Deze tien kleine games schitterden tijdens de Gamezomer
Gamer.nl
Nieuws

Deze tien kleine games schitterden tijdens de Gamezomer

De afgelopen weken hebben we een hele hoop nieuwe games gezien. De grote blockbusters waren een genot om naar te kijken, maar het waren de kleine games die echt schitterden.

Tijdens de presentaties van de afgelopen Summer of Games, ter vervanging van E3, klonk hier en daar de kritiek dat veel games toch wel erg op elkaar lijken. Vooral ruimtehorror is een populair genre geworden. Als opvallende tegenhanger waren daar gelukkig de kleinschaligere games, die opvallen door hun kleur en creativiteit. We kiezen er tien uit die een plekje op je wishlist verdienen.

©GMRimport

The Plucky Squire

Jot is een kleine held uit een plaatjesboek. Met een zwaardje in de hand vecht hij zich langs de vijanden op de getekende pagina's, in een stijl die doet denken aan de oude The Legend of Zelda-games. Het ziet er direct charmant uit, maar dan volgen er ook nog interessante twists. Zo zijn er puzzels op te lossen door woorden in het boek te verplaatsen en vinden sommige baasgevechten plaats als een typische vechtgame, inclusief levensbalkjes en juichende achtergrondpersonages.

De echt grote twist komt als hoofdpersonage Jot uit het boek springt en in de 3d-wereld belandt. Het ene moment loop je als in Toy Story tussen het speelgoed, terwijl je puzzels oplost om verder te komen. Het andere moment loop je rond aan het buitenkant van een mok of duik je in een ander object. Dit is een game vol met verrassingen.

Watch on YouTube

Schim

Vanuit Nederland komt de bijzondere game Schim. Ewoud van der Werf werkt aan deze titel, over een wezentje dat zich alleen van schaduw naar schaduw kan voortbewegen. Dat is een flinke uitdaging, want de wereld is constant in beweging. Zo moet je bijvoorbeeld gebruikmaken van de schaduw van een langs rennende kat, of van mensen die de weg oversteken. In elk level kun je op deze manier verschillende verhaaltjes ontdekken. De game valt direct op door de toffe stijl en de Nederlandse naam wekt natuurlijk dubbel en dwars onze interesse.

Watch on YouTube

Cocoon

Als je Limbo en Inside hoort, gaat er hopelijk al iets kriebelen. Cocoon is het nieuwste project van een van de mensen achter die games. Je bent deze keer een insect dat zich een weg door de wereld baant door creatieve en ingewikkelde puzzels op te lossen. Alles gebeurt in deze game via ballen. Als je er aan trekt, ze in een buis werpt of ze op een knop legt gebeurt er van alles in de wereld. Je springt door portalen, tovert bruggen tevoorschijn en opent deuren. Dit ziet eruit als een breinbreker die het helemaal anders doet en dat maakt nieuwsgierig.

Watch on YouTube

A Little to the Left

Met Unpacking hebben we gezien hoe fijn het kan zijn om dingen op te ruimen. De game A Little to the Left zoomt in op de kleinere opruimpleziertjes. Zoals blikjes voer op de juiste manier ordenen en op elkaar zetten, of de overbodige blaadjes van een plant plukken. Veel puzzels in deze game hebben verschillende oplossingen. Het gaat dus niet altijd om objecten van groot naar klein leggen. A Little to the Left is onder andere geïnspireerd door de kat van de makers, die regelmatig objecten net iets verschuift.

Watch on YouTube

Skate Story

Skate Story is geen skategame zoals je gewend bent. Je speelt namelijk als een demon in de onderwereld en je bent gemaakt van glas. Niet een ideale conditie om op een skateboard te staan. Die heb je echter van de duivel gekregen met als doel om naar de maan te skaten en die door te slikken. Alleen dan kun je ontsnappen. Een origineel idee, een unieke stijl en fijne muziek? Ja, graag!

Watch on YouTube

Time Flies

Time Flies geeft antwoord op de vraag: wat doe je als je een vlieg bent? Waarschijnlijk ga je dan heel snel dood. Of je nou in een glas drinken belandt of op zo'n kleefstrip blijft plakken, de wereld zit vol gevaar. Je moet ondanks deze obstakels proberen verschillende doelen te bereiken, zoals een instrument leren spelen, een boek lezen en een vriend maken. En de moeilijkste opdracht: oud sterven. Met een minimalistische stijl en een dosis humor, is dit een game om in de gaten te houden.

Watch on YouTube

Mika and The Witch's Mountain

Mika and The Witch's Mountain doet veel denken aan Ghibli-film Kiki's Delivery Service, op een goede manier. Je bent een jonge heks die haar krachten nog niet volledig bezit. Ze moet de dorpelingen onderaan een berg helpen door pakketjes rond te brengen, met behulp van haar vliegende bezemsteel. Door deze taken te vervullen, worden haar krachten steeds beter en kan ze meer. Dit belooft een fijne, ontspannende game te worden. 

Watch on YouTube

How to Say Goodbye

Je personage in de game How to Say Goodbye is net overleden en dwaalt nu als spook rond. Je moet hem helpen om te ontsnappen uit de wereld die tussen leven en dood in ligt. De game gebruikt zijn puzzels om iets te vertellen over rouw na iemand verloren te hebben. Dat kan erg krachtig uitpakken, mits het goed gebeurt. De game heeft in ieder geval een toffe stijl.

Watch on YouTube

Paper Trail

Scheuren en vouwen: zo los je de puzzels op in deze game die oogt als een plaatjesboek. Je moet het hoofdpersonage helpen om door de wereld te bewegen, maar dat kan alleen als je die wereld ombuigt als een pagina, vouwt en scheurt. Het verhaal gaat over Paige, die de eerste persoon van haar dorp is die gaat studeren. Daarvoor moet ze op reis in deze mysterieuze, maar mooie papierwereld. 

Watch on YouTube

The Last Case of Benedict Fox

Een metroidvania gecombineerd met Lovecraft: dat belooft de interessant ogende game The Last Case of Benedict Fox te worden. Je speelt als detective Fox die een duister herenhuis uitpluist, op zoek naar een antwoord op de vraag wat er is gebeurd met het gezin dat daar woonde. Daar komt hij terecht in limbo, terwijl er een demon in zijn lichaam zit. 

Watch on YouTube

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered aangekondigd en uitgekomen
Gamer.nl
Nieuws

The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered aangekondigd en uitgekomen

De game werd vanmiddag officieel uit de doeken gedaan

The Elder Scrolls 4: Oblivion Remastered is vandaag officieel aangekondigd middels een livestream. De game is meteen beschikbaar.

In de aankondigingsvideo praatten Bethesda's Todd Howard en Matt Carofano over de nieuwe editie van de game. In eerste instantie werden beelden van het origineel getoond, dat in 2006 op Xbox 360 en pc en in 2007 op PlayStation 3 uitkwam. Er werd gekeken naar het belang van de release van dit origineel, dat openwereld-rpg's naar een hoger niveau tilde.

Vervolgens toonde de livestream beelden van de nieuwe versie van het spel. Daarbij lag er veel nadruk op de grafische verbeteringen van de game, die mogelijk worden gemaakt door Unreal Engine 5. Door de toename van details moeten spelers zich nog meer onderdeel van de spelwereld voelen.

Gameplay is ook op de schop gegaan. Hoewel de game trouw aan het origineel blijft, zijn gameplaysystemen verbeterd. Ook animaties van personages en vijanden zijn verbeterd. Tijdens gevechten vliegen de vonken en bloedspetters van het gevecht af. Hoewel de game door de meesten met een eerstepersoonsperspectief wordt gespeeld, is er ook een derdepersoonsperspectief, die in deze versie beter moet werken. Dialogen klinken natuurlijker, maar de soms opmerkelijke gesprekken die het spel zijn charme geven zijn behouden.

Oblivion Remastered wordt gezien als "de meest complete versie van Oblivion". Alle dlc - waaronder de verhalende uitbreidingen - zitten ook bij het spel inbegrepen. De game is nu verkrijgbaar op Xbox Series-consoles, Steam en PlayStation 5, en staat ook op Game Pass. De game kost 54,99 euro, al is er ook een Deluxe-uitvoering van 64,99 euro, inclusief de befaamde horse armor.

Er gingen al geruime tijd geruchten dat er een remake of remaster van The Elder Scrolls 4: Oblivion in ontwikkeling was. Er waren zelfs screenshots uitgelekt. Volgens die geruchten werkt Virtuos aan de remake, en dat blijkt nu ook te kloppen. De studio is ook bekend van de aankomende remake van Metal Gear Solid 3: Snake Eater.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Batterijduur Switch 2 Pro Controller gelijk aan vorige versie
Gamer.nl
Nieuws

Batterijduur Switch 2 Pro Controller gelijk aan vorige versie

Maar hij laadt wel sneller op

De batterijduur van de Nintendo Switch 2 Pro Controller is gelijk aan die van de Pro Controller van de eerste Switch, terwijl hij wel sneller oplaadt.

Dat spotte Nintendo Life op de officiële website van Nintendo. Net zoals de Pro Controller voor de eerste Switch, gaat de Pro Controller voor de Switch 2 ongeveer veertig uur mee voordat hij weer opgeladen moet worden. De Switch 2 Pro Controller doet er echter ongeveer 3,5 uur over om zich volledig op te laden, terwijl dit met de eerste Pro Controller zo'n 6 uur duurde.

We wisten al dat de Switch 2 Pro Controller diverse toevoegingen heeft. Zo zitten er aan de achterkant twee nieuwe knoppen - de GL- en GR-knoppen - en is er net als op de nieuwe Joy-Cons een C-knop aanwezig waarmee GameChat opgestart kan worden. De controller heeft ook HD Rumble 2, wat voor nog gedetailleerdere force feedback moet zorgen.

Het was al bekend dat huidige Pro Controllers en Joy-Cons ook gebruikt kunnen worden op de Switch 2. Het is alleen niet mogelijk om met de huidige controllers de Switch 2 uit slaapstand te halen. De Switch 2 - alsmede de Switch 2 Pro Controller - verschijnt op 5 juni.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!