Epic Games legt uit waarom Unreal Engine 5-demo op PlayStation 5 werd getoond
In een interview met Edge onthult Epic Games-CEO Tim Sweeney onder andere waarom de Unreal Engine 5-demonstratie van afgelopen zomer draaide op de PlayStation 5.
"Sony luisterde. PS5 zou Nanite mogelijk maken", zegt Sweeney over Epics manier om vele malen meer polygonen te creëren en het detailniveau van games eenvoudiger te laten schalen met de hardware waarop het draait. Ook werkt Epic volgens de CEO al langer samen met Sony dan met Microsoft, waardoor het relatief vroeg toegang kreeg tot PlayStation 5-hardware en de demonstratie daarop werd getoond.
"En Sony heeft een fantastische prestatie geleverd met het ontwikkelen van een platform met als motto dat opslag een revolutie moet zijn. PlayStation 5 is niet alleen gebouwd met een gigantische hoeveelheid flashgeheugen, maar ook met hoge bandbreedte en een skelet dat draait om een lage vertraging om data te bereiken wanneer je het nodig hebt."
Verder benadrukt Epic Games dat het ontwikkelaars zoveel mogelijk helpt met de transitie van Unreal Engine 4 naar 5. Volgens vicepresident engineering Nick Penwarden kunnen ontwikkelaars die hun game niet in 2021 uitbrengen gerust beginnen aan de ontwikkeling in de huidige engine, versie 4.25, om later over te schakelen naar Unreal Engine 5. Enkele onderdelen van de engine, zoals Niagara voor visuele effecten, zijn daarvoor al beschikbaar.
De volledige release van Unreal Engine 5 staat gepland voor eind 2021. Bekijk hier het volledige interview en hieronder de demonstratie op de PlayStation 5.