Dead Island 2 is genieten van de apocalyps
Nieuws

Dead Island 2 is genieten van de apocalyps

Geloof het of niet, maar na acht jaar wachten hebben we Dead Island 2 zowaar kunnen spelen. En dat terwijl ontwikkelaar Dambuster Studios de game pas een dag voor onze speelsessie (opnieuw) uit de doeken deed tijdens Opening Night Live. Een geruststelling: de stroeve aanloop valt tijdens het spelen niet of nauwelijks op.

Net als begin jaren 10 vliegen de zombiegames ons weer om de horen. Alleen de afgelopen twee jaar al werden zombiegames als Dying Light 2, Back 4 Blood, Evil Dead The Game en Rainbow Six Extraction uitgebracht. Toch besluit uitgever Deep Silver juist nu met Dead Island 2 te komen. In Dead Island 2 ligt de nadruk immers op het ‘plezier’ van een zombieapocolyps, in plaats van alle ongemakken en hectiek die zo’n ramp mag zich meebrengt. Soms willen we gewoon even rustig kunnen toekijken hoe de wereld vergaat. Pas als de zombies in kwestie te dichtbij komen, grijpen we wel naar de bespijkerde honkbalknuppel. In Dead Island 2 leer je te gedijen in een vergane wereld zonder de constante stress van overleven. 

©GMRimport

Creatief

Dead Island 2 speelt zich (ironisch genoeg) maar een paar maanden na de gebeurtenissen van het eerste deel af. Dat betekent dat spelers wakker worden in een zombie-overgoten L.A. genaamd, jawel, Hell.A. Traditiegetrouw kunnen spelers ook nu weer kiezen tussen een aantal verschillende speelbare personages met ieder hun eigen kwaliteiten. Spelers kunnen hun gekozen personage ditmaal iets specifieker personaliseren door kaarten die als perks functioneren vrij te spelen en in te stellen. Daar zien we tijdens de speelsessie echter weinig van.

Er is wel genoeg tijd voor een wandeling in het donker over de vervallen pier van Santa Monica, met als doel het veiligstellen van een belangrijke laptop achter een leger aan zombies. Dat blijkt het perfecte moment om het uitgebreide wapenwiel op de proef te nemen. Van een vlijmscherpe katana tot roestige steigerbuizen: binnen de korstte keren hak je het ene monster na de andere in stukjes.

©GMRimport

Niets nieuws voor de ervaren zombiejager, maar de bevestiging dat mêleegevechten een stuk gewichtiger aanvoelen dan bij veel genregenoten is goed nieuws. Zo voel je de impact in je controller wanneer je een slag oplaadt en vliegen de zombies nog hoger en verder weg wanneer je de juiste drukpunten van het zombielichaam aanvalt. En dan hebben we het nog niet eens gehad over alle bizarre wapens met vuurkrachten of elektrische krachten, of de mogelijkheden om je omgeving te gebruiken om zombies van kant te maken. Hoe creatiever je bent, hoe viezer Dead Island 2 is. We kunnen het je bijvoorbeeld aanraden om een treintje zombies te maken om deze vervolgens in één klap te elektrocuteren door ze te steken met elektrische Wolverine-klauwen. 

Waarom altijd clowns?

Hoe verder we op de pier komen, hoe groter en sterker de zombies worden. Daar ontdekken we ook een nieuwe ontwijkmechaniek, een klein sprongetje naar links of rechts. Tijdens het oefenen van de dodge, wordt duidelijk dat (vooralsnog) eigenlijk iedere aanval te ontwijken is in Dead Island 2. Zo kunnen grondschokken worden ontweken door een goed getimede sprong en snelle aanvallen door een minisprong naar links of rechts. Die bewegingsopties zorgen ervoor dat de mêleegevechten behalve gewichtig, ook dynamisch aanvoelen. Zo kun je er een sport van maken om pas aan te vallen wanneer de zombie al heeft uitgehaald. Op die manier kun je al met een één of twee rake klappen het gevecht winnen, zonder dat je doelloos op R2 ramt.

Na de pier ontruimd te hebben, wacht ons een baasgevecht met een zombieclown. Daar wordt duidelijk dat bovengenoemde bewegingsopties er niet voor niets zijn. Zonder te veel te verklappen: de zombieclown is snel. Heel, snel. Waarom zijn het toch altijd clowns?

©GMRimport

Levensgenieter 

Ondanks de valse start, ziet het er dus goed uit voor Dead Island 2. Het heeft er in ieder geval alle schijn van dat het de eindeloze ontwikkelingshel heeft overleefd. Grafisch oogt de game prima en op het gebied van gameplay is er ook weinig aan te merken. En dat terwijl er toch behoorlijk wat nieuwe technieken zijn ontwikkeld in de afgelopen acht jaar. De mêleegevechten voelen dynamisch en gewichtig en kan je veel creativiteit kwijt in de benadering van groepen zombies. 

©GMRimport

Natuurlijk moet nog blijken hoe gevarieerd het wapenarsenaal daadwerkelijk is, hoe groot de spelwereld is en of hoe lang het zombies meppen leuk blijft. Dat geldt ook voor de verschillende zombies, omgevingen en verhalen in de game. Verder moet nog blijken of het bekende L.A. de juiste keuze is geweest. Kennen we dit niet al door en door van (bijvoorbeeld) Grand Theft auto V? Of is dat juist goed? L.A. is in ieder geval geen eiland, dat is één ding wat zeker is.

Dead Island 2 verschijnt 3 februari 2023 voor PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One en pc.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Gameplay van geannuleerde Star Wars Battlefront 3 gelekt
Nieuws

Gameplay van geannuleerde Star Wars Battlefront 3 gelekt

Game uit de koker van Free Radical Design werd in 2008 geannuleerd

Er zijn gameplaybeelden van een geannuleerde derde game in de klassieke Star Wars Battlefront-franchise online verschenen.

Het gaat om een derde deel in de reeks waarvan begin dit millennium games uitkwamen, en dus niet te verwarren met de Battlefront-shooters die afgelopen decennium uitkwamen.

Free Radical Design - bekend van de Timesplitters-games - werkte aan Star Wars Battlefront 3. De game werd in 2008 uiteindelijk geannuleerd. Het spel had op de Wii, PlayStation 3, Xbox 360 en pc uit moeten komen.

Inmiddels is er dus gameplay te zien van het nooit uitgekomen spel. De beelden zouden daarbij afkomstig zijn van een versie van de game een week voordat deze geannuleerd werd. Het gaat daarbij specifiek om de Wii-versie van het spel.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Pacific Drive-televisieserie op komst
Nieuws

Pacific Drive-televisieserie op komst

Saw-medebedenker James Wan heeft de rechten in handen

Er gaat gewerkt worden aan een televisieserie gebaseerd op het eerder dit jaar uitgekomen Pacific Drive.

Variety meldt dat Atomic Monster, het productiebedrijf van Saw-medebedenker James Wan, de rechten op een televisieserie gebaseerd op de game in handen heeft. Hij zal als executive producer meewerken aan de film, al is er nog geen netwerk of streamingdienst bevestigd.

In elk potje van Pacific Drive maken spelers een unieke tocht door een griezelig gebied genaamd de Olympic Exclusion Zone. Belangrijk is dat de auto gedurende speelsessies blijft lopen, omdat er anders erge dingen kunnen gebeuren.

Het is aan de speler om de auto te upgraden en kapotte onderdelen te fixen. Daarvoor moeten spelers soms ook uit de auto stappen en de omgeving afspeuren naar nieuwe onderdelen.

Pacific Drive is verkrijgbaar op Steam, Epic Games Store en PlayStation 5.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!