De vergeten reviews van het jaar
Nieuws

De vergeten reviews van het jaar

We recenseren op Gamer.nl lang niet alle games die uitkomen. Helaas glipt er af en toe een topper onder onze radar waar we achteraf wel aandacht aan hadden moeten besteden. Daarom een mea culpa van onze kant voor Hell Let Loose, Toem, Backbone, Chicory: A Colorful Tale, Griftlands en Opus. We missen ongetwijfeld nog een aantal games, maar ja, hoe moet je weten wat je bent vergeten?

Hell Let Loose (door Ron Vorstermans)

4 uit 5 mea culpa’s

Zelden ervoeren we de Tweede Wereldoorlog zo intens als in deze bombastische multiplayergame. Het principe is simpel: twee teams van vijftig spelers vechten het uit aan de opschuivende frontlinie in een gigantische map. De veldslag die daarop volgt is moeilijker uit te leggen. Oorlog is hard en Hell Let Loose windt er geen doekjes om. Wat deze game audiovisueel vrij letterlijk op je afvuurt, is even beangstigend als indrukwekkend. Het overleven van je eerste bombardement is een soort ontgroeningsritueel. Hell Let Loose is geen creatief of uniek concept. Spelers van het gelijksoortige Squad weten wat ze kunnen verwachten. Het oorverdovende plezier is er niet minder om.

Ontwikkelaar: Black Matter
Platforms: pc, PS5, Xbox Series X/S

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Toem (door Marcel Vroegrijk)

4 uit 5 mea culpa’s

Hoe kan de zwart-wit wereld van Toem zo kleurrijk aanvoelen? Dat is volledig te danken aan de heerlijk lief en luchtig geschreven dialogen en de uitbundige manier waarop alles en iedereen geanimeerd is. Toem is een levende kijkdoos en laat je als speler aan de hand van je fotocamera de omgeving ontdekken. Er zijn een zestal locaties die je kunt bezoeken en in iedere hoek vind je wel weer een markant figuur die een opdracht voor je heeft. Sommige verzoeken zijn wat obscuur, maar je hoeft ze gelukkig niet allemaal in te willigen om verder te komen. Toem draait uiteindelijk om het aanwakkeren van je nieuwsgierigheid en weet met simpele spelmechanieken toch een hoop diepgang te creëren, al heb je in een uur of drie à vier wel zo’n beetje alles gezien.

Ontwikkelaar: Something We Made
Platforms: Nintendo Switch, pc, PS5

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Backbone (door Erik Nusselder)

2 uit 5 mea culpa’s

Aan het begin van het jaar stond Backbone op menig lijstje van indiegames om in de gaten te houden. De combinatie van prachtige pixel-graphics en een grimmige post-noir stad vol misdaad zag er veelbelovend uit. Aanvankelijk lijkt die belofte te worden ingelost, met een verhaal dat hint naar racisme en klassenjustitie in deze wereld vol dieren. Als wasbeer-detective Howard probeer je een vermist iemand op te sporen, maar raak je al snel verwikkeld in een grimmig complot. Het is interessant, tot de game halverwege plotseling een verhalende keuze maakt die het hele concept nogal op zijn kop zet. Dat is gedurfd, maar zorgt er ook voor dat al die boeiende verhaallijntjes plotseling worden vergeten. Daardoor blijf je als speler na de game achter met meer vragen dan antwoorden en een hoop half afgewerkte filosofische vragen.

Ontwikkelaar: EggNut
Platforms: Nintendo Switch, pc, PS4, Xbox Series X/S, Xbox One

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Chicory: A Colorful Tale (door Marcel Vroegrijk)

4,5 uit 5 mea culpa’s

De spelwereld van Chicory is net als die van Toem volledig verstoken van kleur, tot jij daar met je verfkwast verandering in brengt. Die taak is best wel overweldigend, want je kunt letterlijk ieder scherm tot in detail vullen met verschillende kleuren en patronen. Dat is ook gelijk een beetje de boodschap die het spel wil vertellen. Chicory gaat over gevoelens van burn-out, onzekerheid en prestatiedrang en hoe die zelfs de puurste en schattigste personages kunnen vergiftigen. Je moet van de quirky schrijf- en grafische stijl houden, maar het is bijna onmogelijk om dat niet te doen. Dit maakt het contrast met de Zelda-achtige kerkers in het spel des te groter. Op die momenten is Chicory niet zo lieflijk meer: iedere kerker wordt afgesloten met een baas die de donkerste delen van de psyche personifieert. Dit levert verrassend spectaculaire en zelfs een beetje angstaanjagende baasgevechten op, mede dankzij de opzwepende maar onbehaaglijke soundtrack van Celeste-componist Lena Raine.

Ontwikkelaar: Greg Lobanov
Platforms: Nintendo Switch, pc, PS5, PS4

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Griftlands (door Erik Nusselder)

4 uit 5 mea culpa’s

Je kunt tegenwoordig geen steen meer gooien zonder een roguelike deck-builder te raken, maar sommigen springen er toch in positieve zin uit. Griftland is er zo eentje, omdat de herhalende structuur van de roguelike wordt gecombineerd met verhalende elementen. Elke ‘run’ is een avontuur, waarin jij als premiejager Sal samenwerkt met de politie om een bende op te rollen. Of, als je dat wilt, samen met die bende de politie dwarszit. Verhalende missies, beloningen en personages worden willekeurig gegenereerd voor elke run, en jouw keuzes hebben invloed op het verhaal. Vinden mensen je aardig, dan krijg je een bonus, maar als ze je haten is de straf ook niet mals. Ook de kaartenactie staat als een huis (geen kaartenhuis), vergelijkbaar met games als Slay the Spire. In plaats van vechten, kun je er vaak ook voor kiezen om tegenstanders te overreden met goede argumenten, wat een heel ander kaartsysteem met een apart deck activeert. Enorm veel keuze en uren aan strategische mogelijkheden dus, zeker omdat dat verhaal met Sal maar één van drie speelbare campagnes is.

Ontwikkelaar: Klei Entertainment
Platforms: pc, Nintendo Switch, PS4, Xbox One

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Opus: Echo of Starsong (door Erik Nusselder)

4 uit 5 mea culpa’s

Het is bijna onmogelijk om uit te leggen wat Opus: Echo of Starsong goed maakt. Vooral niet in één alinea. Het is een narratief puzzelavontuur waarin je met een klein gezelschap door de ruimte reist en onderweg allerlei keuzes maakt. Een simpel voorbeeld: je krijgt een bericht van een schip dat om hulp smeekt, omdat de bemanning bijna verhongert. Help je ze, of vlieg je door en houd je je spaarzame middelen voor jezelf? Als je ze helpt, krijg je misschien een beloning, maar ze kunnen je ook aanvallen en er met je voorraad vandoor gaan. Het doet denken aan The Banner Saga, maar dan als sfeervol ruimte-epos zonder combat. Maar ook met een nog lager tempo en iets te veel lore en politieke intriges. We zijn bijna aan het einde van de alinea, maar nu weet je nog steeds niet wat Opus nou zo goed maakt: het is de manier waarop al die keuzes beginnen op te tellen tijdens een hartverscheurend verhaal over verlies, menselijkheid en de hopeloze strijd tegen een grote corporatie in een onverschillige wereld.

Ontwikkelaar: Sigono
Platforms: Android, iOS, Nintendo Switch, pc

©GMRimport

©GMRimport

©GMRimport

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!