F1 2021 wil de Fifa van de racegames worden
Nieuws

F1 2021 wil de Fifa van de racegames worden

Meer, meer en nog eens meer: F1 2021 zit tjokvol mogelijkheden en je kunt de kleinste details naar smaak invullen.

Neem bijvoorbeeld de carrièremodus. Net als met F1 2019 zet Codemasters nu groots in op een verhalende variant: Braking Point. Als nieuwkomer Aiden Jackson baan je je een weg van de Formule 2 naar de grotere teams in de koningsklasse van de racesport. Ondertussen maak je vrienden en rivalen, probeer je je team tevreden te houden en krijg je via social media en nieuwskanalen te horen wat de wereld van je prestaties vindt. Als je genoot van de blik achter de schermen in de Netflix-documentaire Drive to Survive, dan haal je hier je hart op.

Alles wat je hartje begeert

Spelers die niets met vooropgezette verhaallijnen hebben kunnen Braking Point volledig links laten liggen en een eigen carrière uitstippelen. Ook in deze variant is er meer keuzevrijheid dan ooit tevoren: je bepaalt nu bijvoorbeeld zelf hoe vaak coureurs van team veranderen en kunt vrije trainingen eigenhandig, maar ook via een minigame, doorlopen. Vind je het tof om de huidige stand van het kampioenschap als uitgangspunt te nemen, dan kan dat. Wil je een van de klassieke helden (van Ayrton Senna tot David Coulthard) als je teamgenoot, dan bied je hen simpelweg een contract aan. En doorloop je je carrière het liefste met een vriend, dan nodig je hen uit voor een coöperatieve ervaring.

©GMRimport

Daarnaast maak je sommige keuzes nu meer in samenspraak met je team. Het kan bijvoorbeeld zijn dat de ontwikkeling van een hypermoderne remschijf niet in één keer slaagt en een extra investering vereist. Je team doet vervolgens een suggestie of dit een goede investering is, of draagt een alternatief oplossing aan. Hierdoor ligt het niet per se voor de hand hoe je in de kortste tijd het snelste team van het paddock wordt: het lijkt erop dat er nu meerdere wegen zijn die naar Rome leiden.

De hand van Electronic Arts

Deze insteek doet in veel opzichten denken aan Fifa. Ook daar is het aan jou om je game-ervaring op basis van je eigen voorkeuren vorm te geven. Dit is niet ontzettend vreemd: eerder dit jaar nam gigant Electronic Arts F1-ontwikkelaar Codemasters over. Die hand is nu al zichtbaar. Braking Point heeft veel weg van de verhalende Volta-modus uit Fifa 21; het draait meer en meer om legenden uit de sport; en de statistieken worden nu regelmatiger aangepast op basis van de ontwikkelingen in het huidige seizoen.

©GMRimport

Dat is veelbelovend. Het zorgt er in ieder geval voor dat de F1-games een rijkere ervaring bieden naast het circuit. Of dat ook op de baan geldt, is nog moeilijk te zeggen. Vooralsnog ziet het er naar uit dat F1 2021 vooral een doorontwikkelde versie van de afgelopen delen is, zowel technisch als qua race-ervaring. Dat is begrijpelijk, maar het is ook een mogelijk pijnpunt. Pitstops zijn al jaren weinig interessant - en daar komt dit jaar wederom geen verandering in. En technisch kan F1 al jaren niet meekomen met de grote spelers in het veld, zoals Gran Turismo en Forza. Behalve de mogelijkheid om in 120fps te racen en kortere laadtijden, is het onduidelijk in hoeverre de game gebruikmaakt van de kracht van de Xbox Series en PlayStation 5.

Ook bleef het tijdens de presentatie van franchise game director Lee Mather angstvallig stil over de actie op het circuit. Toegegeven, Codemasters heeft kritisch gekeken naar de manier waarop banden slijten. Maar hoe zit het bijvoorbeeld met de AI? En in hoeverre kan F1 2021 nu daadwerkelijk mee met e-sports-klassiekers als iRacing?

©GMRimport

Dit zijn vragen voor later. Voor nu is in ieder geval duidelijk dat F1 2021 een uitgebreide en veelomvattende representatie wordt van de hoogste regionen in de racesport. Dat is ook al heel wat waard.

F1 2021 verschijnt op 16 juli voor PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X en S en pc.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!