Dit moet je weten voordat je aan Halo Infinite begint
Nieuws

Dit moet je weten voordat je aan Halo Infinite begint

Halo Infinite is bedoeld als een ‘spirituele reboot’, een nieuw hoofdstuk in de twintig jaar oude serie. Op veel fronten maakt de game dan ook een frisse start, maar die twee decennia aan geschiedenis wordt niet zomaar overboord gegooid. In tegendeel: Halo Infinite zit vol met kleine en grote verwijzingen naar het verleden. Het is echter niet nodig om nog snel alle Halo-games door te spelen of de ruim dertig boeken door te spitten: wij zetten op een rij wat je allemaal moet weten voordat je aan Halo Infinite begint.

Uiteraard verklappen we helemaal niets over het verhaal van Halo Infinite, dus wees niet bang voor spoilers. We frissen alleen je geheugen op – of geven je net de nodige achtergrondinformatie mocht Halo echt nieuw voor je zijn. Logischerwijs verraadt dit artikel wel de afloop van eerdere games. Ook stippen we de belangrijkste zaken uit enkele boeken aan. We gaan niet té diep in de uitgebreide lore van Halo duiken, maar geven je precies genoeg achtergrondinformatie zodat je perfect voorbereid kunt beginnen aan Master Chiefs nieuwe avontuur. 

©GMRimport

Master Chief

Halo Infinite gaat immers weer uitsluitend over de Master Chief - er zijn dit keer geen andere speelbare personages. Sinds Halo: Combat Evolved uit 2001 hebben we als Master Chief meerdere keren de mensheid gered. Chiefs verhaal begint eigenlijk al vijfendertig jaar eerder, als de dan zesjarige John wordt ‘gerekruteerd’ voor een controversieel militair project: het SPARTAN-II programma.

Dit programma is bedacht door Dr. Catherine Halsey en is eigenlijk bedoeld om supersoldaten te creëren die konden afrekenen met extremistische rebellen. Als de UNSC (United Nations Space Command) enkele jaren later in een interstellaire oorlog verwikkeld raakt met de Covenant, een bonte verzameling van buitenaardse rassen, blijken de SPARTAN-II’s hard nodig te zijn om nog een kans te maken.

Vooral Master Chief Petty Officer John-117, of kortweg Master Chief, blijkt een cruciale rol in deze oorlog te spelen. Dat komt mede doordat Master Chief er niet alleen voor staat. Hij wordt namelijk bijgestaan door de extreem geavanceerde kunstmatige intelligentie Cortana, die eveneens is ‘gemaakt’ door Halsey. Na de val van Reach, na Aarde de belangrijkste planeet voor de mensheid, stuiten Chief en Cortana op de allereerste Halo.

©GMRimport

De Halo’s

Deze kunstmatige ringwereld blijkt gemaakt te zijn door de Forerunners, een geavanceerd ras dat duizenden jaren geleden over het universum regeerde en vernietigd is door diezelfde ring. Halo’s, zeven stuks in totaal, zijn namelijk bedoeld als wapen tegen de Flood, een zombieachtige parasiet. De ringen vernietigen al het intelligente leven in het universum en daarmee al het voedsel van de Flood. De Forerunners hebben ook genetisch materiaal van elke levensvorm opgeslagen om het universum opnieuw mee te bevolken.

De Covenant zien de Forerunners echter als goden en zijn vastberaden om de ringen af te vuren. In de oorspronkelijke Halo-trilogie weten Chief en Cortana meermaals te voorkomen dat de Covenant hierin slagen. Door deze strijd breekt ook de Flood opnieuw uit. Uiteindelijk verslaan Chief en Cortana de Covenant én de Flood definitief, maar stranden daarbij wel samen in een wrakstuk, ver buiten de Melkweg.

Cortana’s opoffering

Pas vier jaar later duiken Chief en Cortana weer op. Hun wrakstuk wordt een Shield World (ook weer een bouwsel van de Forerunners) ingetrokken – en er is toevallig ook een hele vloot van een nieuwgevormde Covenant gestationeerd bij deze planeet. Deze Covenant houdt vast aan dezelfde religieuze waanbeelden van de originele Covenant, en is nog altijd geobsedeerd door alles wat met Forerunners te maken heeft.

Als Master Chief in de Shield World per ongeluk een echte Forerunner tot leven wekt, duurt het dus ook niet lang voordat deze Forerunner de volledige controle krijgt over alle troepen van de Covenant. Tot overmaat van ramp blijkt hij ook nogal wat opgekropte wrokgevoelens te hebben jegens mensen. Samen met zijn nieuwe leger probeert hij gelijk om de mensheid uit te roeien. Uiteraard steken Master Chief en Cortana hier samen een stokje voor, maar dit keer komen ze niet ongeschonden uit te strijd: Cortana offert zichzelf op in een ultieme poging om de Forerunner te stoppen én Master Chief in veiligheid te brengen. Veel tijd zou ze toch al niet meer hebben: AI’s hebben een levensspanne van zeven jaar. Daarna draaien in principe hun processen door. 

©GMRimport

De Reclamation

In Halo 5 blijkt Master Chief nog altijd kapot te zijn van het verlies van Cortana. Tijdens een routinemissie met Blue Team, zijn oude team van mede-SPARTAN-II’s, ontdekt hij dat Cortana nog leeft. Bij haar opoffering is ze één geworden met het Domain, een soort hypergeavanceerd internet dat gebruikt werd door de Forerunners. Dit maakt haar machtiger dan ooit en kan voorkomen dat ze doordraait. Of nou ja, ze draait op een andere manier door: haar nieuwverworven macht stijgt haar immers al snel naar het hoofd.

Met behulp van Guardians, gigantische wapens die wederom zijn achtergelaten door de Forerunners, grijpt ze de macht. Ze neemt de zogenoemde ‘Mantle of Responsibility’ op zich, een mandaat van de Forerunners om voor al het leven in het universum te zorgen. Dit proces wordt ook wel de Reclamation genoemd. Cortana vult dat mandaat echter op een imperialistische manier in en regeert met ijzeren vuist. De meeste intelligente AI’s sluiten zich bovendien bij haar aan, waardoor de mensheid ineens niet meer kan vertrouwen op diens eigen creaties. Cortana probeert ook Master Chief gevangen te houden, maar hij wordt net op tijd bevrijdt door Spartan Locke en Fireteam Osiris.

De Banished

Ondertussen broeit er elders in het universum een nieuw conflict. In Halo Wars 2, dat zich na Halo 5 afspeelt, maken we namelijk kennis met de Banished, een splintergroepering van de oorspronkelijke Covenant. De Banished staan onder leiding van de Brute Atriox, die ooit als eerste in opstand kwam tegen de religieuze leiding van de Covenant. De Banished vecht sindsdien niet voor religieuze idealen, maar voor eigen vrijheid. Ze zijn voorgenomen om nooit meer te zwichten voor iemand. 

©GMRimport

Atriox verwelkomt dan ook iedereen die maar aan zijn zij wil vechten. Elites, Hunters, Jackals, Grunts - zelfs mensen zijn welkom bij de Banished. Atriox’ tweede in lijn is War Chief Escharum. Deze Brute heeft overigens wél een pesthekel aan mensen, dus onder zijn bevel zien we geen mensen.

Het arsenaal van de Banished is minder geavanceerd dan dat van de Covenant en oogt meer bijeengeraapt. Ze roeien met de riemen die ze hebben. Hun methodes zijn desondanks bruut en onverschrokken. In Halo Wars 2 zien we bijvoorbeeld hoe Atriox eigenhandig een team van drie SPARTAN-II’s verslaat. In de uitbreiding Awakening the Nightmare raken de Banished in conflict met de Flood, maar ook daar is Atriox geen moment van onder de indruk. Kortom: het is een waardige nieuwe tegenstander voor de Master Chief als de Banished en de UNSC in conflict raken op Zeta Halo.

Zeta Halo

Zeta Halo is het strijdtoneel in Halo Infinite. Deze ringwereld is anders dan de ringwerelden die we hiervoor zagen en wordt in de lore omschreven als de meest mysterieuze ringwereld van allemaal. Zeta Halo is bijvoorbeeld een stuk ouder dan de andere ringen en kent een bijzonder bloedige geschiedenis. Een deel daarvan wordt beschreven in de Halo-boeken, met name The Forerunner Trilogy. Deze boeken spelen zich zo’n honderdduizend jaar geleden af.

Deze ringwereld was door de Forerunners niet alleen bedoeld als wapen, maar deed destijds ook dienst als een soort reservaat voor (onder andere) mensen. Als de Halo’s immers zouden worden afgevuurd, moest daarna het universum weer opnieuw bevolkt worden. Er werden echter niet alleen mensen bewaard, ze werden ook misbruikt voor experimenten om de Flood te onderzoeken. 

©GMRimport

De Flood brak uiteindelijk ook uit op de ring en Zeta Halo werd zelfs gebruikt als wapen tégen de Forerunners. De Forerunners slaagden er uiteindelijk wel weer in om de ring onder controle te krijgen. Slachtoffers van de Flood werden op de ring opgeslagen, die vanaf dan vooral dienstdoet als graftombe.

Duizenden jaren later, chronologisch gezien ergens tussen Halo 3 en 4 in, ontdekt de UNSC Zeta Halo. In de jaren erna bouwt de mensheid zijn aanwezigheid op de ring uit en zijn er duizenden mensen actief op de ring, vooral voor onderzoek. Hieruit blijkt dat Zeta Halo heel anders is dan de andere ringen en dat nog lang niet alle geheimen van de ringwereld zijn ontgrendeld.  

Halo Infinite

Met de Banished als nieuwe vijand en Zeta Halo als onontgonnen locatie, is Halo Infinite zodoende echt een nieuw vertrekpunt binnen de serie. Anderzijds zal Master Chief in de hoofdrol juist voor heel veel herkenbaarheid zorgen. Hoe die mix tussen oud en nieuw uitpakt, merken we op 8 december. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Oplettende Age of Empires 2-spelers spotten PlayStation-gebruikers in lobby
Nieuws

Oplettende Age of Empires 2-spelers spotten PlayStation-gebruikers in lobby

Weer een Microsoft-game naar PlayStation?

Age of Empires 2: Definitive Edition is mogelijk de volgende Microsoft-game die de overstap maakt naar PlayStation-consoles.

Op de subreddit van Age of Empires 2 werd door een oplettende speler een afbeelding geplaatst. Daarop zijn PlayStation-logo's te zien bij twee spelers in een multiplayer-lobby. De game is echter nooit uitgekomen voor PlayStation, dus het zou mogelijk om testers kunnen gaan.

Age of Empires 2: Definitive Edition verscheen in 2019 voor pc, maar kwam vorig jaar ook uit op Xbox-consoles. Het is een van de games die eerder dit jaar in geruchten genoemd werden en waarvan Microsoft zou overwegen om ze op andere platforms uit te brengen. Tot nu toe is een overstap naar PlayStation echter nooit bevestigd.

Bij die geruchten van journalist Tom Warren werd ook een remake van de eerste Halo-game genoemd, die mogelijk ook naar PlayStation-consoles zou komen. Andere games die volgens Warren overwogen worden voor een multiplatformrelease, zijn Starfield, Senua's Saga: Hellblade 2 en Age of Mythology. Hij meldde daarnaast dat Gears 6, Fable en South of Midnight vooralsnog niet worden overwogen voor een multiplatformrelease.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
BioWare tempert verwachtingen voor aankomende Mass Effect-dag
Nieuws

BioWare tempert verwachtingen voor aankomende Mass Effect-dag

Niet zo massaal

BioWare heeft aangegeven dat fans geen groot nieuws hoeven te verwachten op Mass Effect-dag.

Komende donderdag is het 7 november, wat de afgelopen jaren is uitgegroeid tot Mass Effect-dag. Het is een verwijzing naar N7, een speciale eenheid binnen het leger van de System Alliance in de gamewereld.

Ontwikkelaar BioWare heeft echter aangegeven dat er dit jaar weinig nieuws te verwachten valt. Dat heeft alles te maken met het feit dat de studio net hun nieuwste game heeft uitgebracht, Dragon Age: The Veilguard. Ongetwijfeld wil de ontwikkelaar zichzelf niet voor de voeten rijden.

"We hopen dat iedereen geniet van hun tijd in Dragon Age: The Veilguard", schrijft BioWare op X. "Over een paar dagen is het N7 Day, en dit jaar wordt stiller vanwege de release." De studio geeft wel aan dat ze iets zullen doen voor de speciale dag, maar dat het niets groots zal zijn. "Maar kom wel terug voor iets leuks!"

Vorig jaar werd er tijdens N7 Day een korte teaser getoond voor het aankomende Mass Effect 5. Onlangs werd nog bekend dat het nieuwe deel een realistische stijl zal aanhouden, in tegenstelling tot het nieuwste deel in de Dragon Age-serie.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!