Forza Horizon 5 gebruikt raytracing voor gameaudio
Forza Horizon 5 maakt gebruik van raytracing om de gameaudio realistischer te laten klinken.
Raytracing wordt normaliter vooral voor realistischere graphics gebruikt - met de relatief nieuwe technologie weerkaatst realistischer op oppervlakten. In een nieuwe video van Forza Horizon 5-ontwikkelaar Playground Games legt hoofd audiodesigner Fraser Strachan echter uit dat de techniek in de aankomende racegame ook de audio verbetert.
In de video vraagt de presentatrice of raytracing ook invloed heeft op de audio in de game. "Ja, dat heeft het. We gebruiken raytracing in heel de spelwereld. We sturen raytraces uit om muren, gebouwen en plafonds waar te nemen, vergelijkbaar met echolocatie." De volledige quote is in de zesentwintigste minuut van onderstaande video te horen.
Microsoft noemt de audioversie van raytracing zelf 'Project Acoustics'. Het houdt in feite in dat raytracing gebruikt wordt om oppervlakten in de spelwereld te detecteren en op een realistische manier geluid te laten weerkaatsen. Dit moet de akoestiek van ruimtes en gebieden realistischer laten klinken.
Forza Horizon 5 werd vorige maand tijdens de E3-presentatie van Microsoft onthuld en speelt zich – zoals eerdere geruchten al deden vermoeden – in Mexico af. De spelwereld moet de grootste in de franchise tot nu toe worden. De racegame komt op 9 november naar Xbox Series X en S, Xbox One, pc en Game Pass.