Dit moet je weten voordat je aan Halo Infinite begint
Gamer.nl
Nieuws

Dit moet je weten voordat je aan Halo Infinite begint

Halo Infinite is bedoeld als een ‘spirituele reboot’, een nieuw hoofdstuk in de twintig jaar oude serie. Op veel fronten maakt de game dan ook een frisse start, maar die twee decennia aan geschiedenis wordt niet zomaar overboord gegooid. In tegendeel: Halo Infinite zit vol met kleine en grote verwijzingen naar het verleden. Het is echter niet nodig om nog snel alle Halo-games door te spelen of de ruim dertig boeken door te spitten: wij zetten op een rij wat je allemaal moet weten voordat je aan Halo Infinite begint.

Uiteraard verklappen we helemaal niets over het verhaal van Halo Infinite, dus wees niet bang voor spoilers. We frissen alleen je geheugen op – of geven je net de nodige achtergrondinformatie mocht Halo echt nieuw voor je zijn. Logischerwijs verraadt dit artikel wel de afloop van eerdere games. Ook stippen we de belangrijkste zaken uit enkele boeken aan. We gaan niet té diep in de uitgebreide lore van Halo duiken, maar geven je precies genoeg achtergrondinformatie zodat je perfect voorbereid kunt beginnen aan Master Chiefs nieuwe avontuur. 

©GMRimport

Master Chief

Halo Infinite gaat immers weer uitsluitend over de Master Chief - er zijn dit keer geen andere speelbare personages. Sinds Halo: Combat Evolved uit 2001 hebben we als Master Chief meerdere keren de mensheid gered. Chiefs verhaal begint eigenlijk al vijfendertig jaar eerder, als de dan zesjarige John wordt ‘gerekruteerd’ voor een controversieel militair project: het SPARTAN-II programma.

Dit programma is bedacht door Dr. Catherine Halsey en is eigenlijk bedoeld om supersoldaten te creëren die konden afrekenen met extremistische rebellen. Als de UNSC (United Nations Space Command) enkele jaren later in een interstellaire oorlog verwikkeld raakt met de Covenant, een bonte verzameling van buitenaardse rassen, blijken de SPARTAN-II’s hard nodig te zijn om nog een kans te maken.

Vooral Master Chief Petty Officer John-117, of kortweg Master Chief, blijkt een cruciale rol in deze oorlog te spelen. Dat komt mede doordat Master Chief er niet alleen voor staat. Hij wordt namelijk bijgestaan door de extreem geavanceerde kunstmatige intelligentie Cortana, die eveneens is ‘gemaakt’ door Halsey. Na de val van Reach, na Aarde de belangrijkste planeet voor de mensheid, stuiten Chief en Cortana op de allereerste Halo.

©GMRimport

De Halo’s

Deze kunstmatige ringwereld blijkt gemaakt te zijn door de Forerunners, een geavanceerd ras dat duizenden jaren geleden over het universum regeerde en vernietigd is door diezelfde ring. Halo’s, zeven stuks in totaal, zijn namelijk bedoeld als wapen tegen de Flood, een zombieachtige parasiet. De ringen vernietigen al het intelligente leven in het universum en daarmee al het voedsel van de Flood. De Forerunners hebben ook genetisch materiaal van elke levensvorm opgeslagen om het universum opnieuw mee te bevolken.

De Covenant zien de Forerunners echter als goden en zijn vastberaden om de ringen af te vuren. In de oorspronkelijke Halo-trilogie weten Chief en Cortana meermaals te voorkomen dat de Covenant hierin slagen. Door deze strijd breekt ook de Flood opnieuw uit. Uiteindelijk verslaan Chief en Cortana de Covenant én de Flood definitief, maar stranden daarbij wel samen in een wrakstuk, ver buiten de Melkweg.

Cortana’s opoffering

Pas vier jaar later duiken Chief en Cortana weer op. Hun wrakstuk wordt een Shield World (ook weer een bouwsel van de Forerunners) ingetrokken – en er is toevallig ook een hele vloot van een nieuwgevormde Covenant gestationeerd bij deze planeet. Deze Covenant houdt vast aan dezelfde religieuze waanbeelden van de originele Covenant, en is nog altijd geobsedeerd door alles wat met Forerunners te maken heeft.

Als Master Chief in de Shield World per ongeluk een echte Forerunner tot leven wekt, duurt het dus ook niet lang voordat deze Forerunner de volledige controle krijgt over alle troepen van de Covenant. Tot overmaat van ramp blijkt hij ook nogal wat opgekropte wrokgevoelens te hebben jegens mensen. Samen met zijn nieuwe leger probeert hij gelijk om de mensheid uit te roeien. Uiteraard steken Master Chief en Cortana hier samen een stokje voor, maar dit keer komen ze niet ongeschonden uit te strijd: Cortana offert zichzelf op in een ultieme poging om de Forerunner te stoppen én Master Chief in veiligheid te brengen. Veel tijd zou ze toch al niet meer hebben: AI’s hebben een levensspanne van zeven jaar. Daarna draaien in principe hun processen door. 

©GMRimport

De Reclamation

In Halo 5 blijkt Master Chief nog altijd kapot te zijn van het verlies van Cortana. Tijdens een routinemissie met Blue Team, zijn oude team van mede-SPARTAN-II’s, ontdekt hij dat Cortana nog leeft. Bij haar opoffering is ze één geworden met het Domain, een soort hypergeavanceerd internet dat gebruikt werd door de Forerunners. Dit maakt haar machtiger dan ooit en kan voorkomen dat ze doordraait. Of nou ja, ze draait op een andere manier door: haar nieuwverworven macht stijgt haar immers al snel naar het hoofd.

Met behulp van Guardians, gigantische wapens die wederom zijn achtergelaten door de Forerunners, grijpt ze de macht. Ze neemt de zogenoemde ‘Mantle of Responsibility’ op zich, een mandaat van de Forerunners om voor al het leven in het universum te zorgen. Dit proces wordt ook wel de Reclamation genoemd. Cortana vult dat mandaat echter op een imperialistische manier in en regeert met ijzeren vuist. De meeste intelligente AI’s sluiten zich bovendien bij haar aan, waardoor de mensheid ineens niet meer kan vertrouwen op diens eigen creaties. Cortana probeert ook Master Chief gevangen te houden, maar hij wordt net op tijd bevrijdt door Spartan Locke en Fireteam Osiris.

De Banished

Ondertussen broeit er elders in het universum een nieuw conflict. In Halo Wars 2, dat zich na Halo 5 afspeelt, maken we namelijk kennis met de Banished, een splintergroepering van de oorspronkelijke Covenant. De Banished staan onder leiding van de Brute Atriox, die ooit als eerste in opstand kwam tegen de religieuze leiding van de Covenant. De Banished vecht sindsdien niet voor religieuze idealen, maar voor eigen vrijheid. Ze zijn voorgenomen om nooit meer te zwichten voor iemand. 

©GMRimport

Atriox verwelkomt dan ook iedereen die maar aan zijn zij wil vechten. Elites, Hunters, Jackals, Grunts - zelfs mensen zijn welkom bij de Banished. Atriox’ tweede in lijn is War Chief Escharum. Deze Brute heeft overigens wél een pesthekel aan mensen, dus onder zijn bevel zien we geen mensen.

Het arsenaal van de Banished is minder geavanceerd dan dat van de Covenant en oogt meer bijeengeraapt. Ze roeien met de riemen die ze hebben. Hun methodes zijn desondanks bruut en onverschrokken. In Halo Wars 2 zien we bijvoorbeeld hoe Atriox eigenhandig een team van drie SPARTAN-II’s verslaat. In de uitbreiding Awakening the Nightmare raken de Banished in conflict met de Flood, maar ook daar is Atriox geen moment van onder de indruk. Kortom: het is een waardige nieuwe tegenstander voor de Master Chief als de Banished en de UNSC in conflict raken op Zeta Halo.

Zeta Halo

Zeta Halo is het strijdtoneel in Halo Infinite. Deze ringwereld is anders dan de ringwerelden die we hiervoor zagen en wordt in de lore omschreven als de meest mysterieuze ringwereld van allemaal. Zeta Halo is bijvoorbeeld een stuk ouder dan de andere ringen en kent een bijzonder bloedige geschiedenis. Een deel daarvan wordt beschreven in de Halo-boeken, met name The Forerunner Trilogy. Deze boeken spelen zich zo’n honderdduizend jaar geleden af.

Deze ringwereld was door de Forerunners niet alleen bedoeld als wapen, maar deed destijds ook dienst als een soort reservaat voor (onder andere) mensen. Als de Halo’s immers zouden worden afgevuurd, moest daarna het universum weer opnieuw bevolkt worden. Er werden echter niet alleen mensen bewaard, ze werden ook misbruikt voor experimenten om de Flood te onderzoeken. 

©GMRimport

De Flood brak uiteindelijk ook uit op de ring en Zeta Halo werd zelfs gebruikt als wapen tégen de Forerunners. De Forerunners slaagden er uiteindelijk wel weer in om de ring onder controle te krijgen. Slachtoffers van de Flood werden op de ring opgeslagen, die vanaf dan vooral dienstdoet als graftombe.

Duizenden jaren later, chronologisch gezien ergens tussen Halo 3 en 4 in, ontdekt de UNSC Zeta Halo. In de jaren erna bouwt de mensheid zijn aanwezigheid op de ring uit en zijn er duizenden mensen actief op de ring, vooral voor onderzoek. Hieruit blijkt dat Zeta Halo heel anders is dan de andere ringen en dat nog lang niet alle geheimen van de ringwereld zijn ontgrendeld.  

Halo Infinite

Met de Banished als nieuwe vijand en Zeta Halo als onontgonnen locatie, is Halo Infinite zodoende echt een nieuw vertrekpunt binnen de serie. Anderzijds zal Master Chief in de hoofdrol juist voor heel veel herkenbaarheid zorgen. Hoe die mix tussen oud en nieuw uitpakt, merken we op 8 december. 

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel
Gamer.nl
Nieuws

Bethesda onthult Oblivion Remastered morgen officieel

Bethesda doet The Elder Scrolls 4: Oblivion morgen officieel uit de doeken.

Dat heeft de uitgever aangekondigd. De remaster wordt uit de doeken gedaan in een livestream van het bedrijf die te volgen is via YouTube en Twitch. De stream begint om 17.00 uur Nederlandse tijd. Verder heeft de uitgever nog niets over de remaster bekendgemaakt.

Dat Oblivion Remastered eraan komt, komt geenszins uit de lucht vallen. De afgelopen tijd gingen er al veel geruchten en lekten er verschillende screenshots. Een chatgesprek dat een X-gebruiker met Xbox Support had, wees er zelfs op dat de game vandaag uit zou komen. Dat blijkt nu in ieder geval niet te kloppen. Journalist Jeff Grubb gaf aan dat de game deze week zou uitkomen. Of dat zo is, is nog niet bekend. Over een eventuele releasedatum is nog niets bekend.

Volgens geruchten draait The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered op Unreal Engine 5. Zes elementen zouden op de schop gaan, namelijk 'stamina', 'sneak', 'archery', 'hit reaction', blocking' en de user interface. Verder zou het staminasysteem minder frustrerend zijn voor spelers, zodat mensen minder snel nauwelijks kunnen bewegen doordat de stamina op is, en de interface zou moderner en mooier zijn gemaakt.

Tot slot zouden er duidelijkere effecten zijn wanneer spelers of npc's worden geraakt tijdens gevechten. De remake wordt waarschijnlijk ontwikkeld door Virtuos, dat ook aan de remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater werkt.

Het spel komt voor zover bekend uit op Xbox Series X en S, PlayStation 5 en pc.

View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht
Gamer.nl
Nieuws

Grote 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht

Allerlei facetten van de game zijn verbeterd

Afgelopen week is een forse 2.0-update voor Lords of the Fallen uitgebracht door Hexworks.

Met de update worden er grote wijzigingen doorgevoerd aan de in 2023 uitkomen actie-rpg. Zo wordt geboekte progressie in de online-co-op nu door beide spelers gedeeld en is er een Friend Pass-systeem, waardoor een tweede speler mee kan doen zonder dat diegene de game heeft gekocht.

Ook zijn er diverse verbeteringen aangebracht aan de gevechten en het rondbewegen in de spelwereld, waardoor de gameplay beter aanvoelt. Aanvallen en ontwijkmanoeuvres voelen sneller en is er nu een knop waarmee gesprongen kan worden. Wanneer wapens vijanden raken, is de impact ook beter voelbaar, en de user interface is op de schop gegaan om het simpeler en duidelijker te maken. De tutorial is ook verbeterd.

Er wordt al geruime tijd gewerkt aan een vervolg op Lords of the Fallen, die voor zover bekend in 2026 moet verschijnen. Het origineel kan nu met fikse korting worden aangeschaft op pc, PS5 en Xbox Series-consoles.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!