Dead Island 2 is genieten van de apocalyps
Nieuws

Dead Island 2 is genieten van de apocalyps

Geloof het of niet, maar na acht jaar wachten hebben we Dead Island 2 zowaar kunnen spelen. En dat terwijl ontwikkelaar Dambuster Studios de game pas een dag voor onze speelsessie (opnieuw) uit de doeken deed tijdens Opening Night Live. Een geruststelling: de stroeve aanloop valt tijdens het spelen niet of nauwelijks op.

Net als begin jaren 10 vliegen de zombiegames ons weer om de horen. Alleen de afgelopen twee jaar al werden zombiegames als Dying Light 2, Back 4 Blood, Evil Dead The Game en Rainbow Six Extraction uitgebracht. Toch besluit uitgever Deep Silver juist nu met Dead Island 2 te komen. In Dead Island 2 ligt de nadruk immers op het ‘plezier’ van een zombieapocolyps, in plaats van alle ongemakken en hectiek die zo’n ramp mag zich meebrengt. Soms willen we gewoon even rustig kunnen toekijken hoe de wereld vergaat. Pas als de zombies in kwestie te dichtbij komen, grijpen we wel naar de bespijkerde honkbalknuppel. In Dead Island 2 leer je te gedijen in een vergane wereld zonder de constante stress van overleven. 

©GMRimport

Creatief

Dead Island 2 speelt zich (ironisch genoeg) maar een paar maanden na de gebeurtenissen van het eerste deel af. Dat betekent dat spelers wakker worden in een zombie-overgoten L.A. genaamd, jawel, Hell.A. Traditiegetrouw kunnen spelers ook nu weer kiezen tussen een aantal verschillende speelbare personages met ieder hun eigen kwaliteiten. Spelers kunnen hun gekozen personage ditmaal iets specifieker personaliseren door kaarten die als perks functioneren vrij te spelen en in te stellen. Daar zien we tijdens de speelsessie echter weinig van.

Er is wel genoeg tijd voor een wandeling in het donker over de vervallen pier van Santa Monica, met als doel het veiligstellen van een belangrijke laptop achter een leger aan zombies. Dat blijkt het perfecte moment om het uitgebreide wapenwiel op de proef te nemen. Van een vlijmscherpe katana tot roestige steigerbuizen: binnen de korstte keren hak je het ene monster na de andere in stukjes.

©GMRimport

Niets nieuws voor de ervaren zombiejager, maar de bevestiging dat mêleegevechten een stuk gewichtiger aanvoelen dan bij veel genregenoten is goed nieuws. Zo voel je de impact in je controller wanneer je een slag oplaadt en vliegen de zombies nog hoger en verder weg wanneer je de juiste drukpunten van het zombielichaam aanvalt. En dan hebben we het nog niet eens gehad over alle bizarre wapens met vuurkrachten of elektrische krachten, of de mogelijkheden om je omgeving te gebruiken om zombies van kant te maken. Hoe creatiever je bent, hoe viezer Dead Island 2 is. We kunnen het je bijvoorbeeld aanraden om een treintje zombies te maken om deze vervolgens in één klap te elektrocuteren door ze te steken met elektrische Wolverine-klauwen. 

Waarom altijd clowns?

Hoe verder we op de pier komen, hoe groter en sterker de zombies worden. Daar ontdekken we ook een nieuwe ontwijkmechaniek, een klein sprongetje naar links of rechts. Tijdens het oefenen van de dodge, wordt duidelijk dat (vooralsnog) eigenlijk iedere aanval te ontwijken is in Dead Island 2. Zo kunnen grondschokken worden ontweken door een goed getimede sprong en snelle aanvallen door een minisprong naar links of rechts. Die bewegingsopties zorgen ervoor dat de mêleegevechten behalve gewichtig, ook dynamisch aanvoelen. Zo kun je er een sport van maken om pas aan te vallen wanneer de zombie al heeft uitgehaald. Op die manier kun je al met een één of twee rake klappen het gevecht winnen, zonder dat je doelloos op R2 ramt.

Na de pier ontruimd te hebben, wacht ons een baasgevecht met een zombieclown. Daar wordt duidelijk dat bovengenoemde bewegingsopties er niet voor niets zijn. Zonder te veel te verklappen: de zombieclown is snel. Heel, snel. Waarom zijn het toch altijd clowns?

©GMRimport

Levensgenieter 

Ondanks de valse start, ziet het er dus goed uit voor Dead Island 2. Het heeft er in ieder geval alle schijn van dat het de eindeloze ontwikkelingshel heeft overleefd. Grafisch oogt de game prima en op het gebied van gameplay is er ook weinig aan te merken. En dat terwijl er toch behoorlijk wat nieuwe technieken zijn ontwikkeld in de afgelopen acht jaar. De mêleegevechten voelen dynamisch en gewichtig en kan je veel creativiteit kwijt in de benadering van groepen zombies. 

©GMRimport

Natuurlijk moet nog blijken hoe gevarieerd het wapenarsenaal daadwerkelijk is, hoe groot de spelwereld is en of hoe lang het zombies meppen leuk blijft. Dat geldt ook voor de verschillende zombies, omgevingen en verhalen in de game. Verder moet nog blijken of het bekende L.A. de juiste keuze is geweest. Kennen we dit niet al door en door van (bijvoorbeeld) Grand Theft auto V? Of is dat juist goed? L.A. is in ieder geval geen eiland, dat is één ding wat zeker is.

Dead Island 2 verschijnt 3 februari 2023 voor PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One en pc.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5
Nieuws

Multiplayershooter Blindfire komt vandaag uit op PS5

Tijdelijk te koop voor 8,09 euro

De Early Access-versie van multiplayershooter Blindfire komt in de loop van vandaag beschikbaar op PlayStation 5.

De game kan daarbij tijdelijk met tien procent korting worden aangeschaft voor 8,09 euro. Deze kortingsactie loopt tot 9 december. Het spel verscheen afgelopen oktober al in Early Access via pc (Steam en Epic Games Store) en Xbox Series-consoles.

De first-person shooter speelt zich voor een groot gedeelte in de het donker af, met hier en daar uv-verlichte illustraties die er voor zorgen dat spelers iets kunnen zien. Daarbij kunnen spelers een 'Echo' gebruiken, waardoor bijvoorbeeld de meest recente positie van een vijand in de buurt wordt getoond.

Multiplayerpotjes bevatten maximaal acht spelers. Wanneer mensen verslagen worden, krijgen ze toegang tot nachtvisie waarmee ze de actie in de arena duidelijk kunnen volgen. Hoewel het mogelijk is voor spelers om zich in het donker te verstoppen, is het belangrijk om punten te scoren door bijvoorbeeld headshots en multikills te behalen. Spelers die een hele ronde geen schade oplopen ontvangen ook punten.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan
Nieuws

Steam scherpt regels rondom seizoenspassen aan

Meer bescherming voor de consument

Valve heeft de Steam-regels voor seizoenspassen op het platform aangescherpt.

Zo valt te lezen dat ontwikkelaars een seizoenspas beschikbaar kunnen stellen op Steam, maar dat men wel een complete lijst en beschrijving van downloadbare content dat onderdeel uitmaakt van de pas en verwachte releasedatum moet delen.

Daarnaast moet een seizoenspas minstens één beschikbare dlc bevatten wanneer deze te koop komt te staan - al wordt er een uitzondering gemaakt voor seizoenspassen die onderdeel uitmaken van een vooraf te bestellen deluxe editie van de game.

"Door een seizoenspas aan te bieden beloof je toekomstige content", zo schrijft Valve richting ontwikkelaars en uitgevers. "Tijdens het proces van een seizoenspas lanceren wordt je gevraagd naar een releasetiming voor de content in de seizoenspas. Dit is zowel een verplichting richting consumenten en Steam. Als je nog niet duidelijk kunt communiceren over de content van elke dlc en wanneer de dlc beschikbaar komt, moet je geen seizoenpas op Steam aanbieden."

Valve erkent wel dat releasedata niet altijd gehaald kunnen worden. Ontwikkelaars mogen dan ook eenmalig de releasedatum van content uit de seizoenspas aanpassen, al moet de nieuwe datum wel binnen drie maanden van de oorspronkelijke datum vallen. Wanneer een dlc dat onderdeel uitmaakt van een seizoenspas wordt geannuleerd, moet men verplicht geld teruggeven aan de consumenten.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
Internal server error