Fifa 23 wordt bepaald door de details
Nieuws

Fifa 23 wordt bepaald door de details

De afgelopen weken bracht EA druppelsgewijs meer informatie over Fifa 23 naar buiten. Inmiddels hebben we zelf ook al wat wedstrijden in de virtuele benen, waardoor we alle aankondigingen over de nieuwe voetbalgame wat beter in perspectief kunnen plaatsen. Daaruit blijkt dat Fifa 23 het vooral van de details moet hebben.

EA grijpt zelf de headlines met nog meer aandacht voor het vrouwenvoetbal, dankzij vrouwelijke animaties en de toevoeging van de eerste vrouwenclubcompetities. Wat gameplay betreft heeft het bedrijf het onder andere over het nieuwe ‘Power Shot’ en opnieuw ontworpen dode spelmomenten. Ook wordt er veel nadruk gelegd op het verder uitgewerkte HyperMotion, een combinatie van technologieën die voor natuurlijkere animaties moet zorgen. Toch zijn dit niet de gameplayvernieuwingen waar wij gelijk warm voor lopen.

©GMRimport

HyperMotion 

HyperMotion zorgt net als vorig jaar bij vlagen voor beeldschone acties waarin alles klopt, maar die momenten zijn nog altijd op een hand te tellen. Veel vaker nog klikken animaties wat hard in elkaar. We zien nog regelmatig ‘schaatsende’ spelers of benen die een rare hoek maken om maar richting de bal te kunnen. EA slaagt er maar niet in om daar eens en voor altijd een oplossing voor te vinden.

De vernieuwde dode spelmomenten geven wat meer visuele cues over de baan van de bal bij een corner of vrije trap, maar eerlijk gezegd bakte ik er daardoor juist niks meer van. In de vorige Fifa had je net zoveel controle, alleen ging alles meer op gevoel en dat ging mij wel prima af. Wellicht is het een kwestie van gewenning. Wel leuk: tijdens penalty’s moet je nu zelf je schot timen en dat wordt bij beslissende penalty’s steeds lastiger gemaakt. Ook de ‘muurligger’ heeft eindelijk zijn weg naar Fifa gevonden, al lijkt die hype op de echte voetbalvelden alweer een beetje overgewaaid.

©GMRimport

Meer arcade, minder sensatie 

De Power Shot vond ik nog niet bepaald een aanwinst. Dat het überhaupt aanwezig is, geeft mij een ontzettend arcadeachtig gevoel. De camera zoomt bovendien dramatisch in tijdens een Power Shot, alsof je ieder moment Inazuma Eleven-achtige vuurballen en flikflakken mag verwachten. Lauw is dan ook de reactie als van een vlammend schot nauwelijks sprake is. De Power Shot is dan ook zeker geen garantie voor een doelpunt en dat is dan weer juist goed. Maar waarom zit het er dan in? Was Fifa nog niet spectaculair genoeg?

Toeval of niet, op andere vlakken voelt Fifa 23 iets mínder overdadig. Wedstrijden met acht goals slaan meestal nergens op, de recente Johan Cruijffschaal even buiten beschouwing gelaten. Zulke exorbitante uitslagen komen tot nu toe wat minder voor in Fifa 23 en dat lijkt door een combinatie van factoren te komen, die vooral te maken hebben met de defensieve kant van het spel.

Spelers blokkeren bijvoorbeeld op een meer natuurlijke manier automatisch de bal als deze in de buurt is. Ook tackles lijken wat contextgevoeliger, terwijl je ook nauwkeuriger kunt meelopen met de bal (jockeying). Bovendien is de manier waarop spelers sprinten aangepast. Spelers als Mbappé of Mané zijn explosief en kunnen razendsnel wegsprinten met de bal. Voorheen had je het dan voor het nakijken, maar daar staat nu tegenover dat lange spelers, zoals Virgil van Dijk, met hun enorme benen een inhaalrace kunnen inzetten om toch een doelpunt te voorkomen.

Deze mix van ogenschijnlijk kleine en subtiele aanpassingen zorgt voor een beter gebalanceerd wedstrijdbeeld en dus ook een realistischer scoreverloop. Tenminste, in deze (nog erg) vroege versie. De ervaring leert ons dat de balans in Fifa delicaat is. Als EA richting de release van Fifa 23 nog een beetje aan de knoppen draait, kan de ervaring straks heel anders zijn. Pin ons er dus nog niet op vast, maar de balans is wat ons betreft zeker een stap(je) in de goede richting. 

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Presentatie laat er geen gras over groeien 

Verder valt de algehele presentatie van de wedstrijd positief op. Het gras oogt een stuk realistischer; de kleur, lengte en dichtheid ervan lijken meer op een echte grasmat en minder op een biljartlaken. EA heeft op dit vlak echt stappen gezet. Op het ‘dikkere’ gras zie je ook duidelijker schade ontstaan door slidings. Die plekken blijven de rest van de wedstrijd zichtbaar. Maak je er dus een flinke schoppartij van, dan zie je dat ook terug op het veld.

Op gebied van presentatie heeft EA altijd al behoorlijk oog voor detail gehad, en dat is in Fifa 23 niet anders. Zo zijn de doelnetten voor het eerst echte 3D-netten in plaats van platte textures en matchet het geluid van het publiek beter met wat er op de tribune gebeurt, waardoor je fans echt ziet zingen en feesten. n de spreekkoren van het publiek beter met wat er op de tribune gebeurt . Ook op dit vlak zet EA wel degelijk weer wat stappen.

Grote, disruptieve vernieuwingen hoef je ook de komende jaargang niet te verwachten, maar stil zit EA ook niet. Het schaaft net als ieder jaar braaf bij aan de bestaande formule, waarbij soms sensatie (Power Shot) en soms realisme (animaties bij verdedigen) het wint. Het zal ons benieuwen waar de weegschaal straks in de definitieve versie naar uitslaat.

Fifa 23 is vanaf 30 september beschikbaar voor PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X|S, Google Stadia, pc en Nintendo Switch. Op de huidige generatie consoles, Stadia en pc zijn alle vernieuwingen te vinden, op de vorige generatie slechts een deel en in de versie voor Switch (‘Legacy Edition’) zitten geen vernieuwingen. Wij speelden Fifa 23 op de PlayStation 5.  

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Voormalige Call of Duty-makers werken aan Kickboxer-game
Nieuws

Voormalige Call of Duty-makers werken aan Kickboxer-game

Het is niet bekend of de gelijkenis van Jean-Claude Van Damme in de game zit

Force Multiplier Studios, een ontwikkelaar bestaande uit mensen die aan Call of Duty en Borderlands hebben gewerkt, werkt aan een game gebaseerd op de Kickboxer-filmfranchise.

Dat valt op IGN te lezen. De studio werkt samen met Dimitri Logothetis en Rob Kickman, het duo achter de twee meest recentelijk uitgekomen Kickboxer-films. De game bevindt zich nog maar in een vroeg stadium, maar moet "het rijke narratief van Kickboxer met kinetische martial arts-actie combineren". Daarbij kunnen spelers "iconische personages en locaties uit de franchise" verwachten. Veel meer details zijn er nog niet.

De eerste Kickboxer-film verscheen in 1989. Jean-Claude Van Damme speelde de hoofdrol. Er verschenen vier vervolgen. in de jaren negentig. In 2016 werd de franchise nieuw leven in geblazen met Kickboxer: Vengeance, waarin Van Damme naast Dave Bautista schitterde, gevolgd door Kickboxer: Retaliation in 2018. Aankomend voorjaar moet een nieuw deel, Kickboxer: Armageddon, worden opgenomen.

De ontwikkelaar gaf niet prijs of spelers de gelijkenis van Jean-Claude Van Damme in de game kunnen verwachten. "We zijn allemaal gigantische fans van de Kickboxer-films, en we hebben licenties voor vele personages en gelijkenissen uit het Kickboxer-universum. We zullen later in het jaar veel meer informatie delen."

Force Multiplier Studios is een relatief nieuwe ontwikkelaar opgericht door Jeremy Breslau, Brent Friedman en Charnjit Bansi, die onder andere aan franchises als Call of Duty, Borderlands, Tomb Raider en Halo hebben gewerkt. Eerder bracht de studio al de shooter Karnivus: Rooftop Rumble uit binnen Fortnite.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Eerder aangekondigde Age of Empires 3: Definitive Edition-dlc geannuleerd
Nieuws

Eerder aangekondigde Age of Empires 3: Definitive Edition-dlc geannuleerd

De aankondiging van de dlc was volgens de ontwikkelaar te voorbarig

De ontwikkelaar van Age of Empires 3: Definitive Edition heeft de vorig jaar aangekondigde dlc voor de game geannuleerd.

Dat werd eerder deze week via de officiële website aangekondigd. De ontwikkelaar laat weten dat het om een moeilijk besluit gaat. Daarbij wordt gemeld dat de dlc werd aangekondigd voordat hij daadwerkelijk in ontwikkeling was, omdat men de franchise wilde vieren. "We weten nu dat die aankondiging voorbarig was."

"We weten dat dit een grote teleurstelling is en velen van jullie keken uit naar meer content. We hebben eind vorig jaar een patch voor de game uitgebracht, maar we begrijpen dat dit niet van het formaat was waar jullie op hoopten." Men benadrukt dat er geen dlc voor de game meer zal volgen, al blijven de servers wel beheerd worden.

Age of Empires 3: Definitive Edition is een moderne versie van de oorspronkelijke game uit 2005. Het spel verscheen in 2020 op pc en is ook verkrijgbaar via Game Pass. 

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!