Breda Game City legt focus op game-industrie in Breda en omgeving
Nieuws

Breda Game City legt focus op game-industrie in Breda en omgeving

Vandaag heeft een groep mensen uit de game-industrie Breda Game City officieel aangekondigd. Dit is een stichting die zich richt op lokale mogelijkheden met als doel een professionele, gezonde en creatieve omgeving faciliteren voor de game-industrie in Breda. Voorzitter Matthijs van de Laar: “Wij zijn een facilitator met korte lijntjes naar de overheid, het bedrijfsleven en het onderwijs.”

Een vergelijking met Dutch Game Garden (DGG) uit Utrecht is zo gemaakt. Van de Laar benadrukt dat het om twee verschillende organisaties gaat. De DGG is een incubator en een fysieke hub, die ruimte biedt aan allerlei gamestudio’s vanuit heel het land. Dat is niet wat Breda Game City (BGC) is en doet. “Wij dromen ook van een fysieke locatie waar we geïnteresseerden kunnen huisvesten en dat is één van de kansen die we aan het verkennen zijn”, aldus Van der Laar.

Breda op de kaart zetten

“BGC is een stichting die Breda (en omgeving) op de kaart wil zetten als gezonde, professionele en laagdrempelige locatie voor videogame-initiatieven”, legt Van de Laar uit. BGC zet zich in voor beginnende en gevestigde ondernemers en ondernemers die een locatie in Nederland zoeken om zich te vestigen. “Ook studenten en recent afgestudeerden willen we bereiken en ondersteunen.”

Uniek is dat BGC nauw optrekt met de BUas. Dat is, ook internationaal gezien, een gerenommeerde gamesopleiding. BUas staat voor Breda University of Applied Sciences. De directeur van de BUas Academy for Games and Media, Robbie Grigg, laat weten heel blij te zijn met dit initiatief. “Na het afstuderen vertrekken de meeste studenten naar internationale gamestudio’s of elders in het land. Breda Game City is een mooie stap om meer startups, zoals Twirlbound en Stitch Heads, te ondersteunen en grotere gamestudio’s naar de stad te trekken.”

Dat Twirlbound hier als succesvol voorbeeld genoemd wordt, is niet zo vreemd. Matthijs van de Laar is naast voorzitter en medeoprichter van BGC namelijk ook de oprichter en creative director van die Nederlandse gamestudio. Pine is een prijswinnende game van deze ontwikkelaar. Het avonturenspel werd in 2017 via Kickstarter gefinancierd en kwam uiteindelijk in oktober 2019 uit voor Windows, macOS, Linux en Nintendo Switch.

Lokaal en internationaal talent

Breda Game City moet een specifieke rol gaan vervullen voor studenten van voornamelijk de BUas. “Veel van de afgestudeerden verlaten de stad en dat is zonde”, vindt Van der Laar. “Breda biedt veel mogelijkheden voor professionalisering, met name wanneer het gaat om ondernemingskansen.” Dat blijft niet alleen bij het aantrekken van lokaal talent. “De volgende stap is het naar Breda halen van grotere (internationale) game-ontwikkelaars, die bijvoorbeeld een tweede vestiging willen in Nederland. Dan is Breda een goede optie.”

Bovendien bestaan er in het zuiden van Nederland geen hubs voor dergelijke projecten en samenwerkingen, zoals die er wel zijn in Amsterdam, Utrecht en Groningen. Er liggen dus meer dan genoeg kansen. “Zo kunnen we aansluiting creëren met belangrijke, innovatieve bedrijven en initiatieven hier in de buurt. Denk bijvoorbeeld ook aan Eindhoven.” Daarnaast liggen er volgens hem onbenutte mogelijkheden en kansen. Van der Laar: “Breda ligt in het zuiden van Nederland, nabij Eindhoven, Amsterdam en Rotterdam, en profiteert van een internationale reisverbinding en van één van 's werelds best beoordeelde opleidingen op gebied van game-ontwikkeling: de BUas.”

Concrete hulp aanbieden

Breda Game City wil zich dus gaan inzetten voor de lokale ondernemers, studenten en pas afgestudeerden. Maar wat voor concrete hulp kan de stichting precies bieden? Omdat elke professional zo zijn of haar eigen behoeften heeft, wordt er gekeken naar hoe oplossingen op maat aangeboden kunnen worden. Dat gebeurt vooral door te faciliteren en te verbinden.

“Enerzijds kijken we waar we kunnen aansluiten op bestaande kansen, evenementen en activiteiten, anderzijds zoeken we uit waar er nog gaten vallen, en proberen we daarop in te spelen”, legt Van der Laar uit. Dat kan om een aantal zaken gaan, zoals bijvoorbeeld huisvesting (persoonlijk en professioneel), evenementen organiseren en netwerkmomenten regelen.

Maar ook als delegatie optreden wanneer er naar buitenlandse evenement afgereisd wordt, “om te laten zien wat we in Breda in huis hebben”. Ook kan er hulp geboden worden bij marketing en een communicatiestrategie, zodat het talent uit Breda aan de buitenwereld gepresenteerd kan worden.

Het persoonlijke aspect

In zijn persoonlijke carrière is Van de Laar ook tegen problemen aangelopen. Dingen die een stuk gemakkelijk waren geweest, als er een stichting zou zijn geweest zoals Breda Game City. “Eén van de redenen voor mij om met de gemeente te praten was dat we onze route naar de game-industrie wat gemakkelijker zouden willen maken.”

Tijdens de opleiding aan de BUas heeft Van de Laar met een team Twirlbound opgericht en zijn ze allemaal afgestudeerd met wat uiteindelijk hun eerste game werd. “Tot nu toe is het een succes, maar er waren ook de nodige strubbelingen. Ik heb veel tijd geïnvesteerd in het zelf zoeken naar kansen en partners. Nu kan ik die kennis overdragen aan andere ambitieuze studenten en ondernemers.”

De rol van de gemeente

Niet geheel onbelangrijk is de rol die de gemeente hierin speelt. De gemeente Breda is betrokken als partner, omdat die zich wil ontwikkelen als een internationale hotspot voor toegepaste technologie en creativiteit. Daarom wordt er samengewerkt met bedrijven en kennisinstellingen, zodat innovatie en ondernemerschap gestimuleerd wordt. De gemeente heeft haar steun toegezegd voor de komende jaren.

“Samen met Breda Game City gaan we ons inzetten om het vestigingsklimaat in Breda zo aantrekkelijk mogelijk te maken”, zegt Boaz Adank, wethouder economie, sociale zaken, internationaal en bedrijfsvoering. “Er liggen in Breda mooie kansen om de bestaande creatieve community te verrijken met bedrijven die zich richten op de ontwikkeling van games. In tijden waar gamification en serious gaming een enorme groei doormaken, mag deze tak niet ontbreken in Breda. Zeker ook omdat we de talenten op dit vakgebied in onze stad opleiden.”

Breda Game City: de eerste showcase

We hebben aan Van de Laar gevraagd of hij alvast een tipje van de sluier kan oplichten aangaande nieuwe projecten. Een heel concreet antwoord kregen we helaas niet, maar zijn statement werkt wel enthousiasmerend. “Op 8 juli is er de BUas-showcase, waar de studenten van de opleiding hun talent manifesteren. Ze maken prachtige dingen en elk jaar zie je het niveau omhoog gaan op visueel, technisch en designvlak. Verder zijn alle Bredase game-ontwikkelaars met gave dingen bezig.” Het gaat dan om ambitieuze projecten: van strakke winkelmanagementgames en gave actiespellen, tot de kleurrijke open werelden waar Twirlbound om bekendstaat.

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Door Patapon geïnspireerde Ratatan verschijnt in 2025
Nieuws

Door Patapon geïnspireerde Ratatan verschijnt in 2025

Game komt naar PS5, PS4, Xbox Series, Switch en pc

Ratatan, de spirituele opvolger van Patapon, komt in de loop van 2025 uit.

Dat hebben ontwikkelaars TVT en Ratata Arts aangekondigd. Daarbij zal Game Source Entertainment de game uitgeven. Het spel is op dit moment middels een demo speelbaar op de WePlay Expo in Shanghai.

Ratatan is de nieuwe game van Hiroyuki Kotani, de maker van de Patapon-games. Het spel kent dan ook hetzelfde principe: spelers moeten op de maat van muziek op de juiste knoppen drukken om zo een leger aan wezentjes aan te sturen. Vorig jaar werd er een succesvolle crowdfunding gehouden.

Ratatan verschijnt op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series-consoles, Nintendo Switch en pc. Hieronder is een nieuwe trailer te zien.

Watch on YouTube

Aanbevolen voor jou

Reacties

Login of maak een account en praat mee!
▼ Volgende artikel
Steamworld-ontwikkelaar voert tweede ontslagronde van dit jaar door
Nieuws

Steamworld-ontwikkelaar voert tweede ontslagronde van dit jaar door

Er komt minder focus op de ontwikkeling van spellen

Thunderful Group, de uitgever en ontwikkelaar van de Steamworld-games, heeft aangekondigd tachtig tot honderd werknemers te ontslaan.

Het bedrijf ziet geen andere alternatieven om "de houdbaarheid en weerstand" op de lange termijn te houden. Het is daarbij de tweede herstructureringsronde binnen een jaar tijd - begin dit jaar werd er al ongeveer een vijfde van het totaal aantal ontwikkelaars ontslagen.

Thunderful Group ontstond in 2017 na een fusie van de Zweedse ontwikkelaars Image & Form en Zoink. Sindsdien heeft het bedrijf diverse studio's en uitgevers opgekocht, waaronder Somerville-ontwikkelaar Jumpship.

In een bericht op de website van Thunderful valt te lezen dat de verwachte omzet dit jaar niet is behaald. Men gaat een grotere focus leggen op het uitgeven van extern ontwikkelde spellen om zo de kosten de kop in te drukken en flexibeler te kunnen zijn - al zal men "wat interne ontwikkelcapaciteit behouden".

Thunderful liet eerder al weten dat het eind vorig jaar uitgekomen Steamworld Build beneden verwachtingen had gepresteerd. De ontwikkeling van Steamworld Headhunter werd toen gepauzeerd. Afgelopen augustus kwam daarnaast Steamworld Heist 2 uit.

Reacties

Login of maak een account en praat mee!