Far Cry 6 wil heel veel tegelijk
Nieuws

Far Cry 6 wil heel veel tegelijk

In de Far Cry-reeks heerst een despoot meestal over een (tropisch) gebied, waar de rebelse speler een stokje voor steekt. Dit met behulp van een gigantisch arsenaal aan wapens en een kleurrijke cast aan lokale medestrijders. Far Cry 6 houdt zich aan dit bewezen concept.

Wie de Far Cry-serie op de voet volgt, heeft meegemaakt hoe de franchise deel na deel haar vorm vond. Het origineel is ontwikkeld door Crytek en had al een vrij open karakter voor een shooter uit begin jaren 00: spelers kunnen in de jungle op verschillende manieren een missie benaderen, hoewel de binnenlocaties wel lineair zijn. Far Cry 2 is daarentegen écht een openwereldgame en vormt daarmee een blauwdruk voor de rest van de reeks. Vervolgens introduceerde Far Cry 3 een ander belangrijk, terugkerend element: de charismatische antagonist.

©GMRimport

Vaas Montenegro is een van de meest interessante schurken in de gamegeschiedenis en sowieso het beste personage dat ooit uit een Ubisoft-studio is gerold. De door Michael Mando geportretteerde slechterik zette een precedent voor de rest van de reeks. Sindsdien verwachten we een kwaadaardige onderdrukker van formaat in een Far Cry-game, op z’n minst een póging tot iemand die Vaas naar de kroon kan steken. Dat is Ubisoft tot op heden niet gelukt, maar mogelijk brengt acteur Giancarlo Esposito’s rol als Antón Castillo daar in Far Cry 6 verandering in. Als íemand in staat moet zijn om een vergelijkbare prestatie neer te zetten als Mando’s Vaas, dan is het Breaking Bad-personage Gus Fring toch wel?

Yara onder het juk

Het eerste uur van Far Cry 6 is dan ook vooral bedoeld om te laten zien hoe intens kwaadaardig Antón Castillo is. De dictator van het fictieve Yara, een land in het hart van de Caraïben, blijkt namelijk niets liever te doen dan zijn onderdanen genadeloos af te slachten in de straten van de hoofdstad Esparanza. Dani Rojas, de al dan niet vrouwelijke hoofdrolspeler van Far Cry 6, weet ternauwernood te ontsnappen van deze moordpartij. Vervolgens belandt ze alsnog in de klauwen van Castillo als ze met een boot denkt te ontsnappen.

©GMRimport

Ook nu blijkt weer hoe meedogenloos en niets ontziend Castillo is, als hij zelfs bereid lijkt te zijn om zijn in de boot aanwezige, bloedeigen zoon op te offeren voor… tja, wat eigenlijk? De despoot krijgt later in het spel vast nog wel wat diepte, maar aan het begin van Far Cry 6 is hij eerder een karikatuur van een schurk. Hij lijkt op een slechterik van ’actiefilms uit de jaren 90: zij die zonder te knipperen en zonder enige beweegreden, behalve om hun koelbloedigheid te demonstreren aan de kijker, dozijnen onschuldigen omleggen; een harteloze wreedaard die qua moraliteit geen grijs gebied aandoet, maar zich volledig in het zwarte bevindt. Juist in deze tijd, waarin de grenzen tussen antagonisten en protagonisten vervagen – niet alleen in films, maar zelfs in Far Cry 6-dlc Become the Villian – kun je je afvragen of dat nog indruk maakt.

Taaie tutorial

Wanneer de demonstratie van Castillo’s harteloosheid eenmaal voorbij is, doet Far Cry 6 alle functies, regels en systemen uit de doeken. Zo goed als alles wat tot de mogelijkheden behoorde in voorgaande delen is ook hier weer onderdeel van de beleving. Dani kan verschillende soorten kleding vinden die allerlei voordelen met zich meebrengen. Er kunnen nieuwe vaardigheden worden ontgrendeld, er is gezelschap van een selectie aan dieren die meevechten, allerlei soort vehikels kunnen bereden en aangepast worden en een keur aan wapens kunnen op talloze manieren zowel qua uiterlijk als werking veranderd worden. Alleen de wapenslijtage uit Far Cry 2 en de Arcademodus uit deel 5 hebben de ballotagecommissie niet gehaald, maar verder is dit een game die barst van de opties.

©GMRimport

Het kost dan ook wat tijd voordat alles is uitgelegd, de situatie uiteen is gezet en er een vrij uitgebreid gezelschap aan verzetsstrijders annex missiegevers is geïntroduceerd. Voor iemand die bekend is met de reeks of games in het algemeen is deze langdurige tutorial een taaie zit. Maar na een paar redelijk lineaire uren opent de game zich en is er eindelijk keuzevrijheid: er zijn talloze controlepunten te veroveren, vijandelijke basissen over te nemen, luchtafweergeschut te vernietigen en zijmissies te voltooien. Dan blijkt ook algauw dat Far Cry 6 zichzelf niet ál te serieus neemt. Want als we meerdere opdrachten doen voor een kemphaan zo groot als een kalf, waaronder het neerschieten van talloze rottweilers in een trainingskamp voor honden, is het lastig om dit nog als een guerrillasimulator te zien.

Serieus ridicuul

Bijna in de mate waarop Just Cause of latere delen van Saints Row hun eigen concept op de hak namen, lijkt Far Cry 6 soms een soort parodie op een openwereldgame. De missies met kemphaan Chicharrón, een rebels beest dat zichtbaar blij wordt elke keer als de speler met graffiti z’n naam op een hoge, zichtbare plek spuit, zijn daar het beste voorbeeld van, maar er is meer gekkigheid. Ook de ’Supremo’-wapens benaderen het ridicule. Deze rugzakken geven je een soort ultieme, tijdelijke kracht, zoals een ring van vuur waarmee je vijanden verbrandt, een EMP-puls of een barrage van raketten. Daarnaast zijn sommige personages duidelijk voer voor de lachspieren, zoals de veteraanvechter El Tigre, die zegt al sinds 1972 niet meer zijn ballen gevoeld te hebben.

©GMRimport

Far Cry 6 is daarmee veel tegelijk: met veel bloed en banaliteit wil het een geloofwaardige schurk neerzetten, terwijl de game niet lang daarna met kolderieke kippen de serieuze toon wil doorbreken. Het ene moment ontmoet Dani de doodernstige verzetsstrijder Clara die plechtig beweert dat “when tyranny is law, revolution is order”, het volgende moment breidt ze haar arsenaal uit met Chorizo, een kreupel hondje dat wieltjes in plaats van achterpoten heeft. De game uiterst gewelddadige schietactie en bloederige stealth kills, maar laat je ook vreedzaam vissen of een mak potje Domino spelen. Soms kijk je toe hoe een alligator het afgebeten been van een Yaraan naar je toebrengt en soms ben je een hondje aan het aaien. Far Cry 6 is een groot spel met vele facetten en het is duidelijk dat er een flink team aan gewerkt heeft. Misschien zat niet elk lid van dat team op dezelfde lijn van wat de kern van een Far Cry-game nou precies is.

Kleurrijk Yara

Ondanks de onevenwichtige stijl van Far Cry 6 waren er veel bijzondere momenten tijdens onze speelsessie. In een co-op-sessie met een concullega schoten we een rotswand aan stukken, waardoor er een enorme kei de weg oprolde. In een poging om de natuurwetten van deze enorme steen te testen, reden we onze jeep ertegenaan, die spontaan explodeerde. Toen we op zoek gingen naar het ’Legends of 67‘-kamp, moesten we een route volgen die aangegeven werd doormiddel van een reeks foto’s op Dani’s telefoon. De speurtocht leidde ons van een bijzonder standbeeld van een krab naar een verrassend uitdagende klauterpartij langs een idyllisch uitziende waterval, om uiteindelijk bij een in een rots uitgehouwen haai te belanden. De kleuren spatten van het beeld.

©GMRimport

Uiteindelijk moet Far Cry 6, net zoals z’n voorgangers, een flink pakket aan plezier bieden voor een groot scala aan verschillende soorten gamers. Het is duidelijk dat het zesde deel een kind van zijn voorgangers is, waardoor deze game een enorme - en peperdure - productie is geworden waarin een groot aantal ideeën en concepten verwerkt zijn. De vraag is of het er niet té veel zijn. Maar als Far Cry 6 onverhoopt tegen blijkt te vallen, dan heeft het in ieder geval niet aan de acteerprestaties van Giancarlo Esposito gelegen.

Far Cry 6 komt op 7 oktober naar PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One, Epic Games Store, Uplay en Google Stadia.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!