Breda Game City legt focus op game-industrie in Breda en omgeving
Nieuws

Breda Game City legt focus op game-industrie in Breda en omgeving

Vandaag heeft een groep mensen uit de game-industrie Breda Game City officieel aangekondigd. Dit is een stichting die zich richt op lokale mogelijkheden met als doel een professionele, gezonde en creatieve omgeving faciliteren voor de game-industrie in Breda. Voorzitter Matthijs van de Laar: “Wij zijn een facilitator met korte lijntjes naar de overheid, het bedrijfsleven en het onderwijs.”

Een vergelijking met Dutch Game Garden (DGG) uit Utrecht is zo gemaakt. Van de Laar benadrukt dat het om twee verschillende organisaties gaat. De DGG is een incubator en een fysieke hub, die ruimte biedt aan allerlei gamestudio’s vanuit heel het land. Dat is niet wat Breda Game City (BGC) is en doet. “Wij dromen ook van een fysieke locatie waar we geïnteresseerden kunnen huisvesten en dat is één van de kansen die we aan het verkennen zijn”, aldus Van der Laar.

Breda op de kaart zetten

“BGC is een stichting die Breda (en omgeving) op de kaart wil zetten als gezonde, professionele en laagdrempelige locatie voor videogame-initiatieven”, legt Van de Laar uit. BGC zet zich in voor beginnende en gevestigde ondernemers en ondernemers die een locatie in Nederland zoeken om zich te vestigen. “Ook studenten en recent afgestudeerden willen we bereiken en ondersteunen.”

Uniek is dat BGC nauw optrekt met de BUas. Dat is, ook internationaal gezien, een gerenommeerde gamesopleiding. BUas staat voor Breda University of Applied Sciences. De directeur van de BUas Academy for Games and Media, Robbie Grigg, laat weten heel blij te zijn met dit initiatief. “Na het afstuderen vertrekken de meeste studenten naar internationale gamestudio’s of elders in het land. Breda Game City is een mooie stap om meer startups, zoals Twirlbound en Stitch Heads, te ondersteunen en grotere gamestudio’s naar de stad te trekken.”

Dat Twirlbound hier als succesvol voorbeeld genoemd wordt, is niet zo vreemd. Matthijs van de Laar is naast voorzitter en medeoprichter van BGC namelijk ook de oprichter en creative director van die Nederlandse gamestudio. Pine is een prijswinnende game van deze ontwikkelaar. Het avonturenspel werd in 2017 via Kickstarter gefinancierd en kwam uiteindelijk in oktober 2019 uit voor Windows, macOS, Linux en Nintendo Switch.

Lokaal en internationaal talent

Breda Game City moet een specifieke rol gaan vervullen voor studenten van voornamelijk de BUas. “Veel van de afgestudeerden verlaten de stad en dat is zonde”, vindt Van der Laar. “Breda biedt veel mogelijkheden voor professionalisering, met name wanneer het gaat om ondernemingskansen.” Dat blijft niet alleen bij het aantrekken van lokaal talent. “De volgende stap is het naar Breda halen van grotere (internationale) game-ontwikkelaars, die bijvoorbeeld een tweede vestiging willen in Nederland. Dan is Breda een goede optie.”

Bovendien bestaan er in het zuiden van Nederland geen hubs voor dergelijke projecten en samenwerkingen, zoals die er wel zijn in Amsterdam, Utrecht en Groningen. Er liggen dus meer dan genoeg kansen. “Zo kunnen we aansluiting creëren met belangrijke, innovatieve bedrijven en initiatieven hier in de buurt. Denk bijvoorbeeld ook aan Eindhoven.” Daarnaast liggen er volgens hem onbenutte mogelijkheden en kansen. Van der Laar: “Breda ligt in het zuiden van Nederland, nabij Eindhoven, Amsterdam en Rotterdam, en profiteert van een internationale reisverbinding en van één van 's werelds best beoordeelde opleidingen op gebied van game-ontwikkeling: de BUas.”

Concrete hulp aanbieden

Breda Game City wil zich dus gaan inzetten voor de lokale ondernemers, studenten en pas afgestudeerden. Maar wat voor concrete hulp kan de stichting precies bieden? Omdat elke professional zo zijn of haar eigen behoeften heeft, wordt er gekeken naar hoe oplossingen op maat aangeboden kunnen worden. Dat gebeurt vooral door te faciliteren en te verbinden.

“Enerzijds kijken we waar we kunnen aansluiten op bestaande kansen, evenementen en activiteiten, anderzijds zoeken we uit waar er nog gaten vallen, en proberen we daarop in te spelen”, legt Van der Laar uit. Dat kan om een aantal zaken gaan, zoals bijvoorbeeld huisvesting (persoonlijk en professioneel), evenementen organiseren en netwerkmomenten regelen.

Maar ook als delegatie optreden wanneer er naar buitenlandse evenement afgereisd wordt, “om te laten zien wat we in Breda in huis hebben”. Ook kan er hulp geboden worden bij marketing en een communicatiestrategie, zodat het talent uit Breda aan de buitenwereld gepresenteerd kan worden.

Het persoonlijke aspect

In zijn persoonlijke carrière is Van de Laar ook tegen problemen aangelopen. Dingen die een stuk gemakkelijk waren geweest, als er een stichting zou zijn geweest zoals Breda Game City. “Eén van de redenen voor mij om met de gemeente te praten was dat we onze route naar de game-industrie wat gemakkelijker zouden willen maken.”

Tijdens de opleiding aan de BUas heeft Van de Laar met een team Twirlbound opgericht en zijn ze allemaal afgestudeerd met wat uiteindelijk hun eerste game werd. “Tot nu toe is het een succes, maar er waren ook de nodige strubbelingen. Ik heb veel tijd geïnvesteerd in het zelf zoeken naar kansen en partners. Nu kan ik die kennis overdragen aan andere ambitieuze studenten en ondernemers.”

De rol van de gemeente

Niet geheel onbelangrijk is de rol die de gemeente hierin speelt. De gemeente Breda is betrokken als partner, omdat die zich wil ontwikkelen als een internationale hotspot voor toegepaste technologie en creativiteit. Daarom wordt er samengewerkt met bedrijven en kennisinstellingen, zodat innovatie en ondernemerschap gestimuleerd wordt. De gemeente heeft haar steun toegezegd voor de komende jaren.

“Samen met Breda Game City gaan we ons inzetten om het vestigingsklimaat in Breda zo aantrekkelijk mogelijk te maken”, zegt Boaz Adank, wethouder economie, sociale zaken, internationaal en bedrijfsvoering. “Er liggen in Breda mooie kansen om de bestaande creatieve community te verrijken met bedrijven die zich richten op de ontwikkeling van games. In tijden waar gamification en serious gaming een enorme groei doormaken, mag deze tak niet ontbreken in Breda. Zeker ook omdat we de talenten op dit vakgebied in onze stad opleiden.”

Breda Game City: de eerste showcase

We hebben aan Van de Laar gevraagd of hij alvast een tipje van de sluier kan oplichten aangaande nieuwe projecten. Een heel concreet antwoord kregen we helaas niet, maar zijn statement werkt wel enthousiasmerend. “Op 8 juli is er de BUas-showcase, waar de studenten van de opleiding hun talent manifesteren. Ze maken prachtige dingen en elk jaar zie je het niveau omhoog gaan op visueel, technisch en designvlak. Verder zijn alle Bredase game-ontwikkelaars met gave dingen bezig.” Het gaat dan om ambitieuze projecten: van strakke winkelmanagementgames en gave actiespellen, tot de kleurrijke open werelden waar Twirlbound om bekendstaat.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten
Nieuws

NetEase zou van plan zijn diverse studio's buiten China te sluiten

Amerikaanse Marvel Rivals-ontwikkelaar al ontslagen, deel van Liquid Swords ook

Het uit China afkomstige NetEase - onder andere bekend van Marvel Rivals - zou van plan zijn om meer dan twaalf ontwikkelstudio's te sluiten.

Dat blijkt uit een reportage op Game File, de betrouwbare nieuwsbrief van gamejournalist Stephen Totilo. Eerder deze week werd de Amerikaanse tak van NetEase dat meehielp aan de ontwikkeling van Marvel Rivals al ontslagen. Daarnaast vielen er ontslagen bij het door NetEase gefinancierde Liquid Swords, de nieuwe studio van een van de oprichters van de Just Cause-ontwikkelaar.

Dit zou volgens Totilo nog maar het topje van de ijsberg zijn. Hij claimt dat meer dan een dozijn studio's mogelijk worden gesloten of verkocht, en dan met name de studio's van het bedrijf die buiten China gevestigd zijn. Dit zou een bewuste strategie zijn van het bedrijf om minder focus op deze teams buiten zijn thuisland te creëren.

NetEase is een van de grootste gamebedrijven ter wereld. NetEase heeft de afgelopen jaren samen met gerenommeerde ontwikkelaars overal ter wereld nieuwe gamestudio's opgericht, en het lijkt er dus op dat sommige van deze studio's nu dreigen gesloten of verkocht te worden.

Zo heeft NetEase geïnvesteerd in Rebel Wolves, een studio bestaande uit voormalige ontwikkelaars van CD Projekt Red waar men aan Blood of Dawnwalker werkt. Met Dragon Quest-Ryutaro Ichimura werd PinCool opgericht, het bedrijf kocht Heavy Rain- en Detroit: Become Human-studio Quantic Dream, Like a Dragon-bedenker Toshihiro Nagoshi opende met NetEase Nagoshi Studio en No More Heroes-ontwikkelaar Grasshopper Manufacture werd gekocht. Het is maar een kleine greep in de investeringen en aankopen die het Chinese bedrijf de afgelopen jaren heeft gedaan.

Ondanks de geruchten onthulde NetEase deze week recordcijfers voor het afgelopen kwartaal. Er werd een stijging van 1,5 procent aan omzet op het gebied van games en services waargemaakt ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Die omzet stond het afgelopen kwartaal op 2,9 miljard dollar. Marvel Rivals heeft inmiddels 40 miljoen spelers.

Overigens claimt Bloomberg in een artikel over NetEase-CEO William Ding dat hij overwoog Marvel Rivals te annuleren voor release. Ding zou het niet hebben zien zitten om Disney te betalen voor de rechten op Marvel-personages. Ook werd besproken of het mogelijk was om de superhelden voor zelfbedachte personages te vervangen. NetEase zelf ontkent deze claims en claimt sinds 2017 een nauwe samenwerking met Marvel te hebben.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden
Nieuws

Nieuwe regisseur voor aankomende Street Fighter-film gevonden

De première staat gepland op 20 maart 2026

De live-action Street Fighter-film die eerder al werd aangekondigd heeft een nieuwe regisseur, namelijk Kitao Sakurai.

Dat meldt The Hollywood Reporter. Sakurai is vooral bekend van de in 2021 verschenen Netflix-film Bad Trip met komediant Eric André in de hoofdrol. Sakurai regisseerde ook The Eric André Show. Verder heeft hij enkele afleveringen van de Twisted Metal-televisieserie geregisseerd.

Hij neemt het stokje over van Danny en Michael Philippou, twee broers uit Australië die afgelopen jaar de film niet meer bleken te kunnen regisseren vanwege een mismatch in planning.

Concrete details over de live-action film zijn er nog niet. Wel zou de eerder aangekondigde premièredatum van 20 maart 2026 nog haalbaar zijn. Capcom, de ontwikkelaar en uitgever van de gamereeks, is wel betrokken bij de verfilming.

Er zijn al vaker (animatie)films gebaseerd op Street Fighter uitgekomen. Een van de bekendere voorbeelden is de in 1994 verschenen gelijknamige film met Jean-Claude van Damme als Guile en wijlen Raúl Juliá als M. Bison. In 2009 verscheen Street Fighter: The Legend of Chun-Li, met Kristin Kreuk als Chun-Li.

De meest recente game in de fighterreeks is Street Fighter 6, dat beschikbaar is op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S en pc. Tom Kerkhof beloonde de game met een 9: "Door de gelikte presentatie, inventieve besturing en de uitgebreidste singleplayer-ervaring die de franchise ooit heeft gehad, is Street Fighter 6 toegankelijker dan ooit. Het spel oogt geweldig en speelt zelfs nog beter. Dit is zonder twijfel een van de leukste vechtspellen van de afgelopen tijd – en daarmee ook een van de beste delen uit de reeks."

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!