De vergeten reviews van het jaar
Nieuws

De vergeten reviews van het jaar

We recenseren op Gamer.nl lang niet alle games die uitkomen. Helaas glipt er af en toe een topper onder onze radar waar we achteraf wel aandacht aan hadden moeten besteden. Daarom een mea culpa van onze kant voor Hell Let Loose, Toem, Backbone, Chicory: A Colorful Tale, Griftlands en Opus. We missen ongetwijfeld nog een aantal games, maar ja, hoe moet je weten wat je bent vergeten?

Hell Let Loose (door Ron Vorstermans)

4 uit 5 mea culpa’s

Zelden ervoeren we de Tweede Wereldoorlog zo intens als in deze bombastische multiplayergame. Het principe is simpel: twee teams van vijftig spelers vechten het uit aan de opschuivende frontlinie in een gigantische map. De veldslag die daarop volgt is moeilijker uit te leggen. Oorlog is hard en Hell Let Loose windt er geen doekjes om. Wat deze game audiovisueel vrij letterlijk op je afvuurt, is even beangstigend als indrukwekkend. Het overleven van je eerste bombardement is een soort ontgroeningsritueel. Hell Let Loose is geen creatief of uniek concept. Spelers van het gelijksoortige Squad weten wat ze kunnen verwachten. Het oorverdovende plezier is er niet minder om.

Ontwikkelaar: Black Matter
Platforms: pc, PS5, Xbox Series X/S

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Toem (door Marcel Vroegrijk)

4 uit 5 mea culpa’s

Hoe kan de zwart-wit wereld van Toem zo kleurrijk aanvoelen? Dat is volledig te danken aan de heerlijk lief en luchtig geschreven dialogen en de uitbundige manier waarop alles en iedereen geanimeerd is. Toem is een levende kijkdoos en laat je als speler aan de hand van je fotocamera de omgeving ontdekken. Er zijn een zestal locaties die je kunt bezoeken en in iedere hoek vind je wel weer een markant figuur die een opdracht voor je heeft. Sommige verzoeken zijn wat obscuur, maar je hoeft ze gelukkig niet allemaal in te willigen om verder te komen. Toem draait uiteindelijk om het aanwakkeren van je nieuwsgierigheid en weet met simpele spelmechanieken toch een hoop diepgang te creëren, al heb je in een uur of drie à vier wel zo’n beetje alles gezien.

Ontwikkelaar: Something We Made
Platforms: Nintendo Switch, pc, PS5

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Backbone (door Erik Nusselder)

2 uit 5 mea culpa’s

Aan het begin van het jaar stond Backbone op menig lijstje van indiegames om in de gaten te houden. De combinatie van prachtige pixel-graphics en een grimmige post-noir stad vol misdaad zag er veelbelovend uit. Aanvankelijk lijkt die belofte te worden ingelost, met een verhaal dat hint naar racisme en klassenjustitie in deze wereld vol dieren. Als wasbeer-detective Howard probeer je een vermist iemand op te sporen, maar raak je al snel verwikkeld in een grimmig complot. Het is interessant, tot de game halverwege plotseling een verhalende keuze maakt die het hele concept nogal op zijn kop zet. Dat is gedurfd, maar zorgt er ook voor dat al die boeiende verhaallijntjes plotseling worden vergeten. Daardoor blijf je als speler na de game achter met meer vragen dan antwoorden en een hoop half afgewerkte filosofische vragen.

Ontwikkelaar: EggNut
Platforms: Nintendo Switch, pc, PS4, Xbox Series X/S, Xbox One

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Chicory: A Colorful Tale (door Marcel Vroegrijk)

4,5 uit 5 mea culpa’s

De spelwereld van Chicory is net als die van Toem volledig verstoken van kleur, tot jij daar met je verfkwast verandering in brengt. Die taak is best wel overweldigend, want je kunt letterlijk ieder scherm tot in detail vullen met verschillende kleuren en patronen. Dat is ook gelijk een beetje de boodschap die het spel wil vertellen. Chicory gaat over gevoelens van burn-out, onzekerheid en prestatiedrang en hoe die zelfs de puurste en schattigste personages kunnen vergiftigen. Je moet van de quirky schrijf- en grafische stijl houden, maar het is bijna onmogelijk om dat niet te doen. Dit maakt het contrast met de Zelda-achtige kerkers in het spel des te groter. Op die momenten is Chicory niet zo lieflijk meer: iedere kerker wordt afgesloten met een baas die de donkerste delen van de psyche personifieert. Dit levert verrassend spectaculaire en zelfs een beetje angstaanjagende baasgevechten op, mede dankzij de opzwepende maar onbehaaglijke soundtrack van Celeste-componist Lena Raine.

Ontwikkelaar: Greg Lobanov
Platforms: Nintendo Switch, pc, PS5, PS4

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Griftlands (door Erik Nusselder)

4 uit 5 mea culpa’s

Je kunt tegenwoordig geen steen meer gooien zonder een roguelike deck-builder te raken, maar sommigen springen er toch in positieve zin uit. Griftland is er zo eentje, omdat de herhalende structuur van de roguelike wordt gecombineerd met verhalende elementen. Elke ‘run’ is een avontuur, waarin jij als premiejager Sal samenwerkt met de politie om een bende op te rollen. Of, als je dat wilt, samen met die bende de politie dwarszit. Verhalende missies, beloningen en personages worden willekeurig gegenereerd voor elke run, en jouw keuzes hebben invloed op het verhaal. Vinden mensen je aardig, dan krijg je een bonus, maar als ze je haten is de straf ook niet mals. Ook de kaartenactie staat als een huis (geen kaartenhuis), vergelijkbaar met games als Slay the Spire. In plaats van vechten, kun je er vaak ook voor kiezen om tegenstanders te overreden met goede argumenten, wat een heel ander kaartsysteem met een apart deck activeert. Enorm veel keuze en uren aan strategische mogelijkheden dus, zeker omdat dat verhaal met Sal maar één van drie speelbare campagnes is.

Ontwikkelaar: Klei Entertainment
Platforms: pc, Nintendo Switch, PS4, Xbox One

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Opus: Echo of Starsong (door Erik Nusselder)

4 uit 5 mea culpa’s

Het is bijna onmogelijk om uit te leggen wat Opus: Echo of Starsong goed maakt. Vooral niet in één alinea. Het is een narratief puzzelavontuur waarin je met een klein gezelschap door de ruimte reist en onderweg allerlei keuzes maakt. Een simpel voorbeeld: je krijgt een bericht van een schip dat om hulp smeekt, omdat de bemanning bijna verhongert. Help je ze, of vlieg je door en houd je je spaarzame middelen voor jezelf? Als je ze helpt, krijg je misschien een beloning, maar ze kunnen je ook aanvallen en er met je voorraad vandoor gaan. Het doet denken aan The Banner Saga, maar dan als sfeervol ruimte-epos zonder combat. Maar ook met een nog lager tempo en iets te veel lore en politieke intriges. We zijn bijna aan het einde van de alinea, maar nu weet je nog steeds niet wat Opus nou zo goed maakt: het is de manier waarop al die keuzes beginnen op te tellen tijdens een hartverscheurend verhaal over verlies, menselijkheid en de hopeloze strijd tegen een grote corporatie in een onverschillige wereld.

Ontwikkelaar: Sigono
Platforms: Android, iOS, Nintendo Switch, pc

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe Naughty Dog-game zou sinds 2020 in ontwikkeling zijn
Nieuws

Nieuwe Naughty Dog-game zou sinds 2020 in ontwikkeling zijn

Studio zou complete vrijheid tijdens de ontwikkeling krijgen

De nog naamloze, onaangekondigde nieuwe game van The Last of Us-studio Naughty Dog zou sinds 2020 in ontwikkeling zijn.

Studiohoofd Neil Druckmann zou dit hebben verteld in een online panel samen met ontwikkelaars als Ken Levine. De betreffende video is inmiddels weer offline gehaald, maar websites als TheGamer en plekken als Reddit claimen dat Druckmann dit heeft gezegd. Dat zou betekenen dat de game al zo'n vier jaar in ontwikkeling is.

Naughty Dog heeft in de tussentijd ook aan een The Last of Us-multiplayergame gewerkt, maar dat project werd eind vorig jaar geannuleerd. Begin dit jaar gaf Druckmann aan dat hij een mogelijk idee had voor een nieuwe The Last of Us-game. Dat insinueert dat de game die nu al vier jaar in ontwikkeling is bij het bedrijf niet gerelateerd is aan The Last of Us.

Ondertussen gaan er al geruime tijd geruchten over wat de nieuwe Naughty Dog-game zou kunnen gaan bieden. Zo gingen er eerder dit najaar geruchten dat de nieuwe game meer vrijheid moet bieden dan eerdere Naughty Dog-spellen.

In het panel zou Druckmann ook hebben aangegeven dat Sony hem niet laten bepalen wanneer de nieuwe game precies wordt onthuld, maar dat hij wel complete vrijheid krijgt op het gebied van de ontwikkeling. Het is dan ook niet bekend wanneer het spel onthuld zou kunnen worden.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
'Game of Thrones-actrice is eerste keuze voor Lara Croft-rol in Tomb Raider-serie'
Nieuws

'Game of Thrones-actrice is eerste keuze voor Lara Croft-rol in Tomb Raider-serie'

Sophie Turner zou onderhandelen om de rol te verkrijgen

Sophie Turner, de actrice die de rol van Sansa Stark speelde in HBO-serie Game of Thrones, lijkt op dit moment de eerste keuze te zijn voor de rol van Lara Croft in de live-action Tomb Raider-serie.

Onlangs werd al geclaimd dat actrices als Turner, Lucy Boynton en Emma Corrin werden overwogen. Deadline claimt nu dat Turner inmiddels de eerste keuze van de showmakers is en onderhandelt voor de rol.

Het was al bekend dat het script van de Tomb Raider-serie wordt geschreven door Phoebe Waller-Bridge, die vooral bekend is van Fleabag. "Als ik dit tegen mijzelf als tiener zou kunnen vertellen, denk ik dat ze zou exploderen", zo meldde ze tijdens de aankondiging eerder dit jaar. "Tomb Raider is een gigantisch onderdeel van mijn leven en ik voel mij vereerd om dit met gepassioneerde collega's naar televisie te brengen. Lara Croft betekent veel voor mij, net als voor zovelen, en ik kan niet wachten om op dit avontuur te gaan. Ondanks de vleermuizen."

Veel meer details zijn er nog niet, behalve dat de serie wordt ontwikkeld door Amazon MGM en dus op Amazon Prime zal verschijnen. Er zijn vroeger al meerdere films gebaseerd op de populaire Tomb Raider-gamereeks uitgekomen, waarin Angelina Jolie en Alicia Vikander de rol van Lara Croft speelden.

Eerder werd al bekendgemaakt dat Crystal Dynamics - de ontwikkelaar van Tomb Raider die onderdeel uitmaakt van Embracer Group - een deal had gesloten met Amazon rondom games en andere vormen van media gebaseerd op Tomb Raider. Amazon Games geeft dan ook de nieuwe Tomb Raider-game uit, die nog niet is onthuld.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!