Dead Island 2 is genieten van de apocalyps
Nieuws

Dead Island 2 is genieten van de apocalyps

Geloof het of niet, maar na acht jaar wachten hebben we Dead Island 2 zowaar kunnen spelen. En dat terwijl ontwikkelaar Dambuster Studios de game pas een dag voor onze speelsessie (opnieuw) uit de doeken deed tijdens Opening Night Live. Een geruststelling: de stroeve aanloop valt tijdens het spelen niet of nauwelijks op.

Net als begin jaren 10 vliegen de zombiegames ons weer om de horen. Alleen de afgelopen twee jaar al werden zombiegames als Dying Light 2, Back 4 Blood, Evil Dead The Game en Rainbow Six Extraction uitgebracht. Toch besluit uitgever Deep Silver juist nu met Dead Island 2 te komen. In Dead Island 2 ligt de nadruk immers op het ‘plezier’ van een zombieapocolyps, in plaats van alle ongemakken en hectiek die zo’n ramp mag zich meebrengt. Soms willen we gewoon even rustig kunnen toekijken hoe de wereld vergaat. Pas als de zombies in kwestie te dichtbij komen, grijpen we wel naar de bespijkerde honkbalknuppel. In Dead Island 2 leer je te gedijen in een vergane wereld zonder de constante stress van overleven. 

©GMRimport

Creatief

Dead Island 2 speelt zich (ironisch genoeg) maar een paar maanden na de gebeurtenissen van het eerste deel af. Dat betekent dat spelers wakker worden in een zombie-overgoten L.A. genaamd, jawel, Hell.A. Traditiegetrouw kunnen spelers ook nu weer kiezen tussen een aantal verschillende speelbare personages met ieder hun eigen kwaliteiten. Spelers kunnen hun gekozen personage ditmaal iets specifieker personaliseren door kaarten die als perks functioneren vrij te spelen en in te stellen. Daar zien we tijdens de speelsessie echter weinig van.

Er is wel genoeg tijd voor een wandeling in het donker over de vervallen pier van Santa Monica, met als doel het veiligstellen van een belangrijke laptop achter een leger aan zombies. Dat blijkt het perfecte moment om het uitgebreide wapenwiel op de proef te nemen. Van een vlijmscherpe katana tot roestige steigerbuizen: binnen de korstte keren hak je het ene monster na de andere in stukjes.

©GMRimport

Niets nieuws voor de ervaren zombiejager, maar de bevestiging dat mêleegevechten een stuk gewichtiger aanvoelen dan bij veel genregenoten is goed nieuws. Zo voel je de impact in je controller wanneer je een slag oplaadt en vliegen de zombies nog hoger en verder weg wanneer je de juiste drukpunten van het zombielichaam aanvalt. En dan hebben we het nog niet eens gehad over alle bizarre wapens met vuurkrachten of elektrische krachten, of de mogelijkheden om je omgeving te gebruiken om zombies van kant te maken. Hoe creatiever je bent, hoe viezer Dead Island 2 is. We kunnen het je bijvoorbeeld aanraden om een treintje zombies te maken om deze vervolgens in één klap te elektrocuteren door ze te steken met elektrische Wolverine-klauwen. 

Waarom altijd clowns?

Hoe verder we op de pier komen, hoe groter en sterker de zombies worden. Daar ontdekken we ook een nieuwe ontwijkmechaniek, een klein sprongetje naar links of rechts. Tijdens het oefenen van de dodge, wordt duidelijk dat (vooralsnog) eigenlijk iedere aanval te ontwijken is in Dead Island 2. Zo kunnen grondschokken worden ontweken door een goed getimede sprong en snelle aanvallen door een minisprong naar links of rechts. Die bewegingsopties zorgen ervoor dat de mêleegevechten behalve gewichtig, ook dynamisch aanvoelen. Zo kun je er een sport van maken om pas aan te vallen wanneer de zombie al heeft uitgehaald. Op die manier kun je al met een één of twee rake klappen het gevecht winnen, zonder dat je doelloos op R2 ramt.

Na de pier ontruimd te hebben, wacht ons een baasgevecht met een zombieclown. Daar wordt duidelijk dat bovengenoemde bewegingsopties er niet voor niets zijn. Zonder te veel te verklappen: de zombieclown is snel. Heel, snel. Waarom zijn het toch altijd clowns?

©GMRimport

Levensgenieter 

Ondanks de valse start, ziet het er dus goed uit voor Dead Island 2. Het heeft er in ieder geval alle schijn van dat het de eindeloze ontwikkelingshel heeft overleefd. Grafisch oogt de game prima en op het gebied van gameplay is er ook weinig aan te merken. En dat terwijl er toch behoorlijk wat nieuwe technieken zijn ontwikkeld in de afgelopen acht jaar. De mêleegevechten voelen dynamisch en gewichtig en kan je veel creativiteit kwijt in de benadering van groepen zombies. 

©GMRimport

Natuurlijk moet nog blijken hoe gevarieerd het wapenarsenaal daadwerkelijk is, hoe groot de spelwereld is en of hoe lang het zombies meppen leuk blijft. Dat geldt ook voor de verschillende zombies, omgevingen en verhalen in de game. Verder moet nog blijken of het bekende L.A. de juiste keuze is geweest. Kennen we dit niet al door en door van (bijvoorbeeld) Grand Theft auto V? Of is dat juist goed? L.A. is in ieder geval geen eiland, dat is één ding wat zeker is.

Dead Island 2 verschijnt 3 februari 2023 voor PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One en pc.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Marvel Snap weer online in de VS, makers werken met nieuwe uitgever
Nieuws

Marvel Snap weer online in de VS, makers werken met nieuwe uitgever

De game werd voorheen uitgegeven door de eigenaar van TikTok

Nadat Marvel Snap eerder deze week in de Verenigde Staten offline ging nadat TikTok tijdelijk werd verbannen in het land, is de game daar nu weer speelbaar. Wel werkt de ontwikkelaar van de mobiele game samen met een nieuwe uitgever om naar eigen zeggen toekomstige vergelijkbare situaties te voorkomen.

De mobiele game Marvel Snap was eerder deze week tijdelijk niet speelbaar in de VS. Mensen die de game wilden opstarten, kregen een melding waarin te lezen viel dat een nieuwe wet in Amerika er voor zorgde dat Marvel Snap werd verboden. De game was ook uit de App Store en Google Play Store gehaald.

In de VS is een nieuwe wet ingegaan die apps van het Chinese bedrijf ByteDance verbiedt. Daaronder valt de socialmedia-app TikTok. Inmiddels is TikTok echter weer online gekomen in de VS en heeft de gisteren ingewijde president Donald Trump aangegeven dat de app online mag blijven.

Marvel Snap is inmiddels ook weer online. Ontwikkelaar Second Dinner heeft op social media aangegeven dat het voor hen een net zo grote verrassing was als voor spelers. De studio geeft aan dat het meer aspecten van de game zelf wil gaan regelen en "een samenwerking met een nieuwe uitgever" aangaat om soortgelijke situaties in de toekomst te voorkomen. Marvel Snap werd uitgegeven door Nuverse, een dochteronderneming van de hierboven genoemde TikTok-eigenaar ByteDance.

Second Dinner spreekt van "een nieuw tijdperk" voor de game. Vooralsnog is Marvel Snap overigens niet terug te vinden in de Amerikaanse App Store, maar daar wordt volgens de ontwikkelaar aan gewerkt.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Witcher-concert vindt op 9 november in Nederland plaats
Nieuws

The Witcher-concert vindt op 9 november in Nederland plaats

Ook tijdens Gamescom wordt er een concert gehouden

Op 9 november doet het eerder aangekondigde The Witcher-concert AFAS Live te Amsterdam aan.

CD Projekt Red heeft de tourdata van de eerder aangekondigde The Witcher-concerten bekendgemaakt via de officiële website, en daar valt dit te lezen. Op 11 november volgt overigens een editie in de Stadsschouwburg te Antwerpen. Mensen die dit jaar naar Gamescom gaan kunnen dat combineren met een concert in Keulen op 20 augustus. Via de bovenstaande link kunnen geïnteresseerden vanaf vrijdag 24 januari 12:00 uur Nederlandse tijd kaartjes aanschaffen.

Volgens CD Projekt Red kunnen bezoekers "een innovatieve mix tussen baanbrekende graphics en gameplay" bekijken terwijl een live orkest de soundtrack speelt. The Witcher 3-componist Marcin Przybyłowicz verzorgt het arrangement. Ook de Poolse metalband Percival, die hebben bijgedragen aan de soundtrack, is van de partij.

Tijdens The Game Awards eind vorig jaar werd The Witcher 4 uit de doeken gedaan. De eerste trailer, die nog geen directe gameplay toont, is gemaakt op Unreal Engine 5 en draait op een "onaangekondigde Nvidia GeForce RTX-cpu". In de bijna zes minuten durende trailer is te zien hoe Ciri een dorpje aandoet waar bewoners om de zoveel tijd een mens opofferen aan een monster - in hun ogen een offer aan de goden. Ciri probeert het meisje dat uitverkoren is om opgeofferd te redden en neemt het op tegen het monster. Een releasedatum en platforms voor The Witcher 4 zijn niet aangekondigd, maar het is te verwachten dat de game naar pc, PlayStation en Xbox komt.

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!