Dit moet je weten voordat je aan Halo Infinite begint
Nieuws

Dit moet je weten voordat je aan Halo Infinite begint

Halo Infinite is bedoeld als een ‘spirituele reboot’, een nieuw hoofdstuk in de twintig jaar oude serie. Op veel fronten maakt de game dan ook een frisse start, maar die twee decennia aan geschiedenis wordt niet zomaar overboord gegooid. In tegendeel: Halo Infinite zit vol met kleine en grote verwijzingen naar het verleden. Het is echter niet nodig om nog snel alle Halo-games door te spelen of de ruim dertig boeken door te spitten: wij zetten op een rij wat je allemaal moet weten voordat je aan Halo Infinite begint.

Uiteraard verklappen we helemaal niets over het verhaal van Halo Infinite, dus wees niet bang voor spoilers. We frissen alleen je geheugen op – of geven je net de nodige achtergrondinformatie mocht Halo echt nieuw voor je zijn. Logischerwijs verraadt dit artikel wel de afloop van eerdere games. Ook stippen we de belangrijkste zaken uit enkele boeken aan. We gaan niet té diep in de uitgebreide lore van Halo duiken, maar geven je precies genoeg achtergrondinformatie zodat je perfect voorbereid kunt beginnen aan Master Chiefs nieuwe avontuur. 

©GMRimport

Master Chief

Halo Infinite gaat immers weer uitsluitend over de Master Chief - er zijn dit keer geen andere speelbare personages. Sinds Halo: Combat Evolved uit 2001 hebben we als Master Chief meerdere keren de mensheid gered. Chiefs verhaal begint eigenlijk al vijfendertig jaar eerder, als de dan zesjarige John wordt ‘gerekruteerd’ voor een controversieel militair project: het SPARTAN-II programma.

Dit programma is bedacht door Dr. Catherine Halsey en is eigenlijk bedoeld om supersoldaten te creëren die konden afrekenen met extremistische rebellen. Als de UNSC (United Nations Space Command) enkele jaren later in een interstellaire oorlog verwikkeld raakt met de Covenant, een bonte verzameling van buitenaardse rassen, blijken de SPARTAN-II’s hard nodig te zijn om nog een kans te maken.

Vooral Master Chief Petty Officer John-117, of kortweg Master Chief, blijkt een cruciale rol in deze oorlog te spelen. Dat komt mede doordat Master Chief er niet alleen voor staat. Hij wordt namelijk bijgestaan door de extreem geavanceerde kunstmatige intelligentie Cortana, die eveneens is ‘gemaakt’ door Halsey. Na de val van Reach, na Aarde de belangrijkste planeet voor de mensheid, stuiten Chief en Cortana op de allereerste Halo.

©GMRimport

De Halo’s

Deze kunstmatige ringwereld blijkt gemaakt te zijn door de Forerunners, een geavanceerd ras dat duizenden jaren geleden over het universum regeerde en vernietigd is door diezelfde ring. Halo’s, zeven stuks in totaal, zijn namelijk bedoeld als wapen tegen de Flood, een zombieachtige parasiet. De ringen vernietigen al het intelligente leven in het universum en daarmee al het voedsel van de Flood. De Forerunners hebben ook genetisch materiaal van elke levensvorm opgeslagen om het universum opnieuw mee te bevolken.

De Covenant zien de Forerunners echter als goden en zijn vastberaden om de ringen af te vuren. In de oorspronkelijke Halo-trilogie weten Chief en Cortana meermaals te voorkomen dat de Covenant hierin slagen. Door deze strijd breekt ook de Flood opnieuw uit. Uiteindelijk verslaan Chief en Cortana de Covenant én de Flood definitief, maar stranden daarbij wel samen in een wrakstuk, ver buiten de Melkweg.

Cortana’s opoffering

Pas vier jaar later duiken Chief en Cortana weer op. Hun wrakstuk wordt een Shield World (ook weer een bouwsel van de Forerunners) ingetrokken – en er is toevallig ook een hele vloot van een nieuwgevormde Covenant gestationeerd bij deze planeet. Deze Covenant houdt vast aan dezelfde religieuze waanbeelden van de originele Covenant, en is nog altijd geobsedeerd door alles wat met Forerunners te maken heeft.

Als Master Chief in de Shield World per ongeluk een echte Forerunner tot leven wekt, duurt het dus ook niet lang voordat deze Forerunner de volledige controle krijgt over alle troepen van de Covenant. Tot overmaat van ramp blijkt hij ook nogal wat opgekropte wrokgevoelens te hebben jegens mensen. Samen met zijn nieuwe leger probeert hij gelijk om de mensheid uit te roeien. Uiteraard steken Master Chief en Cortana hier samen een stokje voor, maar dit keer komen ze niet ongeschonden uit te strijd: Cortana offert zichzelf op in een ultieme poging om de Forerunner te stoppen én Master Chief in veiligheid te brengen. Veel tijd zou ze toch al niet meer hebben: AI’s hebben een levensspanne van zeven jaar. Daarna draaien in principe hun processen door. 

©GMRimport

De Reclamation

In Halo 5 blijkt Master Chief nog altijd kapot te zijn van het verlies van Cortana. Tijdens een routinemissie met Blue Team, zijn oude team van mede-SPARTAN-II’s, ontdekt hij dat Cortana nog leeft. Bij haar opoffering is ze één geworden met het Domain, een soort hypergeavanceerd internet dat gebruikt werd door de Forerunners. Dit maakt haar machtiger dan ooit en kan voorkomen dat ze doordraait. Of nou ja, ze draait op een andere manier door: haar nieuwverworven macht stijgt haar immers al snel naar het hoofd.

Met behulp van Guardians, gigantische wapens die wederom zijn achtergelaten door de Forerunners, grijpt ze de macht. Ze neemt de zogenoemde ‘Mantle of Responsibility’ op zich, een mandaat van de Forerunners om voor al het leven in het universum te zorgen. Dit proces wordt ook wel de Reclamation genoemd. Cortana vult dat mandaat echter op een imperialistische manier in en regeert met ijzeren vuist. De meeste intelligente AI’s sluiten zich bovendien bij haar aan, waardoor de mensheid ineens niet meer kan vertrouwen op diens eigen creaties. Cortana probeert ook Master Chief gevangen te houden, maar hij wordt net op tijd bevrijdt door Spartan Locke en Fireteam Osiris.

De Banished

Ondertussen broeit er elders in het universum een nieuw conflict. In Halo Wars 2, dat zich na Halo 5 afspeelt, maken we namelijk kennis met de Banished, een splintergroepering van de oorspronkelijke Covenant. De Banished staan onder leiding van de Brute Atriox, die ooit als eerste in opstand kwam tegen de religieuze leiding van de Covenant. De Banished vecht sindsdien niet voor religieuze idealen, maar voor eigen vrijheid. Ze zijn voorgenomen om nooit meer te zwichten voor iemand. 

©GMRimport

Atriox verwelkomt dan ook iedereen die maar aan zijn zij wil vechten. Elites, Hunters, Jackals, Grunts - zelfs mensen zijn welkom bij de Banished. Atriox’ tweede in lijn is War Chief Escharum. Deze Brute heeft overigens wél een pesthekel aan mensen, dus onder zijn bevel zien we geen mensen.

Het arsenaal van de Banished is minder geavanceerd dan dat van de Covenant en oogt meer bijeengeraapt. Ze roeien met de riemen die ze hebben. Hun methodes zijn desondanks bruut en onverschrokken. In Halo Wars 2 zien we bijvoorbeeld hoe Atriox eigenhandig een team van drie SPARTAN-II’s verslaat. In de uitbreiding Awakening the Nightmare raken de Banished in conflict met de Flood, maar ook daar is Atriox geen moment van onder de indruk. Kortom: het is een waardige nieuwe tegenstander voor de Master Chief als de Banished en de UNSC in conflict raken op Zeta Halo.

Zeta Halo

Zeta Halo is het strijdtoneel in Halo Infinite. Deze ringwereld is anders dan de ringwerelden die we hiervoor zagen en wordt in de lore omschreven als de meest mysterieuze ringwereld van allemaal. Zeta Halo is bijvoorbeeld een stuk ouder dan de andere ringen en kent een bijzonder bloedige geschiedenis. Een deel daarvan wordt beschreven in de Halo-boeken, met name The Forerunner Trilogy. Deze boeken spelen zich zo’n honderdduizend jaar geleden af.

Deze ringwereld was door de Forerunners niet alleen bedoeld als wapen, maar deed destijds ook dienst als een soort reservaat voor (onder andere) mensen. Als de Halo’s immers zouden worden afgevuurd, moest daarna het universum weer opnieuw bevolkt worden. Er werden echter niet alleen mensen bewaard, ze werden ook misbruikt voor experimenten om de Flood te onderzoeken. 

©GMRimport

De Flood brak uiteindelijk ook uit op de ring en Zeta Halo werd zelfs gebruikt als wapen tégen de Forerunners. De Forerunners slaagden er uiteindelijk wel weer in om de ring onder controle te krijgen. Slachtoffers van de Flood werden op de ring opgeslagen, die vanaf dan vooral dienstdoet als graftombe.

Duizenden jaren later, chronologisch gezien ergens tussen Halo 3 en 4 in, ontdekt de UNSC Zeta Halo. In de jaren erna bouwt de mensheid zijn aanwezigheid op de ring uit en zijn er duizenden mensen actief op de ring, vooral voor onderzoek. Hieruit blijkt dat Zeta Halo heel anders is dan de andere ringen en dat nog lang niet alle geheimen van de ringwereld zijn ontgrendeld.  

Halo Infinite

Met de Banished als nieuwe vijand en Zeta Halo als onontgonnen locatie, is Halo Infinite zodoende echt een nieuw vertrekpunt binnen de serie. Anderzijds zal Master Chief in de hoofdrol juist voor heel veel herkenbaarheid zorgen. Hoe die mix tussen oud en nieuw uitpakt, merken we op 8 december. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld
Nieuws

Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld

Dat zijn een hoop bezorgde pakketjes

Het in 2019 uitgekomen Death Stranding is inmiddels door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld.

Dat maakte bedenker Hideo Kojima bekend via social media. De game is al sinds november 2019 verkrijgbaar, maar was in eerste instantie alleen op PlayStation 4 beschikbaar. Inmiddels is de game ook op PlayStation 5, pc, Xbox Series-consoles, Mac en smartphones speelbaar.

Vervolg Death Stranding 2: On the Beach staat gepland voor een release op 26 juni, zo werd onlangs bekendgemaakt. Diverse acteurs en actrices uit de eerste Death Stranding keren terug, waaronder Léa Seydoux, Norman Reedus en Troy Baker. Ook Shioli Kutsuna en Elle Fanning hebben rollen in de game.

De eerste Death Stranding is de eerste game die Kojima ontwikkelde met zijn studio Kojima Productions nadat hij de banden brak met uitgever Konami, waar hij de Metal Gear-reeks voor ontwikkelde. Het spel biedt een uniek concept, waarbij spelers door een post-apocalyptisch landschap lopen om pakketten te bezorgen. Zoals gebruikelijk bij games van Kojima worden gameplaysegmenten afgewisseld met soms langdurige filmpjes waarin vooral het verhaal en dialogen centraal staan.

Michel Musters beloonde Death Stranding in 2019 met een 9,5 op Gamer.nl: "Met Death Stranding behandelt Hideo Kojima grote thema’s als het hiernamaals, ouderschap, de connectie tussen mensen en zelfs klimaatverandering en het uitsterven van de mensheid. Hij brengt dit alles op even fabuleuze als verwarrende wijze in beeld. De kerngameplay – het vervoeren van pakketjes en ondertussen je evenwicht zien te bewaren – lijkt in eerste instantie tegenstrijdig simpel. Klikt het eenmaal, dan biedt het concept oneindig veel voldoening. Gecombineerd met de online functies die in de campagne zijn geïntegreerd, resulteert het in een van de meest unieke virtuele ervaringen ooit."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'
Nieuws

The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'

Ontwikkelaar geeft zijn mening over het einde van de eerste game

The Last of Us-ontwikkelaar Neil Druckmann heeft zich voor het eerst uitgesproken over een belangrijk plotpunt uit de gamereeks: wat hem betreft heeft Joel "de juiste keuze gemaakt".

Let op: Hierna volgen grote spoilers voor de eerste The Last of Us-game en het eerste seizoen van de gelijknamige HBO-serie.

In The Last of Us wordt het meisje Ellie naar een groep genaamd de Fireflies gebracht. Ellie is namelijk immuun voor een virus dat de gehele mensheid treft. De Fireflies zijn van plan om Ellie te opereren om er zo achter te komen of er een medicijn voor het virus gemaakt kan worden, maar zijn wel genoodzaakt haar te doden. Joel, de man waarmee Ellie de reis naar de Fireflies heeft afgelegd, besluit op het laatste moment echter de Fireflies te doden, Ellie te redden en haar zodra ze wakker wordt uit haar narcose te vertellen dat ze niets voor de mensheid kon betekenen.

Dit einde van The Last of Us heeft al jaren discussie bij gamers opgeleverd - heeft Joel de juiste keuze gemaakt? Regisseur Neil Druckmann heeft nu tegen IGN verteld dat hij van mening is dat Joel dat inderdaad heeft gedaan. "Ik geloof dat Joel de juiste keuze maakte. Als ik Joel was geweest, hoop ik dat ik ook zou kunnen doen wat hij deed om mijn 'dochter' te redden."

Craig Mazin, die samen met Druckmann de HBO-verfilming runt, geeft iets meer nuance. Ook hij geeft aan dat hij waarschijnlijk hetzelfde zou doen. "Maar ik zou graag denken dat ik het niet zou doen. Dat is ook juist het interessante moraal van het verhaal. En daarom is het einde van de eerste game zo spraakmakend en geweldig."

Het tweede seizoen van The Last of Us verfilmt het in 2020 verschenen The Last of Us: Part 2, dat zich vier jaar na de eerste game afspeelt. In de serie zit er echter vijf jaar tussen het eerste en tweede seizoen. De game wordt in ieder geval opgedeeld in meerdere seizoenen, al is nog niet bekend hoeveel precies. Het tweede seizoen bestaat uit zeven afleveringen. De eerste aflevering verschijnt op 14 april op HBO Max.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!