Dead Island 2 is genieten van de apocalyps
Nieuws

Dead Island 2 is genieten van de apocalyps

Geloof het of niet, maar na acht jaar wachten hebben we Dead Island 2 zowaar kunnen spelen. En dat terwijl ontwikkelaar Dambuster Studios de game pas een dag voor onze speelsessie (opnieuw) uit de doeken deed tijdens Opening Night Live. Een geruststelling: de stroeve aanloop valt tijdens het spelen niet of nauwelijks op.

Net als begin jaren 10 vliegen de zombiegames ons weer om de horen. Alleen de afgelopen twee jaar al werden zombiegames als Dying Light 2, Back 4 Blood, Evil Dead The Game en Rainbow Six Extraction uitgebracht. Toch besluit uitgever Deep Silver juist nu met Dead Island 2 te komen. In Dead Island 2 ligt de nadruk immers op het ‘plezier’ van een zombieapocolyps, in plaats van alle ongemakken en hectiek die zo’n ramp mag zich meebrengt. Soms willen we gewoon even rustig kunnen toekijken hoe de wereld vergaat. Pas als de zombies in kwestie te dichtbij komen, grijpen we wel naar de bespijkerde honkbalknuppel. In Dead Island 2 leer je te gedijen in een vergane wereld zonder de constante stress van overleven. 

©GMRimport

Creatief

Dead Island 2 speelt zich (ironisch genoeg) maar een paar maanden na de gebeurtenissen van het eerste deel af. Dat betekent dat spelers wakker worden in een zombie-overgoten L.A. genaamd, jawel, Hell.A. Traditiegetrouw kunnen spelers ook nu weer kiezen tussen een aantal verschillende speelbare personages met ieder hun eigen kwaliteiten. Spelers kunnen hun gekozen personage ditmaal iets specifieker personaliseren door kaarten die als perks functioneren vrij te spelen en in te stellen. Daar zien we tijdens de speelsessie echter weinig van.

Er is wel genoeg tijd voor een wandeling in het donker over de vervallen pier van Santa Monica, met als doel het veiligstellen van een belangrijke laptop achter een leger aan zombies. Dat blijkt het perfecte moment om het uitgebreide wapenwiel op de proef te nemen. Van een vlijmscherpe katana tot roestige steigerbuizen: binnen de korstte keren hak je het ene monster na de andere in stukjes.

©GMRimport

Niets nieuws voor de ervaren zombiejager, maar de bevestiging dat mêleegevechten een stuk gewichtiger aanvoelen dan bij veel genregenoten is goed nieuws. Zo voel je de impact in je controller wanneer je een slag oplaadt en vliegen de zombies nog hoger en verder weg wanneer je de juiste drukpunten van het zombielichaam aanvalt. En dan hebben we het nog niet eens gehad over alle bizarre wapens met vuurkrachten of elektrische krachten, of de mogelijkheden om je omgeving te gebruiken om zombies van kant te maken. Hoe creatiever je bent, hoe viezer Dead Island 2 is. We kunnen het je bijvoorbeeld aanraden om een treintje zombies te maken om deze vervolgens in één klap te elektrocuteren door ze te steken met elektrische Wolverine-klauwen. 

Waarom altijd clowns?

Hoe verder we op de pier komen, hoe groter en sterker de zombies worden. Daar ontdekken we ook een nieuwe ontwijkmechaniek, een klein sprongetje naar links of rechts. Tijdens het oefenen van de dodge, wordt duidelijk dat (vooralsnog) eigenlijk iedere aanval te ontwijken is in Dead Island 2. Zo kunnen grondschokken worden ontweken door een goed getimede sprong en snelle aanvallen door een minisprong naar links of rechts. Die bewegingsopties zorgen ervoor dat de mêleegevechten behalve gewichtig, ook dynamisch aanvoelen. Zo kun je er een sport van maken om pas aan te vallen wanneer de zombie al heeft uitgehaald. Op die manier kun je al met een één of twee rake klappen het gevecht winnen, zonder dat je doelloos op R2 ramt.

Na de pier ontruimd te hebben, wacht ons een baasgevecht met een zombieclown. Daar wordt duidelijk dat bovengenoemde bewegingsopties er niet voor niets zijn. Zonder te veel te verklappen: de zombieclown is snel. Heel, snel. Waarom zijn het toch altijd clowns?

©GMRimport

Levensgenieter 

Ondanks de valse start, ziet het er dus goed uit voor Dead Island 2. Het heeft er in ieder geval alle schijn van dat het de eindeloze ontwikkelingshel heeft overleefd. Grafisch oogt de game prima en op het gebied van gameplay is er ook weinig aan te merken. En dat terwijl er toch behoorlijk wat nieuwe technieken zijn ontwikkeld in de afgelopen acht jaar. De mêleegevechten voelen dynamisch en gewichtig en kan je veel creativiteit kwijt in de benadering van groepen zombies. 

©GMRimport

Natuurlijk moet nog blijken hoe gevarieerd het wapenarsenaal daadwerkelijk is, hoe groot de spelwereld is en of hoe lang het zombies meppen leuk blijft. Dat geldt ook voor de verschillende zombies, omgevingen en verhalen in de game. Verder moet nog blijken of het bekende L.A. de juiste keuze is geweest. Kennen we dit niet al door en door van (bijvoorbeeld) Grand Theft auto V? Of is dat juist goed? L.A. is in ieder geval geen eiland, dat is één ding wat zeker is.

Dead Island 2 verschijnt 3 februari 2023 voor PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One en pc.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Monster Hunter Wilds is meer dan tien miljoen keer verkocht
Nieuws

Monster Hunter Wilds is meer dan tien miljoen keer verkocht

Het is daarmee een van de bestverkochte games van Capcom

Er zijn wereldwijd inmiddels meer dan tien miljoen exemplaren van Monster Hunter Wilds verkocht.

Dat kondigde Capcom aan. De game is daarmee de op vijf na bestverkochte game van de uitgever ooit. Monster Hunter World blijft vooralsnog de bestverkochte Capcom-game met ongeveer 22 miljoen verkochte exemplaren.

In een blogpost om de mijlpaal van tien miljoen verkochte exemplaren te vieren, laat het bedrijf weten dat er binnenkort een gratis item pack in de game beschikbaar komt voor alle spelers. Ook wordt wederom benadrukt dat aanstaande vrijdag de eerste grote content-update voor de game uitkomt.

De Title Update voegt een nieuw monster en nieuwe jachten toe, alsmede een nieuw Grand Hub-gebied. Het nieuwe monster is Mizutsune, een favoriet van veel spelers. Het monster kwam voor het eerst voor in Monster Hunter Generations en keert nu dus terug. Spelers moeten wel Hunter Rank 21 bereiken om het tegen Mizutsune op te kunnen nemen.

De update voegt op een nog later moment ook een nieuwe missie toe waar spelers van Hunter Rank 50 of hoger het kunnen opnemen tegen Rey Dau. Spelers kunnen nieuwe uitrusting vrijspelen daarmee.

Vanaf Rank 16 is er ook een nieuwe Grand Hub beschikbaar, een nieuwe locatie voor jagers om met elkaar te socializen. Spelers kunnen hier toegang tot krijgen door met Tetsuzan te praten in het bovenste gedeelte van Suja in de Peaks of Accord.

Een tweede gratis Title Update tot slot volgt ergens in de zomer. Hierin zal een langverwacht monster terugkeren - waarschijnlijk Lagiacrus. Capcom is daarnaast ook van plan om de user interface van de game te verbeteren om het gebruiksvriendelijker te maken.

Monster Hunter Wilds is beschikbaar op PlayStation 5, Xbox Series X en S en pc. Alicia Tai beloonde de game met een 9 in de Gamer.nl-recensie: "Monster Hunter Wilds is een meesterlijke evolutie van de serie. Jagen en verkennen gaan naadloos in elkaar over, de wereld voelt dynamischer en vernieuwingen zoals de Seikret en Focus-modus maken de ervaring toegankelijker zonder de kern te verliezen. Veteranen missen mogelijk wel uitdaging, maar Wilds bewijst dat Monster Hunter nog steeds een stap hoger in de voedselketen kan zetten."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sunderfolk van Blizzard-oprichter komt in april uit
Nieuws

Sunderfolk van Blizzard-oprichter komt in april uit

Een soort tabletop rpg in gamevorm

Sunderfolk, de debuutgame van Dreamhaven, het bedrijf van Blizzard-medeoprichter Mike Morhaime, verschijnt op 23 april.

Sunderfolk is een tactische game geïnspireerd door tabletop rpg's die met smartphones wordt bestuurd. De game komt echter wel op consoles en pc uit - smartphones zijn puur de controllers en de televisie dient in feite als het speelbord.

Spelers bezoeken in het spel de Sunderlands, waar ze vechten tegen monsters en allerlei dierlijke personages ontmoeten. Gevechten zijn turn-based, waarbij spelers een deck aan kaarten hebben waarmee ze kunnen aanvallen. De gevechten spelen zich af in levels op een grid bestaande uit hexagonen.

Het geheel moet daarbij als een tabletop rpg aanvoelen, maar dan toegankelijker omdat iedereen het met een smartphone of tablet via een pc of console kan spelen. Daarbij is de game wel specifiek bedoeld voor lokale co-op, in feite net zoals echte tabletop rpg's.

Tussen missies door bezoeken spelers het stadje Arden. Dit dorpje kan van upgrades voorzien worden, er kan items en uitrusting bij winkeliers gekocht worden en er kunnen vriendschappen gesloten worden met bewoners, wat weer extra beloningen oplevert.

Sunderfolk verschijnt op 23 april voor pc, PlayStation 5, Xbox Series X en S en Nintendo Switch.

Dreamhaven is het bedrijf van Mike Morhaime, een van de oprichters van Blizzard. Hij werkte 28 jaar voor het bedrijf, maar vertrok en richtte in 2020 Dreamhaven op. Dit bedrijf bestaat uit twee ontwikkelteams die los van elkaar games ontwikkelen: Moonshot en Secret Door. Laatstgenoemde werkt aan Sunderfolk. Dit team wordt geleid door Chris Sigaty, die voorheen aan Hearthstone, Starcraft 2 en Heroes of the Storm heeft gewerkt.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!