Activision-overname geblokkeerd in Amerika
Nieuws

Activision-overname geblokkeerd in Amerika

De Amerikaanse Federal Trade Commission wil de overname van Activision Blizzard door Microsoft voorkomen en spant een rechtszaak aan.

Dat maakt de commissie bekend op diens website. De commissie is van mening dat de deal ervoor zou zorgen dat Microsoft de concurrentie kan onderdrukken op het gebied van consoles, hun snelgroeiende abonnementsservice en clouddiensten. Daar zouden consumenten de dupe van worden. De commissie is er daardoor van overtuigd dat de deal onwettelijk is.

"Microsoft heeft al laten zien dat het in staat is om games van andere rivalen weg te houden", zegt Holly Vedova, directeur van de FTC in een statement. Daarmee wijst ze op de eerdere acquisitie van ZeniMax Media, waarna alle Bethesda-games exclusief voor Xbox en pc werden. Volgens de commissie gaf Microsoft in het voortraject van die transactie tegenover Europese waakhonden aan dat Bethesda-games multiplatform zouden blijven. Dat bleek na het sluiten van de deal niet het geval. Daardoor is het vertrouwen afgebrokkeld.

"Vandaag proberen we te voorkomen dat Microsoft controle krijgt over een grote onafhankelijke studio en die gebruikt om de concurrentie te beschadigen." Een onafhankelijke rechter gaat de zaak nu beoordelen. Microsoft en Activision Blizzard gaven eerder al aan dat ze bereid zijn om de deal in de rechtszaal te verdedigen.

Microsoft kondigde eerder dit jaar aan dat het Activision Blizzard wil kopen voor 68,7 miljard dollar. Sindsdien wordt de deal door verschillende regeringsinstanties onderzocht. Dit om er voor te zorgen dat er bijvoorbeeld geen monopoliepositie ontstaat door de overname. De deal werd eerder al wel goedgekeurd in Brazilië en Saudi-Arabië. Bij de aankondiging van de deal gaf Microsoft al aan dat de aankoop mogelijk pas in juni 2023 wordt afgerond. Deze rechtszaak kan ervoor zorgen dat die datum niet wordt gehaald. 

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error