Grid Legends brengt popcornracen terug in het vizier
Gamer.nl
Nieuws

Grid Legends brengt popcornracen terug in het vizier

Met de term ‘simcade’ heb ik als racegameliefhebber nogal moeite. Vooral als noemer voor Gran Turismo en Forza Motorsport, die ik liever het label ‘semi-simulaties’ geef dan een samensmelting van arcaderacen in een realistische setting. Simcade lijkt echter juist wél het label dat we op Grid Legends kunnen plakken.

Met de recente mega-overnames door én van Codemasters - zowel de acquisitie van Slightly Mad Studios als de inlijving door EA - zou je haast vergeten waar het Britse gamebedrijf ook alweer écht om bekendstaat: racegames maken. Wie de Formule 1-games van het afgelopen decennium gemist heeft en de handen niet graag vies maakt aan virtueel rallyrijden, zal allicht Race Driver: Grid nog wel kennen. Met de nadruk op actie, toegankelijk rijgedrag en de mogelijkheid om terug te spoelen na een stuurfoutje of botsing, blies die game in 2008 nieuw leven in de arcadekant van het spectrum der racegenres.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Maar ondanks –drie opvolgers wist de reeks die koppositie niet echt te consolideren. Grid 2 miste een boel mogelijkheden ten opzichte van het origineel. Grid Autosport verscheen zeer slecht getimed alleen op oude spelcomputers na een halfjaar sinds de release van de nieuwe generatie. En de editie uit 2019 (simpelweg Grid genoemd) was achterhaald en irritant om te spelen, vooral door hypergevoelig rijgedrag op kerbstones in de bochten. Jammer, want menig (casual) autoliefhebber had vast wel weer zin in racen met een hoog popcorngehalte.

Fouten herstellen

Met Grid Legends wil Codemasters dan ook een hoop goedmaken. In een presentatie aan de media benadrukt de hoofdontwikkelaar zelfs dat fouten uit eerdere delen zijn hersteld, inclusief het irritant overgevoelige rijgedrag van twee jaar geleden. Ook de omissie van diverse speltypes wordt goedgemaakt. Naast rechttoe rechtaan races zijn er ook (vaak chaotische) variaties met onder meer elektrische bolides en meerdere autoklassen in dezelfde wedstrijd, evenals de terugkeer van het vroeger geliefde drift-discipline.

©GMRimport

Datzelfde geldt voor circuits. Het gros van de bekende locaties uit eerdere delen zit ook in Grid Legends, variërend van Japanse fantasiebanen tot de Red Bull Ring. Nieuwe banen zijn er amper, al worden we wel verblijd met verschillende (hetzij niet dynamische) weersomstandigheden en avondraces. Nog bonter is de mix van raceauto’s, die uiteenloopt van allerlei GT-racers tot racetrucks en van klassieke én hypermoderne prototypes tot (oude) Formule 1-auto’s.

De game husselt al die elementen door elkaar in een carrière bestaand uit 250 (!) events. Wie van meer narratief houdt, kan ook terecht bij Driven To Glory, een acht tot tien uur durend racedrama dat Codemasters zelf vergelijkt met Netflix’ serie Drive To Survive. Over popcorn gesproken.

Fouten uit eerdere delen zouden zijn hersteld, inclusief het irritant overgevoelige rijgedrag van twee jaar geleden.

-

Controle verliezen

Hoewel we daar nog niet van kunnen proeven in de preview-build, geldt dat wel voor een handvol samengestelde én naar eigen smaak in te stellen events. Daarin valt vooral op dat het rijgedrag ook in de nieuwste Grid aan de losse kant is: je krijgt net voldoende audiovisuele en haptische feedback om met zelfverzekerdheid goed gas te geven, maar geregeld voelt het tevens alsof je elk moment de controle kunt verliezen. Dat gebeurt ook daadwerkelijk bij een tikje van een overijverige AI-tegenstander (maximaal 21 in dezelfde race). Hoe dat eraan toegaat als je tegen andere mensen racet, moet nog blijken. Codemasters belooft in elk geval cross-platform multiplayer waarmee je op elk moment een andere auto in iemands race onder je hoede kunt nemen.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

In elk geval staat Grid Legends, net als de allereerste editie, garant voor een boel actie en sensatie. Circuits worden consequent vergezeld door volgepakte tribunes, vuurwerk (zelfs als je in je eentje tijdritten afwerkt), dramatisch commentaar en dito muziek. Met elektrische raceauto’s kun je aanspraak maken op boosts en in races met trucks zijn er zelfs ramps op de baan te vinden. Nog niet gek genoeg? Houd ook rekening met AI-tegenstanders die plots crashen, zelfs op de meest onlogische plekken. Of het feit dat rubber-banding net iets te opvallend wordt wanneer ze je uitgerekend in de laatste bochten bijna weten in te halen. Wat dat betreft zit Grid Legends zowat dichter tegen een funracer als Mario Kart aan, dan de semi-sims Gran Turismo en Forza.

Toch kun je je afvragen of iedereen dat zo ziet. Codemasters misschien wel, of júist niet, getuige de geplande lanceringsdatum: precies één week voor die van Gran Turismo 7...

Grid Legends is vanaf 25 februari 2022 beschikbaar op PlayStation 4 en 5, Xbox One en Series X|S en pc (via Origin en Steam).

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel
Gamer.nl
Nieuws

Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel

Bethesda doet The Elder Scrolls 4: Oblivion morgen officieel uit de doeken.

Dat heeft de uitgever aangekondigd. De remaster wordt uit de doeken gedaan in een livestream van het bedrijf die te volgen is via YouTube en Twitch. De stream begint om 17.00 uur Nederlandse tijd. Verder heeft de uitgever nog niets over de remaster bekendgemaakt.

Dat Oblivion Remastered eraan komt, komt geenszins uit de lucht vallen. De afgelopen tijd gingen er al veel geruchten en lekten er verschillende screenshots. Een chatgesprek dat een X-gebruiker met Xbox Support had, wees er zelfs op dat de game vandaag uit zou komen. Dat blijkt nu in ieder geval niet te kloppen. Journalist Jeff Grubb gaf aan dat de game deze week zou uitkomen. Of dat zo is, is nog niet bekend. Over een eventuele releasedatum is nog niets bekend.

Volgens geruchten draait The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered op Unreal Engine 5. Zes elementen zouden op de schop gaan, namelijk 'stamina', 'sneak', 'archery', 'hit reaction', blocking' en de user interface. Verder zou het staminasysteem minder frustrerend zijn voor spelers, zodat mensen minder snel nauwelijks kunnen bewegen doordat de stamina op is, en de interface zou moderner en mooier zijn gemaakt.

Tot slot zouden er duidelijkere effecten zijn wanneer spelers of npc's worden geraakt tijdens gevechten. De remake wordt waarschijnlijk ontwikkeld door Virtuos, dat ook aan de remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater werkt.

Het spel komt voor zover bekend uit op Xbox Series X en S, PlayStation 5 en pc.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht
Gamer.nl
Nieuws

Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht

Allerlei facetten van de game zijn verbeterd

Afgelopen week is een forse 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht door Hexworks.

Met de update worden er grote wijzigingen doorgevoerd aan de in 2023 uitkomen actie-rpg. Zo wordt geboekte progressie in de online-co-op nu door beide spelers gedeeld en is er een Friend Pass-systeem, waardoor een tweede speler mee kan doen zonder dat diegene de game heeft gekocht.

Ook zijn er diverse verbeteringen aangebracht aan de gevechten en het rondbewegen in de spelwereld, waardoor de gameplay beter aanvoelt. Aanvallen en ontwijkmanoeuvres voelen sneller en is er nu een knop waarmee gesprongen kan worden. Wanneer wapens vijanden raken, is de impact ook beter voelbaar, en de user interface is op de schop gegaan om het simpeler en duidelijker te maken. De tutorial is ook verbeterd.

Er wordt al geruime tijd gewerkt aan een vervolg op Lords of the Fallen, die voor zover bekend in 2026 moet verschijnen. Het origineel kan nu met fikse korting worden aangeschaft op pc, PS5 en Xbox Series-consoles.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!