Componisten Celeste ontvangen al bijna twee jaar geen royalty's
Nieuws

Componisten Celeste ontvangen al bijna twee jaar geen royalty's

Diverse componisten claimen dat muzieklabel Materia Collective geruime tijd geen royalty's heeft betaald over diverse nummers en streams, waaronder componisten van Celeste.

Het zou specifiek gaan om de componisten van nummers van de B-Side-levels en Celeste. In juli 2019 gaf componist Lena Raine de distributierechten van de Celeste-soundtrack aan Materia, een label dat diverse soundtracks van games uitgeeft en ook bekendstaat om de tribute-albums voor Final Fantasy en Kingdom Hearts.

Artiest 2 Mello claimt nu dat hij en "minstens" drie andere muzikanten die aan de soundtrack van de B-Side-levels hebben gewerkt geen geld hebben ontvangen. Dat is opvallend, omdat de B-Sides-soundtrack voor 5 dollar per album wordt verkocht. De soundtrack bestaat uit remixen van muziek uit de 'normale' levels van de game.

Na 2 Mello lieten ook andere muzikanten weten in hetzelfde schuitje te zitten. Zo heeft Laura Intravia, die onder andere heeft gewerkt aan de soundtracks van Destiny 2 en Mortal Kombat 11, al dertien maanden geen betalingen van het label ontvangen. Ook Alex Parish, de componist van Zed, heeft niets van Materia ontvangen sinds het album in juli 2019 uitkwam.

Het label heeft inmiddels gereageerd op de claims. Er is een e-mail naar de artiesten gestuurd waarin gemeld wordt dat er problemen waren met het tracken van betalingen en dat alle artiesten tegen midden februari hun betalingen alsnog volledig moeten ontvangen. In een publieke reactie laat Materia weten alle andere werkzaamheden te staken tot dit is opgelost.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Obsidians Avowed kan nu worden gereserveerd
Nieuws

Obsidians Avowed kan nu worden gereserveerd

Game komt op 18 februari uit op Xbox Series, pc en Game Pass

De digitale pre-orders voor Avowed, de nieuwe actie-rpg van Obsidian Entertainment, zijn geopend.

Dat werd aangekondigd middels een nieuwe trailer die hieronder bekeken kan worden. Daarin wordt ook nogmaals de eerder dit jaar bevestigde releasedatum getoond. Naast een standaard editie komt er ook een digitale Premium-editie beschikbaar die vijf dagen eerder toegang tot de game geeft, alsmede twee skinpacks, een digitale artbook en soundtrack.

Dan is er nog de fysieke Premium-steelbook met al het bovenstaande en een landkaart. Mensen die de standaard editie kopen (of spelen via Xbox Game Pass) kunnen altijd op een later moment nog beslissen om middels een upgrade een andere editie aan te schaffen. Verder werden ook de systeemeisen van het spel op Steam gedeeld.

Avowed speelt zich in het universum van de Pillars of Eternity-franchise af, al hoeft men die titels niet gespeeld te hebben om toch van Avowed te kunnen genieten. Deze games zijn net als Avowed ontwikkeld door Obsidian. Xbox-topman Phil Spencer liet onlangs nog weten dat Avowed eerder dit jaar niet werd uitgesteld omdat de oude releasedatum niet gehaald kon worden, maar om de line-up van het bedrijf meer te verspreiden.

Avowed komt op 18 februari 2025 naar Xbox Series X en S, pc en Xbox Game Pass.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
GTA Trilogy-maker negatief over verwijderen van studionaam uit de intro
Nieuws

GTA Trilogy-maker negatief over verwijderen van studionaam uit de intro

Grove Street Games wordt niet meer genoemd op het startscherm van de game

De baas van Grove Street Games, de ontwikkelaar van Grand Theft Auto: The Trilogy - The Definitive Edition, heeft zich negatief uitgesproken over het feit dat de naam van de studio uit de collectie is gepatcht.

Eerder deze week kwam er een update uit voor de collectie op consoles en pc, waarmee diverse verbeteringen uit de smartphoneversie werden toegevoegd aan deze versies. De update zorgde er ook voor dat het openingsscherm van de game gelijk is getrokken met de mobiele versie. Daar wordt echter niet Grove Street Games, de ontwikkelaar van Grand Theft Auto: The Trilogy - The Definitive Edition, in genoemd, en nu dus ook niet op consoles en pc.

Thomas Williamson, de directeur van Grove Street Game, reageerde gepikeerd op social media. "Hypothetisch gezien is het een naaistreek om de hoofdontwikkelaars uit de credits te verwijderen middels een update, zeker wanneer de update honderden verbeteringen bevat die door die ontwikkelaars zijn gemaakt."

Spelers hebben Williamson inmiddels deels gecorrigeerd: de namen van de ontwikkelaar en de werknemers zijn nog steeds in de aftiteling van het spel te vinden. De studionaam is alleen uit het introscherm verdwenen. Gecombineerd met het feit dat veel gamers van mening zijn dat de oorspronkelijke release van Grand Theft Auto: The Trilogy - The Definitive Edition geplaagd werd door problemen, reageren de meeste fans alles behalve begripvol op de tweet van de ontwikkelaar.

Hoe dan ook zorgt de onlangs verschenen update er voor dat er bijvoorbeeld een 'Classic Lightning'-optie wordt toegevoegd. Daarmee krijgen de drie games in de collectie - Grand Theft Auto 3, Vice City en San Andreas - vergelijkbaar kleurgebruik als de oorspronkelijke versies. Mensen kunnen kiezen of ze dit aan of uitzetten, maar standaard staat het aan. Verder zijn er diverse andere visuele en gameplaytechnische verbeteringen doorgevoerd. Spelers kunnen nu bijvoorbeeld rennen en ondertussen jachtgeweren, vlammenwerpers en assault rifles gebruiken.

View post on X
View post on X

Reacties

Login of maak een account en praat mee!