Fifa 21 op PS5 en Xbox Series X en S is vooral makkelijk scoren
Reviews

Fifa 21 op PS5 en Xbox Series X en S is vooral makkelijk scoren

Fifa 21 was al speelbaar op de PlayStation 5 en Xbox Series X/S via backward compatibility, maar de ‘echte’ next-gen versie van Fifa 21 liet nog even op zich wachten. Inmiddels is de next-gen editie ook te koop (of als gratis upgrade beschikbaar als je Fifa 21 al had aangeschaft). Het is alleen de vraag waarom deze release überhaupt op zich heeft laten wachten.

Om meteen met de deur in huis te vallen: op gebied van gameplay is er niet of nauwelijks iets veranderd. Misschien dat de animaties nog net wat sneller berekend worden, en dus vloeiender ogen, maar dat liep eigenlijk op de vorige generatie consoles al gesmeerd. Keepers maakten op de PS5 een paar keer een onwaarschijnlijk mooie redding zoals we maar zelden zien, maar gingen nog veel vaker oliedom de fout in - zoals we gewend zijn.

De bal rolt nog weleens door een voet tijdens een schot en bij een tackle buigt een been dikwijls in een onnatuurlijke houding, alleen maar zodat de speler een bepaalde animatie af kan maken. Tot slot hebben snelle spelers nog altijd een enorm voordeel en vallen er gemiddeld per wedstrijd bijna net zoveel doelpunten als tijdens VVV – Ajax. Kortom: alle kritiek die we al hadden op Fifa 21 blijft fier overeind.

©GMRimport

Bloed, zweet en tranen

De vernieuwingen die er wél zijn, zijn dan ook relatief makkelijke punten om op te scoren. Zo ziet Fifa 21 er op de PS5 en Xbox Series X en S net wat mooier uit. De resolutie en framerate zijn hetzelfde als op een PS4 Pro of Xbox One X, maar tijdens herhalingen en rustmomenten is goed te zien dat spelers wat echter lijken. Vooral hun huid lijkt meer op echte huid. Na een uur spelen hebben sommige spelers een flinke rode kop van de inspanning en rolt er zichtbaar zweet over hun voorhoofden. Vergis je niet, negentig procent van alle spelers in de Eredivisie oogt nog steeds generiek, maar zelfs die spelers lijken nu meer op echte mensen – alleen niet op de echte spelers.

Het geluid in Fifa 21 op de next-gen consoles is wat voller en meer gedefinieerd, al moet je ook daarbij zoeken naar momenten dat het echt een verschil maakt. Wie op de PlayStation 5 met 3D audio speelt én zijn of haar oren goed spits, hoort bijvoorbeeld dat gejuich van het uitpubliek ook echt uit het uitvak komt. Maar probeer daar maar eens oor voor te hebben in het heetst van de strijd.

©GMRimport

©GMRimport

PS4 (links) vergeleken met PS5 (rechts)

Spelers juichen overigens ook uitbundiger. Zeker een late, beslissende goal wordt nu écht gevierd. De keeper, de coach, de wisselspelers; iedereen feest mee. Wie veel online speelt, zal daar echter weinig van mee krijgen. Bovendien vallen er in Fifa altijd zo exorbitant veel doelpunten, dat de magie van juichen snel verloren gaat.

Opvallender en zinvoller is de nieuwe ‘GameCam’, een cameraperspectief dat we al eerder bij PES zagen. Het schuine camerastandpunt heeft meer weg van een echte televisie-uitzending, en er wordt meer dynamisch in- en uitgezoomd dan bij de vertrouwde ‘broadcast’-camerastandpunten. Daar zitten een voordeel en een nadeel aan. Het voordeel is dat je echt meer van het veld ziet, en dus meer overzicht hebt. Het nadeel is dat je iets minder details ziet, wat soms onhandig is als je heel nauwkeurig wil dribbelen. Overigens zie je met de GameCam ook meer van de tribunes, waar wat meer gebeurt dan op de vorige generatie spelcomputers. Er wordt aan het begin van wedstrijden soms zelfs gebruikgemaakt van rookmachines en fakkels.

©GMRimport

Trillende handjes

Tot slot heb je op de PlayStation 5 profijt van de DualSense-controller. Of ja, is profijt wel het juiste woord? Trillingen moeten realistischer zijn en bij iedere pass of schot voel je inderdaad een tikje. Daarbuiten is het moeilijk te ontwaarden wat de trillingen precies moeten betekenen. Het leidt daardoor eigenlijk vooral af, vooral omdat de DualSense-controller door de overdosis aan kleine vibraties ook hoorbaar gaat tikken.

De adaptieve triggers worden gebruikt om vermoeidheid voelbaar te maken. Zodra een speler moe begint te worden, voel je weerstand in de triggers. Dit is een duidelijker signaal dan het driehoekje boven de hoofden van de spelers, maar het werkt nog niet helemaal optimaal. Als je bijvoorbeeld overschakelt naar een andere speler en de trigger nog ingedrukt hebt, voel je ‘m onwennig losschieten of juist plots weerstand geven. Het idee is leuk en we juichen toe dat EA met zo’n nieuwe functie experimenteert, maar dat is ook echt wat het op dit moment is: een experimentje.

Na een uur spelen hebben sommige spelers een flinke rode kop van de inspanning en rolt er zichtbaar zweet over hun voorhoofden.

-

Conclusie

Eigenlijk is Fifa 21 op de PS5 en Xbox Series X en S dus nóg meer in strijd met zichzelf. De kloof wordt met de vernieuwingen alleen maar groter: het publiek, de juichmomenten en zelfs de trillingen in de controller moeten een authentiek en realistisch gevoel geven, maar de gameplay blijft extreem arcade. De next-gen versie is een gemakkelijker upgrade waarbij EA het laaghangede fruit plukt. Het is duidelijk nog geen echte nieuwe stap voor de serie – al is het misschien ook wel onredelijk om dat uitgerekend in 2020 te verwachten.

Fifa 21 is nu verkrijgbaar voor PlayStation 5 en Xbox Series X/S. Voor deze update werd de game gespeeld op de PlayStation 5.

Lees meer reviews:

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Rockstar doet 'verbluffende dingen' met Grand Theft Auto 6
Nieuws

Rockstar doet 'verbluffende dingen' met Grand Theft Auto 6

De game staat gepland voor release in het najaar van 2025

Ontwikkelaars van Rockstar Games doen volgens een werknemer "verbluffende dingen" met Grand Theft Auto 6.

Eerder deze week werden de Golden Joystick Awards gehouden - waar Black Myth: Wuking de award voor game van het jaar won - en ook Rockstar viel in de prijzen. Grand Theft Auto 6 werd namelijk uitgeroepen tot meest gewilde game.

Een ontwikkelaar van Rockstar klom op het podium om de award in ontvangst te nemen, en liet daarbij het volgende weten: "Een ongelooflijk aantal mensen doen geweldige dingen met Grand Theft Auto 6, echt verbluffende dingen. Het is dan ook een eer om hier deze award namens iedereen in ontvangst te nemen."

Wat die verbluffende dingen precies inhoudt moet nog blijken, maar de eerste trailer toonde in ieder geval een levendige stad (in de vorm van Vice City, gebaseerd op Miami) met een hoop inwoners en dieren. Eerder lekten er al wel vroege beelden van de game, waarin te zien was dat spelers mogelijk ook bij relatief veel gebouwen naar binnen kunnen.

Het mag geen verrassing heten dat Grand Theft Auto 6 de award voor meest gewilde game game won - de franchise is zo goed als de grootste gamereeks die er bestaat en trekt vele miljoenen spelers aan. Het langverwachte zesde deel staat gepland voor release op PlayStation 5 en Xbox Series X en S in het najaar van 2025. Bekijk hier nogmaals de onthullingstrailer.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote The Rogue Prince of Persia-update nu beschikbaar
Nieuws

Grote The Rogue Prince of Persia-update nu beschikbaar

Vaarwel paarse prins

Ubisoft heeft de beloofde nieuwe update voor The Rogue Prince of Persia uitgebracht.

De update voor de Early Access-game werd eerder al aangekondigd en wordt gezien als een soort van 'relaunch'. De game heeft namelijk een geheel nieuw uiterlijk gekregen, waardoor het spel vooral warmere kleuren bevat en het hoofdpersonage geen paarse huidskleur meer heeft. Volgens ontwikkelaar Evil Empire pasten de oude kleuren niet goed bij de game, het genre en de setting.

De update heeft nog veel meer nieuwe content toegevoegd, waaronder nieuwe omgevingen, vijanden, bazen en een nieuw hoofdstuk van het verhaal. Verder zijn er diverse verbeteringen doorgevoerd, waaronder meerdere saveslots. Overigens hoeven mensen die de paarse look van de prins mooi vonden niet teleurgesteld te zijn: dit wordt op een later moment weer aan de game toegevoegd via een extra skin.

De Early Access-versie van The Rogue Prince of Persia verscheen afgelopen mei op Steam. Spelers kunnen snelle 2D-platformactie verwachten waarbij men keer op keer een weg baant door de hoofdstad met als doel Perzië te redden van een Hun-invasie. Spelers gebruiken acrobatische moves, zoals de mogelijkheid om over muren te rennen, om door de spelwereld te bewegen.

The Rogue Prince of Persia wordt zoals gezegd ontwikkeld door Evil Empire. Deze studio was na de release van Dead Cells verantwoordelijk voor de nieuwe content die sindsdien aan de game is toegevoegd.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!