazy Delivery'. Er zitten ook live-action beelden in, in de vorm van Masura's Love Journey.

Like a Dragon: Pirate Yakuza verschijnt op 28 februari 2025 op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One en Steam.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Romantische opties in The Witcher 4 moeten 'erg betekenisvol' worden
Nieuws

Romantische opties in The Witcher 4 moeten 'erg betekenisvol' worden

'Het maakt onderdeel uit van de menselijke natuur'

Het aankomende The Witcher 4 zal net als voorloper The Witcher 3: Wild Hunt de mogelijkheid bevatten om met specifieke personages relaties op te bouwen. Deze romantische opties moeten volgens ontwikkelaar CD Projekt Red erg betekenisvol worden.

Dat meldde regisseur Sebastian Kalemba in een interview met Gamespot. Over romantische opties in games: "Het maakt onderdeel uit van hoe we spellen ontwikkelen. Het maakt ook onderdeel uit van de menselijke natuur. Het is doodnormaal. Zonder dat zouden we niet het volledige verhaal kunnen vertellen."

Kalemba vervolgt: "We willen er veel tijd aan besteden en het enorm boeiend en erg betekenisvol maken. Het wordt geen romantiek alleen maar om romantiek in de game te hebben. Daar doen we niet aan bij CD Projekt Red."

In The Witcher 3 konden spelers met hoofdpersonage Geralt met een paar personages een romantische band opbouwen. Dit had vervolgens invloed op hoe bepaalde personages op Geralt reageerden. In het meest recente spel van CD Projekt Red, Cyberpunk 2077, maken romantische relaties deel uit van meerdere missies.

Het was al bekend dat CD Projekt Red aan een nieuwe The Witcher-trilogie werkt rondom een ander personage dan Geralt of Rivia, en tijdens The Game Awards eerder deze maand werd het spel onthuld. De eerste trailer, die nog geen directe gameplay toont, is gemaakt op Unreal Engine 5 en draait op een "onaangekondigde Nvidia GeForce RTX-cpu". Het was al bekend dat CD Projekt Red over zou stappen op Unreal Engine 5 voor de nieuwe The Witcher-game.

In de bijna zes minuten durende trailer is te zien hoe Ciri een dorpje aandoet waar bewoners om de zoveel tijd een mens opofferen aan een monster - in hun ogen een offer aan de goden. Ciri probeert het meisje dat uitverkoren is om opgeofferd te redden en neemt het op tegen het monster.

Een releasedatum en platforms voor The Witcher 4 zijn niet aangekondigd, maar het is te verwachten dat de game naar pc, PlayStation en Xbox komt.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!