Deze tien kleine games schitterden tijdens de Gamezomer
De afgelopen weken hebben we een hele hoop nieuwe games gezien. De grote blockbusters waren een genot om naar te kijken, maar het waren de kleine games die echt schitterden.
Tijdens de presentaties van de afgelopen Summer of Games, ter vervanging van E3, klonk hier en daar de kritiek dat veel games toch wel erg op elkaar lijken. Vooral ruimtehorror is een populair genre geworden. Als opvallende tegenhanger waren daar gelukkig de kleinschaligere games, die opvallen door hun kleur en creativiteit. We kiezen er tien uit die een plekje op je wishlist verdienen.
©GMRimport
The Plucky Squire
Jot is een kleine held uit een plaatjesboek. Met een zwaardje in de hand vecht hij zich langs de vijanden op de getekende pagina's, in een stijl die doet denken aan de oude The Legend of Zelda-games. Het ziet er direct charmant uit, maar dan volgen er ook nog interessante twists. Zo zijn er puzzels op te lossen door woorden in het boek te verplaatsen en vinden sommige baasgevechten plaats als een typische vechtgame, inclusief levensbalkjes en juichende achtergrondpersonages.
De echt grote twist komt als hoofdpersonage Jot uit het boek springt en in de 3d-wereld belandt. Het ene moment loop je als in Toy Story tussen het speelgoed, terwijl je puzzels oplost om verder te komen. Het andere moment loop je rond aan het buitenkant van een mok of duik je in een ander object. Dit is een game vol met verrassingen.
Schim
Vanuit Nederland komt de bijzondere game Schim. Ewoud van der Werf werkt aan deze titel, over een wezentje dat zich alleen van schaduw naar schaduw kan voortbewegen. Dat is een flinke uitdaging, want de wereld is constant in beweging. Zo moet je bijvoorbeeld gebruikmaken van de schaduw van een langs rennende kat, of van mensen die de weg oversteken. In elk level kun je op deze manier verschillende verhaaltjes ontdekken. De game valt direct op door de toffe stijl en de Nederlandse naam wekt natuurlijk dubbel en dwars onze interesse.
Cocoon
Als je Limbo en Inside hoort, gaat er hopelijk al iets kriebelen. Cocoon is het nieuwste project van een van de mensen achter die games. Je bent deze keer een insect dat zich een weg door de wereld baant door creatieve en ingewikkelde puzzels op te lossen. Alles gebeurt in deze game via ballen. Als je er aan trekt, ze in een buis werpt of ze op een knop legt gebeurt er van alles in de wereld. Je springt door portalen, tovert bruggen tevoorschijn en opent deuren. Dit ziet eruit als een breinbreker die het helemaal anders doet en dat maakt nieuwsgierig.
A Little to the Left
Met Unpacking hebben we gezien hoe fijn het kan zijn om dingen op te ruimen. De game A Little to the Left zoomt in op de kleinere opruimpleziertjes. Zoals blikjes voer op de juiste manier ordenen en op elkaar zetten, of de overbodige blaadjes van een plant plukken. Veel puzzels in deze game hebben verschillende oplossingen. Het gaat dus niet altijd om objecten van groot naar klein leggen. A Little to the Left is onder andere geïnspireerd door de kat van de makers, die regelmatig objecten net iets verschuift.
Skate Story
Skate Story is geen skategame zoals je gewend bent. Je speelt namelijk als een demon in de onderwereld en je bent gemaakt van glas. Niet een ideale conditie om op een skateboard te staan. Die heb je echter van de duivel gekregen met als doel om naar de maan te skaten en die door te slikken. Alleen dan kun je ontsnappen. Een origineel idee, een unieke stijl en fijne muziek? Ja, graag!
Time Flies
Time Flies geeft antwoord op de vraag: wat doe je als je een vlieg bent? Waarschijnlijk ga je dan heel snel dood. Of je nou in een glas drinken belandt of op zo'n kleefstrip blijft plakken, de wereld zit vol gevaar. Je moet ondanks deze obstakels proberen verschillende doelen te bereiken, zoals een instrument leren spelen, een boek lezen en een vriend maken. En de moeilijkste opdracht: oud sterven. Met een minimalistische stijl en een dosis humor, is dit een game om in de gaten te houden.
Mika and The Witch's Mountain
Mika and The Witch's Mountain doet veel denken aan Ghibli-film Kiki's Delivery Service, op een goede manier. Je bent een jonge heks die haar krachten nog niet volledig bezit. Ze moet de dorpelingen onderaan een berg helpen door pakketjes rond te brengen, met behulp van haar vliegende bezemsteel. Door deze taken te vervullen, worden haar krachten steeds beter en kan ze meer. Dit belooft een fijne, ontspannende game te worden.
How to Say Goodbye
Je personage in de game How to Say Goodbye is net overleden en dwaalt nu als spook rond. Je moet hem helpen om te ontsnappen uit de wereld die tussen leven en dood in ligt. De game gebruikt zijn puzzels om iets te vertellen over rouw na iemand verloren te hebben. Dat kan erg krachtig uitpakken, mits het goed gebeurt. De game heeft in ieder geval een toffe stijl.
Paper Trail
Scheuren en vouwen: zo los je de puzzels op in deze game die oogt als een plaatjesboek. Je moet het hoofdpersonage helpen om door de wereld te bewegen, maar dat kan alleen als je die wereld ombuigt als een pagina, vouwt en scheurt. Het verhaal gaat over Paige, die de eerste persoon van haar dorp is die gaat studeren. Daarvoor moet ze op reis in deze mysterieuze, maar mooie papierwereld.
The Last Case of Benedict Fox
Een metroidvania gecombineerd met Lovecraft: dat belooft de interessant ogende game The Last Case of Benedict Fox te worden. Je speelt als detective Fox die een duister herenhuis uitpluist, op zoek naar een antwoord op de vraag wat er is gebeurd met het gezin dat daar woonde. Daar komt hij terecht in limbo, terwijl er een demon in zijn lichaam zit.