Destiny 2-cheatverkoper moet miljoenenboete betalen aan Bungie
Nieuws

Destiny 2-cheatverkoper moet miljoenenboete betalen aan Bungie

De cheatverkoper AimJunkies moet meer dan 4,3 miljoen dollar aan schadevergoeding betalen aan Destiny 2-ontwikkelaar Bungie.

In 2021 spande Bungie een rechtszaak aan tegen de verkoopsite en moederbedrijf Phoenix Digital vanwege auteursrechtschending. Het bedrijf claimde dat Phoenix Digital cheatprogramma's voor Destiny 2 verkocht die deels gebruikmaakten van code uit de game. Vorig jaar werd de zaak door een rechter uit Seattle gedeeltelijk afgewezen omdat Bungie niet afdoende had uitgelegd hoe cheatsoftware als auteursrechtschending kan worden gezien. 

De rechter heeft nu echter besloten dat AimJunkies wel schuldig is bevonden aan diverse andere beschuldigingen die door Bungie werden geclaimd, zo valt op Torrentfreak te lezen. Het komt er in het kort op neer dat de cheatsoftware Bungie's technische preventie heeft omzeild en daar zelfs nadat men door Bungie ontdekt en verbannen werd mee door is gegaan.

Hoewel de hoofdschuldige James May is, de externe ontwikkelaar die het cheatprogramma programmeerde, deed hij dat in opdracht van AimJunkies en dus moederbedrijf Phoenix Digital. Laatstgenoemde moet nu dus ook 4.396.222 dollar - omgerekend 4.121.633,97 euro - betalen aan Bungie. Daarnaast wordt er een aanvraag gedaan bij de federale rechtbank dat er mogelijk voor gaat zorgen dat AimJunkies soortgelijke activiteiten voor andere games ook moet staken.

Bungie heeft eerder al andere bedrijven die cheatsoftware voor de Destiny-games hebben gemaakt en verkocht aangeklaagd, vaak met succes. De ontwikkelstudio is sinds enige tijd onderdeel van Sony PlayStation.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error