Ghost Recon: Frontline geeft een kleine twist aan het battle royale-genre
In een gamelandschap dat verzadigd lijkt van de battle royale-games besluit Ubisoft Boekarest toch zijn duit in het zakje te doen met Ghost Recon: Frontline. Gamer.nl was aanwezig bij een evenement rondom de game en sprak met game design director Alexandru Rais. Uit dat gesprek blijkt dat Frontline het wiel niet opnieuw wil uitvinden, maar wel een unieke mix aan gameplayelementen probeert te creëren.
In Ghost Recon: Frontline zijn honderd spelers onafhankelijke opdrachtnemers (‘contractors’) die naar een eiland van 4 bij 4 kilometer afreizen. Daar strijden ze tegen andere spelers om informatie te verzamelen en ontrafelen ze na verloop van tijd mogelijk zelfs een complot. Dit gebeurt in groepen bestaande uit drie contractors, elk met een eigen klasse (tenzij je bijvoorbeeld met drie scherpschutters wilt rondlopen) en een eigen arsenaal aan wapens en tactische gereedschappen.
Het doel van elk potje in vlaggenschipmodus Expedition is dat je samen met jouw team drie stukken informatie vindt, waarna je om een ‘extraction’ kunt vragen en ontsnapt van het eiland. Het gaat in Frontline dus niet om het vermoorden van zoveel mogelijk tegenstanders in een immer krimpende ring. Sterker nog: mocht een potje niet helemaal naar wens verlopen en lukt het maar niet om anderen om te brengen en zelf informatie te vinden, dan kun je die doelstelling links laten liggen en proberen om andermans extraction te stelen door op het juiste moment toe te slaan. Een kleine, tactische twist.
©GMRimport
Vrije vorm
Game design director Alexandru Rais benadrukt tijdens ons gesprek dat de gameplayinsteek van Frontline ‘freeform’ is: “We willen spelers tot aan het einde van een potje keuzes laten maken en verschillende opties geven om toch als winnaar uit de bus te komen, zelfs als het aan het begin niet goed gaat.” Een van die manieren is dus het kunnen stelen van andermans informatie én extraction, want bij beiden gaan alle toeters en bellen af om spelers in de omgeving erop attent te maken dat een ander groepje spelers iets aan het doen is. Dat zagen we eerder ook al in bijvoorbeeld Battlefield 5: Firestorm.
“Het verzamelen van de informatie gaat niet van het een op het andere moment, dus je zult jezelf en je teamgenoten moeten beschermen terwijl je informatie verzamelt. Als je daarmee bezig bent, zullen andere spelers jouw locatie te zien krijgen, maar je kunt wel blijven rondlopen en schieten terwijl je dat doet”, aldus Rais. Die stukken informatie liggen volgens Rais “semi-willekeurig” over het eiland verspreid, met ook een hoop “vaste plekken”. Je moet de drie biomen en pakweg twintig herkenningspunten (zoals een vuurtoren) dus goed verkennen om ze te vinden. Al is er ook een ándere optie…
©GMRimport
Ondervragen
Het is niet de bedoeling dat elk team als een kip zonder kop op zoek gaat naar intel en andere teams negeert. De handelingen van andere teams wijzen mogelijk op de locatie van intel, al kun je ook iets directer te werk gaan en spelers zelf ondervragen. Dit komt niet aan bod in de officiële presentatie, maar Rais is er zeker enthousiast over: “Als je een vijand neerschiet en hij nog even levend op de grond ligt, kun je naar hem toe om hem te ondervragen. Zo kun je de locatie van zijn teamgenoten ontrafelen, maar ook hints krijgen over de locaties van intel.”
Zo zijn er allerlei kleine handelingen die een potje Expedition tot een goed einde kunnen brengen. Je kunt er ook voor kiezen om andere teams te dwarsbomen door bijvoorbeeld de motor van hun auto uit te schakelen, ze al sluipend achterna te zitten om informatie te verkrijgen, of zogenaamde TAC Support en vaardigheden in te zetten. Over die vaardigheden is nog weinig bekend, behalve dat je één actieve en twee passieve vaardigheden krijgt, en dat ze verschillen per klasse. Vooralsnog zitten er alleen een Assault-, Support- en Scout-klasse in de game. Ubisoft Boekarest wil dat aanbod uitbreiden via seizoensupdates.
Los van elkaar klinken de ingrediënten van Frontline misschien niet als de meest originele ideeën, maar het is vooral de combinatie en het daaruit voortvloeiende eindresultaat dat spelers naar Frontline moet lokken
-
Van onderen!
Interessanter is de TAC Support, want in Frontline kun je het slagveld zelf vorm geven met gadgets (waar verder nog weinig over bekend is). Via TAC Support kun je allerlei objecten naar beneden laten vallen. Het meest opvallende is tot nu toe een snipertoren, waarmee je natuurlijk een handig uitkijkpunt creëert, maar ook zelf de aandacht op je richt. De Support-klasse kan ook nog turrets, allerlei dekkingsobjecten en bruikbare spullen als ammunitie en pantserplaten (nog zo’n typisch battle royale-ingrediënt) oproepen.
Dat betekent echter niet dat dit een soort Fortnite-light moet worden; je kunt niet ongelimiteerd bouwen en ook wat betreft toon lijkt Frontline een stuk serieuzer. Rais: “We gaan voor een balans in tonaliteit. We willen dat de game gegrond is en dus niet extreem gek, maar er is ruimte voor luchthartige momenten.” Een voorbeeld hiervan heeft Rais al klaarstaan: “Mijn favoriete plek op het eiland is een soort dinopark. Men vond fossielen en bouwde daar een park omheen, met een wat luchtigere vormgeving tot gevolg.”
©GMRimport
Het begin
Los van elkaar klinken de ingrediënten van Frontline misschien niet als de meest originele ideeën, maar het is vooral de combinatie en het daaruit voortvloeiende eindresultaat dat spelers naar Frontline moet lokken, aldus Rais. Of die combinatie daadwerkelijk interessant blijft is nog maar de vraag. In ieder geval ziet het schieten (in eerste persoon) er ouderwets goed uit, maar we hebben nog te weinig daadwerkelijke gameplay gezien om te kunnen voorspellen of Frontline tegen de groten in het genre zoals Warzone kan opboksen. Daarbij houdt Ubisoft nog wat dingetjes achter de hand. Zo is er ook een Control-gameplaymodus, waarbij twee teams van negen spelers tegen elkaar vechten voor de controle van bepaalde gebieden, en moeten er later meer modi bijkomen.
De manier waarop Frontline ontwikkeld wordt belooft in ieder geval veel goeds, want Ubisoft Boekarest wil dat vanaf nu samen met de spelers doen. “We beginnen bij de Expedition-modus, het balanceren en bijstellen van de wapens en het goed laten voelen van de spelerscontrole”, aldus Rais. Stap één in dit traject is een pc-test die al op 14 oktober in Europa begint en duurt tot 21 oktober. Feedback van spelers zal vervolgens tot nieuwe aanpassingen leiden en bepalen wat er in de toekomst aan Frontline wordt toegevoegd.
Ghost Recon: Frontline krijgt op 14 oktober een pc-test, exclusief in Europa, en moet later ook op consoles speelbaar worden. Er is nog geen releasedatum bekend.