Deze tien kleine games schitterden tijdens de Gamezomer
Nieuws

Deze tien kleine games schitterden tijdens de Gamezomer

De afgelopen weken hebben we een hele hoop nieuwe games gezien. De grote blockbusters waren een genot om naar te kijken, maar het waren de kleine games die echt schitterden.

Tijdens de presentaties van de afgelopen Summer of Games, ter vervanging van E3, klonk hier en daar de kritiek dat veel games toch wel erg op elkaar lijken. Vooral ruimtehorror is een populair genre geworden. Als opvallende tegenhanger waren daar gelukkig de kleinschaligere games, die opvallen door hun kleur en creativiteit. We kiezen er tien uit die een plekje op je wishlist verdienen.

©GMRimport

The Plucky Squire

Jot is een kleine held uit een plaatjesboek. Met een zwaardje in de hand vecht hij zich langs de vijanden op de getekende pagina's, in een stijl die doet denken aan de oude The Legend of Zelda-games. Het ziet er direct charmant uit, maar dan volgen er ook nog interessante twists. Zo zijn er puzzels op te lossen door woorden in het boek te verplaatsen en vinden sommige baasgevechten plaats als een typische vechtgame, inclusief levensbalkjes en juichende achtergrondpersonages.

De echt grote twist komt als hoofdpersonage Jot uit het boek springt en in de 3d-wereld belandt. Het ene moment loop je als in Toy Story tussen het speelgoed, terwijl je puzzels oplost om verder te komen. Het andere moment loop je rond aan het buitenkant van een mok of duik je in een ander object. Dit is een game vol met verrassingen.

Watch on YouTube

Schim

Vanuit Nederland komt de bijzondere game Schim. Ewoud van der Werf werkt aan deze titel, over een wezentje dat zich alleen van schaduw naar schaduw kan voortbewegen. Dat is een flinke uitdaging, want de wereld is constant in beweging. Zo moet je bijvoorbeeld gebruikmaken van de schaduw van een langs rennende kat, of van mensen die de weg oversteken. In elk level kun je op deze manier verschillende verhaaltjes ontdekken. De game valt direct op door de toffe stijl en de Nederlandse naam wekt natuurlijk dubbel en dwars onze interesse.

Watch on YouTube

Cocoon

Als je Limbo en Inside hoort, gaat er hopelijk al iets kriebelen. Cocoon is het nieuwste project van een van de mensen achter die games. Je bent deze keer een insect dat zich een weg door de wereld baant door creatieve en ingewikkelde puzzels op te lossen. Alles gebeurt in deze game via ballen. Als je er aan trekt, ze in een buis werpt of ze op een knop legt gebeurt er van alles in de wereld. Je springt door portalen, tovert bruggen tevoorschijn en opent deuren. Dit ziet eruit als een breinbreker die het helemaal anders doet en dat maakt nieuwsgierig.

Watch on YouTube

A Little to the Left

Met Unpacking hebben we gezien hoe fijn het kan zijn om dingen op te ruimen. De game A Little to the Left zoomt in op de kleinere opruimpleziertjes. Zoals blikjes voer op de juiste manier ordenen en op elkaar zetten, of de overbodige blaadjes van een plant plukken. Veel puzzels in deze game hebben verschillende oplossingen. Het gaat dus niet altijd om objecten van groot naar klein leggen. A Little to the Left is onder andere geïnspireerd door de kat van de makers, die regelmatig objecten net iets verschuift.

Watch on YouTube

Skate Story

Skate Story is geen skategame zoals je gewend bent. Je speelt namelijk als een demon in de onderwereld en je bent gemaakt van glas. Niet een ideale conditie om op een skateboard te staan. Die heb je echter van de duivel gekregen met als doel om naar de maan te skaten en die door te slikken. Alleen dan kun je ontsnappen. Een origineel idee, een unieke stijl en fijne muziek? Ja, graag!

Watch on YouTube

Time Flies

Time Flies geeft antwoord op de vraag: wat doe je als je een vlieg bent? Waarschijnlijk ga je dan heel snel dood. Of je nou in een glas drinken belandt of op zo'n kleefstrip blijft plakken, de wereld zit vol gevaar. Je moet ondanks deze obstakels proberen verschillende doelen te bereiken, zoals een instrument leren spelen, een boek lezen en een vriend maken. En de moeilijkste opdracht: oud sterven. Met een minimalistische stijl en een dosis humor, is dit een game om in de gaten te houden.

Watch on YouTube

Mika and The Witch's Mountain

Mika and The Witch's Mountain doet veel denken aan Ghibli-film Kiki's Delivery Service, op een goede manier. Je bent een jonge heks die haar krachten nog niet volledig bezit. Ze moet de dorpelingen onderaan een berg helpen door pakketjes rond te brengen, met behulp van haar vliegende bezemsteel. Door deze taken te vervullen, worden haar krachten steeds beter en kan ze meer. Dit belooft een fijne, ontspannende game te worden. 

Watch on YouTube

How to Say Goodbye

Je personage in de game How to Say Goodbye is net overleden en dwaalt nu als spook rond. Je moet hem helpen om te ontsnappen uit de wereld die tussen leven en dood in ligt. De game gebruikt zijn puzzels om iets te vertellen over rouw na iemand verloren te hebben. Dat kan erg krachtig uitpakken, mits het goed gebeurt. De game heeft in ieder geval een toffe stijl.

Watch on YouTube

Paper Trail

Scheuren en vouwen: zo los je de puzzels op in deze game die oogt als een plaatjesboek. Je moet het hoofdpersonage helpen om door de wereld te bewegen, maar dat kan alleen als je die wereld ombuigt als een pagina, vouwt en scheurt. Het verhaal gaat over Paige, die de eerste persoon van haar dorp is die gaat studeren. Daarvoor moet ze op reis in deze mysterieuze, maar mooie papierwereld. 

Watch on YouTube

The Last Case of Benedict Fox

Een metroidvania gecombineerd met Lovecraft: dat belooft de interessant ogende game The Last Case of Benedict Fox te worden. Je speelt als detective Fox die een duister herenhuis uitpluist, op zoek naar een antwoord op de vraag wat er is gebeurd met het gezin dat daar woonde. Daar komt hij terecht in limbo, terwijl er een demon in zijn lichaam zit. 

Watch on YouTube

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld
Nieuws

Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld

Dat zijn een hoop bezorgde pakketjes

Het in 2019 uitgekomen Death Stranding is inmiddels door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld.

Dat maakte bedenker Hideo Kojima bekend via social media. De game is al sinds november 2019 verkrijgbaar, maar was in eerste instantie alleen op PlayStation 4 beschikbaar. Inmiddels is de game ook op PlayStation 5, pc, Xbox Series-consoles, Mac en smartphones speelbaar.

Vervolg Death Stranding 2: On the Beach staat gepland voor een release op 26 juni, zo werd onlangs bekendgemaakt. Diverse acteurs en actrices uit de eerste Death Stranding keren terug, waaronder Léa Seydoux, Norman Reedus en Troy Baker. Ook Shioli Kutsuna en Elle Fanning hebben rollen in de game.

De eerste Death Stranding is de eerste game die Kojima ontwikkelde met zijn studio Kojima Productions nadat hij de banden brak met uitgever Konami, waar hij de Metal Gear-reeks voor ontwikkelde. Het spel biedt een uniek concept, waarbij spelers door een post-apocalyptisch landschap lopen om pakketten te bezorgen. Zoals gebruikelijk bij games van Kojima worden gameplaysegmenten afgewisseld met soms langdurige filmpjes waarin vooral het verhaal en dialogen centraal staan.

Michel Musters beloonde Death Stranding in 2019 met een 9,5 op Gamer.nl: "Met Death Stranding behandelt Hideo Kojima grote thema’s als het hiernamaals, ouderschap, de connectie tussen mensen en zelfs klimaatverandering en het uitsterven van de mensheid. Hij brengt dit alles op even fabuleuze als verwarrende wijze in beeld. De kerngameplay – het vervoeren van pakketjes en ondertussen je evenwicht zien te bewaren – lijkt in eerste instantie tegenstrijdig simpel. Klikt het eenmaal, dan biedt het concept oneindig veel voldoening. Gecombineerd met de online functies die in de campagne zijn geïntegreerd, resulteert het in een van de meest unieke virtuele ervaringen ooit."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'
Nieuws

The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'

Ontwikkelaar geeft zijn mening over het einde van de eerste game

The Last of Us-ontwikkelaar Neil Druckmann heeft zich voor het eerst uitgesproken over een belangrijk plotpunt uit de gamereeks: wat hem betreft heeft Joel "de juiste keuze gemaakt".

Let op: Hierna volgen grote spoilers voor de eerste The Last of Us-game en het eerste seizoen van de gelijknamige HBO-serie.

In The Last of Us wordt het meisje Ellie naar een groep genaamd de Fireflies gebracht. Ellie is namelijk immuun voor een virus dat de gehele mensheid treft. De Fireflies zijn van plan om Ellie te opereren om er zo achter te komen of er een medicijn voor het virus gemaakt kan worden, maar zijn wel genoodzaakt haar te doden. Joel, de man waarmee Ellie de reis naar de Fireflies heeft afgelegd, besluit op het laatste moment echter de Fireflies te doden, Ellie te redden en haar zodra ze wakker wordt uit haar narcose te vertellen dat ze niets voor de mensheid kon betekenen.

Dit einde van The Last of Us heeft al jaren discussie bij gamers opgeleverd - heeft Joel de juiste keuze gemaakt? Regisseur Neil Druckmann heeft nu tegen IGN verteld dat hij van mening is dat Joel dat inderdaad heeft gedaan. "Ik geloof dat Joel de juiste keuze maakte. Als ik Joel was geweest, hoop ik dat ik ook zou kunnen doen wat hij deed om mijn 'dochter' te redden."

Craig Mazin, die samen met Druckmann de HBO-verfilming runt, geeft iets meer nuance. Ook hij geeft aan dat hij waarschijnlijk hetzelfde zou doen. "Maar ik zou graag denken dat ik het niet zou doen. Dat is ook juist het interessante moraal van het verhaal. En daarom is het einde van de eerste game zo spraakmakend en geweldig."

Het tweede seizoen van The Last of Us verfilmt het in 2020 verschenen The Last of Us: Part 2, dat zich vier jaar na de eerste game afspeelt. In de serie zit er echter vijf jaar tussen het eerste en tweede seizoen. De game wordt in ieder geval opgedeeld in meerdere seizoenen, al is nog niet bekend hoeveel precies. Het tweede seizoen bestaat uit zeven afleveringen. De eerste aflevering verschijnt op 14 april op HBO Max.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!