CMA houdt overname Activision Blizzard door Microsoft tegen
Nieuws

CMA houdt overname Activision Blizzard door Microsoft tegen

Vanwege zorgen over de cloudgamingmarkt

De Britse Competition and Marketing Authority (CMA) houdt de overname van Activision Blizzard door Microsoft tegen.

Dat maakt de waakhond bekend. De overname is daardoor mogelijk van de baan. De CMA is van mening dat de acquisitie negatieve gevolgen kan hebben op het gebied van concurrentie in de groeiende cloudgamingmarkt. Dat zou volgens de commissie leiden tot minder keuze voor gamers in het Verenigd Koninkrijk. Microsoft heeft de zorgen die de CMA al uitte tijdens het bekendmaken van de voorlopige uitspraak in februari niet kunnen wegnemen.

De CMA is van mening dat Microsoft al een sterke positie in de cloud heeft en vindt het aannemelijk dat het bedrijf Activision-games in de toekomst exclusief wil maken voor diens cloudgamingservice. Een nog groter Microsoft zou innovatie in de groeiende tak ondermijnen, aldus de waakhond.

Microsoft en Activision Blizzard gaan tegen de beslissing in beroep, zo meldt Bloomberg. "We blijven volledig toegewijd aan deze overname en gaan in beroep", vertelt Microsoft-directeur Brad Smith. Hij is van mening dat de beslissing van de CMA technologische innovatie juist ontmoedigt. "De bevindingen van de CMA spreken de ambities van het Verenigd Koninkrijk om een aantrekkelijk land te zijn om technologiebedrijven te bouwen tegen," zo laat Smith weten. Wanneer de bedrijven het beroep indienen, is nog niet bekend.

De uitspraak is een flinke tegenvaller voor Microsoft. Microsoft zou vrij zeker zijn dat het toestemming voor de overname zou krijgen van de Europese Commissie en het Britse Competition and Markets Authority. Bronnen van The New York Post meldden zelfs dat Microsoft de overname al wilde afronden, ondanks de rechtszaak die de Amerikaanse FTC aanspande.

Vorig jaar kondigde Microsoft aan dat het Activision Blizzard wil overnemen voor een bedrag van 68,7 miljard dollar. Sindsdien wordt de deal door verschillende regeringsinstanties onderzocht. De Europese Commissie doet op 22 mei uitspraak. 

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
PlayStation blijft zich zowel op singleplayer- als liveservicegames richten
Nieuws

PlayStation blijft zich zowel op singleplayer- als liveservicegames richten

Voor iedereen wat wils

Hermen Hulst, een van de CEO's van PlayStation, heeft aangegeven dat het bedrijf zich zowel op liveservicegames als singleplayertitels blijft richten.

Dat meldde hij in een interview met Famitsu (via Insider Gaming), waarin hij ook het belang van oudere franchise benadrukte. Meer daarover valt in dit Gamer.nl-nieuwsbericht te lezen.

"De game-industrie verandert constant door diverse factoren, waaronder technologische ontwikkelingen, nieuwe genres en nieuwe manieren om te spelen", aldus Hulst. "Een ding dat constant blijft, is dat mensen verlangen naar geweldige entertainmentervaringen. De aandacht die games krijgen groeit alleen maar. Dit zorgt ook voor meer concurrentie. Net zoals de vele andere bedrijven binnen de industrie moeten we veranderingen doorvoeren in onze bedrijfsvoering om een stabiele fundering te behouden." Volgens Hulst zal PlayStation dan ook "zich blijven richten op het ontwikkelen van liveservicegames, alsmede de verhaalgedreven singleplayertitels die onze spelers willen".

Sony heeft al enkele jaren een steeds grotere focus op liveservicegames, met wisseldne resultaten. Zo werd een The Last of Us-multiplayergame geannuleerd voordat hij uitkwam en was de multiplayershooter Concord maar enkele weken online voordat hij weer voorgoed verdween. Toch wordt er ook succes geboekt. Hulst haalde Helldivers 2 aan als voorbeeld voor een succesvolle, moderne liveservicegame. "We leren veel terwijl we onszelf aanleren om liveservicegames van hoge kwaliteit binnen Sony Interactive Entertainment te ontwikkelen. Helldivers 2 trok veel spelers aan dankzij een constante stroom aan nieuwe content, en de resultaten tonen de potentie van liveservicegames aan."

Tegelijkertijd brengt Sony inderdaad nog altijd singleplayergames uit, zoals eerder dit jaar Astro Bot en volgend jaar Death Stranding 2: On the Beach en Ghost of Yotei. Daarnaast werd eerder deze maand tijdens The Game Awards Naughty Dogs nieuwe game Intergalactic: The Heretic Prophet onthuld.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Stardew Valley is meer dan 41 miljoen keer verkocht
Nieuws

Stardew Valley is meer dan 41 miljoen keer verkocht

De ontwikkelaar werkt ondertussen aan nieuwe game Haunted Chocolatier

Wereldwijd zijn er meer dan 41 miljoen exemplaren van Stardew Valley verkocht.

Dat valt op de officiële website van de game te lezen. Het huidige verkoopaantal is in deze maand gemeten en dus het meeste recente verkoopaantal dat over de game bekend is gemaakt.

Stardew Valley is verkrijgbaar op pc, Nintendo Switch, PlayStation 4 en Xbox One. Duidelijk is dat meer dan 26 miljoen van de verkochte exemplaren om de pc-versie draait. Daarnaast is de Switch-versie 7,9 miljoen keer verkocht.

Afgelopen najaar kwam er nog een grote nieuwe update voor Stardew Valley uit. Nu deze beschikbaar is, zet ontwikkelaar Eric 'ConcernedApe' Barone zijn werk aan zijn volgende game weer voort. Haunted Chocolatier werd in 2021 aangekondigd. Spelers moeten in de game ingrediënten verzamelen om chocolade mee te maken en die vervolgens weer verkopen. Volgens Barone zit het spel echter vol met andere bezigheden, maar daar heeft hij nog niet veel over gedeeld. De game is in ieder geval ontwikkeling voor pc.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!