Grid Legends brengt popcornracen terug in het vizier
Nieuws

Grid Legends brengt popcornracen terug in het vizier

Met de term ‘simcade’ heb ik als racegameliefhebber nogal moeite. Vooral als noemer voor Gran Turismo en Forza Motorsport, die ik liever het label ‘semi-simulaties’ geef dan een samensmelting van arcaderacen in een realistische setting. Simcade lijkt echter juist wél het label dat we op Grid Legends kunnen plakken.

Met de recente mega-overnames door én van Codemasters - zowel de acquisitie van Slightly Mad Studios als de inlijving door EA - zou je haast vergeten waar het Britse gamebedrijf ook alweer écht om bekendstaat: racegames maken. Wie de Formule 1-games van het afgelopen decennium gemist heeft en de handen niet graag vies maakt aan virtueel rallyrijden, zal allicht Race Driver: Grid nog wel kennen. Met de nadruk op actie, toegankelijk rijgedrag en de mogelijkheid om terug te spoelen na een stuurfoutje of botsing, blies die game in 2008 nieuw leven in de arcadekant van het spectrum der racegenres.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Maar ondanks –drie opvolgers wist de reeks die koppositie niet echt te consolideren. Grid 2 miste een boel mogelijkheden ten opzichte van het origineel. Grid Autosport verscheen zeer slecht getimed alleen op oude spelcomputers na een halfjaar sinds de release van de nieuwe generatie. En de editie uit 2019 (simpelweg Grid genoemd) was achterhaald en irritant om te spelen, vooral door hypergevoelig rijgedrag op kerbstones in de bochten. Jammer, want menig (casual) autoliefhebber had vast wel weer zin in racen met een hoog popcorngehalte.

Fouten herstellen

Met Grid Legends wil Codemasters dan ook een hoop goedmaken. In een presentatie aan de media benadrukt de hoofdontwikkelaar zelfs dat fouten uit eerdere delen zijn hersteld, inclusief het irritant overgevoelige rijgedrag van twee jaar geleden. Ook de omissie van diverse speltypes wordt goedgemaakt. Naast rechttoe rechtaan races zijn er ook (vaak chaotische) variaties met onder meer elektrische bolides en meerdere autoklassen in dezelfde wedstrijd, evenals de terugkeer van het vroeger geliefde drift-discipline.

©GMRimport

Datzelfde geldt voor circuits. Het gros van de bekende locaties uit eerdere delen zit ook in Grid Legends, variërend van Japanse fantasiebanen tot de Red Bull Ring. Nieuwe banen zijn er amper, al worden we wel verblijd met verschillende (hetzij niet dynamische) weersomstandigheden en avondraces. Nog bonter is de mix van raceauto’s, die uiteenloopt van allerlei GT-racers tot racetrucks en van klassieke én hypermoderne prototypes tot (oude) Formule 1-auto’s.

De game husselt al die elementen door elkaar in een carrière bestaand uit 250 (!) events. Wie van meer narratief houdt, kan ook terecht bij Driven To Glory, een acht tot tien uur durend racedrama dat Codemasters zelf vergelijkt met Netflix’ serie Drive To Survive. Over popcorn gesproken.

Fouten uit eerdere delen zouden zijn hersteld, inclusief het irritant overgevoelige rijgedrag van twee jaar geleden.

-

Controle verliezen

Hoewel we daar nog niet van kunnen proeven in de preview-build, geldt dat wel voor een handvol samengestelde én naar eigen smaak in te stellen events. Daarin valt vooral op dat het rijgedrag ook in de nieuwste Grid aan de losse kant is: je krijgt net voldoende audiovisuele en haptische feedback om met zelfverzekerdheid goed gas te geven, maar geregeld voelt het tevens alsof je elk moment de controle kunt verliezen. Dat gebeurt ook daadwerkelijk bij een tikje van een overijverige AI-tegenstander (maximaal 21 in dezelfde race). Hoe dat eraan toegaat als je tegen andere mensen racet, moet nog blijken. Codemasters belooft in elk geval cross-platform multiplayer waarmee je op elk moment een andere auto in iemands race onder je hoede kunt nemen.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

In elk geval staat Grid Legends, net als de allereerste editie, garant voor een boel actie en sensatie. Circuits worden consequent vergezeld door volgepakte tribunes, vuurwerk (zelfs als je in je eentje tijdritten afwerkt), dramatisch commentaar en dito muziek. Met elektrische raceauto’s kun je aanspraak maken op boosts en in races met trucks zijn er zelfs ramps op de baan te vinden. Nog niet gek genoeg? Houd ook rekening met AI-tegenstanders die plots crashen, zelfs op de meest onlogische plekken. Of het feit dat rubber-banding net iets te opvallend wordt wanneer ze je uitgerekend in de laatste bochten bijna weten in te halen. Wat dat betreft zit Grid Legends zowat dichter tegen een funracer als Mario Kart aan, dan de semi-sims Gran Turismo en Forza.

Toch kun je je afvragen of iedereen dat zo ziet. Codemasters misschien wel, of júist niet, getuige de geplande lanceringsdatum: precies één week voor die van Gran Turismo 7...

Grid Legends is vanaf 25 februari 2022 beschikbaar op PlayStation 4 en 5, Xbox One en Series X|S en pc (via Origin en Steam).

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!