Grid Legends brengt popcornracen terug in het vizier
Nieuws

Grid Legends brengt popcornracen terug in het vizier

Met de term ‘simcade’ heb ik als racegameliefhebber nogal moeite. Vooral als noemer voor Gran Turismo en Forza Motorsport, die ik liever het label ‘semi-simulaties’ geef dan een samensmelting van arcaderacen in een realistische setting. Simcade lijkt echter juist wél het label dat we op Grid Legends kunnen plakken.

Met de recente mega-overnames door én van Codemasters - zowel de acquisitie van Slightly Mad Studios als de inlijving door EA - zou je haast vergeten waar het Britse gamebedrijf ook alweer écht om bekendstaat: racegames maken. Wie de Formule 1-games van het afgelopen decennium gemist heeft en de handen niet graag vies maakt aan virtueel rallyrijden, zal allicht Race Driver: Grid nog wel kennen. Met de nadruk op actie, toegankelijk rijgedrag en de mogelijkheid om terug te spoelen na een stuurfoutje of botsing, blies die game in 2008 nieuw leven in de arcadekant van het spectrum der racegenres.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Maar ondanks –drie opvolgers wist de reeks die koppositie niet echt te consolideren. Grid 2 miste een boel mogelijkheden ten opzichte van het origineel. Grid Autosport verscheen zeer slecht getimed alleen op oude spelcomputers na een halfjaar sinds de release van de nieuwe generatie. En de editie uit 2019 (simpelweg Grid genoemd) was achterhaald en irritant om te spelen, vooral door hypergevoelig rijgedrag op kerbstones in de bochten. Jammer, want menig (casual) autoliefhebber had vast wel weer zin in racen met een hoog popcorngehalte.

Fouten herstellen

Met Grid Legends wil Codemasters dan ook een hoop goedmaken. In een presentatie aan de media benadrukt de hoofdontwikkelaar zelfs dat fouten uit eerdere delen zijn hersteld, inclusief het irritant overgevoelige rijgedrag van twee jaar geleden. Ook de omissie van diverse speltypes wordt goedgemaakt. Naast rechttoe rechtaan races zijn er ook (vaak chaotische) variaties met onder meer elektrische bolides en meerdere autoklassen in dezelfde wedstrijd, evenals de terugkeer van het vroeger geliefde drift-discipline.

©GMRimport

Datzelfde geldt voor circuits. Het gros van de bekende locaties uit eerdere delen zit ook in Grid Legends, variërend van Japanse fantasiebanen tot de Red Bull Ring. Nieuwe banen zijn er amper, al worden we wel verblijd met verschillende (hetzij niet dynamische) weersomstandigheden en avondraces. Nog bonter is de mix van raceauto’s, die uiteenloopt van allerlei GT-racers tot racetrucks en van klassieke én hypermoderne prototypes tot (oude) Formule 1-auto’s.

De game husselt al die elementen door elkaar in een carrière bestaand uit 250 (!) events. Wie van meer narratief houdt, kan ook terecht bij Driven To Glory, een acht tot tien uur durend racedrama dat Codemasters zelf vergelijkt met Netflix’ serie Drive To Survive. Over popcorn gesproken.

Fouten uit eerdere delen zouden zijn hersteld, inclusief het irritant overgevoelige rijgedrag van twee jaar geleden.

-

Controle verliezen

Hoewel we daar nog niet van kunnen proeven in de preview-build, geldt dat wel voor een handvol samengestelde én naar eigen smaak in te stellen events. Daarin valt vooral op dat het rijgedrag ook in de nieuwste Grid aan de losse kant is: je krijgt net voldoende audiovisuele en haptische feedback om met zelfverzekerdheid goed gas te geven, maar geregeld voelt het tevens alsof je elk moment de controle kunt verliezen. Dat gebeurt ook daadwerkelijk bij een tikje van een overijverige AI-tegenstander (maximaal 21 in dezelfde race). Hoe dat eraan toegaat als je tegen andere mensen racet, moet nog blijken. Codemasters belooft in elk geval cross-platform multiplayer waarmee je op elk moment een andere auto in iemands race onder je hoede kunt nemen.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

In elk geval staat Grid Legends, net als de allereerste editie, garant voor een boel actie en sensatie. Circuits worden consequent vergezeld door volgepakte tribunes, vuurwerk (zelfs als je in je eentje tijdritten afwerkt), dramatisch commentaar en dito muziek. Met elektrische raceauto’s kun je aanspraak maken op boosts en in races met trucks zijn er zelfs ramps op de baan te vinden. Nog niet gek genoeg? Houd ook rekening met AI-tegenstanders die plots crashen, zelfs op de meest onlogische plekken. Of het feit dat rubber-banding net iets te opvallend wordt wanneer ze je uitgerekend in de laatste bochten bijna weten in te halen. Wat dat betreft zit Grid Legends zowat dichter tegen een funracer als Mario Kart aan, dan de semi-sims Gran Turismo en Forza.

Toch kun je je afvragen of iedereen dat zo ziet. Codemasters misschien wel, of júist niet, getuige de geplande lanceringsdatum: precies één week voor die van Gran Turismo 7...

Grid Legends is vanaf 25 februari 2022 beschikbaar op PlayStation 4 en 5, Xbox One en Series X|S en pc (via Origin en Steam).

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Slitterhead van Silent Hill-bedenker heeft een demo
Nieuws

Slitterhead van Silent Hill-bedenker heeft een demo

Op Steam, Epic Games Store, PS5, PS4 en Xbox Series

Er is een demo uitgekomen van horrorgame Slitterhead, het nieuwste wapenfeit van Silent Hill-maker Keiichiro Toyama.

De demo is beschikbaar op Steam, Epic Games Store, PlayStation 5, PlayStation 4 en Xbox Series X en S. Geboekte progressie kan meegenomen worden naar de volledige game. Daarbij kan de pc-versie van de game tijdelijk met 30 procent korting worden aangeschaft.

Het eerder dit najaar uitgekomen Slitterhead is een psychologische horrorgame en speelt zich af op de straten van Kowlong, waarin spelers als de Hyoki - een entiteit die geen herinneringen of fysieke vorm heeft - monsterlijke wezens genaamd Slitterheads moet vernietigen. Deze Slitterheads vermommen zichzelf als mensen.

Slitterhead is ontwikkeld door Bokeh Game Studio, dat werd opgericht door Keiichiro Toyama, de maker van franchises als Silent Hill, en Junya Okura, de maker van Gravity Rush. Hieronder kan een eerder verschenen trailer van de game worden bekeken.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Dungeons and Dragons: Dark Alliance-servers gaan offline
Nieuws

Dungeons and Dragons: Dark Alliance-servers gaan offline

De game wordt in februari 2025 ook uit de verkoop gehaald

De servers van Dungeons and Dragons: Dark Alliance gaan in februari 2025 voorgoed offline en de game wordt uit de verkoop gehaald.

Dat werd via Steam aangekondigd. "We sluiten de Dark Alliance-servers op 24 februari 2025. Vanaf die dag kan de game niet meer gekocht worden. De singleplayermodus van de game en alle dlc kan nog wel offline gespeeld worden door iedereen die het heeft gekocht.

Dungeons and Dragons: Dark Alliance is een in 2021 op pc en consoles verschenen actie-rpg. De game speelt zich af in het universum van Dungeons and Dragons en biedt spelers de keuze uit vier speelbare helden. De game kan nu nog volledig in online co-op worden doorlopen, maar die optie verdwijnt volgend jaar dus.

Dungeons and Dragons: Dark Alliance is een spirituele opvolger van Baldur's Gate: Dark Alliance, dat in 2001 voor PlayStation 2 en Xbox verscheen. Dark Alliance werd vervolgens overgezet naar GameCube en Game Boy Advance.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!