Cyberpunk 2077: onze ervaringen op de consoles
Gamer.nl
Nieuws

Cyberpunk 2077: onze ervaringen op de consoles

Afgelopen week verscheen Cyberpunk 2077 na lovende reviews. Kort daarna bleek echter dat de ervaring op consoles href="https://www.youtube.com/watch?v=mVWJPYKCMco" rel="noopener noreferrer" target="_blank">significant anders</a> is dan de reviews op pc doen blijken. Daarom vroegen we onze redacteuren op welk platform ze de game spelen en hoe de ervaring tot nu toe is.

Lars Cornelis (Xbox Series X)

Ik speel Cyberpunk 2077 sinds vrijdag op de Xbox Series X en ik moet zeggen dat ik toch wel onder de indruk ben hoor. Belangrijk om te weten is dat ik Cyberpunk verder niet héél fanatiek heb gevolgd en weinig gaf om ieder uitstel, dus mijn verwachtingen waren ook niet torenhoog: meestal de beste remedie tegen teleurstellingen.

Cyberpunk loopt in quality mode stabiel in 30fps en als je chroma aberration en film grain uitschakelt, oogt de game scherp zat. Dus op dat vlak heb ik geen klachten. Verder ben ik verbaasd over hoe druk het op straat is en hoe levendig de stad is, met al zijn neonborden, reclame, zwerfafval. Het geeft me echt die Blade Runner-vibe.

Technisch perfect is Cyberpunk heus niet hoor. Npc’s lopen soms door elkaar of dwars door een auto heen en juist tijdens een belangrijk moment in het verhaal stond Johnny Silverhand ineens buiten beeld. Stond ik de hele tijd tegen de knie van Keanu Reeves aan te kijken. Maar als je dat vergelijkt met de gemiddelde openwereldgame van Bethesda of Ubisoft, zijn dit soort gevallen nauwelijks verbazingwekkend.

Ik heb dan ook niet de behoefte om te wachten tot de next-gen update. Ik duik gewoon nu al vol overgave Night City in. Dat gezegd hebbende heb ik ook de vergelijkingen online gezien en geloof ik wel dat de Xbox Series X – na de pc – de beste plek is om Cyberpunk nu te spelen. Ik kan me dus goed voorstellen dat mensen die niet over een XSX beschikken besluiten te wachten. Dit is een game waar je van wíl genieten, en niet constant gefrustreerd wil raken. Wacht lekker, volgens mij is het dat meer dan waard.

©GMRimport

Erik Nusselder (PlayStation 5)

Ik ben inmiddels gestopt met spelen. Begrijp me niet verkeerd, de game draait echt prima op een PlayStation 5. En zelfs als 'ie een keer crasht, wat me twee keer is gebeurd in zo'n tien uur spelen, heb je het razendsnel weer opgestart. Maar er zitten heel veel bugs in, van personages die in onzichtbare stoelen zweven tot een emotionele scène die wordt verpest door een pistool dat plotseling opduikt.

Ik maak me eigenlijk meer zorgen over dingen die je er niet zomaar uit patcht, met name de wereld die niet als een echte stad aanvoelt. NPC's zijn niet intelligent en vertonen ontzettend dom gedrag. Geschrokken voetgangers blijven oneindig lang naast m'n iets te scheef geparkeerde auto bibberen en auto's rijden alleen hun vooraf bepaalde lijntje. Maar uiteindelijk ben ik gestopt met spelen omdat ik de game gewoon niet mooi vind nu. De stad is wel prachtig, maar van dichtbij zijn veel dingen echt lelijk, vooral personages. Ik ben een geduldig persoon en ik weet gewoon dat deze game veel beter en mooier wordt als ik een paar maandjes wacht.

©GMRimport

Martin Verschoor (PlayStation 5 en PlayStation 4)

Cyberpunk 2077 heb ik even aan de kant gelegd de afgelopen dagen. Het verhaal, de wereld en de personages grijpen me, maar ik twijfel of ik nu mijn avontuur in Night City moet voortzetten, of gewoon effe moet wachen totdat de game wat meer gladgestreken is. Op de PS5 loopt de game (op de crashes na) overigens best prima. Het is niet de mooiste game die ik ooit heb gezien, maar wat we nu tegenhoudt om door te spelen, is dat ik tijdens gesprekken meer let op de belachelijke dingen die op de achtergrond gebeuren (npc’s die voorbij komen zweven en dergelijke), dan op het gesprek dat ik aan het voeren ben met bijvoorbeeld een bodyguard. Dat is zonde, dus wacht ik waarschijnlijk even met doorspelen.

Om te kijken hoe de game loopt op de standaard PS4, heb ik de titel ook daarop geinstalleerd, en het viel me in eerste instantie nog alles mee. M’n savegame zat midden in een verhaalmissie en, ja, het is niet zo mooi, maar de framerate was te doen en werd er ook meteen weer in het verhaal getrokken. Totdat ik wat verder in de open wereld van Night City dook en inderdaad: dan zie je wel dat die game totaal niet is geoptimaliseerd voor de PS4 en in deze vorm niet uit had mogen komen.

©GMRimport

Joe van Burik (PlayStation 5)

M’n eerste meters met de PlayStation 4-versie van Cyberpunk 2077 op de PlayStation 5 verliepen ietwat ruw. Niet zozeer door technische onvolkomenheden, als wel de constatering dat ik voor deze game echt rustig moet zitten om alle visuele indrukken goed te kunnen verwerken. Na een kleine tien uur ben ik echter gewend aan de combinatie van donkere steegjes, ondergaande-zonnestralen en felle neonkleuren met een drukke (doch zeer bij de setting passende) interface. Sterker nog, het gros van die tijd spendeerde ik als virtuele toerist in Night City, me constant vergapend aan indrukwekkend ontworpen stadsdelen en willekeurige taferelen van het niveau ‘serieus uit de hand gelopen stapavond.’

In dat tijdsbestek deed zich hier slechts één harde crash voor, uitgerekend toen ik voor het eerst tijdens een hoofdmissie in Night City achter het stuur was gekropen. De incidentele clipping-bugs leken met de update van het eerste weekend na de release grotendeels verholpen en zeker na uitschakelen van film grain en chromatic aberration kan ik oprecht niet klagen over de graphics. Het idee dat de volwaardige PS5-upgrade in 2021 de boel alleen nog maar mooier zal maken, voelt voor mij als een cadeautje. Tot die tijd geniet ik al volop van de behoorlijk diverse gameplay, die tot nu toe aanvoelt als het beste van Deus Ex: Human Revolution, Grand Theft Auto V en The Witcher 3 Wild Hunt in een extra kleurrijk retrofuturistisch jasje - en dat zit wat mij betreft gegoten.

©GMRimport

Lucas May (Xbox Series X)

Na een lange twijfel heb ik toch gekozen om Cyberpunk 2077 voor Xbox Series X aan te schaffen in plaats van voor PS5. Bij de eerste opstart was het toch wel even schrikken. Visueel gezien leek het op mijn televisie behoorlijk onscherp te zijn, wat mogelijk komt door een dynamische resolutie die op de achtergrond wordt gehanteerd. Persoonlijk heb ik liever een goede framerate, dus liet ik de game toch maar op performance mode staan. Na wat onderzoek bleek dat er misschien een andere manier is om de beeldkwaliteit aan te passen. Via een artikel van Rob Zacny van Vice Gaming ontdekte ik dat deze game propvol met grafische effecten zit zoals chromatic aberration, motion blur en lens flares. Door in de instellingen het een en ander aan te passen, kan je de beeldkwaliteit zeker een boost geven, hoewel dit ook afhankelijk van je eigen smaak is.

Verder kom ik genoeg bugs tegen, maar die zijn vooralsnog niet gamebrekend geweest. Wel blijft de game soms een paar seconden hangen, wat echt gruwelijk irritant is. We moeten een beetje geduldig zijn met Cyberpunk 2077, want de technische kant is nog verre van perfect. Toch ga ik het avontuur met plezier aan, want er is genoeg om van te houden in Night City. Tijd om weer verder te spelen!

©GMRimport

Jacco Peek (Xbox Series X)

Mijn eerste twintig uur voelen heel dubbel op de Series X. Enerzijds vind ik Cyberpunk 2077 namelijk een fantastische game. Vooral het niveau van detail in binnenomgevingen is grensverleggend en het schrijfwerk van quests doet denken aan The Witcher 3 en zorgt ervoor dat de uren voorbij vliegen. Er zijn personages die ik af en toe bel om te vragen hoe het gaat, dát doet de game met me.

Maar er is ook op de Series X een hoop mis met de game. Van hilarische dingen als het verdwijnen van kleren en geslachtsdelen tot regelmatige vervelende problemen. Om de quest gaat er wel iets mis: vijanden die sterven, maar niet als zodanig worden geregistreerd, vijanden die door objecten heen lopen waardoor ik word gespot, UI-elementen die niet werken tijdens cruciale momenten en nog veel meer storende dingen.

Het is oprecht de eerste keer dan ik zulke rare bugs en glitches zie bij lancering, en de eerste keer dat het me echt uit de ervaring haalt. Wellicht komt dat door het contrast van de overtuigende wereld, maar fijn is het niet. Het is dus niet enkel kommer en kwel op de oorspronkelijke PS4 en Xbox One.

Tot slot wil ik wel even aanstippen dat de quality mode, in combinatie met het uitschakelen van de grafische opties, voor een veel 'schoner' beeld zorgt. Het nadeel is dat de game in 30 fps draait, maar wel ultrastrak en de enige manier waarop ik echt van de stad kan genieten. De perfomance-modus heeft duidelijk een lagere resolutie, is iets minder stabiel, maar is verder ook een fijne manier om Cyberpunk 2077 te spelen.

©GMRimport

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Sakurai werkt aan Kirby Air Riders voor Switch 2
Gamer.nl
Nieuws

Sakurai werkt aan Kirby Air Riders voor Switch 2

Er is nog geen releasedatum bekend

Er komt een vervolg op de GameCube-racegame Kirby Air Ride, genaamd Kirby Air Riders.

Dat werd vandaag tijdens de Nintendo Direct aangekondigd. Het spel komt op een nog onbekend moment naar Switch 2. In de trailer is te zien hoe een roze Kirby op een vliegende ster racet, terwijl Kirby's met andere kleuren op andere voertuigen scheuren. Veel meer details zijn er niet, behalve dat Kirby- en Super Smash Bros-bedenker Masahiro Sakurai de regie op zich neemt.

De oorspronkelijke Kirby Air Ride was in ontwikkeling voor Nintendo 64, maar kwam uiteindelijk pas op GameCube uit. De game werd wisselend ontvangen - een van de grootste kritiekpunten was de lage moeilijkheidsgraad. Het was echter wel de eerste GameCube-game waarbij LAN en breedbandadapters gebruikt konden worden om vier GameCube-systemen met elkaar te koppelen.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Hyrule Warriors: Age Of Imprisonment aangekondigd
Gamer.nl
Nieuws

Hyrule Warriors: Age Of Imprisonment aangekondigd

Verschijnt aanstaande winter voor Nintendo Switch 2

Er is een nieuw deel in de Hyrule Warrior-reeks aangekondigd, genaamd Hyrule Warriors: Age Of Imprisonment.

Het betreft wederom een samenwerking tussen Koei Tecmo en Nintendo. Net als de voorgaande games is ook Age of Imprisonment een musou-game waarbij er grootschalige gevechten worden gehouden.

Hyrule Warriors: Age Of Imprisonment speelt zich daarbij af voor Zelda: Tears of the Kingdom en vertelt dan ook het verhaal van wat zich voor die game afspeelde - net zoals Age of Calamity zich voor Breath of the Wild afspeelde.

Spelers kunnen weer in de huid kruipen van personages als Zelda en King Rauru en het opnemen tegen grote legers aan vijanden in Hyrule. De game komt ergens aankomende winter uit voor Nintendo Switch 2.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!