F1 22 is niet zo revolutionair als de echte sport
Gamer.nl
Nieuws

F1 22 is niet zo revolutionair als de echte sport

Al ver vóór de start van Formule 1-seizoen 2022 werd dit racejaar gekenmerkt door radicale reglementswijzigingen. Die zorgen nu voor een behoorlijk anders en bij vlagen vermakelijkere sport. De nieuwe, officiële game lijkt die filosofie bepaald niet te volgen.

Toegegeven: de officiële Formule 1-games die Codemasters sinds 2009 maakt, hebben de afgelopen vijf jaar een behoorlijk consistent niveau bereikt. Toegankelijk maar waarheidsgetrouw rijgedrag, alle rijders, teams en circuits én steeds een beetje meer content om raceliefhebbers nog meer te verwennen. Wispelturige bugs en een algemeen gebrek aan écht indrukwekkende graphics nemen we daarbij voor lief.

Je vraagt je dan ook vooral af waar deze reeks nog verder naartoe kan, zonder nóg meer de gebaande paden te volgen van de nu zieltogende Fifa-spellen - tegenwoordig allebei onder de vlag van Electronic Arts, nota bene. We mogen daarom misschien wel in onze handen knijpen dat er nog geen echte equivalent is van Fifa Ultimate Team. Of is zoiets bij uitstek wat de F1-reeks nodig zou hebben om echt 'fris' over te komen?

©GMRimport

Toeters en bellen

Zo'n soort gamechanger is in F1 22 in elk geval nergens echt te bekennen, noch in de presentatie door longtime gameregisseur Lee Mather van de Britse studio, noch in de previewversie die we daarna te spelen krijgen. Wat dan wel? Meer toeters en bellen op bestaande eigenschappen vooral. Zo is er de mogelijkheid om je carrière als teambaas bij één van de betere te stallen te beginnen, in plaats van onderaan die ladder. Of het feit dat je je avatar met serieuze vaardigheden achter het stuur nu ook een casual-outfit kunt aanmeten en zelfs diens huiskamer kunt inrichten. En, vooruit, adaptieve kunstmatige intelligentie, zodat computergestuurde tegenstanders zich aanpassen aan jouw niveau wanneer bepaalde circuits op de racekalender je toch niet zo goed liggen.

De meest opvallende aanvulling - die tevens eigenlijk geen enkele impact heeft op het daadwerkelijke racen met F1-auto's - is de mogelijkheid om ook met productieauto's van Aston Martin, Ferrari, McLaren en Mercedes de weg op te gaan. Dat hebben we helaas nog niet kunnen testen, al is het natuurlijk interessant om te zien in hoeverre 'Codies' hierbij leentjebuur heeft gespeeld bij de studio die verantwoordelijk is voor Grid. Verwacht daarnaast overigens geen opvolger voor het relatief indrukwekkende Braking Point uit de afgelopen game: voor de volgende verhalende stand neemt de studio twee jaar de tijd na F1 2021.

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Veelbesproken kwaal

Je kunt natuurlijk argumenteren dat de volledig nieuwe auto's voor het échte Formule 1-seizoen 2022 al nieuws genoeg zijn voor de game. Maar tijdens onze eerste rondjes op onder meer het gloednieuwe wegcircuit van Miami en het bekende asfalt van Silverstone, konden we qua rijgedrag weinig ontdekken dat echt nieuw en revolutionair aanvoelt. F1 22 rijdt tot dusver zeker prima, maar ook erg vergelijkbaar met z'n voorgangers. De veelbesproken kwaal waarbij bepaalde auto's bij hoge snelheden op het asfalt stuiteren, het zogenoemde 'porpoising', is in elk geval niet nagebootst. En tot milde ergernis ogen de auto's van alle teams in de previewversie nog allemaal hetzelfde, zoals het showmodel dat F1 vorig jaar nog onthulde ter referentie, maar dan in de kleuren van elk team. We gaan er uiteraard vanuit dat dit voor de release van de game zeker opgelost is.

Verder is er vooralsnog geen reden om aan te nemen dat F1 22 heel gekke dingen gaat doen. Dat is op zich prima, maar op één of andere manier voelt de basis van de afgelopen edities toch wat sleets. Misschien omdat die - in ieder geval qua rijgedrag - in 2015 voor het laatst écht goed op de schop ging, voor de toen nieuwe generatie spelcomputers. Voor velen zal dat geen enkel probleem zijn, en biedt F1 22 met alle 'updates' voor het nieuwste seizoen de Formule 1-ervaring die verlangd wordt. Maar tegelijkertijd knaagt het gevoel dat het stuur weer eens volledig omgegooid mag worden - net als het reglement van de échte Formule 1.

F1 22 verschijnt op 1 juli voor PlayStation 4 en 5, Xbox One en Series X|S en pc.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Palworld-maker haalt Ark en Fallout aan rondom Pokémon-rechtszaak
Gamer.nl
Nieuws

Palworld-maker haalt Ark en Fallout aan rondom Pokémon-rechtszaak

Nintendo registreerde verschillende patenten na de release van Palworld

Palworld-ontwikkelaar Pocketpair claimt dat het bestaan van gamefranchises als Fallout, Ark: Survival Evolved en Tomb Raider aan om aan te geven dat de aanklacht van Nintendo ongeldig is.

Afgelopen september bleek dat Nintendo en The Pokémon Company Pocketpair voor de rechter sleept. Palworld wordt sinds release vaak vergeleken met Pokémon. Afgelopen november bleek dat de aanklacht gebaseerd is op geschonden patenten die Nintendo na de release van Palworld heeft aangemaakt.

Pocketpair heeft in een reeks reacties op de aanklacht (via VGC) gemeld dat die patenten nooit aangemaakt hadden mogen worden, aangezien er al allerlei games bestonden die de gameplaymechanismen die door deze patenten worden omschreven bevatten. Volgens Pocketpair hebben games als Ark: Survival Evolved, Octopath Traveler, Pikmin 3, Far Cry 5, Titanfall 2 en Tomb Raider dergelijke mechanismen.

Volgens Pocketpair was het voorheen in games als Pikmin 3, Far Cry 5 en Tomb Raider al mogelijk om allerlei objecten te gooien - net zoals het gooien van een bal in Pokémon en een Pal Sphere in Palworld. In games als Titanfall 2 en Rune Factory 5 is het daarnaast mogelijk om een monster te vangen en ze weer vrij te laten. Daarbij zou het in games als Octopath Traveler, Monster Super League en de Nukamon-mod voor Fallout mogelijk zijn om personages te 'vangen'.

Hoewel bovenstaande voorbeelden natuurlijk niet precies hetzelfde zijn als in Palworld en Pokémon, hoopt Pocketpair hiermee de door Nintendo aangemaakte patenten ongeldig te laten verklaren, of in ieder geval aan de rechter aan te tonen dat de patenten niet volstaan om Nintendo en The Pokémon Company te laten winnen.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Teaser voor aankomende The Last of Us-aflevering te zien
Gamer.nl
Nieuws

Teaser voor aankomende The Last of Us-aflevering te zien

Verschijnt in de nacht van zondag op maandag op HBO Max

HBO heeft een teaser voor de derde aflevering van het tweede The Last of Us-seizoen gedeeld.

In de nacht van afgelopen zondag op maandag kwam de tweede aflevering uit, en kort daarna werd de teaser trailer voor de derde aflevering gedeeld. De trailer kan hieronder worden bekeken. Het is daarbij duidelijk dat de aankomende aflevering draait om de gevolgen van de gebeurtenissen uit de tweede aflevering. De derde aflevering verschijnt in de nacht van aankomende zondag op maandag op HBO Max.

Onlangs werd een derde seizoen van The Last of Us bevestigd. Waarschijnlijk begint de productie van dat seizoen aankomende zomer. Het tweede seizoen verfilmt maar een gedeelte van het in 2020 verschenen spel The Last of Us: Part 2, dat zich vier jaar na de eerste game afspeelt. In de serie zit er echter vijf jaar tussen het eerste en tweede seizoen. Het is niet bekend of een derde seizoen volstaat om het complete verhaal te vertellen.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!