Breda Game City legt focus op game-industrie in Breda en omgeving
Nieuws

Breda Game City legt focus op game-industrie in Breda en omgeving

Vandaag heeft een groep mensen uit de game-industrie Breda Game City officieel aangekondigd. Dit is een stichting die zich richt op lokale mogelijkheden met als doel een professionele, gezonde en creatieve omgeving faciliteren voor de game-industrie in Breda. Voorzitter Matthijs van de Laar: “Wij zijn een facilitator met korte lijntjes naar de overheid, het bedrijfsleven en het onderwijs.”

Een vergelijking met Dutch Game Garden (DGG) uit Utrecht is zo gemaakt. Van de Laar benadrukt dat het om twee verschillende organisaties gaat. De DGG is een incubator en een fysieke hub, die ruimte biedt aan allerlei gamestudio’s vanuit heel het land. Dat is niet wat Breda Game City (BGC) is en doet. “Wij dromen ook van een fysieke locatie waar we geïnteresseerden kunnen huisvesten en dat is één van de kansen die we aan het verkennen zijn”, aldus Van der Laar.

Breda op de kaart zetten

“BGC is een stichting die Breda (en omgeving) op de kaart wil zetten als gezonde, professionele en laagdrempelige locatie voor videogame-initiatieven”, legt Van de Laar uit. BGC zet zich in voor beginnende en gevestigde ondernemers en ondernemers die een locatie in Nederland zoeken om zich te vestigen. “Ook studenten en recent afgestudeerden willen we bereiken en ondersteunen.”

Uniek is dat BGC nauw optrekt met de BUas. Dat is, ook internationaal gezien, een gerenommeerde gamesopleiding. BUas staat voor Breda University of Applied Sciences. De directeur van de BUas Academy for Games and Media, Robbie Grigg, laat weten heel blij te zijn met dit initiatief. “Na het afstuderen vertrekken de meeste studenten naar internationale gamestudio’s of elders in het land. Breda Game City is een mooie stap om meer startups, zoals Twirlbound en Stitch Heads, te ondersteunen en grotere gamestudio’s naar de stad te trekken.”

Dat Twirlbound hier als succesvol voorbeeld genoemd wordt, is niet zo vreemd. Matthijs van de Laar is naast voorzitter en medeoprichter van BGC namelijk ook de oprichter en creative director van die Nederlandse gamestudio. Pine is een prijswinnende game van deze ontwikkelaar. Het avonturenspel werd in 2017 via Kickstarter gefinancierd en kwam uiteindelijk in oktober 2019 uit voor Windows, macOS, Linux en Nintendo Switch.

Lokaal en internationaal talent

Breda Game City moet een specifieke rol gaan vervullen voor studenten van voornamelijk de BUas. “Veel van de afgestudeerden verlaten de stad en dat is zonde”, vindt Van der Laar. “Breda biedt veel mogelijkheden voor professionalisering, met name wanneer het gaat om ondernemingskansen.” Dat blijft niet alleen bij het aantrekken van lokaal talent. “De volgende stap is het naar Breda halen van grotere (internationale) game-ontwikkelaars, die bijvoorbeeld een tweede vestiging willen in Nederland. Dan is Breda een goede optie.”

Bovendien bestaan er in het zuiden van Nederland geen hubs voor dergelijke projecten en samenwerkingen, zoals die er wel zijn in Amsterdam, Utrecht en Groningen. Er liggen dus meer dan genoeg kansen. “Zo kunnen we aansluiting creëren met belangrijke, innovatieve bedrijven en initiatieven hier in de buurt. Denk bijvoorbeeld ook aan Eindhoven.” Daarnaast liggen er volgens hem onbenutte mogelijkheden en kansen. Van der Laar: “Breda ligt in het zuiden van Nederland, nabij Eindhoven, Amsterdam en Rotterdam, en profiteert van een internationale reisverbinding en van één van 's werelds best beoordeelde opleidingen op gebied van game-ontwikkeling: de BUas.”

Concrete hulp aanbieden

Breda Game City wil zich dus gaan inzetten voor de lokale ondernemers, studenten en pas afgestudeerden. Maar wat voor concrete hulp kan de stichting precies bieden? Omdat elke professional zo zijn of haar eigen behoeften heeft, wordt er gekeken naar hoe oplossingen op maat aangeboden kunnen worden. Dat gebeurt vooral door te faciliteren en te verbinden.

“Enerzijds kijken we waar we kunnen aansluiten op bestaande kansen, evenementen en activiteiten, anderzijds zoeken we uit waar er nog gaten vallen, en proberen we daarop in te spelen”, legt Van der Laar uit. Dat kan om een aantal zaken gaan, zoals bijvoorbeeld huisvesting (persoonlijk en professioneel), evenementen organiseren en netwerkmomenten regelen.

Maar ook als delegatie optreden wanneer er naar buitenlandse evenement afgereisd wordt, “om te laten zien wat we in Breda in huis hebben”. Ook kan er hulp geboden worden bij marketing en een communicatiestrategie, zodat het talent uit Breda aan de buitenwereld gepresenteerd kan worden.

Het persoonlijke aspect

In zijn persoonlijke carrière is Van de Laar ook tegen problemen aangelopen. Dingen die een stuk gemakkelijk waren geweest, als er een stichting zou zijn geweest zoals Breda Game City. “Eén van de redenen voor mij om met de gemeente te praten was dat we onze route naar de game-industrie wat gemakkelijker zouden willen maken.”

Tijdens de opleiding aan de BUas heeft Van de Laar met een team Twirlbound opgericht en zijn ze allemaal afgestudeerd met wat uiteindelijk hun eerste game werd. “Tot nu toe is het een succes, maar er waren ook de nodige strubbelingen. Ik heb veel tijd geïnvesteerd in het zelf zoeken naar kansen en partners. Nu kan ik die kennis overdragen aan andere ambitieuze studenten en ondernemers.”

De rol van de gemeente

Niet geheel onbelangrijk is de rol die de gemeente hierin speelt. De gemeente Breda is betrokken als partner, omdat die zich wil ontwikkelen als een internationale hotspot voor toegepaste technologie en creativiteit. Daarom wordt er samengewerkt met bedrijven en kennisinstellingen, zodat innovatie en ondernemerschap gestimuleerd wordt. De gemeente heeft haar steun toegezegd voor de komende jaren.

“Samen met Breda Game City gaan we ons inzetten om het vestigingsklimaat in Breda zo aantrekkelijk mogelijk te maken”, zegt Boaz Adank, wethouder economie, sociale zaken, internationaal en bedrijfsvoering. “Er liggen in Breda mooie kansen om de bestaande creatieve community te verrijken met bedrijven die zich richten op de ontwikkeling van games. In tijden waar gamification en serious gaming een enorme groei doormaken, mag deze tak niet ontbreken in Breda. Zeker ook omdat we de talenten op dit vakgebied in onze stad opleiden.”

Breda Game City: de eerste showcase

We hebben aan Van de Laar gevraagd of hij alvast een tipje van de sluier kan oplichten aangaande nieuwe projecten. Een heel concreet antwoord kregen we helaas niet, maar zijn statement werkt wel enthousiasmerend. “Op 8 juli is er de BUas-showcase, waar de studenten van de opleiding hun talent manifesteren. Ze maken prachtige dingen en elk jaar zie je het niveau omhoog gaan op visueel, technisch en designvlak. Verder zijn alle Bredase game-ontwikkelaars met gave dingen bezig.” Het gaat dan om ambitieuze projecten: van strakke winkelmanagementgames en gave actiespellen, tot de kleurrijke open werelden waar Twirlbound om bekendstaat.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld
Nieuws

Death Stranding door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld

Dat zijn een hoop bezorgde pakketjes

Het in 2019 uitgekomen Death Stranding is inmiddels door meer dan twintig miljoen mensen gespeeld.

Dat maakte bedenker Hideo Kojima bekend via social media. De game is al sinds november 2019 verkrijgbaar, maar was in eerste instantie alleen op PlayStation 4 beschikbaar. Inmiddels is de game ook op PlayStation 5, pc, Xbox Series-consoles, Mac en smartphones speelbaar.

Vervolg Death Stranding 2: On the Beach staat gepland voor een release op 26 juni, zo werd onlangs bekendgemaakt. Diverse acteurs en actrices uit de eerste Death Stranding keren terug, waaronder Léa Seydoux, Norman Reedus en Troy Baker. Ook Shioli Kutsuna en Elle Fanning hebben rollen in de game.

De eerste Death Stranding is de eerste game die Kojima ontwikkelde met zijn studio Kojima Productions nadat hij de banden brak met uitgever Konami, waar hij de Metal Gear-reeks voor ontwikkelde. Het spel biedt een uniek concept, waarbij spelers door een post-apocalyptisch landschap lopen om pakketten te bezorgen. Zoals gebruikelijk bij games van Kojima worden gameplaysegmenten afgewisseld met soms langdurige filmpjes waarin vooral het verhaal en dialogen centraal staan.

Michel Musters beloonde Death Stranding in 2019 met een 9,5 op Gamer.nl: "Met Death Stranding behandelt Hideo Kojima grote thema’s als het hiernamaals, ouderschap, de connectie tussen mensen en zelfs klimaatverandering en het uitsterven van de mensheid. Hij brengt dit alles op even fabuleuze als verwarrende wijze in beeld. De kerngameplay – het vervoeren van pakketjes en ondertussen je evenwicht zien te bewaren – lijkt in eerste instantie tegenstrijdig simpel. Klikt het eenmaal, dan biedt het concept oneindig veel voldoening. Gecombineerd met de online functies die in de campagne zijn geïntegreerd, resulteert het in een van de meest unieke virtuele ervaringen ooit."

View post on X

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'
Nieuws

The Last of Us-bedenker: 'Joel maakte de juiste keuze'

Ontwikkelaar geeft zijn mening over het einde van de eerste game

The Last of Us-ontwikkelaar Neil Druckmann heeft zich voor het eerst uitgesproken over een belangrijk plotpunt uit de gamereeks: wat hem betreft heeft Joel "de juiste keuze gemaakt".

Let op: Hierna volgen grote spoilers voor de eerste The Last of Us-game en het eerste seizoen van de gelijknamige HBO-serie.

In The Last of Us wordt het meisje Ellie naar een groep genaamd de Fireflies gebracht. Ellie is namelijk immuun voor een virus dat de gehele mensheid treft. De Fireflies zijn van plan om Ellie te opereren om er zo achter te komen of er een medicijn voor het virus gemaakt kan worden, maar zijn wel genoodzaakt haar te doden. Joel, de man waarmee Ellie de reis naar de Fireflies heeft afgelegd, besluit op het laatste moment echter de Fireflies te doden, Ellie te redden en haar zodra ze wakker wordt uit haar narcose te vertellen dat ze niets voor de mensheid kon betekenen.

Dit einde van The Last of Us heeft al jaren discussie bij gamers opgeleverd - heeft Joel de juiste keuze gemaakt? Regisseur Neil Druckmann heeft nu tegen IGN verteld dat hij van mening is dat Joel dat inderdaad heeft gedaan. "Ik geloof dat Joel de juiste keuze maakte. Als ik Joel was geweest, hoop ik dat ik ook zou kunnen doen wat hij deed om mijn 'dochter' te redden."

Craig Mazin, die samen met Druckmann de HBO-verfilming runt, geeft iets meer nuance. Ook hij geeft aan dat hij waarschijnlijk hetzelfde zou doen. "Maar ik zou graag denken dat ik het niet zou doen. Dat is ook juist het interessante moraal van het verhaal. En daarom is het einde van de eerste game zo spraakmakend en geweldig."

Het tweede seizoen van The Last of Us verfilmt het in 2020 verschenen The Last of Us: Part 2, dat zich vier jaar na de eerste game afspeelt. In de serie zit er echter vijf jaar tussen het eerste en tweede seizoen. De game wordt in ieder geval opgedeeld in meerdere seizoenen, al is nog niet bekend hoeveel precies. Het tweede seizoen bestaat uit zeven afleveringen. De eerste aflevering verschijnt op 14 april op HBO Max.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!