Glitches in GoldenEye 007 zaten volgens studio ook al in origineel
De glitches en prestatieproblemen die spelers van de Switch- en Xbox-versies van GoldenEye 007 ervaren, zaten volgens de studio verantwoordelijk voor de overzetting ook al in de oorspronkelijke versie van de game.
Sinds vandaag is GoldenEye 007 speelbaar via de Switch en Xbox-consoles. Sindsdien laten sommige spelers en journalisten zich negatief uit over de overzetting van de klassieke N64-game - zo zouden er allerlei glitches en prestatieproblemen aanwezig zijn.
Zo liet Digital Foundry's John Linneman via social media weten dat hij veel "vreemde" dingen opmerkte in de Xbox-versie, zoals naden tussen de textures en wiebelende pixels. Ook Switch-gamers klagen over problemen, waaronder de framerate van 30 fps.
Code Mystics Inc., de studio die heeft geholpen met de overzetting, laat weten dat de meeste problemen al in de oorspronkelijke code van de game zaten. "Dat is een neveneffect va simulatie: het neemt een paar grafische problemen uit het origineel mee."
Op een andere klacht gerelateerd aan de Xbox-overzetting reageert Code Mystics met dat de problemen "authentiek" zijn, "geen probleem met de emulatie. Het is simpelweg makkelijker om te zien in HD. De glitches zijn gedurende ontwikkeling naast de N64-game gelegd. Daar zijn ze ook zichtbaar, maar dan waziger."
GoldenEye 007 is nu beschikbaar op Switch en Xbox-consoles. Op Nintendo Switch kunnen alleen mensen met een Nintendo Switch Online-abonnement en uitbreidingspakket GoldenEye 007 spelen. De game verschijnt namelijk op de Nintendo 64-app. Op Xbox-consoles kunnen mensen met een Game Pass-abonnement aan de slag met de shooter. Ook mensen die Rare Replay hebben kunnen het spel kosteloos downloaden.
De Switch- en Xbox-versies van de heruitgave verschillen van elkaar. GoldenEye 007 via Switch Online is een overzetting van de N64-games zonder extra toeters of bellen, maar met een online multiplayer voor maximaal vier spelers. De Xbox Game Pass-versie wordt opgepoetst en heeft een 4k-resolutie, verbeterde framerate en achievements, maar alleen lokale multiplayer. Ook is de besturing geschikt gemaakt voor twee analoge sticks.
GoldenEye 007 verscheen in 1997 op de Nintendo 64 en is gebaseerd op de James Bond-film GoldenEye. De game stond bekend om de voor die tijd realistische schietactie. Naast een campagne bevatte het spel ook een lokale multiplayermodus voor vier spelers, die gretig aftrek vond.